• Anonym (Trött)

Hjälp grannen stör!

Vad skall man tolerera av grannen egentligen??

Jag vill så gärna klaga men jag vet inte vilka rättigheter skyldigheter som är rimliga!
    Vi vaknar när vår granne går upp mellan halv sex och sex varje morgon, vi kan inte somna förrän han lägger sig strax innan halv tolv. Jag är höggravid och har själv småbarn som jag är hemma med. Jag behöver verkligen få sova. Det som stör oss är att hans steg dunsar så det känns i kroppen men det låter ju helt vansinnigt. - Du kan du gå med lite lättare steg????
    Hans möbler dras fram och tillbaka på golvet och det låter hemskt nere hos oss.
    Nu när jag skulle somna min lille kille så hade hans barn superhög musik på. Det värsta är ju att det känns så i kroppen av basen och dunsarna, till slut blir man liksom fixerad på ljuden och känslan!
    Vi har faktiskt sagt till att vi vaknar av honom och han var väldigt förstående men morgonen efter var likadan och nju detta med hög musik. 
    Men vad tycker ni andra, vad är rimligt? Vi har precis flyttat till denna bostadsrätt och vi trivs egentligen super, men det här är så trist, vet inte vad jag skall ta mig till!
  • Svar på tråden Hjälp grannen stör!
  • Anonym (vet exakt...)

Jag och min sambo bor under en familj som skulle gå vem som helst på nerverna...
    De har två barn, var av ett är utvecklingsstört och ganska stökigt. Har inget emot barnen alls, dom är söta och snäll när man möter dem på gatan utanför. MEN när dom är inne vet jag inte vad FAN dom sysslar med?! Dom spelar fotboll inomhus, skriker och hoppas med hälarna i golvet så hela huset skakar och fönstrena skallrar!

Föräldrarna står ute precis vid vårat fönster hela nätterna och röker och pratar HÖGT i flera timmar. Dessutom sätter de på tvättmaskinen och torktummlaren mitt i natten, vilket OCKSÅ gör så att hela huset skakar. Jag har vaknat flera nätter av att fönstrena skallrar av det.

Men tyvärr finns det inte så mycket man kan göra.. Vi har sagt åt dem flertalet gånger men inget hjälper. Och det är en soc-lägenhet och de bryr sig inte alls.

• Anonym (Trött)

Klart att jag hör hur dumt det låter, men det hjälper ju inte oss när både barnen och jag vaknar av det! Och jag sover med öronproppar!

Klart att vi hör musiken mer än han hör barnskriken, högtalare som står på golvet och har full bas, jämfört med barnskrik som har luften mellan sig och taket. Ljud fortplantas neråt mycket mer än uppåt.
    Kan också tillägga att vi inte störs direkt av  andra som går i hans lägenhet utan bara hans steg. Så det är inte så att vi bara är ljudkänsliga utan det är specifikt han som slår med hälarna i golvet när han går. 
    Dessutom vet jag inte om jag tycker att det är ok att ens två barn hoppar ikapp från våningssängen på morgnarna vid sex...
  • Anonym (Trött)

Vet exakt, stackars er, man känner sig så maktlös!

Önskar att jag inte stördes men jag kan inte hjälpa det!
  • Anonym
    Anonym (Trött) skrev 2010-04-24 14:33:19 följande:
    Klart att jag hör hur dumt det låter, men det hjälper ju inte oss när både barnen och jag vaknar av det! Och jag sover med öronproppar! Klart att vi hör musiken mer än han hör barnskriken, högtalare som står på golvet och har full bas, jämfört med barnskrik som har luften mellan sig och taket. Ljud fortplantas neråt mycket mer än uppåt. Kan också tillägga att vi inte störs direkt av  andra som går i hans lägenhet utan bara hans steg. Så det är inte så att vi bara är ljudkänsliga utan det är specifikt han som slår med hälarna i golvet när han går.  Dessutom vet jag inte om jag tycker att det är ok att ens två barn hoppar ikapp från våningssängen på morgnarna vid sex...
    Gilla läget eller flytta..
  • Michisen

Störande granne i bostadsrättsföreningen

Prata först med grannen som du upplever som störande. Hjälper inte det kan du ta kontakt med föreningens styrelse.

