Inlägg från: Blackbird |Visa alla inlägg
  • Blackbird

SD - Främlingsfientlighetens ansikte!

Nice Girl Wrong Place skrev 2010-05-16 16:13:58 följande:
    Nej, det framgår inte.Vilket endast förstärker mina misstänksamheter kring orsaken till att förbudet blev till "viss adoption".Och varför just utomeuropeisk?
    Enligt dem själva ger det upphov till rotlöshet och identitetsproblem. Jag antar att utseendet på utomeuropéer gör att de genomgår allt detta, när de senare i livet möter folk som drar upp deras utomeuropeiska utseende. Enligt undersökningen som Maxipaxi länkade till ifrågasätter de adopterade t.ex. varför de blev övergivna etc., men det har nog inget med om man är utomeuropé eller inte att göra, utan det att man är adopterad. Så antingen borde man sätta stopp för all adoption eller tillåta adoption från vilket land som helst.

Vad jag inte förstår är att SD ger sken av att bry sig om adopterade barn, men sätter man stopp för adoptionen så råkar ju barnet än mer illa ut. Det finns en anledning till varför ett barn sätts ut för adoption.
    Conscience is dead
  • Blackbird
    Maxipaxi skrev 2010-05-18 15:17:16 följande:
    Etnoluralism handlar ju just om att man respekterar och uppskattar varandras särart.Det folket där, med sin egen kultur, och det andra där, med sin särart. Så ska det vara. Och den invandring som ändå förekommer; att anpassa sig eller flytta! Man ska ta seden dit man kommer. En alldeles ypperlig sentens.Bort med synagogor och moskéer!Den där artikeln du hade bifogat är trams. När han börjar snacka om holländare i Gbg t.ex. Hur många var de? Ja, en och annan ingenjör naturligtvis, men som kunde räknas på ena handens fingrar.
    Är inte kyrkan lika osvenskt som synagogan och moskén?
    Conscience is dead
  • Blackbird
    Maxipaxi skrev 2010-05-18 16:50:06 följande:
    Njae, inte riktigt det har ju gått tusen år nu, sen kristnandet, så visst börjar kristendomen sätta sina spår.Fast man behöver ju inte bygga några nya. Det lär de väl inte ha pengar till ändå numera. Saknas sponsorer. Inte som för muslimerna här i landet, som bygger moskéer vilka finansieras av Saudiarabien, en sån där riktigt demokratisk och fin stat. Sveriges Riksdag tar ju avstånd diktaturer säger de, men om moskéebygget i Gbg har det minsann varit tyst! Det är väl i princip bara Kuba av diktaturerna som får skäppan full.
    Om ett fenomen ska accepteras eller ej, är det beroende på hur länge det har existerat i Sverige, även om det är osvenskt från början?
    Conscience is dead
  • Blackbird
    Maxipaxi skrev 2010-05-18 17:20:49 följande:
    Hör just nu på radion, debatt om Lars Vilks. En muslim attackerade honom häromdagen, för att han skulle ha hädat islam...Vi har ju tryck- och yttrandefrihet här i landet, vilket ni tycks ha svårt att fatta. Som sagt, man tar seden dit man kommer. Annars ska man dra. Hoppas att denne muslim t.ex. blir utvisad på livstid.
    "Ni"?

Men för att försvara tryck- och yttrandefrihet, det finns fler grupper som i praktiken är emot den om man uppmärksammar deras ideologi noggrannt, t.ex. nazisterna. Borde man inte straffa alla som är emot tryck- och yttrandefriheten egentligen, svensk som icke-svensk?
    Conscience is dead
  • Blackbird
    Maxipaxi skrev 2010-05-18 17:26:23 följande:
    Av vem?
    Led inte min fråga till en helt annan diskussion, då min fråga var ett svar och en fortsättning på ditt inlägg jag citerade.
    Conscience is dead
  • Blackbird
    Maxipaxi skrev 2010-05-18 17:33:09 följande:
    Det är helt lagligt att vara emot tryck- och yttrandefrihet. Däremot är det olagligt att hoppa på folk.  Tänk till innan du skriver nästa gång.
    Att hoppa på folk kan ju räknas som misshandel, vilket är en helt annan diskussion. Men du gillar inte att man är emot yttrande- och tryckfriheten och till de grupper som i praktiken är emot det är bl.a. nazister. De strävar alltså efter att avskaffa det även om de just nu drar nytta av det för att nå framgångar. Det är inte att följa svenska seder eller anpassa sig till ett svenskt samhälle.
    Conscience is dead
  • Blackbird
    Maxipaxi skrev 2010-05-18 17:44:31 följande:
    Jag känner inga (ny-) nazister fast du verkar ju ha bra koll på vad de tycker och tänker.
    Javisst och det tycker jag att gemene man borde ha.
    Conscience is dead
  • Blackbird

Jag tycker att en intressant diskussion är om ett fenomen blir mer accepterat ju längre tid det har existerat i Sverige, hur icke-svenskt det än är, som t.ex. kristendomen. Innan kristendomen existerade helt andra sätt att leva och helt andra saker att tro på (av vilka vissa lever kvar).

Conscience is dead
  • Blackbird
    fubar skrev 2010-05-18 21:38:09 följande:
    Du har fel. Finns även perser i Irak.
    Menar du de som har sitt ursprung från tiden då Zoroastrismen rådde i gamla Persien? Eller menar du iranier?
    Conscience is dead
  • Blackbird
    Roze skrev 2010-05-18 21:41:34 följande:
    Nej, inte iranier utan just perser. Visst finns dom i Irak också.
    Men jag vill veta om det är skillnad på perser och iranier. Har för mig att zoroaster kallar sig för perser medan icke-zoroaster kallas för iranier. Eller?
    Conscience is dead
Svar på tråden SD - Främlingsfientlighetens ansikte!