Inlägg från: BigDaddy |Visa alla inlägg
  • BigDaddy

SD - Främlingsfientlighetens ansikte!

Maxipaxi skrev 2010-05-10 12:30:17 följande:
    Om du nu kallar folk för "främlingsfientliga" så måste du ju kunna definiera begreppet, avgränsa det. Annars är det ju tomt på innehåll.I politisk retorik bygger ofta resonemangen på lös användning av olika begrepp för att vinna politiska poänger. Att jag kallar någon för xenofob betyder det ju inte att han/hon ÄR det.
    Definitionen har jag givit redan. Anser du att definitionen inte är giltig så får du visa det.
  • BigDaddy
    Maxipaxi skrev 2010-05-10 12:30:17 följande:
    Om du nu kallar folk för "främlingsfientliga" så måste du ju kunna definiera begreppet, avgränsa det. Annars är det ju tomt på innehåll.I politisk retorik bygger ofta resonemangen på lös användning av olika begrepp för att vinna politiska poänger. Att jag kallar någon för xenofob betyder det ju inte att han/hon ÄR det.
    Sedan kallar jag inte folk någonting egentligen. Jag kallar Sverigedemokraterna främlingsfientligt, precis som man kan kalla Dansk folkeparti främlingsfientligt. Den definition jag givit, så som den står, passar in väldigt väl på de texter och uttalanden som jag i min TS knutit an till Sverigedemokraterna och deras partirepresentanter (alltså inte folk som röstar på SD utan som representerar SD partipolitiskt). Ända upp till toppen i partiet och i SDs handlingsprogram. 

Att du sedan vill likna partiet vid andra nationalistiska partier och därmed vidga området som den här tråden skall handla om förstår jag inte. Räcker det inte med att betrakta SD och dess partipolitiska representanter (ända upp i toppen) och deras partiprogram/handlingsprogram i ljuset av den definition på främlingsfientlighet som jag lagt fram? Varför ska vi prata om Baskien, som jag förövrigt visat har valt en mer inklusive och öppen nationalism än den SD förespråkar? Du har ju fortfarande inte kommenterat hur jag tog ditt exempel och visade att Baskien och dess folk valt en helt annan väg än SD vill ta Sverige åt.    
  • BigDaddy
    Maxipaxi skrev 2010-05-10 12:26:06 följande:
    Det är klart att det råder en dikotomi mellan "ras" och "kultur", samma dikotomi som mellan arv/miljö t.ex.Är du för "fri invandring"? Det är ingen svår fråga att svara på.
    Först och främst, varför tonen? Har jag sagt något som du anser ger dig anledning att tilltala mig så som du gjort de senaste inläggen? Berätta gärna i såfall vad det är som föranleder ditt inläggsbeteende. Bara för att vi har elektroniska skärmar mellan oss så betyder det inte att förväntningar på ett civilt och schysst bemötande är lägre. I alla fall inte från min sida.

Vad menar du med fri invandring? Vad innebär begreppet för dig? Det blir svårt för mig att svara om jag inte vet vad det är jag svarar på.
  • BigDaddy
    Maxipaxi skrev 2010-05-10 15:37:21 följande:
    Har inte läst det inlägget.Du snackar om "inkluderande" o.s.v. men du vet ju inte vad du talar om.I Baskien är det t.ex. lag på att du ska kunna baskiska för att få ett arbete inom offentlig sektor. Och för att få ett arbete i offentlig sektor i Baskien (och i Spanien i stort), måste du "tävla" (d.v.s. skriva diverse prov) mot inhemska innevånare. Detta innebär i praktiken att inte en enda utlänning (inkl. spanjorer) kan få arbete i offentlig sektor i Baskien.Detta gör man inte för att man är xenofober, utan för att hävda rätten till ett eget språk & kultur. Ungefär som SD, alltså. SD hävdar att invandrarna ska anpassa till svenskarna och inte tvärtom. En mycket rimlig ståndpunkt som inte på något sätt är xenofobisk eller rasistisk.
    Jag ser inte någon som gjort en koppling mellan främlingsfientlighet och språkkrav. Mig veterligen kan du inte få ett jobb i Sverige inom offentlig förvaltning utan att kunna svenska. Har någon påstått att detta är främlingsfientlighet? Jag har inte läst någon som skrivit det.

Språket är en kulturbärare. Det har jag lyft fram tidigare. Men språket är föränderligt och speglar också kulturens föränderlighet. Ett öppet och inklusivt språk berikas precis som ett slutet och exklusivt språk löper faran att marginaliseras och dö ut. 

