-
Vad tråkigt att du känner så. Det hade varit intressant att få höra om hur du kommit fram till ditt politiska ställningstagande att bland alla partier. Du uttrycke missnöje med dem alla men att SD var bäst bland de sämsta. Naturligtvis är man nyfiken på vad du menar med detta. Att du dessutom hyser de här åsikterna utan att bli varken otrevlig eller oförskämd gör att du som potentiell diskussionspartner blir än mer intressant. Jag har tyvärr en helt annan erfarenhet hittils av andra.Mittnick skrev 2010-05-12 11:44:45 följande:Jag är inte ute efter någon längre debatt, inget jag säger kommer ändra dig och inget du kommer säga ändrar mig.Vi har alla skapat oss våra uppfattningar och jag ifrågasätter inte nadras politiska åsikter, ajg antar att de som har en åsikt själva har skapat sig uppfattningen och det respekterar jag även om jag inte alltid håller med.
-
Maxipaxi:
Du talade en del om likheterna mellan baskisk nationalism i partiform och den nationalism som Sverigedemokraterna står för. Men samtidigt lyfte du fram att den nationalism som bland annat Franco stod för kom i direkt konflikt med den baskiska. Kan du se att exemplet med baskisk nationalism snarare handlar om att ställa en nationalism mot en annan, vilket inte riktigt passar in på svenska förhållanden? Att baskerna kämpar mot den spanska nationalismen som dominerat dem sedan Franco tog över med sina nationalistas? Att det kanske snarare passar in som jämförelse mellan strävanden från Samepartiet mot Svenska staten än att Sverigedemokraterna skulle vara en slags motsvarighet till PNV?
Kan du också se att det baskiska nationalistpartiet PNV skiljer sig markant från SD i förhållande till bland annat frågor om EU? Jämförelsen partierna emellan haltar något.
-
Jag ser inget svar på mina frågor eller på den undran jag framställde. Din jämförelse mellan baskisk nationalism och den framväxande svenska haltar. Därtill ser jag inte kopplingen till min TS. Att tala om baskisk nationalism i kronologisk ordning är intresssant om den här tråden handlar om baskisk nationalism. Mig veterligen har de varit etnonationalistiskt sinnade sedan deras områden varit en del av Rommariket. Därmed kan vi ta det ännu längre bak än Carlisttiden. Jag ser inte relevansen i det ändå. Inte heller har jag påstått att baskisk nationalism föddes i och med Francos framfart. Däremot frågade jag om det inte fanns ett lysande exempel på de problem som obönhörligen uppkommer när en nationalism ställs mot en annan. Att nationalism av den exklusiva och exkluderande sorten, särskilt med etnicitet som specialkrydda, egentligen är en oundviklig återvändsgränd av konfrontation, konflikt och split. Jag ser gärna en kommentar kring detta.Maxipaxi skrev 2010-05-15 09:38:36 följande:Besvarar detta trots allt.Puh. Som jag skrev institutionaliserades och politiserades den baskiska nationalismen redan i slutet av 1800-talet (dock fanns det nationalistiska drag också över de tre carlistkrigen) ( Franco statskupp inleddes först i juli 1936; du måste ju ha kronologin klar för dig), som en frukt av den höga invandringen till regionen (eller landet), från 1850.talet och framåt, vilket jag skrev i mitt tidigare inlägg. Det var det jag refererade till. Till saken hör att detta främst var arbetskraftsinvandring, till den siderurgiska industrin. På den tiden var PNV ett djupt katolskt, rasistiskt och etno-nationalistiskt parti på samma gång; såväl rasen som den unika baskiska kulturen skulle bevaras. Till en början var partiet republikanskt men strax ville de återinföra en absolut monarki.Jag liknar den nationalla rörelse som nu växer fram i Sverige, vid den i Baskien under denna tid, bortsett från att man idag inte talar om "ras" överhuvudtaget.Idag är PNV ett höger-pragmatiskt parti, ungefär som moderaterna i Vellinge. I sammanhanget ska vi inte heller glömma "vänsternationalismen", som stöds av ca 10% av väljarna (men dessa partier förbjuds varje gång de dyker upp, p.g.a. att jurister från Spaniens högsta domstol påstår att de har en (obevisad) koppling till ETA. Sen har vi mitten-nationalisterna, i form av EA, som slog sig fråa från PNV men som under senare år bildat regering med PNV.Du tar den enkla vägen att bara ta upp nationalismen under Franco-epoken. Det är en vanlig missuppfattning bland människor som inte kan ämnet, att de tror att den baskiska nationalismen dök upp som ett svar på Franco. Inget kunde vara mer fel. I själva verket stod PNV på randen till att sluta upp bakom kuppmakarna. Man gjorde nu inte det utan valde till slut II Republiken.
