Inlägg från: Maxipaxi |Visa alla inlägg
  • Maxipaxi

SD - Främlingsfientlighetens ansikte!

ThePointOfItAll skrev 2010-04-26 21:38:35 följande:
    Självklart finns det kultur, även svensk, men den är inte statiskt som du vill påskina.  Vi firar inte högtider på samma sätt runt om i landet, det mesta skiljer på något sätt. Vi talar inte likadant, använder inte samma ord. Fritidssysselsättningarna skiljer sig åt lite beroende på var man bor... Poängen är att det inte finns ett svenskt sätt som alla invandrare ska assimileras till(jag vet att du hellre ser att de repartrierar, men det är en annan diskussion).
    Om du vet det så vet jag att du vill att Islam blir den allenarådande relkigionen i Sverige.

Det är taktik att utmåla alla som inte sympatiserar med tanken på obegränsad invandring, som obildade pappskallar. Detta stämmer dock inte med verkligheten. Nationalistpartier finns runt om i Europa sedan lång tid, både på nationell och regional nivå. Jag hoppas på såväl regional som nationell nationalism i Sverige, som en motpol till den totala rörligheten för kapitalismen.
  • Maxipaxi
    Nice Girl Wrong Place skrev 2010-04-26 21:31:57 följande:
    Ja invandrares inställning kan vi ju snacka lite om när du ändå tog upp det... "Ingen annan skolform har genom åren utstått liknande misshandel som SFI. Så skyll inte genast på invandraren om han inte kan göra sig förstådd. Och skyll inte heller på lärarna. De har nästan inget att säga till om. Försök att lära ut språk till en klass på trettio elever (femtio, om du har otur) som varje vecka fylls på med nybörjare, där några är docenter, andra inte kan stava, där några vill ge järnet medan andra inget kan ge, då de går på valium efter våldtäkten i Kenya. Ännu andra sitter här på tredje året, för att någon bestämt att de behöver ”ha fasta rutiner och någonting att göra”. Och du själv, bästa lärare, har kanske aldrig undervisat vuxna, om du alls är språklärare. Du kan vara danspedagog som frågar kollegerna vad det är för skillnad mellan objekt och subjekt (ja, det hände hos statliga Lernia i Stockholm). Men råkar du vara behörig SFI-lärare, vilket betyder att du pluggat längre är dina kolleger som undervisar svenskar, har du lägre lön och längre arbetsdagar." www.dn.se/kultur-noje/debatt-essa/mat-din-sno... Det krävs inte alls mycket att lista ut, att dina förutsättningar att lära är något bättre än en flyktings t ex. Sedan finns det alltid undantag, men de är just det
    Jo, men att DN som ett mått på saklighet och objektivitet är ju en smula magstarkt.
  • Maxipaxi
    Bedhead skrev 2010-04-26 21:28:56 följande:
    Får man fråga hur du lärde dig språk utan att någon erbjudit dig undervisning i dessa?
    Jag ville lära mig. Jag arbetade och vistades i de länder där dessa språk talades, läste massor av böcker, villa suga upp saker, assimilera andra kulturer. Det du!
  • Maxipaxi
    Nice Girl Wrong Place skrev 2010-04-26 21:57:52 följande:
    Det är så det ser ut i många SFI klasser, det vet jag av erfarenhet.
    Åk till Frankrike och försök lär dig franska t.ex. Om du lyckas, grattis. Om du misslyckas så beklagar. Men skyll fan inte på det franska samhället! Misslyckas du är det ditt fel och bara ditt.
  • Maxipaxi
    M C skrev 2010-04-26 23:26:46 följande:
    Är de måhända svenska medborgare? Du glömmer att de ska avtjäna sitt straff först, nån slags rättvisa ska det vara. Men jag vet om många som åkt ut efter avtjänat straff bara i min stad.
    Tycker du att det är fel?
  • Maxipaxi
    M C skrev 2010-04-27 08:46:48 följande:
    Nej, är man här som gäst så får man uppföra sig bra tycker jag. Om de är våra medborgare får vi ta hand om dem, är det andra länders medborgare får de ta hand om dem. Men jag är för invandringen, jag tycker vi ska ta in många flyktingar och sen ta hand om dem lite snabbare än vi gör nu. Fort ut i arbetslivet (som de oftast vill) och börja arbeta för sin pensionering.
    Vadå "ta hand om dem"? De får väl ta hand om sig själva! Om du åker till ett annat land så är det du själv som måste se till att du integrerar dig i samhället. Det är ingen som gör det åt dig. Jag förstår inte varför vi i Sverige ska göra tvärtom.

De invandrare som inte inser detta enkla faktum, och det är många, kan lika gärna åka tillbaka till det land varifrån de kommit. Att ägna dagarna åt att besöka moskéen och att dricka te med landsbröderna, samt att sätta 10 ungar till världen, vilka samtliga försörjs med socialbidrag, är ingenting som bör uppmuntras. Vill de göra sånt är det bara de packar sitt gods och far hem!
  • Maxipaxi

Problemet med projicering/förnekelse-teorin är ju att de är omöjliga att falsifiera. Allting kan ju påstås handla om förnekelse. Om du exempelvis kallar nån för "fascistsvin" så säger ju förnekelseantagandet att du säger det för att du själv hyser fascistiska tankar.

