Maxipaxi skrev 2010-04-26 20:38:24 följande:
Men det är ju bl.a. du som frågar efter vad det är som tillhör den och den kulturen, på ett fullständigt osakligt sätt, för att provocera. Alla vet ju att det är viktigt att ta till sig den nya kulturen för att kunna ha en chans. Du medger det själv och ändå häver du ur dig dessa fånigheter. Är du intresserad av vad som är "svenskt" på ett utifrån ett etnologiskt perspektiv rekommenderar jag dig att läsa några böcker i ämnet. Det är svårt att definiera en kultur. Det låter sig inte göras på några sidor och det är dessutom ständigt tolkningsfrågor. Det innebär inte att kulturspecifika företeelser saknas. Men tyvärr, många av invandrarna vill ju inte det, utan väljer att umgås med landsbröder. Det kan liksom inte vara min plikt att få dem att bli intresserade av Sverige, utan det måste vara deras ansvar.I Frankrike hälsar män på väninnor och föräldrar med tre kindkyssar; i Spanien två. I Sverige skakar man hand med bekanta men skakar i regel inte hand med vänner man träffar ofta. Sådär kan man hålla på i all evighet. Vill man assimilera en kultur måste man lära sig dessa konventioner.
Du växlar mellan att tala om "en kultur" att assimileras till. Eftersom etnonationalister söker finna ett sätt att politisera kultur så finns assimileringsbegreppet med i det paketet. Eftersom assimilering är en politiskt färgad och driven process (nej, det är inte en naturlig sådan, det finns många kulturer som behållit sin särart utan att helt uppgått i någon större grupp) så politierar man kulturen genom att bland annat tillföra assimileringskravet/önskemålet. Du medger att det är tolkningssfrågor, odefinerbarheter och andra svåigheter associerade med kulturbegreppet. Ändå insisterar du på assimileringen och därmed på politiseringen. Finns det inget problematiskt med detta? Jag skulle vilja se dig problematisera lite kring detta.
Jag tror att en mycket god (och i min egen mening väl disciplinerad) språkundervisning kan vara ett av de grepp som kan låsa upp det dödläge som annars infinner sig när en grek, iranier eller chilenare inte kommer in i samhället och vänder på klacken och försöker försvinna in i någon separat gemenskap. För nog finns det exempel på det också och det är bekagligt. Att höra till den större gruppen innebär inte att an exkluderar eller avslutar sitt medlemskap i en mindre. Tyvärr hjälper det inte när SD och andra etnonationalister basunerar ut budskap som gör gällande att det är PRECIS det de gör. Kan man inte se det problematiska i det?