Inlägg från: BigDaddy |Visa alla inlägg
  • BigDaddy

SD - Främlingsfientlighetens ansikte!

Ta bara begreppet Lagom. Försök förklara det för en icke-skandinav. Jag har själv engelska som modersmål och för mig är konceptet så gott som omöjligt att förklara för en engelsktalande. Det är sådana underbara uttryck som är unika för svenska språket.

• BigDaddy
    Maxipaxi skrev 2010-04-26 19:45:48 följande:
    För att fläskkötet är en del av den svenska matkulturen betyder ju inte det att fläskköttet BLOTT är en del av svensk matkultur. Du läser mig som fan läser Bibeln! Svensk kultur delar naturligtvis många företeelser med andra kulturer. Man kan härvidlag tala om "kulturellt avstånd", som ofta men inte alltid hänger ihop med "geografiskt avstånd".Förnekar du att vi äter föder upp och äter svin i Sverige?
    Men du sa att det var Svensk Kultur. Nu är det en del av den svenska kulturen som vi dessutom delar med bland annat Vietnam, Thailand, Kambodia, Laos, Chile, Kamerun och Egypten (även om de verkar ha dödat dem alla sedan svininfluensan bröt ut)? För att nämna några. Vi delar säkert flera andra kulturella företeelser med andra länder oavsett avstånd (vilket du också medger).

Att politisera kultur är ett falskt grepp och kommer aldrig att fungera, precis som så många andra populistiska idéer. De låter bra i de dära mötet vi hade men när det möter verkligheten...
  • BigDaddy
    Maxipaxi skrev 2010-04-26 19:55:29 följande:
    Varför ska invandraren lära sig det? Det är väl inte alls nödvändigt för att leva i Sverige, att kunna det?
    Jag talar om att språket kan vara kulturbärare och det unika i en kultur är oftast det intressantaste att titta på. Jag pekade på en sådan företeelse. Det var inte knutet till invandrare utan enbart en spontan reflektion från min sida.
  • BigDaddy
    Nenne666 skrev 2010-04-26 19:36:11 följande:
    När man blir svensk har jag redan svarat på.Och svensk kultur och sverige överlag, dess lagar och allt som hör till, att man följer det och visar ett intresse för att få vara kvar i det landet man befinner sig i.Sen svarar jag nog fasen inte på resten.
    Det är beklagligt att du inte ger mig en chans att få diskutera våra åsikter. Du har många och jag lyssnar på dem allihopa och försöker bemöta dem. Men du kan inte räkna med att jag ska acceptera alltihopa eller lägga mig platt för påståenden.
  • BigDaddy
    Maxipaxi skrev 2010-04-26 20:12:58 följande:
    Du ställer fåniga frågor, med ont uppsåt, som inte tillför debatten ett skvatt. Som man frågar får man svar och jag visar hur dumt du resonerar genom att ställa fåniga frågor tillbaka.Det är en självklarhet att man för att man ska kunna komma in i ett nytt samhälle, måste lära sig en del om dess kultur och dess kulturella koder. Att ifrågasätta det är fånigt och tillför inte debatten någonting alls.
    Du kommer med ett påstående i ett av dina tidigare inlägg som handlar om att man inte ska leva i Stockholm som om man vore i Teheran. Jag frågar dig därför, igen, hur lever man i Teheran? Om du inte vet så ska du låta bli att göra sådana jämförelser som öppnar för frågor rörande dina kunskaper om sådan du påstår dig veta något om.

I övrigt har jag inget att tillägga vad gäller ett land och dess koder, särskilt de oskrivna. Man måste lära sig dessa så gott det går och språket är ett av de bästa sätten att nästla sig in i det kulturella medvetandet. Jag är därför konsekvent och vidhåller att språket är ett måste. Jag är också lika konsekvent och menar att man inte skall politisera kultur. Den som gör det är den som måste avgränsa och förtydliga. Det är paradoxalt med det är de som talar om svensk kultur som är näst intill besatta med vad som är och inte är svenska kulturella företeelser. Som radar upp dem och förtydligar med jämförelser. Att dessa grupper och individer sedemera klagar när de själva utsätts för kraven på förtydliganden, definitioner och klargöranden känns inte konsekvent. Alls.
  • BigDaddy
    BigDaddy skrev 2010-04-26 20:20:24 följande:
    Du kommer med ett påstående i ett av dina tidigare inlägg som handlar om att man inte ska leva i Stockholm som om man vore i Teheran. Jag frågar dig därför, igen, hur lever man i Teheran? Om du inte vet så ska du låta bli att göra sådana jämförelser som öppnar för frågor rörande dina kunskaper om sådan du påstår dig veta något om. I övrigt har jag inget att tillägga vad gäller ett land och dess koder, särskilt de oskrivna. Man måste lära sig dessa så gott det går och språket är ett av de bästa sätten att nästla sig in i det kulturella medvetandet. Jag är därför konsekvent och vidhåller att språket är ett måste. Jag är också lika konsekvent och menar att man inte skall politisera kultur. Den som gör det är den som måste avgränsa och förtydliga. Det är paradoxalt med det är de som talar om svensk kultur som är näst intill besatta med vad som är och inte är svenska kulturella företeelser. Som radar upp dem och förtydligar med jämförelser. Att dessa grupper och individer sedemera klagar när de själva utsätts för kraven på förtydliganden, definitioner och klargöranden känns inte konsekvent. Alls.
    På svenska heter det "som man bäddar får man ligga". Jag tycker det är en passande beskrivning på dessa etnonationalister.

