Inlägg från: Maxipaxi |Visa alla inlägg
  • Maxipaxi

SD - Främlingsfientlighetens ansikte!

68 sidor här. Har kollat efter inlägget men ej hittat det.

"De har dessutom en djup splittring i de fransk och spansktalande delarna vilket ytterligare komplicerar nationskonceptet Baskien/Baskier. " Detta är inte sant; var har du fått det ifrån?

Nationalismen i Baskien är mkt äldre än Franco och institutionaliserades i slutet av 1800-talet, när PNV grundades, som en reaktion på den höga invandringen (från Spanien) till regionen. PNV var ett reaktionärt parti. Man ville återställa Baskien till vad det hade varit före den stora inflyttningen.

Jag tar upp fallet Baskien eftersom jag ser stor likhet mellan den nationalistiska rörelsen här i Sverige av idag, och den baskiska nationalism som PNV representerat genom åren. Mkt hög invandring tenderar att ge den konsekvensen, att det kommer en motreaktion.

Jag skulle inte alls bli förvånad om att Sverige t får en ganska stark nationalism i framtiden. Sverige har inte varit utsatt för krig på 200 år och homogeniteten i landet har varit i princip självklar. Så inte nu. Vi ser klara tendenser till kulturell splittring. Klassklyftorna växer. Gamla värderingar går förlorade väldigt snabbt. SD är en konsekvens av stora förändringar i Sverige som har skett snabbt. Men jag tror inte att SD är ett enskilt fenomen, utan att partiet är ett exempel på en nationell rörelse, ett återupprättande av den svenska identiteten. Andra partier, som ND är också på väg upp.

Jag tror att denna nationalism kan vara positiv för Sverige som stat, på lång sikt. Vi ska komma ihåg att det finns en starka ekonomisk-politiska incitament till att avskaffa nationalstatens makt. Det är ingen slump att SD bär tydligt romantiska drag av antikapitalism.

F.ö., vilket jag glömde säga, är det ju självklart så att tvåspråkighet (spanska-baskiska) är kravet för att kunna arbeta i offentlig sektor. Från den spansk-nationalistiska sidan (PSOE, PP) ses detta som felaktigt och man försöker också ändra på det från det hållet. Antagligen lyckas man ej.

• Maxipaxi
    Roze skrev 2010-05-10 16:00:23 följande:
    Vill nån va snäll och förklara för mig vad skillnaden mellan "blatte invandrare" och "nordiska invandrare" ÄR? Som sagt så är ju finländare/Finnar ( Nöjd Maxi? ) verkligen sveriges mest skötsamma "invandrare" eller hur?
    Nej, du skulle bara ha skrivit "finnar" :)
  • Maxipaxi
    BigDaddy skrev 2010-05-10 16:15:02 följande:
    Vi har skrivit på avtal som land vad gäller flyktingmottagandet. Dessa avtal, bland annat via FNs flyktingkonvention, anser jag skall vara bindande. Fri rörlighet av arbetskraft är jag helt bakom. Det är en av förutsättningar för vår moderna ekonomi och de demografiska problem som kommer framöver. Vad gäller invandringen i övrigt så anser jag att det inte ska råda okvalificerad rörlighet länderna emellan. Anhöriginvandring och invandring p.g.a. ekonomiska skäl (alltså fattigdom eller dylika omständigheter) är de två typer av invandring som behöver regleras och där kontrollinstanser behövs. Mig veterligen så har vi Migrationsverket för detta ändamål. Där behövs det ständigt förbättringar. Jag vet att de bland annat jobbar i ett gammalt datasystem från 80-talet. Det finns andra förbättringspunkter som behövs tas itu med vad gäller hanteringen av ansökningar, överklaganden och dylika administrativa procedurer. Förhoppningsvis fortsätter förbättringsarbetet oförtrutet. Men detta är bara den delen som sköter allt fram till själva beviljandet (av uppehållstillstånd eller dylikt). Jag anser att det riktiga arbetet kommer efter och där har vi mycket kvar att göra.   Den ton som används i dina inlägg tillför inget till diskussionen. Däremot ger den dig ett mycket partiskt och något dunkelt sken. Det förstör bara för dig själv. Men det är inget jag kan hindra dig ifrån. Jag har tagit upp det nu och lämnar det från och med nu därhän.
    Ja, du ser, också du vill ju se begränsningar i invandringen. Vad som är främlingsfientlighet eller inte kan alltså diskuteras.

Vad gäller FN och EU så är detta ju överstatliga organisationer med tydliga ekonomisk-politiska mål. Det handlar om avskaffande av nationalstatens makt och fritt spelrum för kapitalet. En del av detta är att man vill slå sönder gamla strukturer. Ju mindre av nationalism, regionalism, fackföreningar och familjeband, desto lättare får kapitalet det. Motsvarigheten till detta var USA under 1800-talet. Allting startades från grunden och man behövde inte ta hänsyn till gamla städer och adelsmannasläkter som satt på tillgångarna. Det var kapitalets rörlighet och fria spelrum i USA som grundlade Franska Revolutionen.
  • Maxipaxi
    BigDaddy skrev 2010-05-10 16:15:02 följande:
      Den ton som används i dina inlägg tillför inget till diskussionen. Däremot ger den dig ett mycket partiskt och något dunkelt sken. Det förstör bara för dig själv. Men det är inget jag kan hindra dig ifrån. Jag har tagit upp det nu och lämnar det från och med nu därhän.
    Jag börjar tröttna på dina anmärkningar om min ton i inläggen. Är du överkänslig, måhända?
  • Maxipaxi
    BigDaddy skrev 2010-05-10 16:45:00 följande:
    Snarare klarsynt.
    Du skriver en massa skit som du inte vet någonting om, för att många ut ett politiskt budskap.

