• BohusM

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Jag har väntat i ett och ett halvt år sedan remissen skickades in av min vårdcentral till Sahlgrenska... Jag har ringt och ringt men svaret har hela tiden varit det samma, vi har så mycket att göra att vi har stoppat alla operationer och gör en utvärdering om hur vi skall lägga upp det i framtiden ????
    Jag undrade då om inte köerna blev ännu längre om alla operationer stoppats !!! Fick dock inget riktigt svar :)

Nu har jag dock fått ett brev om att jag skall på infomöte i Göteborg redan på torsdag, fick brever i går (fredag), så nu går det undan.

Jag bor i Norra Bohuslän och om jag nu får operationen så skall jag opereras i Lund!!!!, på BARIATRIC CENTER, SKÅNE... Det blir ju ganska lång resväg och hur det nu funkar... Någon som genomgått operation där och hur va det?? (lite nojig för operationen :) )

Någon mera som skall på infomötet i Göteborg  21/10 kl 15.00 kanske ???

Är helt ny här på Familjeliv också, så jag har inte riktig koll på hur det funkar här heller.... :):) Men det löser sig nog med tiden.

• BohusM
    Adalel skrev 2010-10-15 19:59:17 följande:
    Jag skall opas på onsdag men har förberett min hemkomst med Keldas färdiga soppor. Sedan skall jag även dricka 1-2 färdiga shake om dagen, jag har köpt naturdiets (hoppas att jag får i mig dem :)). Sedan har jag gjort några egna soppor som jag mixat och fryst in.
    Jag har också fått till mig att jag skall få i mig 5 dl mjölkprodukter om dagen, kan vara fil eller yoghurt eller mjölk.
    Buljong kan du dricka om du vill.

Lycka till, kommer du på något annat får du gärna tipsa mig sedan :) 
    Grattis, du är nära nu. Jag längtar dit också.... Håller tummarna för dig.

Berätta gärna för mig hur det skrider framåt mot normalvikten..
    Tungan ute
  • BohusM
    sol vind och vatten skrev 2010-10-19 11:11:05 följande:
    På P1 gick precis ett program om gbp.  Om ni går in och söker på P1s hemsida på programet  kropp och själ så kommer det nog snart upp en länk så den om vill kan lyssna på det via sin dator.
    Tack för tipset Skrattande Kollade upp det genast och lyssnar just nu Drömmer

Denna länken leder er rätt {#emotions_dlg.flower}  http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1272&artikel=4110344

Hoppas alla får en bra dag ....

P.S.

Är det ngn som skall till Gbg på infoträff den 21/10 kl 15.00 ???
    Bara nyfiken :)
  • BohusM
    Hoppfull längtan skrev 2010-10-20 10:34:41 följande:
    hur lång tid har det tagit för er från remiss från vårdcentral till op?
    Jag har inte fått OP tid ännu... Remissen skickades in i mars -09 och jag skall på gruppinformationsmöte i morgon !!!! Så det återstår att se när jag får komma på ett enskilt samtal och bedömning, och förhoppningsvis en OP... Jag kan bara hoppas att det blir ganska snart. Orkar inte bära omkring på alla dessa extra kilon... 165 cm över havet och 119,6 kilo och dessutom reumariker och artros i höfterna. Så nu håller jag alla tummar och tår för att det går snabbt !!!

Grattis till er som nyss OP:ats och för er som fått OP tid.....
  • BohusM
    Fragile Angel skrev 2010-10-23 21:18:08 följande:

Welcome too the other side alla nyopererade .

Igår köpte jag en svart kort klänning, har aldrig haft klänning. Jo, då jag gifte mig, men då var jag "smal" . Är så nöjd över den, vill ha den NU, men jag ska vänta till julafton .

Idag köpte jag ett par stövlar (inga gummistövlar ), vilket jag inte kunnat ha sedan gymnasiet typ. Jag är så nöjd.

Det var så roligt att handla på icke XLNT-avdelningen.

-51 kilo på 7 månader. Jösses...

