Maxipaxi skrev 2010-05-06 13:10:09 följande:
Det är problematiskt det där med "främlingsfientlighet". Om alla som inte är för obegränsad invandrig ska kallas för främlingsfientliga, så är ju i princip samtliga riksdagspolitiker just främlingsfientliga. Det bästa är att inte använda begreppet alls.. Det är föga precist och är ganska irrelevant i invandringsdebatten.Jag upplever att begreppet används som ett retoriskt knep för att kunna angripa nationalistiska partier. Även "nationalism" är ett begrepp som ofta används märkligt. Ofta handlar ju nationalism om "regionalism". Ta spanska Baskien t.ex. Där har PNV regerat sen demokratin återinfördes, fram till senaste valet, då PSOE tog över. PNV brukar kallas för ett nationalistiskt parti men i praktiken har partiet sig åt regionalistisk politik gentemot den spanska staten. Dock finns det i delar av partiet nationalistiska falanger, d.v.s. de som vill bilda en autonom baskisk stat. Där finns även en vänsternationalism, representerad bl.a. via illegaliserade Herri Batasuna (m.fl. namn), där i princip alla vill bilda en egen
stat.SD kallas för ett främlingsfientligt parti men borde nog kallas för ett nationalistiskt parti.
Nog problematiseras det allt, men det är nog enbart inlägget ovan som står för detta. Min TS tycker jag är klar och tydlig med defintion och samhörigheten mellan SD och definitionen. Främlingsfientligheten står klart och tydligt. Nationalismen är en exklusiv och inte inklusiv ideologi och är tänkt att skapa skiljelinjer baserade på både äkta och fiktiva demarkationslinjer. Många av de fiktiva är enbart upplevda skillnader och inte faktiskta eller mätbara eller tydligt definerbara sådana. I och med det stora elementet fiktiva skillnader i den nationalistiska tanken (särskilt den etnonationalistiska) så uppstår det ett trovärdighetsvakum.
Nationalismen har haft en avgörande roll i nationsstatsbildandet och på så sätt varit viktig. Men dess exklusiva och exkluderande natur passar illa i en globaliserad värld, så som det är idag. Det betyder inte att man inte kan vara nationalist utan att vara främlingsfientlig. Koncepten nation och medborgare i nationen är inte statiska eller huggna i sten, även om de är avgörande för nationalism. Kan man anpassa dessa till att innefatta ett bredare och mer öppet spektra av idéer, koncept och personer så kan nationalismen säkerligen frodas på mer sakliga och äkta grunder och därmed sakta ersätta det fiktiva som skapar trovärdighetsvakumet jag tidigare nämnde.
I Baskien, Pays Basque, så illustreras detta av PNVs framgångar och genomsyrande av delstaterna Navarra (som har sin egen nationalism faktiskt), Alava, Biscaya och Guipuzcoa där tongångarna hos PNV visar på en öppnare och mer inklusiv form av nationalism. Nu har PSOE tagit över (i en mycket tveksam omröstning där över 100 000 röster inte räknades) och detta signalerar ju att folket är än mer öppna för nationsuppdelningens gränser skall utvidgas och bli mer inklusivt. Därmed också en större samhörighetskänsla med övriga Spaniens, längs nationalistiska linjer, uppdelade befolkning. Galicier och Katalaner är också sådana nationsgrupper som har partier där den mer inklusiva och öppnare approachen regerar. Än så länge.
SD, som är främlingsfientligt, är också av sin natur mer exklusivt och exkluderande. Det gäller itne bara invandrare och andra religioner och kulturer utan även deras inställning till internationella samarbeten och EU. Många har gjort stor sak av deras främlingsfientlighet, mig inkluderat, men det är egentligen deras isolationistiska och ekonomiska approach som är det som borde leda till att de får kritiska ögon på sig. Men det kommer. Jag lovar. Jag tycker att när man gör något så ska man göra det ordentligt.