Och detta, vad är det, om inte ett slag i ansiktet på en generös invandringspolitik: "Vad gäller invandringen i övrigt så anser jag att det inte ska råda okvalificerad rörlighet länderna emellan. Anhöriginvandring och invandring p.g.a. ekonomiska skäl (alltså fattigdom eller dylika omständigheter) är de två typer av invandring som behöver regleras och där kontrollinstanser behövs."

Du vill alltså i praktiken dra ned på invandringen från t.ex. mellanöstern till Sverige (arbetskraftsinvandringen därifrån är ju i princip obefintlig). Du snackar om främlingsfientlighet, men hyser själv invandringskritiska åsikter.
  • Maxipaxi
    Joppis skrev 2010-05-10 22:22:24 följande:
    Klassiker....
    ">

" target="_blank">

Hahahaha..."det är ju sådär de brukar se ut tyvärr", säger han samtidigt som bilderna av kulturberikarna visas upp. Hade inte sett detta men otroligt kul. Han glömde nog bort att han satt i TV, och sa helt plötsligt det han verkligen tänkte. Inte vem som helst heller, han är ju dock kriminologiprofessor och Sveriges största auktoritet i sammanhanget.
  • Maxipaxi
    Nice Girl Wrong Place skrev 2010-05-11 08:45:02 följande:
    Så sjukt irriterande, hur man systematiskt och totalt ignorerar inlägg som inte bara förklarar utan även sprider ett fint litet ljus, över ens fördomar och istället fortsätter i samma skitiga hjulspår. Vad får man ut av det? Känns det bra? Har sett så många exempel av detta i liknande diskussioner så det börjar bli pinsamt uppenbart. Det som ändå känns ganska bra, är att personer som tenderar att uppföra sig enl beskrivningen ovan, aldrig kommer längre än just så. För att komma någonstans krävs förmågan att kunna ta ett steg tillbaks och ifrågasätta, ta in andra perspektiv och röster och tänka efter, se längre än det redan uppenbara.
    Det "redan uppenbara" är att invandrarna är överrepresenterade i brottsstatistiken. En annan och mycket mer komplicerad diskussion är varför det är så.
  • Maxipaxi
    Nice Girl Wrong Place skrev 2010-05-11 09:11:37 följande:
    Och ingen, verkligen ingen har förnekat det. Men att säga som du gör nu, är att ta en komplex fråga och göra den extremt simpel. Och det är här SD, ND och alla andra "verklighetens" partier tappar rejält. De är varken intresserade av varför, eller hur man ska komma till rätta med det. De läser statistik och rapporter selektivt och utnytjar det faktum att senast man kartlagde deras väljare (förra valet) visade det sig att majoriteten av dem var lågutbildade landsortsbor, alltså folk som sällan kommer i kontakt med invandrare. Klart som tusan Jimmie anpassar sig efter sina väljare och deras...förutsättningar
    Hu, snacka om att simplifiera SD:s framgångar.

Vad vill du säga med detta, att du själv är en högutbildad stadsbo som minsann är tillräckligt "inne" för att inte rösta på SD? Lågt!
  • Maxipaxi
    Nice Girl Wrong Place skrev 2010-05-11 09:54:18 följande:
    Nej, det var inte alls vad jag ville säga. Otrevlig tolkning. Min poäng i de senaste 2 inläggen är väl ganska tydlig? SD presenterar komplex problematik och simpla (om ens några alls) lösningar. Jag säger bara hur verkligheten ser ut, jag trodde det var det vi var inne på i tråden, det verkade så när jag tog en titt på de senaste inläggen. Är det bara viss "verklighet" som är intressant? Varför är det så?
    SD presenterar EN lösning på de problem som den höga invandringen skapar, nämligen att drastiskt minska invandringen f.n., och att de invandrare som finns här, måste anpassa sig till den svenska kulturen.

Det kan man välja att stödja eller inte.

Å andra sidan kan man säga att riksdagspartierna inte har någon plan alls för att lösa invandringsrelaterade problem; kanske ser de inte några problem som har med detta att göra överhuvudtaget.

Det är ju därför som SD får ett relativt stort stöd numera, för att relativt många tycker att SD:s metod verkar vara en god metod.
  • Maxipaxi
    Joppis skrev 2010-05-11 10:21:14 följande:
    Undrar om Mona Sahlin har alla indianer i kanoten.... "På frågan om samarbetet med Sverigedemokraterna, om partiet kommer in i riksdagen, stod hon fast vid vad hon och de rödgröna sagt tidigare. – Jag tänker aldrig någonsin att samarbeta med Sverigedemokraterna. Vi demokratiska partier behöver inte låta dem få inflytande, även om de har valts in av väljarna. Det kommer jag aldrig medverka till i Sverige, sa Sahlin"
    Mona S. är SAP:s mest odugliga partiledare genom tiderna. Kanske sumpar hon t.o.m. chansen att få bort Alliansen, vilket borde vara lätt med tanke på omständigheterna. Å andra sidan är det knappast hennes fel, utan felet ligger hos de partikamrater som röstade fram henne. De borde ju ha vetat vad de skulle få.
Svar på tråden SD - Främlingsfientlighetens ansikte!