♥Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ♥ GRATTIS ♥Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ♥
    Va roligt att kunna handla "normala" kläder och STÖVLAR :)
    Va duktig du är 51 kilo,,, En hel liten människa som försvunnit i vikt.. HEJA HEJA (✿◠‿◠)

Jag längtar så till den dagen, om jag nu blir godkännd, va på gruppinformation i torsdags och skall på personligt möte och bedömning den 4/11, hoppas verkligen inte det fins några hinder...
    Jag blev lite konfunderad över vissa saker iofs, det första var att man åker hem dagen efter OP och det görs ingen kontraströntgen !!??
     Men bara det blir av, det käns det som...
    ?.¸¸.?´¯`?.♥ L*Ä*N*G*T*A*R ♥.?´¯`?.¸¸. ?
  • BohusM
    SaSeLa skrev 2010-10-25 18:49:54 följande:
    Någon som INTE ätit Modifast eller liknande utan ätit vanlig mat under "bantningsmånaden" som kan ge mig tips på vad, hur och när jag ska äta? Vore supersnällt!
    När jag var på gruppinformationen förra veckan så berättade läkaren att man kan ta mindre vatten i och sen MIXA den med en stav mixer och på så vis få något som kan påminna om en chokladpudding !!?? Eller också så kan man ta denna "pudding" och sätta i frysen ett par timmar så blir det som en sorbet.... Skam vet, har ju inte börjat flyta ännu.. Så några goda råd har jag dock inte ännu, mer än vad läkaren sa iaf...
    Jag har väldigt svårt för sådana kurer också (provat Nutrilett för X-antal år sedan) så jag vet inte hur jag skall klara det heller
    Men det är ju riktigt viktigt att man får ner sin lever i storlek, vilket detta flytet skall fixa, om inte man klarar det så kan levern gå sönder och det blir en väldigt allvarlig komplikation, så det gäller väl bara att hålla för näsan och svälja.... Lätt och säga när jag inte är i den situationen ännu själv, jag vet....

Lycka till i alla fall :)
  • BohusM
    gurkazz skrev 2010-10-26 22:26:57 följande:
    Är de någon som är opererad som fått råd om protin pulvet efter op..
    Min dietist sa nämligen att de får man INTE ta efter op för de sväller i magen..
    En kompis till mig sa att hon hade blivit rekomenderad att ta de efter sin op..
    Någon som vet????
    Tillskott av protein behöver man bara ha om man inte får i sig det genom mat eller har något annat sonm gör att man behöver extra tillskott.
    Den lilla mängd protein som är dagsbehovet (56 g) får man lätt i sig av helt vanlig mat. I en Modifastportion så är mängden protein 14 g dvs. att om du bara äter Modifast så behöver du äta 4 portioner om dagen för att täcka ditt dagsbehov.
    Protein fins mer eller mindre i all mat du äter, ex. mjölk, ost, kött, fisk, bröd och grönsaker mm. 

Det kan ju finnas en medicinsk orsak till att du skulle behöva ha ett extra tillskott av protein men tala då med din LÄKARE om detta. Proteinpulver eller proteindryck sväller inte i magen.

Hoppas att du fått svar på din fråga...
  • BohusM
    Lolalee skrev 2010-10-26 22:22:43 följande:
    hej! jag har några frågor kring egenremiss..
    hur skriver man en sån?
    vad bör den innehålla?
    hur ska den skickas, via mail el brev?
    får man skicka den till vilket sjukhus man själv vill?
    om man skickar egenremiss, kan man få op via landstinget då?
    tar det lika lång tid att få tid hos kirurg som om VC läkare skickat remiss?

ja, det är väl ungefär det jag undrar över.. hoppas någon kan svara=)
    //lola.
    Hej Lolalee.

Min dotter skickade in en egenremiss och fick operationen genom landstinget,

Hon sa att det är viktigt att remissen inte blir för lång och masstig (skall ju orka läsa den :) ) och att du får med dom viktigaste punkterna. Även vad du gjort för att försöka gå ner i vikt tidigare, typ i punktform.

För övrigt så får du ju ta med Namn, pers nr: vikt + längd, hur länge du varit överviktig och ev. medicinska problem.

Jag tror att hon skickade in den till sjukhusets kirurgiska avd. på sjukhuset som hon tillhör. Utställd till "Överläkaren på Kirurgen"

Tidsmässigt tror jag inte det spelar någon roll om den går via VC eller om det är egenremiss.

Du skall absolut skicka den med vanligt brev.

Min dotter opererades i oktober 2008 och har gått ner 40 kg... Skrattande

Lycka till {#emotions_dlg.flower}
  • BohusM

Trollpackan...

Tycker jag är lite konstigt att dom inte gör det.... Men då blir det ju att gå den vanliga vägen via VC och allmänläkare då. :(...

Lycka till.

• BohusM

Då kom det i dag då...Spöke.. Brevet med tiden för personligt besök och bedömning.....
    HuwaDöd, håller tummarna för att det blir en OP... På torsdag får jag min s.k. dom...

Grattis till alla er som kommit ut på andra sidan,
    väntar med spänning på raporter om kilominskning..Glad

Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)