Inlägg från: BigDaddy |Visa alla inlägg
  • BigDaddy

SD - Främlingsfientlighetens ansikte!

Camino skrev 2010-05-20 21:36:41 följande:
    Har ni inte kommit ganska långt bort från åmnet i denna tråd? Jag har rensat bort några inlägg. Rasistiska inlägg och personliga påhopp tolereras inte/Moderator
    Tack för propå´n, Moderator. Det var väl behövligt.
  • BigDaddy

Kul att se att tråden flyter framåt! Dock har det varit lite off-topic tycker jag. Vi kanska kan försöka hålla oss till SD och de närrelaterade ämnena?

Jag hade hoppats att fubar haft tid att titta på den ekonomiska politiken som SD tänkt föra. Det hade varit spännande att se. Men jag har själv haft fullt upp och har det fortfarande så tiden tryter för mig också, tyvärr.

Ett problem som jag ser segla upp under en del OT-diskussioner är huruvida det finns något som heter svenskt eller om svensk kultur överhuvudtaget finns. Problemet är inte diskussionen i sig utan anledningen till den. Ur antropologiskt, etnologiskt eller lingvistiskt perspektiv så är det absolut intressant att diskutera de olika begreppen och koncepten. Arbetet som många duktiga historiker med antropologiska och etnologiska inriktningar gjort för att beskriva Sverige och det svenska är intressant. Jag har själv läst en del av dessa verk och uppskattar dem mycket. Men att göra politik av det, det är där problemet uppstår. Genom att då luta sig på dessa verk när man ställer krav på "invandrarna", genom att stödja sig på de olika begreppen och koncepten, så faller det på den krävandes lott att exakt visa vad man menar. Eftersom vi nu klivit ut ur den akademiska världen och in i den legalistiska och politiska så påverkas alla av det som tidigare varit en strikt akademisk diskussion utan några större ramifikationer utanför den akademiska världen. Detta ställer därmed inte bara högre krav utan helt andra krav än de som tidigare präglade den rent akademiska diskussionen.

Därtill så handhar inte den akademiska diskussionen ett viktigt koncept, nämligen framtiden. Genom att studera historien ur ett antropologiskt och etnologiskt perspektiv så har blicken automatiskt fästs på det förflutna och inte i lika stor utsträckning på nuet. På framtiden så är det väl som mest en glänsande blick. Det förflutna, oavsett perspektiv, är viktigt för nuet och för vart vi ska. På så sätt är det intressant. Men att bevara det exakt så som det var i det förflutna och därigenom behandla framtiden som enbart en tidskapsel där det förflutna skall fortgå leder ofrånkomligen till frågan varför. Att med politisk makt kräva av alla andra att bevara det exakt som det var genom att både anamma dessa historiska kulturella beteenden/koncept men också avsäga sig sina egna är det SD står för. Därmed blir det relevant att ta från den akademiska världen på samma sätt och visa att koncepten och begreppen inte är homogena eller rigida i sin natur. Förändringar har skett, både politiskt och icke-politiskt motiverat, som skapat nya realiteter för "svensken" sett ur alla relevanta perspektiv (inklusive de antropologiska och etnologiska). Denna breda dynamik och föränderlighet kopplad samman med den framtid vi går tillmötes av en globaliserande och globaliserad värld rimmar illa med den isolationistiska, exkluderande, etnofixerade och exklusiva nationalism som SD framför. Jag tror vi kommer att se att denna problematik som SD brottas med, samman med den ännu större problematik de brottas med vad gäller den ekonomiska politiken och dess otydliga genomförande, blir SDs sammanflätade akilleshäl i valet 2010.

Fler och fler människor kommer till insikt att även om något måste göras och ska göras så är inte SD rätt gruppering att stå för detta eller genomföra det. Förtroendet för deras förmåga till problemanalys, problemlösning och framtidsbyggande av den Svenska nationen för 2000-talet sjunker. Senaste mätningen stödjer mitt antagande här och jag tror vi kommer se att fler och fler människor inte kommer vilja ge bort sin röst på ett socialpolitiskt experiment ett gäng Landskronabor vill genomföra.

