BigDaddy skrev 2010-05-06 10:28:29 följande:
Maxi, den här tråden handlar om TS och det jag lagt fram om främlingsfientlighetens ansikte och SD. Analogin är tänkt att förmedla att SD är just den delen som syns och som är den mest diffrentierade och komplexa delen av främlingsfientligheten. Andra delar, mer ljusskygga eller simpla kan man säkerligen använda andra anatomiska liknelser för. ND är ett exempel som jag skulle placera lite längre ner. Jag har redogjort för mitt användade av projicering som begrepp. Postaren som jag använt det på har rätt att besvara detta eller ignorera det. Vad du har med saken att göra har jag dock inte svårt att förstå, då TS och mina redogörelser där är svåra eller omöjliga att bemöta. Då blir det, som jag påpekade i mitt tidigare inägg, lättare att övergå från sak till person. Mitt eget agerande blir då en lämplig distraktion från det centrala och svåra.
Ok ok, jag ska inte lägga mig i. Å andra sidan är väl inte detta en plats för privata konversationer.
Till sist: Jag stör mig lite på användadet av Freud i olika sammanhang, när det liksom passar. Min uppfattning är att det är ohederligt att använda en tänkare som Freud "då och då", "när det passar". Om man köper hans tankar måste man ju antingen köpa dem rakt av, helt och hållet, eller också polemisera mot honom när man inte tycker att hans tankar håller. Detta med "förnekelsen" är den vanligaste användningen. Folk som inte kan ett skvatt om psykologi eller om vetenskap i stort slänger sig med slikt begrepp utan att sätta det i sitt sammanhang. Om man nu de facto tror på förnekelsen, då måste man ju applicera begreppet på alla "känsliga uttalanden". Ta t.ex. den där polisenmästaren i Uppsala, Kapten klänning, som ägnade sig åt våldtäkt och koppleri. I efterhand kan man ju då säga att han förnekade sin egen dragning, sitt eget osunda beteende, genom att kalla sig feminist. Dock, om man nu drar en sån slutsats, då bör man i rimlighetens namn anklaga samtliga män som kallar sig för feminister, för samma sak. Annars är det ju godtycklighet det handlar om. Själv skulle jag dock kasta Freud på sophögen, som vetenskapsman. Som skönlitterär författare är han emellertid kul.