Inlägg från: Maxipaxi |Visa alla inlägg
  • Maxipaxi

SD - Främlingsfientlighetens ansikte!

BigDaddy skrev 2010-04-26 19:44:40 följande:
    Berätta om seden som man ska ta? Vilken är den? Att äta griskött? Att supa sig stuplöst full? Att ha sex fritt med vem man vill på midsommarafton? Att dumpa morsan på ålderdomshem och skicka ett vykort på hennes födelsedag och julafton? Berätta om seden. Den som invandrarna ska ta hit dit de kommit. Berätta också om vad man ska göra med de nonchalanta, respektlösa och icke-assimilerande invandrarna utan skam i kroppen? Kan du beskriva hur en sådan ser ut förresten? Har du någon bild framför ditt inre öga så att säga? Du har dock rätt i att de måste lära sig språket. Det är A och O. Här är jag nog nästan värre än vad de flesta SD:are är. Jag ser gärna någon slags läger á la Nordkorea där man drillar dem i det nya landets språk. Språket är kulturbäraren utan paritet och att vägra behärska detta skall inte tolereras. Utan språket så är möjligheterna så eftersatta i ett nytt land att jag har svårt att se att man kan kalla det något annat än grov vårdslöshet. Att förfördela sin nästkommande generation genom att så gott som frivilligtexkludera sig från det offentliga rummet är en katastrof detta samhälle måste göra sitt yttersta att förhindra. Detta gäller dock människor som invandrat till Sverige och är vid god vigör. Jag ser inte att detta behöver gälla människor som vandrat från ett flyktingläger till ett annat och knaprar Cipramil eller Valium bara för att klara dagen. Har du varit i Teheran? Berätta om hur man lever i Teheran?
    "Kulturbäraren"!? Aha, så det finns en kultur i Sverige ändå? Om du nu påstår nåt sånt måste du ju då definiera den svenska kulturen, eller?
  • Maxipaxi
    BigDaddy skrev 2010-04-26 19:53:55 följande:
    Ta bara begreppet Lagom. Försök förklara det för en icke-skandinav. Jag har själv engelska som modersmål och för mig är konceptet så gott som omöjligt att förklara för en engelsktalande. Det är sådana underbara uttryck som är unika för svenska språket.
    Varför ska invandraren lära sig det? Det är väl inte alls nödvändigt för att leva i Sverige, att kunna det?
  • Maxipaxi
    Umbrageous skrev 2010-04-26 19:52:42 följande:
    www.svenskaakademien.se/web/Ordlista.aspx Visa vart du hittar ordet i SAOL  leta mellan okunskap och ignorans så kanske du hittar det
    Det heter "var"; "vart" åsyftar riktining.

Ordböcker och -listor släpar alltid efter med några år. Om de nya orden hänger kvar så tar man in dem i dessa tryckalster. Det finns också en del ord som tar sig in i språket för att sen snabbt försvinna, t.ex. "freestyle" (bärbar bandspelare). Så har det alltid fungerat och så kommer det alltid att fungera. Motsvarande sker åt det andra hållet. Ord som inte brukas, avägsnas från ordböckerna.

Att ett ord inte finns med i SAOL betyder alls inte att det inte existerar.

Ta t.ex. ordet "lack", i betydelsen "utled". Den betydelsen finns inte med i SAOL. Det betyder ju inte alls att den betydelsen av ordet saknas.
  • Maxipaxi
    BigDaddy skrev 2010-04-26 20:02:16 följande:
    Maxipaxi: Berätta om hur man lever i Teheran?
    Du ställer fåniga frågor, med ont uppsåt, som inte tillför debatten ett skvatt. Som man frågar får man svar och jag visar hur dumt du resonerar genom att ställa fåniga frågor tillbaka.

Det är en självklarhet att man för att man ska kunna komma in i ett nytt samhälle, måste lära sig en del om dess kultur och dess kulturella koder. Att ifrågasätta det är fånigt och tillför inte debatten någonting alls.
  • Maxipaxi
    upyours skrev 2010-04-26 20:11:53 följande:
    Är det inte viktigt att bevara det svenska språket intakt och inte ta in nytt?
    Du frågar fel person. Det var "Umbrageous" som läste ordlistan lite för dogmatiskt.
  • Maxipaxi
    BigDaddy skrev 2010-04-26 20:20:24 följande:
    Du kommer med ett påstående i ett av dina tidigare inlägg som handlar om att man inte ska leva i Stockholm som om man vore i Teheran. Jag frågar dig därför, igen, hur lever man i Teheran? Om du inte vet så ska du låta bli att göra sådana jämförelser som öppnar för frågor rörande dina kunskaper om sådan du påstår dig veta något om. I övrigt har jag inget att tillägga vad gäller ett land och dess koder, särskilt de oskrivna. Man måste lära sig dessa så gott det går och språket är ett av de bästa sätten att nästla sig in i det kulturella medvetandet. Jag är därför konsekvent och vidhåller att språket är ett måste. Jag är också lika konsekvent och menar att man inte skall politisera kultur. Den som gör det är den som måste avgränsa och förtydliga. Det är paradoxalt med det är de som talar om svensk kultur som är näst intill besatta med vad som är och inte är svenska kulturella företeelser. Som radar upp dem och förtydligar med jämförelser. Att dessa grupper och individer sedemera klagar när de själva utsätts för kraven på förtydliganden, definitioner och klargöranden känns inte konsekvent. Alls.
    Men det är ju bl.a. du som frågar efter vad det är som tillhör den och den kulturen, på ett fullständigt osakligt sätt, för att provocera. Alla vet ju att det är viktigt att ta till sig den nya kulturen för att kunna ha en chans. Du medger det själv och ändå häver du ur dig dessa fånigheter. Är du intresserad av vad som är "svenskt" på ett utifrån ett etnologiskt perspektiv rekommenderar jag dig att läsa några böcker i ämnet. Det är svårt att definiera en kultur. Det låter sig inte göras på några sidor och det är dessutom ständigt tolkningsfrågor. Det innebär inte att kulturspecifika företeelser saknas. Men tyvärr, många av invandrarna vill ju inte det, utan väljer att umgås med landsbröder. Det kan liksom inte vara min plikt att få dem att bli intresserade av Sverige, utan det måste vara deras ansvar.