• BigDaddy
    Guerita skrev 2010-05-24 18:11:50 följande:
    Någon skrev just ett inlägg i tråden Tar Sverige emot för många invandrare? följande: SD är för många inte alls ett självklart alternativ, MEN det finns också många som känner att inget av de andra partierna inte ens vill ta i frågan med tång. Det är ju de som i mångt och mycket har infört och utverkat den invandringspolitik som Sverige har idag och som många nu börjar ifrågasätta visheten med. Så vad som behövs är vettiga alternativ till SD. Gemene man vill inte deportera alla invandrare, vill inte tvinga dem att anamma den svenska kulturen och dumpa sin egen. Vad gemene man vill, enligt min uppfattning, är att den svenska invandringspolitiken blir realistisk! Att man kan ta hand om de som faktiskt redan är i landet. Resurserna är inte outtömliga även om Sverige är ett rikt land. Sverige behöver satsa på kvalité inte kvantitet i invandringpolitiken och då menar jag att om färre tas emot så kan man ge dessa en högre kvalité på mottagningsresurserna, typ SFI, inte att de som kommer ska vara civilingenjörer.
    Jag har visat att de mest utskällda riksdagspartiet, Vänstern (V), ställt sig bakom och drivit igenom kraftfulla åtgärder riktade mot skattesmitning och fusk i service sektorn. Detta har inbringat närmare en halv miljard kronor extra i skatteintäkter. Det är vanligt att invandrare bedriver egenföretagande (frisörsalonger och resturanger för att nämna några) och mycket har gjorts från etnonationalistiskt håll att de fuskar och smiter. Se bara på bilarna de kör går ju resonemanget. Genom de åtgärder som V varit med och tagit fram och genomfört så har det satt åt just den typ av verksamhet som bedrivs av bland annat invandrare. Mig veterligen har ingen anklagat partiet för invandringsfientlighet (eller något dylikt) eller för att ha tagit fram en riktad åtgärd som vi vet slår hårt mot just invandrare (om nu de kan bevisas vara mer benägna till bedrägeri och skattefusk vill säga).

Jag har inte givit fler exempel på vad de andra partierna gjort konkret men man kan ju anföra att om nu det mest utskällda partiet, som dessutom beskylls för att vara oansvarigt i sitt sätt att främja invandringen till Sverige, drivit igenom ett mycket effektivt skattekontrollmedel som ökat statens intäkter väsentligt i ett enda konkret fall (man kan ju rimligtvis anta att fler finns i pipe:en så att säga) så får man ju anta att det inte är korrekt att påstå att inga andra partier än SD tar tag i svåra frågor kring invandringen och dess konsekvenser (långsiktigt och kortsiktigt). Jag tror detta är tyvärr ett utbrett missförstånd att tro att de bara väller in människor och de stora partierna låtsas som om ingenting händer och sitter mest passiva tills allt bara urartar i kaos. Det blir dock mer än ett missförstånd när SD framför detta då de tar det längre, till svartmålning, som ämnar visa deras eget parti i god dager på bekostnad av de andra partierna. Istället för att själva ha meriter för framgångsrik implementering av konkreta åtgärder som varit till gagn för kommunen, landstinget och i förlängningen landet och sveriges medborgare (samtidigt som grundläggande humana värderingar och lagar inte bara respekterats utan främjats) så lutar dig sig på att svartmåla, misstänkliggöra och insinuera sig fram till att få en del av maktkakan. Att de sätter sig vid det uppdukade bordet iklädda "offrets" kostym förstärker min beskrivna uppfattning ytterligare. Det är billig dramatik med ett stänk av teatraliska ambitioner. Substansen lyser i stort sett med sin frånvaro. 

Man kan ju lyfta och förhärliga sig själv på två sätt, som jag skrivit om tidigare. Antingen genom att faktiskt lyfta sig själv oberoende av sin omgivning eller genom att sänka alla andra omkring en. SD ägnar sig i huvudsak åt det senare.
  • BigDaddy
    Maxipaxi skrev 2010-05-27 14:38:56 följande:
    Länken tar ju upp en intressant fråga: Varför slog media upp SKOP:s undersökning häromdagen, när Sd fick bara 2,9% men inte denna, från UM, där de får 5,5%?
    Nedan har jag plockat samman ett antal länkar där SD redovisas tydligt till att få stora opinionssiffror på sin sida. En del har det t.o.m. i rubriken. Jag tycker därmed att frågan som din länk tar upp blir något vinklad och kanske inte lika intressant eftersom det faktiskt finns en motbild att måla upp relativt enkelt. Det tog mig mindre än 5 minuter att hitta dessa länkar. Är din åsikt fortfarande att media enbart rapporterar negativt om SD och försöker aktivt och medvetet dölja opinionssiffror som visar stöd för SD? Är det fel att säga att man i ljuset av nedanstående kan tycka att SD och dess sympatisörer/representanter förhastat dragit slutsatsen att de är orättvist motarbetade och därmed på svag grund iklär sig rollen som "offer" än en gång?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5984661.ab

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article418324.ab

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5637149.ab

http://www.dn.se/nyheter/valet2010/sd-far-over-fem-procent-1.1011204

http://www.dn.se/nyheter/politik/rekordsiffror-for-sd-1.929905

http://www.dn.se/nyheter/valet2010/oppositionen-leder-sd-over-sparren-1.936553

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/rekordsiffror-for-sd-i-ny-matning_3345745.svd (United minds undersökning)

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/sd-klarar-fyraprocentsparren_1075605.svd

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/sd-vagmastare-i-ny-svd-sifo_3396743.svd

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/statistiker-tveksam-till-opinionsmatningen_3347645.svd

http://www.gp.se/nyheter/sverige/inrikespolitik/1.249930-sd-lika-stort-som-v

http://di.se/Default.aspx?pid=206750__ArticlePageProvider
  • BigDaddy
    Maxipaxi skrev 2010-05-28 11:51:23 följande:
    Det är ju gamla opinionsmätningar dina källor tar upp. Nu börjar vi närma oss valet och därför skärps mediacensuren.
    Fast det fanns ju de med United Minds, den senaste undersökningen, med i sina artiklar?