Informera på ett lugnt, behärskat och vänligt sätt om att du blir störd och försök att komma fram till en gemensam lösning. Hjälper inte detta, eller om det finns orsaker som gör att du inte vill eller kan prata med din granne, så skriv upp de störningar du upplever med datum och tid. Ta även kontakt med dina andra grannar runt som kanske också blir störda och kontakta sedan bostadsrättsföreningens styrelse.

Innan en störande granne kan tvingas flytta ska värden ge en varning. Blir det ingen förbättring efter tillsägelse kan personen bli uppsagd. Om det är en väldigt allvarlig störning som hot, förstörelse av lägenhet kan bostadsgästen bli uppsagd utan att få en varning. Många bostadsrättsföreningar har en störningsjour som du kan ringa och be om hjälp vid störningsärenden.
    http://www.omboende.se/sv/Aga1/Storande-grannar/Bostadsratt/

• Lusthan

Vi bor i lägenhet och här hör man när grannen bredvid diskar, spolar på toaletten, duschar där nere, spolar fram vatten i badkaret, dänger igen dörrarna och lite allt möjligt. Vi spelar musik och det gör grannarna ibland också. Emellanåt börjar de att borra i väggarna och ha sig också.

De hör antagligen när vi dunsar runt här hemma. Jag har ett barn på snart åtta år och han låter en del. Han har också kompisar som låter en del. Det slängs i dörrar här hemma också och min sambo spelar gitarr och ganska mycket aukustik gitarr som man hör utåt och inte bara i hörlurar. Vi dammsuger och lyssnar på musik på hög volym ibland och har folk över, det händer att vi har fester också fram till sent på nätterna. Dock inte så ofta då vi har barn och sådana fester har man ju inte med barn hemma.

Jag tror tyvärr att det är sånt här man får räkna med när man bor i lägenhet. Vill man komma bort ifrån att folk låter och gör ljud som stör en så får man flytta till hus någonstans på vischan...

Om det är någon tröst så kan jag säga att man vänjer sig efter ett tag och blir orolig om grannarna inte låter lika mycket längre.

• Michisen

Svårt bli av med störande grannar - http://www.dn.se/bostad/svart-bli-av-med-storande-grannar-1.606587

Om en granne stör nattsömnen med högljudd musik kan en hyresgäst klaga hos värden. En bostadsrättsinnehavare får vända sig till styrelsen. Samma sak om en granne hyr ut i andra hand utan tillstånd och aldrig själv bor i lägenheten. Styrelsen måste ta itu med störningar och stadgebrott. En del styrelser slipper hellre. Om en hyresvärd inte tar sitt ansvar kan de boende föra tvisten till hyresnämnden, men i en bostadsrättsförening är man hänvisad till styrelsen och i sista hand till kronofogden, som kan verkställa tvångsförsäljning och avhysning. Men innan det går så långt måste styrelsen varna den klandrade medlemmen. Styrelsen får inte heller vänta för länge med att ingripa mot till exempel en andrahandsuthyrning. Regeln är att den måste agera senast två månader efter att den fått reda på den otillåtna uthyrningen. Å andra sidan kan medlemmen söka tillstånd hos hyresnämnden för sin andrahandsuthyrning.

En styrelse som inte agerar när grannar bråkar, bullrar, hotar eller smutsar ner kan bli skadeståndsskyldig om ärendet hamnar i domstol. Där kan det hamna med styrelsen som klagande, men också enskilda grannar kan gå till domstol om styrelsen är passiv. I rätten krävs ordentliga bevis: noggranna anteckningar om tidpunkter, längd, mängd med mera. Grannarna måste också vara beredda att vittna i rätten, annars kan domstolen inget göra.

