SD - Främlingsfientlighetens ansikte!
68 sidor här. Har kollat efter inlägget men ej hittat det.
"De har dessutom en djup splittring i de fransk och spansktalande delarna vilket ytterligare komplicerar nationskonceptet Baskien/Baskier. " Detta är inte sant; var har du fått det ifrån?
Nationalismen i Baskien är mkt äldre än Franco och institutionaliserades i slutet av 1800-talet, när PNV grundades, som en reaktion på den höga invandringen (från Spanien) till regionen. PNV var ett reaktionärt parti. Man ville återställa Baskien till vad det hade varit före den stora inflyttningen.
Jag tar upp fallet Baskien eftersom jag ser stor likhet mellan den nationalistiska rörelsen här i Sverige av idag, och den baskiska nationalism som PNV representerat genom åren. Mkt hög invandring tenderar att ge den konsekvensen, att det kommer en motreaktion.
Jag skulle inte alls bli förvånad om att Sverige t får en ganska stark nationalism i framtiden. Sverige har inte varit utsatt för krig på 200 år och homogeniteten i landet har varit i princip självklar. Så inte nu. Vi ser klara tendenser till kulturell splittring. Klassklyftorna växer. Gamla värderingar går förlorade väldigt snabbt. SD är en konsekvens av stora förändringar i Sverige som har skett snabbt. Men jag tror inte att SD är ett enskilt fenomen, utan att partiet är ett exempel på en nationell rörelse, ett återupprättande av den svenska identiteten. Andra partier, som ND är också på väg upp.
Jag tror att denna nationalism kan vara positiv för Sverige som stat, på lång sikt. Vi ska komma ihåg att det finns en starka ekonomisk-politiska incitament till att avskaffa nationalstatens makt. Det är ingen slump att SD bär tydligt romantiska drag av antikapitalism.
F.ö., vilket jag glömde säga, är det ju självklart så att tvåspråkighet (spanska-baskiska) är kravet för att kunna arbeta i offentlig sektor. Från den spansk-nationalistiska sidan (PSOE, PP) ses detta som felaktigt och man försöker också ändra på det från det hållet. Antagligen lyckas man ej.