Synd att du inte nämner att den invandring till Baskien som du talar om var andra spanjorer som utövade sin rätt att få arbeta var de vill inom sitt eget land. -
"De visade sig hysa rent rasistiska åsikter faktiskt, som för Sd vore helt främmande. Anledningen till detta är att de är vindflöjlar som inte vågar stå för sin åsikt i offentligheten."
Har du belägg för att dessa åsikter inte finns hos en del av Sds partimedlemmar? Om inte så tycker jag du kan ta tillbaka det här uttalandet. Det är ämnat att måla ditt eget parti i god dager, inte genom att bevisa något gott om det, utan genom att svartmåla andra partier. Lågt, spekulativt och populistiskt. Det här vinner man inga poäng på.
Du talar också om framgångar och tillväxt hos ditt parti. Men jag ser senaste SIFO mätningen och den visar inte på någon tillväxt hos er. Däremot verkar MP växa kraftigt. Så var får du detta ifrån?
I övrigt är ditt inlägg mässande och propagandistiskt. Det låter som ett desperat försök att värva röster med att åberopa den röda konspirationen. Vi har alla fått inlägg bortplockade och fått varningar. Det är inte något som ska utgöra en konspiratorisk grund på vilket man bygger den här propagandaframställningen som Maxipaxi gör. Det är en offermentalitet flitigt brukad av den etnonationalistiska grupperingen som är verksam här på nätet. Genom att utmåla "svensken" som en minoritetsgrupp, hotad och ansatt, av den större och mäktigare gruppen representerad av "Invandraren" (eller mer vanligt av "Muslimen") så skapar man de förutsättningar som behövs för att "ge igen". Genom att transformera den starke till den svage genom sin retorik så kan den starke, med gott samvete och fylld av rättvisekänslor, ge sig på den svage som de så skickligt lyckas transformera till "den starke". Även detta är lågt och populistiskt. Den här typen av semantiska tricks, uppbackade av vinklad fakta (att lyfta fram enskild statistik som tycks "bevisa") är inget man ska driva ett land med i 2000-talet. Det är ingen framtid, det representerar ingen framtid och det har ingen framtid. Därmed är det heller inget hopp. Jag tror vi ha gjort mycket för att visa det här i tråden och i min TS ovan.
Genom att ha dragit igång ett parti vars grund är den här påstått homogena eller mycket snäva identiteten av vad som är svenskt, vem som är svensk, signifikansen av att vara etniskt svensk, vad äkta svensk kultur är och vilken politisk roll den skall spela och vad för en approach vi skall ha till invandringen ( assimilation, då integration är dömt att misslyckas och ger dessutom icke-önskvärda sidoeffekter i en utspädning/eradikering av vad som är svenskt, vem som är svensk och vad som är svensk kultur) så är det på de igångdragandens sida som kravet på förklaringar ligger. Det är där kravet på definering ligger. Det är där kravet på utvecklande och klargörande ligger. Det är nog också under denna kravtyngd och press som SD:are allt mer desperat förlitar sig på avledningsmanövrer som det konspiratoriska pratet Maxipaxi ger sig hän till. Det är nog också kravtyngden som leder till all semantik man bemöts med, cirkelargument och motkrav som svar (som om kravet på att definera något kan omkullkastas när man kräver av sin motståndare att h*n skall definera något annat). Det är nog heller inte sista gången vi får höra det här på FL eller andra medier. Jag är dock säker på att mängden nationalister av den exkluderande och exklusiva sorten, med etnicitiet som specialkrydda, är mer eller mindre konstant. De växer inte nämnvärt och det är endast i tider av ekonomisk oro av rang som de ser ett visst uppsving när människor, besvikna och rädda av att ha förlorat sina jobb, är mer mottagliga för det förföriska i partier som SDs förklaringar på varför landet ser ut som det gör. Med breda löften om stora pengar som kan sparas in på invandringen (vi har i trådarna sett påståenden med upp till 300 miljarder kronor som nästan omedelbart skulle frigöras om vi stoppade invandringen och drog in på all integrationsverksamhet) så hoppas de locka till sig människor som dessa. Som tur är har vi en mycket stark ekonomi och vi kommer snart att återhämta mycket av det som förlorats. Jag kan säga att redan nu har man i fordonsindustrin börjat återanställa, många gånger med krav på fler anställda! Den här nattsvarta bilden är något som, tack och lov, majoriteten av oss svenskar inte håller med våra nationskamrater i SD om. Något som syns i väljarbarometrarna.
Alla partier arbetar för att bättre kunna ta tillvara på invandringen till Sverige och få den att fungera på bästa möjliga sätt. Utom SD, som helst vill avskaffa den och förhåller sig kall och kylig till den. Trist att de inte söker stöd hos sina egna landsmän när de har inget att hämta hos sina ideologiska kamrater på andra sidan sundet. Se nedan hur Dansk folkparti ställer sig till SD:
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/dansk-folkeparti-ger-sverigedemokraterna-kalla-handen_3681621.svd -
"Jag liknar den nationalla rörelse som nu växer fram i Sverige, vid den i Baskien under denna tid, bortsett från att man idag inte talar om "ras" överhuvudtaget."
