Inlägg från: Modgun |Visa alla inlägg
  • Modgun

Förbjud dessa jävla kamphundar!

Rikki skrev 2010-10-16 13:32:30 följande:

Okey, jag har hört att man använt amstaff som kamphund i USA pga av dess muskler, de är inte så stora men de kan bygga upp mycket muskler med bra träning, men jag kan ha fel, men jag tycker det ändå är fel att man säger att det är hundens fel :/

hundens fel. apbt är avlad för det endamålet. och har man en sådan så ska man inte glömma det. kamp ha ringet med muskler att göra utan hur mycket game en hund har.
  • Modgun
    view skrev 2010-10-16 13:55:18 följande:
    Du vet inte vad du pratar om! En terrier är fan mer aggresiv till naturen än en tex pittbull..... och det ÄR ägarens fel inte hundens...ge mig en liten hund så ska ja bevisa att jag kan få den aggresiv och jätte farlig och bita villt men inte kommer någon att skriva om det... jag låter dessa "kamphundar" vara runt min son men om det kommer en terrier så håller jag ögona noga på den......
    öhhh du är medveten om att pitbull är en terrier?
  • Modgun
    Novelli skrev 2010-10-16 13:52:47 följande:
    När allt kommer till kritan så spelar det väl ingen roll om det är hundens eller ägarens fel. Saken är ju den att hunden inte kan föstå att det är fel att attackera andra individer, utan det är ägarens ansvar och om ägaren är ansvarslös och släpper lös en hund som attackerar ett litet barn, vuxen människa eller en annan hund så är det ägarens fel och han ska inte få ha hund alls.

Om alla hundägare haft sin hund kopplad ute bland andra, så hade det inte inträffat sådana här vidrigt onödiga händelser. Tyvärr så följer inte alla reglerna utan de släpper lös sin pitbull, chihuahua eller vad det nu är de har, och katastrofen är ibland ett faktum. Därför skulle jag se en lagändring, som förbjöd såna hundar helt och hållet. Ja, jag drar alla över en kant eftersom det handlar om barn som får ansiktena förstörda för livet eller ännu värre dör.

Jag har en liten chihuahuaflicka som tyvärr är ganska ilsk när hon ser andra hundar, men faktum kvarstår: hur ilsk hon än är så skulle hon kissa i byxorna om någon sa bu till henne. Hon kan helt enkelt inte skada en annan individ mer än ett par små bitsår i handen, hur ilsk hon än är.

Löjligt att jämföra en liten hund och en stor. En stor hund är oftast snällare och lugnare, visst, men vad händer om den blir sjuk och får ont? Den kan få en psykisk sjukdom och vet inte hur den ska uppföra sig plötsligt. Hundar som har ont kan bli aggressiva, utan förvarning. Det kan ju en liten också, men den stora och viktiga skillnaden är fortfarande att den lilla aldrig kan göra så stor skada som en stor hund faktiskt kan.
    Vilka hundraser ingår i "sådana hundar"?
  • Modgun
    18år skrev 2010-10-16 14:08:15 följande:
    Själv har jag amstaff uppblandat med schäfer väldens snällaste och en dobberman labbrador.  Den sistnämnda blev överfallen av en pitbull rakt över nosen pga att min hund signalerade rädsla för hon är rädd för stora hundar då hon själv inte är så stor då hon är drygt 5 månader. Ägaren hävdade att det var min hunds fel att den blev överfallen pga att min blev rädd. Hannes hund bet min lilla stackare rakt över nosen så blodet forsade. Jag bad sedan om hennes kontaktuppgifter för att det är hon som skall stå för skadekostnaderna på min hund men hon flydde ifrån plast. Ägaren höll äns inte i kopplet på hunden utan hade bara lagt det på sätet. Stackars den hunden som har fått en så otrygg ägare så att han utväcklar ett försvars beteende då han inte litar på att ägaren kan klara av att hantera mötande situationer.
    beklagar det som hände.
    Men jag tvivlar på att det var en pitbull. varför är för att du beskirver den som stor, och en pitbul är inte stor.
    Blir förbannad när jag hör att puckot flydde från platsen, sådana människor ska inte ha djur öht.
    Hoppas att allt är väl med vovven nu =)
  • Modgun
    Livet30 skrev 2010-10-16 14:09:48 följande:
    Jag är emot alla hundägare  som använder sina hundar i hundkamper, däremot inga specifika raser.
    jag tycke rju att apbt är en kamphund på samma sätt som en bc är en vallhund
  • Modgun
    Modgun skrev 2010-10-16 14:11:55 följande:
    jag tycke rju att apbt är en kamphund på samma sätt som en bc är en vallhund
    men det är ju bara vad jag tycker.
  • Modgun
    Livet30 skrev 2010-10-16 18:09:42 följande:
    Du får tycka precis som du vill Men i detta ämne tror jag att det är så lätt att ha fördomar. Jag tror många som uttalar sig aldrig har träffat en såkallad kamphund. Jag anser att alla hundar mer eller mindre kan bli farliga. Alla hundar kräver mycket. 
    Jo men en ptibul är ju en kamphund, på samma sätt som en bc är en vallhund, förstår du liknelsen? Jag har en kamphundbastard hemme och tagit hand om en pensionerad kamphund, så fördommar inte jag iaf. Klart att alla hundar är farliga, men alla hundar är inte kamphundar. Visst du kan ha en schäfer i "pitten" också, men det är inte dess ursprungliga syfte. Det ursprungliga syfte är vallning om jag inte minns fel, alltså en kampande vallhund.
  • Modgun
    Novelli skrev 2010-10-16 18:20:05 följande:
    Jag vet ganska bra hur jag ska lära min hund att vara en hund. Min lilla väger 1,7 kilo men hon är tuff som en pitbull, men vad hjälper det om hon verkligen möter en pitbull med dåligt lynne/ägare så är hon en munsbit i alla fall.  Jag vill att alla hundar ska vara kopplade små som stora. Man kan trots allt inte jämföra ett människoliv med ett hundliv, i alla fall inte enligt lagen.
    Synd att ALLA hundägare inte tänkte så.
    Då hade bitstatistiken sett anorlunda ut.
    Novelli skrev 2010-10-16 18:23:36 följande:
    När läste du senast om en chihuahua som slet ansiktet av ett barn? Har du någonsin hört talas om det?

