Inlägg från: Maxipaxi |Visa alla inlägg
  • Maxipaxi

SD - Främlingsfientlighetens ansikte!

BigDaddy skrev 2010-05-10 11:48:08 följande:
    sv.wikipedia.org/wiki/Fr%C3%A4mlingsfientligh...
    Kul källa. Inte så seriös dock.

Dessutom lite kul att du använder den källan, eftersom där ju framgår att 'främlingsfientlighet' står i motsatsställning till 'rasism'.
  • Maxipaxi
    BigDaddy skrev 2010-05-10 11:51:38 följande:
    Jag har aldrig glidit undan något du skrivit Maxi. Jag har svarat att jag måste ha blandat ihop dig med en annan postare, möjligen någon med ett liknande nick som ditt eget. Jag skriver i många trådar och det är lätt hänt att man blandar ihop folk. Jag bad om ursäkt för detta misstag i en tråd lite längre bak.
    Har jag inte uppmärksammat men isf är du ursäktad.
  • Maxipaxi
    BigDaddy skrev 2010-05-10 11:54:44 följande:
    Ja, oavsett hur roligt något är eller inte så passar denna beskrivning in på de definitioner som finns. Förhållandet mellan rasism och främlingsfientlighet är inte beskrivet som ett motsatsförhållande i den källan. Det är felaktigt framställt och inte representativt av vad som står där. Hur kom du fram till att rasism är en motsats till rasism?
    Det står ju klart och tydligt:

"(...) även xenofobi (från grekiskan), är enligt Nationalencyklopedin ett uttryck för avståndstagande från eller fientlighet mot främlingar, grundat på kulturella skäl, inte fysiska."

"Rasism" är ju tvärtom ett begrepp av fysisk-biologisk art (www.svenskaakademien.se/web/Ordlista.aspx). Rasisten hävdar helt enkelt att den egna rasen är mer värd än den andra. Idag är 'rasismen' inte speciellt utbredd. Däremot var den på modet i slutet av 1800-talet, när frenologin hade fått sitt genombrott.
  • Maxipaxi

Sen kan man ju fråga sig om en människa är xenofob för att hon vill minska invandringen. Invandringen är som jag ser det en politisk fråga som grundar sig i olika avvägningar, och som sällan handlar om xenofobi. Men en dogmatisk tolkning skulle man ju kunna hävda att de som inte är för "fri invandring", är xenofobiska. Med den tolkningen skulle ju t.ex. samtliga riksdagsledamöter vara xenofober.

Är du för "fri invandring", BigDaddy?

• Maxipaxi
    BigDaddy skrev 2010-05-10 12:12:41 följande:
    Maxipaxi, det verkar som du tror att det är ett motsatsförhållande mellan ras och kultur? Eller mellan fysisk-biologisk art och kulturell art? Jag tror inte det förhållandet kallas ett motsatsförhållande då det är åsyftningen som så att säga är andemeningen. Om du betraktar orden aldrig och alltid så ser du att det har väldigt lite med något konkret att göra men allt att göra med andemeningen. Åsyftningen. Så jag tror att när du beskriver förhållandet mellan främligsfientlighet och rasism, med wiki-artikeln som stöd, som ett motsatsförhållande så tror jag du är fel ute. Men det är klart, ordet "tvärtom" används lite väl löst och kan skapa osäkerhet vid första anblicken. Dock menar man även här att det är det fysiska ställt mot det eteriska. Jag tror dock inte även denna förklaring stödjer antagandet att främlingsfientlighet är något man använder i motsats till rasism. En lite nogrannare läsning visar att meningen inte är så konfys som man vid första anblicken upplever den som. Oavsett så har jag inte citerat den delen av artikeln utan den mer klarsynta förklaringen kring främlingsfientlighet som jag har kollat av med de definitioner och andra förklaringar som bland annat både Nationalencyklopedin och Forum för Levande Historia tagit fram.
    "Aldrig" och "alltid" står i semantisk opposition till varandra, precis som svart-vitt, man-kvinna, upp-ned.