En kvinna vars granne bankade i golvet och slog i elementrören flera timmar varje dag fick styrelsen att försöka avhysa honom. Vid en uppgörelse i godo lovade grannen dock att sluta med sitt bankande. När han ändå fortsatte förhöll sig styrelsen passiv och sade sig inte veta vem som störde vem. Kvinnan krävde skadestånd på över 100.000 kronor för men i nyttjanderätten och psykiskt lidande. I tingsrätten förlorade hon, men i hovrätten fick hon rätt, med det undantaget att hon inte fick ersättning för psykiskt lidande. 59.000 kronor fick styrelsen betala. Hur det gick för grannen framgår inte av handlingarna, men om han fortsatte att banka kan man gissa att styrelsen ändå tvingade mannen att sälja sin bostad och flytta, allt annat skulle bara leda till fler skadestånd.

En äldre kvinna i ett radhusområde som hotade sina grannar och kallade dem för nazister, lesbiska och judar dömdes av både tingsrätt och hovrätt till tvångsförsäljning och avhysning. Kvinnan hade också förstört en studentfest genom att springa omkring naken i grannfamiljens trädgård och välta möbler. Hennes medlemskap förklarades förverkat av domstolen, trots att kvinnan försvarade sig med att hon blivit provocerad

• Anonym (Trött)

Vi hör ju också när grannen diskar, är på toa, duschar och så vidare men det är ju inte sådana dunsar som känns i kroppen så det stör ju inte alls på samma sätt...

• Michisen
    Anonym (Trött) skrev 2010-04-24 18:30:19 följande:
    Vi hör ju också när grannen diskar, är på toa, duschar och så vidare men det är ju inte sådana dunsar som känns i kroppen så det stör ju inte alls på samma sätt...
    Då låter det ju ändå som att det är för lyhört mellan lägenheterna.
    Om du vill ha ett riktigt och konkret råd på vad du faktiskt har rätt att kräva så är det ju att du ska och bör ta upp detta med styrelsen så att det kommer upp till ytan. Ni kanske inte är de enda i huset som har problem och det behöver troligen isoleras bättre mellan lägenheterna.
  • Anonym (Trött)

Mmm, kanske är så det är. Fast troligen inte eftersom vi inte störs av andra som är i lägenheten utan endast honom. Då inte barnen hoppar förstås, men det är ju inte så konstigt...

• Michisen
    Anonym (Trött) skrev 2010-04-24 20:29:42 följande:
    Mmm, kanske är så det är. Fast troligen inte eftersom vi inte störs av andra som är i lägenheten utan endast honom. Då inte barnen hoppar förstås, men det är ju inte så konstigt...
    Men som sagt, ta upp det med styrelsen och låt dem utreda saken, det är deras jobb.
  • Anonym (Alfapuss)
    Anonym skrev 2010-04-24 14:03:35 följande:

Det står honom fritt att gå upp vilken tid han vill. När jag bodde i flerfamiljshus brukade jag inte heller kolla med grannarna vilken tid de ansåg var rimlig för mig att kliva upp respektive lägga mig. Och som de andra säger; gå får man också göra. Spela musik också, och dra omkring möbler med om man nu tycker att det är nödvändigt att göra. 

Du får väl plugga i öronproppar.
    När bebisen fötts kommer ju grannen att få stå ut med barnskrik. Säkerligen även på nattetid.
    Man får inte alls göra vad man vill hur man vill i lägenhet. Man får aldrig störa sina grannar det står i hyreslagen. Man får heller inte stampa i golvet eller spela musik så att det hörs till grannen. Bor man i flerfamiljshus ska man visa hänsyn sen att folk inte gör det beror ju på bland annat det attityden som du uppvisar här.

Ring störningsjouren har själv gjort det flera ggr och grannen får böta och får påpekandebrev som kan leda till vräkning.
  • Anonym (Alfapuss)
    Anonym skrev 2010-04-24 13:49:45 följande:

Amen snälla han måste väl få röra sig i sin lägenhet!? Det var det dummaste inlägget jag har läst på länge. Ni har väl helt enkelt flyttat till en lyhörd lägenhet och får gilla läget. Annars kan ni alltid flytta. Hade min granne sagt till mig att gå tystare i lägenheten hade jag smällt igen dörren i ansiktet.

Sluta ljug. Man får aldrig störa sina grannar och man måste visa hänsyn. Ring och fråga hyresgästföreningen så får du se själv.
Svar på tråden Hjälp grannen stör!