SD - Främlingsfientlighetens ansikte!
Många talar om att det går dåligt för Sverige eller att båten sjunker. Jag kan meddela att där jag sitter så ser det ut som vi snarare är på väg att få seglena fulla. Det går utomordentligt bra för fordonsindustrin just nu. De flesta företagen jag har kontakt med har återanställt alla de som de sade upp. Clean-tech bara växer så det knakar. De har redan börjat ropa efter folk och frågan är om det inte övergår till rena skrik innan året är slut. Storföretagen som Sandvik, ABB och Siemens här i Sverige kommer att behöva rekrytera inom kort. Vindkraften håller på att ta stora språng frammåt i och med en rad infrastrukturella satsningar på EU-nivå. En del lokala utmaningar kvarstår vad gäller markupplåtenhen men det ser mycket ljust ut. Även i våra grannländer Norge och Finland kan jag säga att liknande tendenser kommer sakta men säkert.
Att vi skulle vara ett sjunkande skepp? Absolut inte. Har vi några råttor ombord och skit i hörnen och en och annan matros som inte gör som han/hon ska, har otyg för sig eller inte drar sitt strå till stacken? Absolut! Men vi kommer komma till rätta med det mesta och resten, ja, det får vi väl finna ett sätt att leva med? Någon perfekt båt kommer det aldrig att bli, oavsett vem som styr.