Jag vet att det finns jättebra hundägare där ute som verkligen kan hundar, men tyvärr så kan man inte i förväg säga vem som kommer att misslyckas som hundägare innan det är försent.

Inför hundkörkort för alla raser, that´s it.
    OM ett hundkörkort skulle gälla för alla raser så är jag för den idén.
  • Modgun
    trollkarl skrev 2010-10-17 11:49:35 följande:
    word! då det trots allt inte finns några "kamphundar"..
    utan antingen eller tycker jag. körkort för alla raser eller inget kort alls...
    Kamphundar finns det oavsett vad folk vill kalla dom.
    Vallhundar finns oavsett vad folk kallar dom.
    Brukshundar finns oavsett vad folk kallar dom.
  • Modgun
    Faber skrev 2010-10-17 12:11:17 följande:
    Licensen skall vara graderad, ju större skada hunden har potential att åsamka ju mer omfattande skall utbildningen vara. I annat fall finns risken att man av kostnadsskäl lobbar fram en tandlös symbolisk kvällskurs uppdelad på två tillfallen.
    Det kan ju du och MS sitta och kafferepa över. *suck*
  • Modgun
    trollkarl skrev 2010-10-17 12:17:41 följande:
    nu tror jag du missuppfatta mig, att "klassa" en hund som kamphund är felaktigt, då det inte finns kamphund som klass i den bemärkelsen.
    Modgun skrev 2010-10-17 12:14:53 följande:
    Det kan ju du och MS sitta och kafferepa över. *suck*
    jag håller helt med dig...
    Missuppfattar dig icke.
    Apbt ursprungssyfte ÄR kamphund. Men den ÄR en kamphund på samma sätt som en BC är en vallhund, förstår du?
  • Modgun
    trollkarl skrev 2010-10-17 12:21:51 följande:
    ja du tänkte så =)
    inte fått morgonkaffe än, så skallen har inte startat ;)
    Japp så tänker jag
    Det är lugnt, det är ganska vanligt att folk inte fattar vad jag menar när jag säger så. Du ska se folks miner när dom frågar efter ras på min hund, jag svarar som alltid att hon är en kamphundbastard. lol.
  • Modgun
    Faber skrev 2010-10-17 12:58:52 följande:
    Vad suckar du nu över? Jag har sett massor av utbildningar som inte är vatten värda, som är utformade så att det bara är att sitta av dom. En sådan utbildning hindrar inte en hund från att hamna hos fel ägare. Kan en pundare sitta längst bak i lokalen med fötterna på bordet i två kvällar och ändå få godkänt är den värdelös.

En utbildning skall ge kunskaper och man skall kunna säkerställa att deltagaren tillgodogjort sig dessa på ett acceptabelt sätt, fast det tycker väl världens främsta hundauktoritet är förkastligt.
    Suck.
  • Modgun

var är faber nu då?
    Vill gärna läsa hans kommentar på Lurifixens extremt bra inlägg.

Svar på tråden Förbjud dessa jävla kamphundar!