Baskien är dock ett område med mycket stark nationalism, som jag själv fått erfara. De har en nationskänsla som vida överstiger något jag stött på här i Sverige i någon som helst organiserad form. De är ett folk som utstått förföljelser och laglig repression sedan Franco tog över efter inbördeskriget på 30-talet. De har dessutom en djup splittring i de fransk och spansktalande delarna vilket ytterligare komplicerar nationskonceptet Baskien/Baskier.  

Uttalanden om att jag inte vet vad jag talar om skall beläggas. Det är trist att läsa sådana meningar som inte tillför diskussionen något nämnvärt. När du själv medger att du inte läst mina inlägg så känns det väl snarare som så att påståendet att "man inte vet vad man pratar om" som något anförbart på dig eller hur?   
  • BigDaddy
    Maxipaxi skrev 2010-05-10 15:46:29 följande:
    Fri invandring, obegränsad invandring; alla som vill får bosätta sig här, får ta del av Sverige och dess välfärdssystem. Det är väl inte så svårt att begripa.Ton!? Du använder vilket ton du vill och jag vilken ton jag vill. Vad är det att tjafsa om?
    Vi har skrivit på avtal som land vad gäller flyktingmottagandet. Dessa avtal, bland annat via FNs flyktingkonvention, anser jag skall vara bindande. Fri rörlighet av arbetskraft är jag helt bakom. Det är en av förutsättningar för vår moderna ekonomi och de demografiska problem som kommer framöver.
    Vad gäller invandringen i övrigt så anser jag att det inte ska råda okvalificerad rörlighet länderna emellan. Anhöriginvandring och invandring p.g.a. ekonomiska skäl (alltså fattigdom eller dylika omständigheter) är de två typer av invandring som behöver regleras och där kontrollinstanser behövs. Mig veterligen så har vi Migrationsverket för detta ändamål. Där behövs det ständigt förbättringar. Jag vet att de bland annat jobbar i ett gammalt datasystem från 80-talet. Det finns andra förbättringspunkter som behövs tas itu med vad gäller hanteringen av ansökningar, överklaganden och dylika administrativa procedurer. Förhoppningsvis fortsätter förbättringsarbetet oförtrutet. Men detta är bara den delen som sköter allt fram till själva beviljandet (av uppehållstillstånd eller dylikt). Jag anser att det riktiga arbetet kommer efter och där har vi mycket kvar att göra.  

Den ton som används i dina inlägg tillför inget till diskussionen. Däremot ger den dig ett mycket partiskt och något dunkelt sken. Det förstör bara för dig själv. Men det är inget jag kan hindra dig ifrån. Jag har tagit upp det nu och lämnar det från och med nu därhän.
  • BigDaddy
    Maxipaxi skrev 2010-05-10 16:39:43 följande:
    Ja, du ser, också du vill ju se begränsningar i invandringen. Vad som är främlingsfientlighet eller inte kan alltså diskuteras.Vad gäller FN och EU så är detta ju överstatliga organisationer med tydliga ekonomisk-politiska mål. Det handlar om avskaffande av nationalstatens makt och fritt spelrum för kapitalet. En del av detta är att man vill slå sönder gamla strukturer. Ju mindre av nationalism, regionalism, fackföreningar och familjeband, desto lättare får kapitalet det. Motsvarigheten till detta var USA under 1800-talet. Allting startades från grunden och man behövde inte ta hänsyn till gamla städer och adelsmannasläkter som satt på tillgångarna. Det var kapitalets rörlighet och fria spelrum i USA som grundlade Franska Revolutionen.
    Vad har detta inlägg och föregående inlägg om PNV och Baskien som du gjort med min TS att göra? Jag försöker förstå.
  • BigDaddy
    Maxipaxi skrev 2010-05-10 16:44:02 följande:
    Jag börjar tröttna på dina anmärkningar om min ton i inläggen. Är du överkänslig, måhända?
    Snarare klarsynt.
  • BigDaddy
    Maxipaxi skrev 2010-05-10 16:39:43 följande:
    Ja, du ser, också du vill ju se begränsningar i invandringen. Vad som är främlingsfientlighet eller inte kan alltså diskuteras.Vad gäller FN och EU så är detta ju överstatliga organisationer med tydliga ekonomisk-politiska mål. Det handlar om avskaffande av nationalstatens makt och fritt spelrum för kapitalet. En del av detta är att man vill slå sönder gamla strukturer. Ju mindre av nationalism, regionalism, fackföreningar och familjeband, desto lättare får kapitalet det. Motsvarigheten till detta var USA under 1800-talet. Allting startades från grunden och man behövde inte ta hänsyn till gamla städer och adelsmannasläkter som satt på tillgångarna. Det var kapitalets rörlighet och fria spelrum i USA som grundlade Franska Revolutionen.
    Jag är också för språkläger inte olikt de indoktrineringsläger som finns i Nordkorea.