So it was in the fire that I made my bed
    And thus in flames shall I rest my head
    For the truth about Culture is this, I see
    A Yes to Diversity and a No to SD
  • BigDaddy
    upyours skrev 2010-04-26 20:21:14 följande:
    Men det verkar som att du är accepterande inför att nya ord tar sig in i det svenska språket. Då går det emot assimilation, som du förespråkar.
    A gracious point made.

Som kulturbärare så är språket också en konkret manifestation av kulturbegreppet. Genom att se att språket är öppet, föränderligt och tillgänligt i de mest fascinerande och varierande former och tillämpningar så inser man något om kulturbegreppet (och därmed sin egen kultur) i stort. Nämligen att den är inte statiskt, definerad och bestämd utan är snarare dynamisk, odefinerbar och öppen för tolkning på det personliga så väl som det allmänna planet. I den språkliga analogin så hoppas jag att man kan se att hoppet till kultur i allmänhet inte är särskilt långt. Än en gång, varför jag konsekvent vurmar för att man lär sig landets språk väl.
  • BigDaddy

Låt oss inte glömma TS nu, förresten. Jag anser fortfarande att det är påvisat att SD klart och tydligt är främlingsfientligt. Jag tycker ingenting av vad vi diskuterat hittils har ändrat på det. Ta bara inledningen med hänvisning till partiprogrammet eller exemplet jag bad Argo kommentera där partiledaren gör ett uttalande och dessutom backas upp av passager ur SDs handlingsprogram. Finns det ingen SD:are som vill kommentera detta? Jag vet att Aemon, den aktive SD:aren, tackade för sig.

• BigDaddy
    Maxipaxi skrev 2010-04-26 20:38:24 följande:
    Men det är ju bl.a. du som frågar efter vad det är som tillhör den och den kulturen, på ett fullständigt osakligt sätt, för att provocera. Alla vet ju att det är viktigt att ta till sig den nya kulturen för att kunna ha en chans. Du medger det själv och ändå häver du ur dig dessa fånigheter. Är du intresserad av vad som är "svenskt" på ett utifrån ett etnologiskt perspektiv rekommenderar jag dig att läsa några böcker i ämnet. Det är svårt att definiera en kultur. Det låter sig inte göras på några sidor och det är dessutom ständigt tolkningsfrågor. Det innebär inte att kulturspecifika företeelser saknas. Men tyvärr, många av invandrarna vill ju inte det, utan väljer att umgås med landsbröder. Det kan liksom inte vara min plikt att få dem att bli intresserade av Sverige, utan det måste vara deras ansvar.I Frankrike hälsar män på väninnor och föräldrar med tre kindkyssar; i Spanien två. I Sverige skakar man hand med bekanta men skakar i regel inte hand med vänner man träffar ofta. Sådär kan man hålla på i all evighet. Vill man assimilera en kultur måste man lära sig dessa konventioner.
    Du växlar mellan att tala om "en kultur" att assimileras till. Eftersom etnonationalister söker finna ett sätt att politisera kultur så finns assimileringsbegreppet med i det paketet. Eftersom assimilering är en politiskt färgad och driven process (nej, det är inte en naturlig sådan, det finns många kulturer som behållit sin särart utan att helt uppgått i någon större grupp) så politierar man kulturen genom att bland annat tillföra assimileringskravet/önskemålet. Du medger att det är tolkningssfrågor, odefinerbarheter och andra svåigheter associerade med kulturbegreppet. Ändå insisterar du på assimileringen och därmed på politiseringen. Finns det inget problematiskt med detta? Jag skulle vilja se dig problematisera lite kring detta.

Jag tror att en mycket god (och i min egen mening väl disciplinerad) språkundervisning kan vara ett av de grepp som kan låsa upp det dödläge som annars infinner sig när en grek, iranier eller chilenare inte kommer in i samhället och vänder på klacken och försöker försvinna in i någon separat gemenskap. För nog finns det exempel på det också och det är bekagligt. Att höra till den större gruppen innebär inte att an exkluderar eller avslutar sitt medlemskap i en mindre. Tyvärr hjälper det inte när SD och andra etnonationalister basunerar ut budskap som gör gällande att det är PRECIS det de gör. Kan man inte se det problematiska i det?
Svar på tråden SD - Främlingsfientlighetens ansikte!