Jag har ju givit exempel från flera stora dagstidningar som upprepade gånger meddelat opinionsmätningar som tydligt visar att SD nått framgång med att nå ut till folk. Menar du att jag inte visat en likvärdig bild med din egen censurbetingade vad gäller medias oberoende rapportering? Att jag med mina tolv länkar som jag fann på relativt kort tid (och dessutom innehåller sagda United Minds undersökning) står mig slätt mot din enda politiskt inkorrekt länk och dess frågande inställning?
  • BigDaddy
    Maxipaxi skrev 2010-05-28 12:06:17 följande:
    Tror du på det du skriver eller spelar du dum? Undersökningen från SKOP omtalades i Aktuellt och stod t.o.m. på löpsedlarna. Den från UM omnämnes i mycket blygsam omfattning. Detta är uppenbart och jag tänker inte diskutera saken med dig yttrligare.
    Att inte ta hänsyn till vad stora dagstidningar skriver och har skrivit när man anklagar massmedia för snedvridning tycker jag riskerar att leda till felaktiga slutsatser. Men drivkraften att finna rättfärdiganden för sin självpåtagna roll som "offer" kanske är så stark att den överskuggar nyanseringsförmågan. Jag är benägen att komma till den slutsatsen i alla fall.

Tidigare gjordes det sak av att "etablissemanget" inte tog debatten och ignorerade SD. När nu motreaktionen kommit och man istället fokuserar och uppmärksammar SD så klämmer skon än på den Sverigedemokratiska foten. Detta är det enda som jag ser är uppenbart.
  • BigDaddy
    Maxipaxi skrev 2010-05-28 16:35:45 följande:
    Och hur är det, hur är moderaternas inställning till invandringen, egentligen?
    " target="_blank">

Ska vi titta på vilka åsikter Sverigedemokraterna förde sig med 2002? Jag visste inte att det skulle aktualiseras eller att det var relevant idag. SDs Jimmy Windeskog sa så sent som 2005 kritiserade Tony Wiklanders val av indisk adoptivdotter med att det var att främja mångkulturen, vilket var ett förräderi. Du har en länk ovan om hyckleri avslöjat av Janne Josefsson. Jimmy blev utesluten ur partiet. Det känns som vi är tillbaka till det dära freudianska projicerandet igen...

Det här är åsikten hos en enskild Moderat. Vad är syftet med att lyfta fram detta?
  • BigDaddy
    Maxipaxi skrev 2010-05-31 00:30:48 följande:
    Nu var det ju inte en enskild moderat i det där valstugereportaget, utan åtminstone en 5-6 stycken, som du säkert minns. Och om du tror att detta blott var "enskilda" fall, ja då är du bra naiv.Syftet?Naturligtvis att påtala att indvandringskritiska är mycket mer utbredda än vad man i förstone kan tro, även i ett etablerat invadringsvänligt parti som moderaterna. Dock, eftersom det inte är pk att säga det offentligt, så vädras bara dessa synpunkter på kammaren. Josefsson har visat på detta vid ett flertal tillfällen.Jag menar att de som påstår sig vara oavkortat positiva till hög invandring, men väljer att bosätta sig i områden där det inte finns i princip några invandrare alls, är värsta sortens hycklare. Man bör leva som man lär och folk med karaktär säger vad de egentligen tycker, inte vad som är pk att säga, just för att det är pk.
    Det glädjer mig att du bekräftar det jag sagt hela tiden om att SD är ett parti som lever på att sänka andra runt omkring sig för att komma någonstans. Genom att fokusera på enskilda eller begränsade fenomen av hyckleri, i det förlutna så väl som nutid, och andra tillkortakommanden så hoppas man att man själv skall framstå i god dager då allmänhetens blick är fäst någon annanstans. Det är alltigenom en genomskinlig taktik.

Det som bekräftar det jag försöker lyfta fram i min TS är att denna smutskastningskampanj mot de övriga partierna från SDs sida ämnar lyfta fram att främlingsfientliga uttalanden och åsikter är egentligen normen bland alla i Sverige (eller majoriteten i alla fall) och att SD är denna främlingsfientlighets ansikte. Det är en utsträckt hand från SD, symboliskt visande att det är ok att tycka och tänka som t.ex. Moderaten i Josefssons avslöjande "Valstugereportage" visade. Lämna hyckleriet bakom er, viskar SD förföriskt, och anslut er till oss som tycker så här öppet och med stolthet. Här får ni trygghet, acceptans och ett hem för er själva och era egentliga åsikter. Men som vi ser i bland annat nedanstående expressen-länk så finns det tecken på att Sveriges befolkning, om än med alla de indviders tillkortakommanden som bland annat fastnat i valstugereportaget, ändå vänder SD och främlingsfientliga koncept och föreställningar ryggen.

http://www.expressen.se/Nyheter/1.2006533/darfor-far-sd-inte-faste-i-sverige
Svar på tråden SD - Främlingsfientlighetens ansikte!