Jag förstår inte vad du menar med att det att "det är åsyftningen som så att säga är andemeningen", begriper helt enkelt inte vad det är du vill säga. Precisera!
  • Maxipaxi

Det är klart att det råder en dikotomi mellan "ras" och "kultur", samma dikotomi som mellan arv/miljö t.ex.

Är du för "fri invandring"? Det är ingen svår fråga att svara på.

• Maxipaxi

Om du nu kallar folk för "främlingsfientliga" så måste du ju kunna definiera begreppet, avgränsa det. Annars är det ju tomt på innehåll.

I politisk retorik bygger ofta resonemangen på lös användning av olika begrepp för att vinna politiska poänger. Att jag kallar någon för xenofob betyder det ju inte att han/hon ÄR det.

• Maxipaxi
    BigDaddy skrev 2010-05-10 13:01:19 följande:
    Definitionen har jag givit redan. Anser du att definitionen inte är giltig så får du visa det.
    Xenofobi-främlingshat-främlingsfientlighet är samma sak. SD är inget xenofobiskt parti. SD är däremot ett nationalistiskt parti, precis som PNV i Baskien, CiU i Katalonien och Ny-Flamländska Alliansen i Belgien.
  • Maxipaxi
    BigDaddy skrev 2010-05-10 15:23:02 följande:
    Sedan kallar jag inte folk någonting egentligen. Jag kallar Sverigedemokraterna främlingsfientligt, precis som man kan kalla Dansk folkeparti främlingsfientligt. Den definition jag givit, så som den står, passar in väldigt väl på de texter och uttalanden som jag i min TS knutit an till Sverigedemokraterna och deras partirepresentanter (alltså inte folk som röstar på SD utan som representerar SD partipolitiskt). Ända upp till toppen i partiet och i SDs handlingsprogram.  Att du sedan vill likna partiet vid andra nationalistiska partier och därmed vidga området som den här tråden skall handla om förstår jag inte. Räcker det inte med att betrakta SD och dess partipolitiska representanter (ända upp i toppen) och deras partiprogram/handlingsprogram i ljuset av den definition på främlingsfientlighet som jag lagt fram? Varför ska vi prata om Baskien, som jag förövrigt visat har valt en mer inklusive och öppen nationalism än den SD förespråkar? Du har ju fortfarande inte kommenterat hur jag tog ditt exempel och visade att Baskien och dess folk valt en helt annan väg än SD vill ta Sverige åt.    
    Har inte läst det inlägget.

Du snackar om "inkluderande" o.s.v. men du vet ju inte vad du talar om.

I Baskien är det t.ex. lag på att du ska kunna baskiska för att få ett arbete inom offentlig sektor. Och för att få ett arbete i offentlig sektor i Baskien (och i Spanien i stort), måste du "tävla" (d.v.s. skriva diverse prov) mot inhemska innevånare. Detta innebär i praktiken att inte en enda utlänning (inkl. spanjorer) kan få arbete i offentlig sektor i Baskien.

Detta gör man inte för att man är xenofober, utan för att hävda rätten till ett eget språk & kultur. Ungefär som SD, alltså. SD hävdar att invandrarna ska anpassa till svenskarna och inte tvärtom. En mycket rimlig ståndpunkt som inte på något sätt är xenofobisk eller rasistisk.
  • Maxipaxi
    BigDaddy skrev 2010-05-10 15:38:07 följande:
    Först och främst, varför tonen? Har jag sagt något som du anser ger dig anledning att tilltala mig så som du gjort de senaste inläggen? Berätta gärna i såfall vad det är som föranleder ditt inläggsbeteende. Bara för att vi har elektroniska skärmar mellan oss så betyder det inte att förväntningar på ett civilt och schysst bemötande är lägre. I alla fall inte från min sida. Vad menar du med fri invandring? Vad innebär begreppet för dig? Det blir svårt för mig att svara om jag inte vet vad det är jag svarar på.
    Fri invandring, obegränsad invandring; alla som vill får bosätta sig här, får ta del av Sverige och dess välfärdssystem. Det är väl inte så svårt att begripa.

Ton!? Du använder vilket ton du vill och jag vilken ton jag vill. Vad är det att tjafsa om?
Svar på tråden SD - Främlingsfientlighetens ansikte!