Inlägg från: Blackbird |Visa alla inlägg
  • Blackbird

SD - Främlingsfientlighetens ansikte!

Riktigt intressant.

Conscience is dead
  • Blackbird
    Maxipaxi skrev 2010-04-23 16:51:44 följande:
    Nej, det har jag inte. Vi ska inte glömma att främlingsfientlighet är något medfött som vi sen lär oss att betvinga. De som har 'social fobi' lär sig dock inte att bemästra denna aversion. Man tror att social fobi grundar sig i en uråldrig instinkt, nämligen misstänksamhet gentemor främlingar.
    Jag tror inte att själva främlingsfientligheten är medfödd i sig, utan endast att "rädd för det okända" är en naturligt mänsklig egenskap.

Främlingsfientlighet däremot ser jag som något som man senare i livet tar ställning till genom att informera sig på olika sätt.
    Conscience is dead
  • Blackbird
    Maxipaxi skrev 2010-04-23 18:32:57 följande:
    Flockdjur stöter bort främlingar, dödar dem t.o.m. Det är främlingsfientlighet. Dock kan ensamdjuret accepteras av flocken, om det visar underkastelse.
    Jovisst gör djur på det här sättet. Men jag tror inte att människan fungerar lika instinktivt. Jag tror inte att vi föds med den egenskapen som vi sedan "arbetar bort", utan jag tror att man istället lär sig dig om man påverkas tillräckligt mycket.

Att vara rädd för något vi finner som farligt är dock naturligt, men i det ingår nog inte andra människor, annars så tror jag att vi redan under barnaåren skulle vara rädda för andra etniciteter instinktivt, vilket barn ju visar att de inte är.
    Conscience is dead
  • Blackbird

Ursäkta, det skulle ha stått "lär sig det".

Conscience is dead
  • Blackbird

Jag blev faktiskt intresserad av diskussionen om huruvida främlingsfientlighet är medfödd eller ej, så jag startar en tråd om det.

Conscience is dead
  • Blackbird
    Nenne666 skrev 2010-04-25 10:16:52 följande:
    Jo, men varför ska man lyfta fram att SD är invandrarfientligt, det är väl glasklart och dom flesta är väl införstådda med det eller?SD är ett parti som lyfter fram frågor som ingen annan vågar ta fram och diskutera.INGET parta vidrör frågan om invandringen och INGET parti bemöter folkets negativa reaktioner i frågan om invandringen, det GÖR SD, tack och lov för det att NÅGON gör det, för invandrarna utgör en hel del av hela vårt samhälle, ekonomi och  ja...Har man MINSTA emot invandringen är man rasist, och det är svenskarna själva som har kapat det där. Vad säger man om svenskar som snackar så jääävla mkt skit och nervärderar svenskar? INGET, för det är tydligen helt ok, men säger jag nåt som e svensk nåt skit, eller mindre bra om invandrare, är jag rasist...så jävla sjukt.Tycker det e så jäkla löjligt att starta trådar där folk bara får utrycka hur mycket dom gillar invandringen och hatar andras eventuellt negativa åsikter i frågan om invandrare.Öööhh...Jepp, jag är emot invandringen på många sätt men e FAN inte rasist och ja...jag är nöjd över att SD finns med som ett alternativ ÄNTLIGEN!Men att det ska behövas....?
    Men jag tror att flera av de andra partierna är intresserade av invandringsfrågor samt försöker komma på olika lösningar. Problemet för sverigedemokrater kanske är att de andra partierna inte behandlar invandringsfrågorna på samma sätt som Sverigedemokraterna?
    Conscience is dead
  • Blackbird
    Nenne666 skrev 2010-04-26 09:47:33 följande:
    Det har inte blivit nån jäkla förbättring som syns ute i samhället, vad sjutton du än presenterar!Det kryllar av invandrare, det e kaos ute i förorterna, det är trångt i fängelserna och du babblar på om russinen ur kakan, bla bla bla,..Och invandringen fortsätter, likaså, bidragsberoendet och arbetslösheten hos dom.Och missnöjet växer...(fast inte hos dig förståss)Jag tycker inte du pratar om problemet, du vill bara belysa fördelarna. Jag har aldrig förnekat fördelarna, men det finns ett problem som alltför många blundar för, av nån underlig anledning. Hur kommer det sig att Norge klarar sig så bra med sina restriktioner på invandringen?Vad det beträffar min ålder e jag inte särskilt ung, jag har vart med och är det fortfarande, jag ser hur det ser ut, jag hör bland ungdomar, ser på stan, läser tidningarna, och följer det hela, och inte sjutton ser det vidare ljust ut.Hm, hur gick det där nere i Rosengård?
    Är det inte bättre att även se andra sidan av myntet, för rättvisans skull? Så att du kan få en bättre helhetsbild, nu när du rör dig ute bland folk och pratar med dem, läser nyheter och säger dig följa det hela?
    Conscience is dead
  • Blackbird
    Nenne666 skrev 2010-04-26 11:14:02 följande:
    Men alltså, jag blir lite förvånad när man frågar om dom kulturella krockarna, vet man inte bättre?Är det ens värt att besvara den typen av frågor?Att det innebär kulturkrockar mellan svenskarna och många invandrargrupper är väl inget nytt, å det finns det otroligt många problem mellan länderna man tar in (dessutom)Jepp, vit makt rörelse är inget jag står för, men lär ändå förstå av anledningen till missnöjet av invandringen, att dessa växer. Gör inte politikerna nåt för att stävja det, så visar folket på egen hand att man inte köper vårt koncept. Hade politikerna lyssnat på folket, så hade även dessa rörelser minskat, eller iaf inte fått så stor grogrund. Det ena leder till det andra.Varför förneka så uppenbara grejer? (om man nu gör det)F.ö så kommer jag inte hinna med att sitta på forat och kommer kanske inte svara på era inl, har lite annat för mig oxå... Men svarar när jag kan.
    Vad var det som politikerna inte lyssnade på, om jag får fråga?

Är vit makt-rörelserna representativa för Sveriges befolkning?
    Conscience is dead
  • Blackbird
    Nenne666 skrev 2010-04-26 16:23:10 följande:
    Ser redan andra sidan av myntet, men det gör mig inte mindre emot invandringen.
    Andra sidan av myntet borde åtminstone ge ökad förståelse så att man kan rikta kritiken rätt. Men okej, är det invandringen som är problemet eller invandrarna?
    Conscience is dead
  • Blackbird
    Blackbird skrev 2010-04-26 16:27:35 följande:
    Andra sidan av myntet borde åtminstone ge ökad förståelse så att man kan rikta kritiken rätt. Men okej, är det invandringen som är problemet eller invandrarna?
    Eller så borde effekten av andra sidan av myntet göra att man inte gör sådana grova generaliseringar eller, som det heter, "drar alla över en kam".
    Conscience is dead
Svar på tråden SD - Främlingsfientlighetens ansikte!