Inlägg från: Maxipaxi |Visa alla inlägg
  • Maxipaxi

SD - Främlingsfientlighetens ansikte!

Joppis skrev 2010-05-06 13:38:48 följande:
    Det pratades om det runt ett fikabord för några dagar sen. På vägen hem så så jag en reklamskylt utanför en affär som ägs av invandrare. Det var priser på diverse prylar men inte ett ord var på svenska. Ska man skylla på "utanförskap" då?
    Just!
  • Maxipaxi
    Nice Girl Wrong Place skrev 2010-05-06 13:20:53 följande:
    Det största problemet är knappast att invandrare inte "vill" integreras in i samhället, utan systemet och hur det ser ut (om vi nu talar i generella termer). Att vänta ibland upp till 5 år på ett beslut om beviljad asyl och sedan få vänta på att börja studera svenska, för att sedan hamna i en klass där analfabeter pluggar jämsides med akademiker och sedan bli diskriminerad på arbetsmarknaden (om man ens når dit), är kanske inte de bästa förutsättningarna för integration? Klyftorna som finns är inte alls helt och hållet invandrarnas fel.
    De har ju ett personligt ansvar. Om du bosätter dig i ett annat land så måste du själv se till att komma in i det nya landet. Det kan ingen annan göra åt dig. Jag bodde utomlands under ganska många år. Självklart visste jag att det första jag behövde för att ha en chans, var att lära mig språket. Så det ägnade jag mig åt. Det tog ett tag men det gick! Någon annan kan inte lära en ett språk utan man måste vilja själv.
  • Maxipaxi
    Nice Girl Wrong Place skrev 2010-05-06 13:45:18 följande:
    Sådana butiker är ju inte alls ovanliga. Inte heller något nytt. Finns massor av sådana i området där jag bor. Har även sett många annonser i tidingar som är på arabiska t ex. Jag tror sådana här butiker vet att de som handlar där till 99% är invandrare, och man vill skapa en "hemmakänsla" tilltala sina kunder helt enkelt. Likadana exempel finns det i butiker som ägs av svenskar i USA och England t ex, där man säljer filmjölk, knäckebröd och andra förnödenheter som svenskar saknar. Inför midsommarfiranden eller kyrkliga event, annonseras det ofta på svenska osv. Det märks kanske mer här, eftersom vi har en större del invandrare från t ex mellanöstern, än vad England har svenskar. Men istället för att sitta runt fikabordet och börja snacka skit om det och gräma sig, så kan man ju gå in i butiken och köpa ett tuggummi och säga att det skulle vara nice om annonserna kunde vara på svenska, så att man kan läsa dem? Språket är extremt viktigt för en lyckad integration.
    Men du, det är ju som "utlänning" man ska anpassa sig. Så är det för svensken som av nån anledning hamnar i utlandet och så ska det vara för utlänningen som hamnar i Sverige. Ingen kan integrera nån; de kan bara integrera sig själva.

Ska JAG påpeka för dem att de nog borde skriva på svenska!? Det här landet är vansinnigt bakvänt i vissa avseenden.; folk måste väl guds skull själva begripa.
  • Maxipaxi
    Nice Girl Wrong Place skrev 2010-05-06 13:56:53 följande:
    Jag har också bott utomlands under många år och det är ju en stor skillnad på att som svensk o välbärgad emigrera och att fly sitt land pga konflikter eller krig. Jag har jobbat ideellt som ombud för asylsökande och valde då att inrikta mig på ett speciellt område, ett par länder som jag skaffade mig extra kunskap om. Dessa personer jag kom i kontakt med, hade flytt från hemska omständigheter, många av dem hade förlorat hela sin familj, eller själv deltagit i strider som soldat eller rebell. Majoriteten led av PTS och mådde psykiskt ganska kass. Länderna de kom från, är inte alls lika utvecklade som Sverige är, vad gäller allt! Det handlar om att börja om från början, från noll. När man sitter på en flyktingförläggning i 6 år, med 6 avslag (och en optimistisk uppmaning att "överklaga!!") får man inte studera svenska, man får inte heller jobba. Man får bara vänta. Jag träffade samtliga personer när de väntat i ca 4 år och 2 år och 6 avslag senare, beviljas PUT, på grunder som man haft sedan första intervjun. Att säga att sådana här personer ska ta sig i kragen och slå sig fram i samhället, är naivt. Med detta sagt, säger jag inte att det är en ursäkt, det är en förklaring. Jag säger heller inte att det finns lata människor som hellre går till soc än gör något konstruktivt. MEN, detta är inte normen. Dessa personer är undantag. Att vara av en annan hudfärg är i sig ett enormt handikapp i Sverige. Folk tror inte att det är så, vi är ju så öppna och accepterande. Verkligheten är en helt annan.
    Nej nej...jag var inte alls välbärgad. Jag hade inte en spänn! Jag begriper inte varför folk som själva uppenbarligen har vuxit upp i välbärgade hem tror att andra också har gjort det.

Visst, en del har varit med om hemska saker, och det är naturligvis hemskt. Dock lönar det sig inte att gräva ner sig i det. Trots allt är det få av dem som har varit med om krig som blir "tokiga för all framtid" av det.