• Maxipaxi
    BigDaddy skrev 2010-05-06 09:59:50 följande:
    Ditt antagande baseras på att det inte finns någon historik att ta ifrån. Att påtståendet är taget ur luften. Eftersom jag talat med individen ifråga och denne själv uppvisat, konkret, det beteende postaren själv tillskriver mig så anser jag att där finns fog för mitt projiceringsantagande. Det är alltså inte gripet ur luften och inte heller utan historiskt tillgänglig substans.
    Men det blir lite löjligt att säga att denna princip s.a.s. skulle gälla "ibland". Freud är kul men vetenskaplig är han inte ett skvatt. Det går ju inte att pröva hans teorier.

Hur visar du att flickan-kvinnan INTE hyser 'penisavund'?
  • Maxipaxi
    BigDaddy skrev 2010-05-06 10:28:29 följande:
    Maxi, den här tråden handlar om TS och det jag lagt fram om främlingsfientlighetens ansikte och SD. Analogin är tänkt att förmedla att SD är just den delen som syns och som är den mest diffrentierade och komplexa delen av främlingsfientligheten. Andra delar, mer ljusskygga eller simpla kan man säkerligen använda andra anatomiska liknelser för. ND är ett exempel som jag skulle placera lite längre ner.  Jag har redogjort för mitt användade av projicering som begrepp. Postaren som jag använt det på har rätt att besvara detta eller ignorera det. Vad du har med saken att göra har jag dock inte svårt att förstå, då TS och mina redogörelser där är svåra eller omöjliga att bemöta. Då blir det, som jag påpekade i mitt tidigare inägg, lättare att övergå från sak till person. Mitt eget agerande blir då en lämplig distraktion från det centrala och svåra.
    Ok ok, jag ska inte lägga mig i. Å andra sidan är väl inte detta en plats för privata konversationer.

Till sist: Jag stör mig lite på användadet av Freud i olika sammanhang, när det liksom passar. Min uppfattning är att det är ohederligt att använda en tänkare som Freud "då och då", "när det passar". Om man köper hans tankar måste man ju antingen köpa dem rakt av, helt och hållet, eller också polemisera mot honom när man inte tycker att hans tankar håller. Detta med "förnekelsen" är den vanligaste användningen. Folk som inte kan ett skvatt om psykologi eller om vetenskap i stort slänger sig med slikt begrepp utan att sätta det i sitt sammanhang. Om man nu de facto tror på förnekelsen, då måste man ju applicera begreppet på alla "känsliga uttalanden". Ta t.ex. den där polisenmästaren i Uppsala, Kapten klänning, som ägnade sig åt våldtäkt och koppleri. I efterhand kan man ju då säga att han förnekade sin egen dragning, sitt eget osunda beteende, genom att kalla sig feminist. Dock, om man nu drar en sån slutsats, då bör man i rimlighetens namn anklaga samtliga män som kallar sig för feminister, för samma sak. Annars är det ju godtycklighet det handlar om. Själv skulle jag dock kasta Freud på sophögen, som vetenskapsman. Som skönlitterär författare är han emellertid kul.
  • Maxipaxi
    BigDaddy skrev 2010-05-06 12:32:07 följande:
    "Å andra sidan är väl inte detta en plats för privata konversationer. " På den här punkten så håller jag med dig till 100%. Det övriga känns som material för en ny tråd och hör inte hemma i den här tråden om SD, främlingsfientlighetens ansikte.
    Det är problematiskt det där med "främlingsfientlighet". Om alla som inte är för obegränsad invandrig ska  kallas för främlingsfientliga, så är ju i princip samtliga riksdagspolitiker just främlingsfientliga. Det bästa är att inte använda begreppet alls.. Det är föga precist och är ganska irrelevant i invandringsdebatten.

Jag upplever att begreppet används som ett retoriskt knep för att kunna angripa nationalistiska partier. Även "nationalism" är ett begrepp som ofta används märkligt. Ofta handlar ju nationalism om "regionalism". Ta spanska Baskien t.ex. Där har PNV regerat sen demokratin återinfördes, fram till senaste valet, då PSOE tog över. PNV brukar kallas för ett nationalistiskt parti men i praktiken har partiet sig åt regionalistisk politik gentemot den spanska staten. Dock finns det i delar av partiet nationalistiska falanger, d.v.s. de som vill bilda en autonom baskisk stat. Där finns även en vänsternationalism, representerad bl.a. via illegaliserade Herri Batasuna (m.fl. namn), där i princip alla vill bilda en egen stat.

SD kallas för ett främlingsfientligt parti men borde nog kallas för ett nationalistiskt parti.
Svar på tråden SD - Främlingsfientlighetens ansikte!