Sverigedemokraterna är ett främlingsfientligt parti. Existensen av begränsningar och kontroller i invandringen finns redan idag. En av dessa gäller anhöriginvandring där man helt enkelt behöver ha begränsningar och kontroller för att avgöra om en person verkligen är en anhörig och i så fall till vilken grad. Jag ser inget främlingsfientligt med det. Men peka gärna ut hur den typen av kontroll är främlingsfientligt. Ekonomisk olägenhet är inte heller betraktat som ett godtagbart asylskäl. Berätta hur det är främlingsfientligt.

Jag uppfattade inte om du var för eller emot fri arbetskraftsinvandring. Jag förstår dock att du verkar vara emot fri rörelse för kapital.

Jag minns att du kartlade de som var för mångkulturen i Sverige idag med hemadresser. Nu ser jag att du också har andra politiska övertygelser som ligger i linje med detta. En salig blandning av faktiska historiska händelser och politiskt färgade tolkningar. Berätta vad detta har att göra med min TS där jag beskriver hur Sverigedemokraterna är ett främlingsfientligt parti.
  • BigDaddy
    Maxipaxi skrev 2010-05-10 16:56:01 följande:
    Du skriver en massa skit som du inte vet någonting om, för att många ut ett politiskt budskap. Och detta, vad är det, om inte ett slag i ansiktet på en generös invandringspolitik: "Vad gäller invandringen i övrigt så anser jag att det inte ska råda okvalificerad rörlighet länderna emellan. Anhöriginvandring och invandring p.g.a. ekonomiska skäl (alltså fattigdom eller dylika omständigheter) är de två typer av invandring som behöver regleras och där kontrollinstanser behövs."Du vill alltså i praktiken dra ned på invandringen från t.ex. mellanöstern till Sverige (arbetskraftsinvandringen därifrån är ju i princip obefintlig). Du snackar om främlingsfientlighet, men hyser själv invandringskritiska åsikter.
    Jag har påpekat att jag är för en fri rörlighet av arbetskraft länder emellan. Din tolkning av vad jag har skrivit får stå för dig och det du söker efter. De kontrollinstanser som finns idag behandlar just anhöringinvandring och ekonomiska migranter, alltså människor som har det dåligt ekonomiskt, och som söker sig nya möjligheter. Naturligtvis är det så att vi behöver, utifrån vår ställning som ansvariga, makt att bestämma över vad vi kan och inte kan erbjuda sådana människor som söker sig hit av ekonomiska skäl. Jag ser därför inget motsägelsefullt i att vilja ta ansvaret att också avvisa människor, som vi gör på daglig basis här via Migrationsverket, när asylskäl eller ekonomiska skäl uppdagas och visar sig vara otillräckliga för att bevilja uppehållstillstånd.

Skiljelinjen mellan arbetskraftsinvandring och ekonomisk motiverad migration är dock inte tydlig. En ingenjör med familj från Ulan Bator i Mongoliet kan mycket väl vara både och. Därmed blir statistiken och begreppen ibland vilseledande när man gör bedömningar baserade på vart personerna kommer ifrån.

Det du kallar främlingsfientliga invandringskritiska åsikter är sådant som redan implementeras idag via vår statliga myndighet Migrationsverket. Jag tycker de behöver bli bättre på det de gör dock. Men fokus ska inte ligga på Migrationsverket och den handling som en människa gör när de bestämmer sig för att söka och blir beviljade uppehållstillstånd. Det intressanta och viktiga är den delen som kommer efter. Hur man integrerar denna nyanlända människa och skapar bästa förutsättningen för att om inte denna generation så ska de två nästkommande leda till en framgångsrik integration. Därigenom skall denna framgångsrika integration i sin tur leda till ett mångfacetterat och ökat välstånd för landet.

Eftersom vi redan idag implementerar, enligt Maxipaxi, främlingsfientliga och invandringskritiska åtgärder (via våra främlingsfientliga och invandringskritiska åsikter) så blir jag nyfiken på vad för ett existensberättigande Sverigedemokraterna då har? Vari finns då grunden för deras kritik riktad mot de stora regeringspartierna, den röd-gröna oppostionen och Migrationsverket? Alla dessa har ju varit med och utformat denna främlingsfientliga och invandringskritiska hållning och implementerat den via myndigheter som Migrationsverket.
  • BigDaddy
    Maxipaxi skrev 2010-05-11 08:58:14 följande:
    Det "redan uppenbara" är att invandrarna är överrepresenterade i brottsstatistiken. En annan och mycket mer komplicerad diskussion är varför det är så.
    Vad har detta med att Sverigedemokraterna är främlingsfientlighetens ansikte i Sverige?
Svar på tråden SD - Främlingsfientlighetens ansikte!