Inlägg från: Blackbird |Visa alla inlägg
  • Blackbird

SD - Främlingsfientlighetens ansikte!

Nenne666 skrev 2010-04-26 17:59:41 följande:
    ja, e det hundar som tycker så, eller (kan) det va folk?Om det så bara är 1 person, så ska den personens röst göras hörd!Nu råkar missnöjet ständigt växa! (men det har väl du missat)
    Betyder det att du använder missnöjesfolket för att visa vad folket, dvs den stora majoriteten tycker?
    Conscience is dead
  • Blackbird
    Maxipaxi skrev 2010-04-26 18:31:05 följande:
    Häromdagen talade jag med en medelålders kurd här i Gbg. Han talade dålig svenska. Han hade varit här i Sverige under 15 år. Så kom jag av nån anledning in på Ingvar Oldsberg. Mannen visste inte vem Oldsberg är.En sån liten detalj visar med eftertryck hur totalt ointresserad av Sverige denne man är. Istället för att titta på svensk TV i den lilla närbutik han driver, så kollar han in arabiska kanaler. Jag frågade efter en tub räkost men det visste han inte vad det var. Han har varit här i FEMTON år. Han visste inte ens vad en "tub" var f.ö.Efter ca 1 år behärskade jag språket såpass att jag klarade mig i i samtliga sociala sammanhang, och jag kunde diskutera samhälleliga frågor/politik/sport etc. med vem som helst.Nåt är fel i det här landet. Vill de inte lära sig det nya landet så frågar jag mig varför de ska stanna. Det kallas DISRESPEKT.
    Det är inte så viktigt vem Oldsberg är egentligen och visar inte på total ointresse för allting i det svenska samhället.
    Conscience is dead
  • Blackbird
    Maxipaxi skrev 2010-04-26 18:31:05 följande:
    Häromdagen talade jag med en medelålders kurd här i Gbg. Han talade dålig svenska. Han hade varit här i Sverige under 15 år. Så kom jag av nån anledning in på Ingvar Oldsberg. Mannen visste inte vem Oldsberg är.En sån liten detalj visar med eftertryck hur totalt ointresserad av Sverige denne man är. Istället för att titta på svensk TV i den lilla närbutik han driver, så kollar han in arabiska kanaler. Jag frågade efter en tub räkost men det visste han inte vad det var. Han har varit här i FEMTON år. Han visste inte ens vad en "tub" var f.ö.Efter ca 1 år behärskade jag språket såpass att jag klarade mig i i samtliga sociala sammanhang, och jag kunde diskutera samhälleliga frågor/politik/sport etc. med vem som helst.Nåt är fel i det här landet. Vill de inte lära sig det nya landet så frågar jag mig varför de ska stanna. Det kallas DISRESPEKT.
    Jag tror att du fokuserar på fel saker i diskussionen på respektlöshet.
    Conscience is dead
  • Blackbird

Ursäka, menade såklart "i diskussionen om respektlöshet". Samtidigt behöver det inte alls vara respektlöst att inte kunna alla kända svenska namn eller att titta på kanaler från utlandet. Det brukar så lätt slå fel när man fokuserar på sådana saker och försöka framställa folk i dålig dager, när de sakerna i sig inte är fel eller respektlösa mot samhället.

Det finns säkert entiska svenskar som heller inte känner till alla kända svenska namn. Ointresse är nog en av de största faktorerna, men det betyder nog inte heller att en entisk svensk är respektlös mot det svenska samhället. Det borde heller inte vara avgörande i frågan om huruvida en individ som inte känner till alla kända svenska namn borde vara kvar i Sverige eller ej.

Conscience is dead
  • Blackbird
    Maxipaxi skrev 2010-04-26 18:21:43 följande:
    Nej nej, undantag finns alltid. De bekräftar regeln. Dock, det är uppenbart att svenskar äter betydligt mer fläskkött per person än araber.Det finns svenskar som inte inmundigar sill+sup på Midsommarafton. Det hindrar inte att sill+sup är en kombination som ingår i den svenska kulturen, som en del av midsommarfirandet. Hur många käkar sill och tar en sup till, i Bagdad?Att ta seden dit man kommer är en god regel. Invandrare som nonchalerar och vägrar att assimilera sig i det nya landet, den nya kulturen, är respektlösa och saknar skam i kroppen. Dessutom drabbar det dem själva på lång sikt, eftersom de inte lär sig språket, aldrig lär känna etniska svenskar vilket inebär att de har svårt att komma in på arbetsmarknaden vilket i förlängningen innebär att deras barn blir överrepresenterade i brottsstatistiken. Att det blir som det blir är ingen slump.Det är patetiskt med människor som bor i Stockholm men lever som om de alltjämt bodde i Teheran.Jag bodde själv utomlands under åtta år och vet hur viktigt det är att anpassa sig till konventionerna, till kulturen.
    Jag tror att integration är mer humant än assimilering. Men om det fungerade för dig att assimilera dig så är det väl jättebra, i ditt eget personliga fall. Multikulti blir så problematiskt som man gör det till.
    Conscience is dead
  • Blackbird
    Nenne666 skrev 2010-04-26 19:04:49 följande:
    Enligt min egna uppfattning är missnöjet otroligt stort ÄVEN bland invandrarna själva, enligt den kontakten jag har kommit.Dom uttrycker själva att det inte är fungerande för sverige att det råder den typen av politik som råder, och det är bland dom som ÄR bra som själva uttrycker det.Missnöjet hos invandrarna är otroligt stort om hur dom har fått det i sverige, det uttrycker dom för jämnan, sverige löser inte problemen. Resurserna finns inte. Men fasen, detta är väl ändå inget nytt? Men däremot är det jävligt tystat, man får inte uttrycka för mkt som har med missnöjet kring invandringen att göra, så enkelt är det.Fan ta den som sjunger nationalsången vid fel tillfälle!
    Du uttryckte alldeles nyss ditt missnöjde kring invandring och jag såg inte att någon försökte förhindra dig

