Inlägg från: Maxipaxi |Visa alla inlägg
  • Maxipaxi

SD - Främlingsfientlighetens ansikte!

Roze skrev 2010-05-11 11:10:47 följande:
    Just nu känns det som om jag ställer frågor som jag nog inte kommer få svar till men visste ni att när det var arbetskraftsinvandring så var invandrarnas brottslighet mindre än svenskar? ?
    Arbetskraftsinvandring leder sällan till några större problem, bortsett från när man tillämpar det som en metod för att få ner lönerna. Detta problem tar Sd upp i sin problembeskrivning. Alliansen ser stor arb.kraftsinvandring som en metod för att få ner lönerna, däremot.
  • Maxipaxi
    Roze skrev 2010-05-11 11:10:47 följande:
     Tycker ni inte att istället för att sprida propaganda så ska man istället få dessa "invandrare" i arbetsmarknaden? Eftersom statistiken visar att brottsligheten sjunker när folk är sysselsatta så vore det kanske en lösning istället för att göra livet ännu mer surt för dessa redan utsatta människor?
    Just precis. Man stoppar invandringen för att inte få ännu större problem. Därefter försöker man se till att de invandrare som finns här, blir integrerade i samhället och kommer i arbete. Detta är dock inte speciellt lätt. Betänk att arbetslösheten är mkt stor. Och oftast är det svårare för invandrare att få arbete än etniska svenskar. Det beror  på språksvårigheter, låg utbildning, få kontakter etc.

Jag vet av erfarenhet - eftersom jag har bott i utlandet -, att det alltid är svårare att få tillträde till arbetsmarknaden som utlänning. Man har ett litet handikapp och därför måste man anstränga sig mer än de övriga. Så är det överallt.
  • Maxipaxi
    Nice Girl Wrong Place skrev 2010-05-11 11:37:52 följande:
    Iom en lyckad integration går jobben till de som förtjänar dem, är kvalificerade och vi slipper importera läkare från Polen och ta de som invandrat istället. Effektivitet! Ur I väntan på Sverige, artikelserie publicerad i DN, "I decennier har staten registrerat vilket kakel som Svensson har i sommarstugan samt när han onanerade för första gången. Ingen aspekt av vårt leverna har befunnits för trivialt för centralbokföring. Men att de flyktingar som Sverige tar emot har ett yrke, det har samtliga myndigheter råkat missa. Det är förstås ingen slump. Det är ett mönster. Att få syn på det är ett första steg till förståelse av integrationsmönstret" I stället för att integrera, satsa på yrkes SFI osv, att ta hand om de resurser vi får av invandringen, så utbildar och importerar vi läkare, tandläkare osv, från t ex Polen, där de går igenom bekostade bootcamps i det svenska språket. Att vi har välutbildade flyktingar i massvis, går omärkt förbi. Det finns inget register över kvalifikationer eller yrkestillhörighet, vi har istället kirurger och tandläkare (bristyrke) som kör tunnelbanan. Arbetslöshet frågan är en fråga för alla. Ingen bör ha prio i denna fråga. Vi lever alla i samma samhälle.
    Det man måste lära invandrarna är att det är respektive individs ansvar att t.ex. försöka få arbete. Kan man nåt som någon kan tänkas vilja ha, blir man attraktiv på arbetsmarknaden.

"De polska läkarna" är ett exempel på medveten arbetsmarknadspolitik för att få ner lönerna. Denna politik är Alliansens och EU.s.

Sd har f.ö. starkt kritiserat denna politik.
  • Maxipaxi
    Roze skrev 2010-05-11 11:47:28 följande:
    Que? " Det beror  på språksvårigheter, låg utbildning, få kontakter etc. " Tror knappast det var språksvårigheten, låg utbildning som gjorde att det tog pappa mer än 10år att fixa en sysselsättning som han trivs med men så är det egen företagare också. Så det där argumentet håller inte tyvärr... Nu ska du inte jämföra andra länder med Sverige. Vilken land har du bott i ? Chile? Sydamerika? ( Tror det var nåt sånt eller hur? )
    Säger jag inte.