Menar du att SD, tillskillnad från PNV, talar om ras? -
Jag tänkte på det du sa där om att "det verkar inte de som borde ha det ha [sic] heller".Mittnick skrev 2010-05-13 10:08:21 följande:Hejhej och godmorgonKan bara svara en snabbis, huset fullt och mycket liv runt omkring Jag pratar om "rätt sak på rätt plats" ja och jag nämner ekonomi.Ekonomin är politisk, "rätt sak på rätt plats" är en personlig uppfattning jag har som jag inte knyter an just politik utan snarare mig som person.SD har inte fulkl koll på ekonomin, men det verkar inte de som borde ha det ha heller.Dessutom tror jag att alla behöver först kunna krypa för att sedan kunna gå och springa, jag känner mig inte så orolig att ge det en chans.Man får stötta dem så mycket man kan om det nu kommer såpass att de ens behöver en budget så tror jag att de växer med ansvaret precis som alla (borde iallafall) göra.
Berätta gärna vad du menar med det? För våra statsfinanser är det inget felt på då vi har den starkaste ekonomin i Europa. Se också nedanstående länk, sidan 3 för konkreta siffror:
http://www.konj.se/download/18.61632b5e117dec92f47800061741/Ruta1_KL_Mar2008.pdf
Ge gärna dina kommentarer när du läst detta. -
Maxipaxi, du har i inlägg efter inlägg försökt avfärda mig. Jag har noterat detta och hade tillskrivit det visst värde om du också kunde framställa något mer än ett avfärdande. Det jag har sett av dina alster hittils har tyvärr lämnat mycket att önska. Det lilla som är kvar har jag bemött. Jag kan bara hoppas att du väljer att se saker i en ny dager, utan det konspiratoriska och personliga. Det hadnlar om att försöka bemöta sak och inte person, något som jag tyvärr saknat från din sida. Det är kanske detta som också lett till att du fått tillsägelser? Hursom, så är jag i alla fall öppen för att tala med dig, trots din kontinuerliga insats att förminska och diskvalificera mig.Maxipaxi skrev 2010-05-16 11:08:58 följande:Det är ingen idé att resonera med dig eftersom du inte begriper vad jag skriver. Jag är borta nu.
-
Om jag förstår det här rätt så menar du att varken PNV eller SD talar om ras längre? Det var syftningen via "man" som var otydlig. Du sa att bortsett "från att man idag inte talar om "ras"". Det var det här som blev lite otydligt för min del vilka "man" utgjorde. Det är inget att bli upprörd över eller göra en stor sak av.BigDaddy skrev 2010-05-16 11:07:17 följande:"Jag liknar den nationalla rörelse som nu växer fram i Sverige, vid den i Baskien under denna tid, bortsett från att man idag inte talar om "ras" överhuvudtaget."Menar du att SD, tillskillnad från PNV, talar om ras?
-
"Jag är inte tillräckligt insatt i ekonomin, kan inga siffror eller statistik men jag kan plus och minus, Sverige lever redan på lånade pengar och den typen av behandling våra politiker utfört gällande de flesta invandrarna i våra förorter är inget mer än utgift OM man nu pratar ekonomi."
Jag tänker på det här i samband med inlägg 823. Jag är också nyfiken på hur du vet att de flesta invandrarna i våra förorter är inget mer än en utgift. Vad baserar du detta på? Särskilt när du själv medger att du inte är särskilt insatt i ekonomi eller siffror eller statistik. Är du inte rädd för att bli vilseledd när SD presenterar sina siffror? -
Maxi, här håller jag med dig. Det är inte hållbart att stå för fri rörlighet av kapital, tjänster och arbetskraft och samtidigt föra en sådan protektionistisk politik som så tydligt har udden riktad mot tredje världen. Men Maxi, handen på hjärtat, är det detta som gjort att du valt att rösta på SD? Är inte MP, som mig veterligen är lika emot detta, ett lika bra alternativ då?Maxipaxi skrev 2010-05-16 19:10:24 följande:Fast grejen är ju att detta med den fattiga delen av världen är ju ett mycket komplicerat problem. Tänk t.ex. att stater (som Sverige, USA, hela Europa i princip) subventionerar bönderna så att diverse grödor kan ligga lågt i pris. På så sätt gör man det omöjligt för afrikanska bönder att exportera säd till Europa. Och sen ger man "bistånd" till afrikanska länder, via organisationer vars chefer har miljoner i årslön. Snacka om hyckleri.Och detta gör de etablerade partierna, utan att tveka.