Det finns väldigt många invandrare som anser att det ska bli stopp på invandring ja, men det var nog inte de du tänkte på när du skrev om folket. Eller inkluderade du invandrare i folket i Sverige?
    Conscience is dead
  • Blackbird

Men även om det finns invandrare bland de missnöjda betyder det fortfarande inte att det fokuseras på rätt saker i invandringsfrågan. I SD finns väldigt många invandrare och deras gemensamma nämnare är islam och muslimer. Och väldigt många invandrare bland SD kommer från Östeuropa, förutom Samuel Älgemalm som är iranier.

Conscience is dead
  • Blackbird
    BigDaddy skrev 2010-04-26 19:24:32 följande:
    Du har lämnat mycket av vad jag skrivit till dig okommenterat. Bland annat hur jag lyfter fram det framväxande demografiska problemet.Du talar om invandrare. Vilka menar du? Araberna? Kan du specificera vilka nationaliteter det rör sig om som du menar bildar ligor och som utgör en så stor del av oroligheterna. Skälet till att jag frågar är att jag vill skilja på enskilda individers beteenden, som vi behöver ta itu med, och konceptet "invandring". Du lyfter fram negativa företeelser och utmaningar som kommer i kölvattnet av att människor med olika bakgrunder (inte bara kulturella utan framförallt klassmässiga och ekonomiska) kommer till Sverige. Är förekomsten av negativa företeelser skälet till att vi skall stoppa invandringen helt? För om det är den vägledande principen vi skall legalt implementera då finns det andra fenomen som vi borde ta itu med först. Alkoholen till exempel. Den orsakar långt värre skador varje år än vad invandringen bjuder på. Om man menar allvar med att man vill göra samhällsnytta och hindra något som ger värre skador än vad vi egentligen klarar av så borde man stoppa alkoholen först. I alla fall försöka. Annars öppnar man sig för att anklagas för hyckleri. Finns en bra tråd om detta här på FL. Jag tror du kan se min poäng att existensen av negativa företeelser inte kan ensamt stå till grund för att stoppa invandringen. Du menar också att brottsförebyggande åtgärder och att ta folk i fänglsligt förvar blir lidande av invandringen. Du säger också att äldrevården blir lidande av invandring. Du säger också att arbetslösheten är att skylla på invandringen. Kan du belägga dessa påståenden? Du säger att du tar "araberna" som ett exempel. På vad? Vilka araber? Du får ursäkta men jag är inte med i SD och sitter inte med i de lokala mötena (officiella eller inofficiella) där alla dessa idéer säkerligen låter klockrena. Vilka är "dom" du talar om som utgör en så stor del av fängelserna trots att ingen officiell statistik finns över detta utan din basis är "ögonvittnesskildringar"?Berätta om din  teori på varför siffrorna du nämner är dolda och svåra att få fram (det låter lite motsägelsefullt när man skriver det, eller hur?)? Jag är nyfiken på din förklaring på detta. Vet du, Nenne, att jag upplever dig som mycket orättvist inställd mot mig. Verkligen. Jag kan inte förstå varför du behandlar mig så här? Du ber mig visa än det ena och än det andra och jag anstränger mig. Verkligen. Jag letar upp beläggen för dig. För att hitta partier som visst försöker hitta lösningar, som visst visar att inte bara SD tar tag i frågor om invandring och problematik kring invandring, som visst genomför rejäla krafttag mot bland annat svartjobb och skattsefusk (och andra bedrägerier där invandrare många gånger pekas ut). Inte ens ett "ok visst du har en poäng, men jag anser att..." får jag. Du kallar mig nöjd och tillskriver mig andra åsikter och egenskaper som jag inte alls känns vid jag påtalat eller aviserat. SD anklagas många gånger för empatibrist och jag hoppas verkligen att detta inte drabbat dig personligen. Man blir som man umgås heter det...  
    "Jag tror du kan se min poäng att existensen av negativa företeelser inte kan ensamt stå till grund för att stoppa invandringen."

Detta är väldigt mycket vad jag vill ha sagt. Tack!
    Conscience is dead
  • Blackbird
    Maxipaxi skrev 2010-04-26 19:26:27 följande:
    Ett EXEMPEL, var det, som antyder ett ointresse. Måste jag räkna upp tusen exempel för att du ska bli nöjd?
    Intresse eller ointresse för vissa personer/händelser i Sverige är inte så mycket viktiga variabler att fokusera på, som ska vara avgörande för huruvida en person ska få stanna i Sverige eller inte, egentligen.
    Conscience is dead
  • Blackbird
    Maxipaxi skrev 2010-04-26 19:27:06 följande:
    Jag tror att du fokuserar på fel saker överhuvudtaget.
    Vad anser du jag fokuserar på, som kan vara fel?
    Conscience is dead
Svar på tråden SD - Främlingsfientlighetens ansikte!