Jo, självklart måste man jämföra länder med varandra. Det är ju så man förstår hur det ser ut i världen, när man kan relatera saker och ting till varandra.

Till dem som snackar om "rasism" och "främlingsfientlighet" i Sverige vill jag säga: Åk själv utomlands och försök skaffa dig ett arbete. Man hamnar direkt i underläge och måste vara bättre än de andra för att få chansen. Så är det som sagt överallt. Har man en specialkunskap blir man eftertraktad men inte annars.

Det gäller för det första att fixa koderna för att lyckas, att kunna saker.

Vem anställer en kvinna i burka (och som vägrar att ta av sig den) för en plats som expedit i en modebotique?

Vem anställer en person som knappt talar svenska som informatör inom kommunen?

Vilken svensk krog anställer en utländsk person som bara kan laga sitt lands maträtter?

Vem anställer en åttabarnsmor på dagis (risken att hon kommer vabba mycket är stor)

etc etc
  • Maxipaxi
    Roze skrev 2010-05-11 11:47:28 följande:
    Que? " Det beror  på språksvårigheter, låg utbildning, få kontakter etc. " Tror knappast det var språksvårigheten, låg utbildning som gjorde att det tog pappa mer än 10år att fixa en sysselsättning som han trivs med men så är det egen företagare också. Så det där argumentet håller inte tyvärr...
    Nähä, vad beror det på då, att många invandrare står utanför arbetsmarknaden (precis som många svenskar också gör f.ö.)?
  • Maxipaxi
    Roze skrev 2010-05-11 12:03:07 följande:
    De utrikes födda har ungefär samma ... ... utbildningsbakgrund som inrikes födda. Bland de utrikes födda är det något större andel med endast förgymnasial utbildning jämfört med dem som är födda i Sverige. När det gäller högre utbildning är skillnaden liten. Skillnaden är däremot stor mellan olika födelseländer och invandrargrupper, mycket beroende påatt åldersstruktur och skäl för invandring varierar. Exempelvis är 26 procent högutbildade bland personer födda i Iran och Polen, vilka hör till de vanligaste invandringsländerna. Motsvarande andel för personer födda i Sverige är 20 procent. www.scb.se/statistik/_publikationer/UF0527_20... ********************    Sidan 14  *****************
    Som sagt, som utlänning har man det alltid lite tuffare. Ännu har jag inte hört någon utlänning som talar klanderfri svenska, t.ex.
  • Maxipaxi
    Roze skrev 2010-05-11 12:13:19 följande:
    Måste bara svara på det här också sen slipper ni mig för en stund. Ja, vi ser ju SD-anhängarnas "klanderfria" svenska i diskussionerna som pågår här på FL.
    Jag ska rösta på Sd och jag lovar att jag både talar och skriver bättre svenska än du.
  • Maxipaxi
    Roze skrev 2010-05-11 12:06:19 följande:
    Nu bär inte alla invandrarna BURKA, har en hemmadagis ( 8barn ), lagar enbart coscos, eller säger Marhaba istället för Hej till en svensk så dessa argument håller INTE heller...
    Det har jag heller aldrig påstått. Däremot ger mina exempel vid handen att om man nu bär burka, har åtta barn, talar dålig svenska etc, så har man svårare att få arbete.

Det är väl ändå en självklarhet!?
  • Maxipaxi
    Roze skrev 2010-05-11 12:06:19 följande:
    Nu bär inte alla invandrarna BURKA, har en hemmadagis ( 8barn ), lagar enbart coscos, eller säger Marhaba istället för Hej till en svensk så dessa argument håller INTE heller...
    Vilka argument håller då?

Berätta det för mig, är du snäll.
  • Maxipaxi
    Nice Girl Wrong Place skrev 2010-05-11 12:24:06 följande:
    Det var mer av ett personligt bedömande än något annat.
    ???

Vad menar du med det?
Svar på tråden SD - Främlingsfientlighetens ansikte!