Ett exempel. Gå in på ett folkbibliotek: Där sitter många invandrade äldre män och läser tidningen från hemlandet. Det är väl ingen fel i det, i princip, men problemet är att många BARA läser tidningen från hemlandet. Många är liksom helt off side! Det man ska säga till invandrarna är: Lär er språket, tala med folk, gå till affärer där det talas svenska, gå ut och lär er namnet på gatorna, gå på svenska restauranger, gå och se svensk film på bio etc etc. Men nej, de lever som i t.ex. Bagdad, dricker te och snackar med polarna, går till moskéen, käkar arabisk mat, ser TV från hemlandet. Istället för att gå upp i den nya kultur den lever i, isolerar de sig i sin egen från hemlandet, i det nya hemlandet. Riktigt magstarka är de som vill att Sverige ska anpassa sig till deras kultur istället för tvärtom. De har missuppfattat precis allting.
  • Maxipaxi
    Blackbird skrev 2010-05-06 17:40:51 följande:
    Vad anser du om Simon Davies i "Sveriges fulaste hem"?
    Har jag aldrig hört talas om; skulle jag det?
  • Maxipaxi
    Nice Girl Wrong Place skrev 2010-05-06 15:03:23 följande:
    Kommer man från Sverige, föds man rik. Vi har olika uppfattningar om välbärgad, kanske var det fel ord att använda av mig. Du förenklar något oerhört och känns väldigt oinsatt. Ett primitivt synsätt skulle jag vilja påstå.
    Möjligt, men du krånglar till saker och ting alldeles för mycket. Vissa ting är mycket enkla, som dessa.
  • Maxipaxi
    Blackbird skrev 2010-05-06 20:13:22 följande:
    Det vore intressant för diskussionen. Jag har för mig att han är en engelsman som är verksam i Sverige (att han bor och arbetar i Sverige) och deltar i ett inredningsprogram där han får i uppdrag att inreda svenska hem. Han kritiserar svensk inredning rätt mycket samt pratar engelska istället för svenska, även om han förstår svenska.
    Varför vore det intressant för diskussionen då? Inredningsprogram i TV borde ju förbjudas, oavsett vilket språk som där talas! :)
  • Maxipaxi
    Blackbird skrev 2010-05-06 22:06:49 följande:
    Jag kom att tänka på Simon Davies efter ditt inlägg om äldre män på biblioteket som läste tidningar skrivna på deras språk och diverse annat du har skrivit som handlar om att adoptera svenska seder, traditionersom och helt gå upp i allt det som är svenskt. Då tänkte jag att Simon kunde vara intressant också med tanke på att han går emot allt detta. Sen undrar jag om det är skillnad på invandrare och invandrare. Är det mer OK för Simon att prata engelska när han ändå bor här och förstår språket än om en irakier skulle göra det?
    Nu har jag aldrig sett det där programmet men jag kan ju säga att jag har träffat på diverse dryga engländare, som inte nedlåter sig att tala svenska. Jag har träffat på dem i andra länder också, och likadant gör de där. Det är nog en rest från den koloniala tiden. Själv låtsas jag inte förstå ett skvatt när en engelsman tilltalar mig på gatan, och frågar om vägen, om han inte först frågar: do you speak english?".

Fast visst är det enklare för en som iaf FÖRSTÅR språket och vet att BEHÄRSKA seder och bruk i det offentliga livet - trots att vederbörande lever som utlänning hemma -, att intregrera sig i det nya landet. Jag tror knappast att nån kräver att invandrare ska överge sitt modersmål eller sina traditioner. Det handlar om att visa respekt för det nya landet, och oftast innebär det ju också en personlig glädje att upptäcka och förstå den nya kulturen.

"Kulturellt avstånd" är ett vanligt begrepp i sammanhanget. En irakier har det svårare med att anamma den svenska kulturen än engelsmannen, eftersom den svenska och den engelska kulturen ligger närmare varandra än den irakiska och den svenska. Håller du inte med?
  • Maxipaxi
    upyours skrev 2010-05-06 22:32:57 följande:
    Fast du störde dig på att gubbarna läste sina egna tidningar. Det säger väl inget om hur mycket de har integrerat sig? De vill väl veta vad fan det är som händer i hemlandet. Är det respektlöst? Nej, en irakier behöver inte ha större svårigheter att "anamma" den svenska kulturen. Det enda en engelsman har gemensamt med svensken är väl jul och nyår. Och i Irak vet de vad både jul och nyår är också.
    Kulturellt avstånd är ett betydelsefullt begrepp inom etnologin. Tycker du att det är dumt/felaktigt tycker jag du ska skriva en bok i vilken du ogiltigförklarar dess betydelse.
  • Maxipaxi
    Roze skrev 2010-05-06 23:32:31 följande:
    Hoppsan är Maxipaxi "invandrare". Jaha, på så sätt. Hmmm... Har bott här i snart 20år. Kommer aldrig bli svensk, vill inte va svensk. Är "blatte" rakt igenom och kommer så länge jag andas att va stolt över min bakgrund och hemland. Samma sak gäller mina barn. Dom är svenskfödda halviranier/armenier. Allt annat är bullsh*t.
    Tacken för att ta emot över en miljon invandrare, över 10% av befolkningen, är förakt.

Nej, det bästa vore att repatriera packet så att vi får nån ordning på landet igen. Igår stenade tre araber ihjäl en 16-årig flicka i Västerås. Sveriges fel säkert; man hade inte satsat pengar nog på att integrera dem.

Jag frågar mig: Varför bor du här egentligen? Varför drar du inte? Du föraktar Sverige men stannar ändå kvar. Vad kan det bero på? Föraktar du Armenien och Iran ännu mer?
Svar på tråden SD - Främlingsfientlighetens ansikte!