Inlägg från: Maxipaxi |Visa alla inlägg
  • Maxipaxi

SD - Främlingsfientlighetens ansikte!

Nice Girl Wrong Place skrev 2010-05-16 19:17:27 följande:
    Här håller jag med dig fullt ut. Inte bara omöjliggör man möjligheten för afrikanska bönder att exportera säd till Europa, man gör det också omöjligt för dem att ens försörja den lokala befolkningen, eftersom de inte kan konkurera med den billiga pulvermjölken från Holland. Det finns mycket annat man gör, som jag skulle kunna göra en flera sidor utläggning om, men won't. Men SD har ingenting med detta att göra. SD vill om något isolera Sverige, begränsa handeln och det finns inget, absolut inget i deras partiprogram som talar om rättvis handel, eller hållbar utveckling. Där tycker jag MP för en mkt bra politik. SD bryr sig väldigt lite, om ens något om sådana här frågor. Adoptioner, den sänkta biståndet osv, har inget att göra med att man BRYR sig om dessa barn, länder eller liknande. Det är däremot ett ganska snyggt drag av dig, att få det att se ut så, eftersom jag antar att du förstod att det skulle pricka rätt hos många i tråden. Men som sagt, SD är ett parti som inte ens har en utrikespolitik. Inget som helst rättvisetänk eller politik som handlar om hållbar utveckling, så tack, men nej tack.
    Själv är jag för höga tullavgifter. Varför ska storkapitalister kunna flytta tillverkningsindustri till Kina, föratt producera billigt, och sen sälja i Sverige dyrt? Konsekvensen blir hög arbetslöshet här och försvunnen kompetens.

Däremot ska man inte subventionera inhemsk produktion.

'Det enda av de större partierna som har påpekat denna sak är faktiskt SD. De andra är ju globaliseringsfanatiker, d.v.s. FÖR ohejdad kapitalism.
  • Maxipaxi
    fubar skrev 2010-05-16 19:30:40 följande:
    Varför ska jag betala överpriser för inhemsk produktion när jag kan köpa det billigare från andra länder? Alla tjänar på att vi handlar med varandra.  Däremot kan man ifrågasätta vad drivmedel till transporterna ska kosta.
    Det drivmedel som går åt för att transportera grejorna från Kina, menar du?

Inte litet hyckleri när miljöaktivister köper exotisk frukt på Östermalmshallen.
  • Maxipaxi
    fubar skrev 2010-05-16 19:36:37 följande:
    Vad har miljöaktivister att göra med saken?
    Det var ju du som tog upp drivmedel. Varför gjorde du det?
  • Maxipaxi
    fubar skrev 2010-05-16 19:48:38 följande:
    Och för det första: Sverige är ett av världens mest exportberoende länder. Sätter vi upp tullmurar för vår import så kommer omvärlden göra detsamma för vår export. Vi skulle vara den stora förloraren i det läget. För det andra: Att flytta ut tillverkning till Kina innebär inte att man flyttar kompetensen. De stora vinsterna kommer görs inte i tillverkningsledet utan nära konsumentet. Titta på t ex IKEA och H&M. För det tredje: Det stora hotet mot vår kompetens kommer inte från Kina utan från den undermåliga svenska skolan, bildningsföraktet inom SAP och att det lönar sig för dåligt att utbilda sig i Sverige. För det fjärde: Det är bättre att vara världsbäst på tillverkning med högt förädlingsvärde t ex Rostfritt (Avesta) Lastbilar (Scanina), än att vara billigast på tillverkning med lågt förädlingsvärde. Sämst är dock att skydda inhemsk dyr tillverkning med lågt förädlingsvärde med hjälp av tullmurar. För det femte: Även i Kina börjar lönekostnaderna stiga till nästan vår nivå. T ex i Shanghai. För det sjätte: Att vara globaliseringsförespråkare är inte detsamma som att vara "ohejdad kapitalist".
    Lappri, av Sveriges BNP utgörs bara 5% av export.

Det är så intressant detta, att det så tydligt märks att kritiken mot Sd egentligen inte handlar om "invandringen", utan om den grundläggande kritik mot kvartalskapitalismen som alla nationalistiska partier framställer, mot att de stora vinsterna skapas via spekulation istf via arbete.
  • Maxipaxi
    fubar skrev 2010-05-16 22:37:56 följande:
    Du bör läsa Sven Grassman, märker jag, t.ex.  "Det plundrade folkhemmet". Där avslöjas alla lögnerna om svensk ekonomi...
  • Maxipaxi
    Roze skrev 2010-05-16 20:35:46 följande:
    Max Vad hände med kommentarer/svar till mina frågor/inlägg?! Du kan ju inte starta en diskussion och backa ur när det blir jobbig?
    Va? Jag har ju sagt att jag är trött på dina/era frågor. Berätta var du själv står istället. Hur är det, är du moderat, och förespråkar hög arbetskraftsinvandring, och låg invandring av fattiga?

Ligger invandringskvoten på en bra nivå nu? Om inte, hur vill du ändra?

Vill du ha "fri invandring"? Om inte, varför?

Vad tycker du om lokalt bestämmande? Ska kommuner ha rätt att bestämma om invandring eller ska staten bestämma? Ska staten bestämma om allt eller ska vi ha lokala beslut?

Ska vi behålla välfärdsstaten eller ska vi införa låga skatter och låg välfärd? Om det senare, hur fan skulle då invandrare ha möjlighet till boende, SFI, etc
  • Maxipaxi
    fubar skrev 2010-05-16 22:55:14 följande:
    Varför det? Boken skrevs 1985, den har ingen bäring på dagens ekonomi.
    Jaså inte, och det vet du!? Hahahahahahaha
  • Maxipaxi
    fubar skrev 2010-05-16 23:00:49 följande:
    Om du kunde NÅT om ekonomi och ekonomisk historia skulle du förstå varför den inte kan ha bäring på dagens ekonomi.
    Stäng mun´, det luktar barnmat.
  • Maxipaxi
    fubar skrev 2010-05-16 23:08:58 följande:
    Det var väl en onödig kommentar. Om man på allvar påstår att den svenska exporten bara uppgår till fem procent av BNP har man visat sin kunskap.
    Läs riktiga källor och inte nyliberal propaganda, från Timbro.
Svar på tråden SD - Främlingsfientlighetens ansikte!