I Frankrike hälsar män på väninnor och föräldrar med tre kindkyssar; i Spanien två. I Sverige skakar man hand med bekanta men skakar i regel inte hand med vänner man träffar ofta. Sådär kan man hålla på i all evighet.

Vill man assimilera en kultur måste man lära sig dessa konventioner.
  • Maxipaxi
    ThePointOfItAll skrev 2010-04-26 20:32:12 följande:
    Stopp stopp stopp!!! Hört du vad du säger människa? Vet du vad assimilering betyder? Det har inget med språket eller umgänget med svenskar att göra, nu har du missuppfattat ordentligt. Assimilering innebär att man helt bryter med sin gamla kultur och tar till sig det nya landets kultur. Man slutar helt fira sina traditioner och lämnar allt gammalt bakom sig. Precis vad sverigedemokraterna strävar efter mao. Ingen ska någonsin tvingas ge upp sin kultur, tro och integritet. Det strider mot de mänslkliga rättigheterna. Att påstå att den som inte vill assimileras är respektlös var fan de dummaste jag läst idag, och idag har jag läst mycket! Jag känner många integrerade invandrare som arbetar hårt, talar svenska och umgås med svenskar utan problem -UTAN att ha gett upp sina traditioner och sin tro. Min man är ett väldigt bra exempel på detta. Säg mig, skulle du assimileras om du var tvungen att flytta. Det tror jag nämligen inte en sekund på. Det är bara "de andra" som ska ändra på sig, vi svenskar sitter på den universella sanningen som alltid!
    Vad snackar du om? Assimilera är en synonym till "införliva", d.v.s. att lägga ngt till samlingen, att suga upp någonting. I detta sammanhang betyder det helt enkelt att ta till sig den nya kulturen, att behärska den.
  • Maxipaxi
    BigDaddy skrev 2010-04-26 20:50:47 följande:
    Du växlar mellan att tala om "en kultur" att assimileras till. Eftersom etnonationalister söker finna ett sätt att politisera kultur så finns assimileringsbegreppet med i det paketet. Eftersom assimilering är en politiskt färgad och driven process (nej, det är inte en naturlig sådan, det finns många kulturer som behållit sin särart utan att helt uppgått i någon större grupp) så politierar man kulturen genom att bland annat tillföra assimileringskravet/önskemålet. Du medger att det är tolkningssfrågor, odefinerbarheter och andra svåigheter associerade med kulturbegreppet. Ändå insisterar du på assimileringen och därmed på politiseringen. Finns det inget problematiskt med detta? Jag skulle vilja se dig problematisera lite kring detta. Jag tror att en mycket god (och i min egen mening väl disciplinerad) språkundervisning kan vara ett av de grepp som kan låsa upp det dödläge som annars infinner sig när en grek, iranier eller chilenare inte kommer in i samhället och vänder på klacken och försöker försvinna in i någon separat gemenskap. För nog finns det exempel på det också och det är bekagligt. Att höra till den större gruppen innebär inte att an exkluderar eller avslutar sitt medlemskap i en mindre. Tyvärr hjälper det inte när SD och andra etnonationalister basunerar ut budskap som gör gällande att det är PRECIS det de gör. Kan man inte se det problematiska i det?
    Det spelar ingen roll vilken språkundervisning man ställer till förfogande, om eleven inte är intresserad. Det ska erbudas och erbjudas. Själv har JAG lärt mig olika språk. Ingen annan har erbjudit mig dem. Om man måste truga invandrare för att de ska vilja lära sig, så är det något fel på deras inställning. Självfallet finns det invandrare som har rätt inställning. Hatten av för dem. Så ska det vara och det är en självklarhet.
  • Maxipaxi
    Nice Girl Wrong Place skrev 2010-04-26 21:25:03 följande:
    Vad vill folket? De 95% som inte röstar på SD alltså.
    Såg du valstugereportaget?

Til valet 2014 har SD 20%, tro mig.
  • Maxipaxi
    Nice Girl Wrong Place skrev 2010-04-26 21:33:33 följande:
    Sedan går de samma väg som Ny Demokrati De har ingen budget, ingen utrikespolitik och lever på folks missnöje, inget annat. Inget hot, snarare ett gupp på vägen.
    Nja, jag hoppas de får bara 5 % nu i valet iaf. SD har ju ganska lång historia, inte som ND som helt saknade erfarenhet. Hur som helst är det de övriga partiernas "fel" att ett parti som SD kan klippa åt sig så många röster. Etablissemanget sviker Sverige och EU sviker nationalstaterna.
Svar på tråden SD - Främlingsfientlighetens ansikte!