• agda8

undrar om nån av er som haft graviditetsillamående stannat hemma från jobbet pga de ?

undrar om nån av er som haft graviditetsillamående stannat hemma från jobbet pga de ? känner nämligen ett hemskt illamående nu , har försökt äta en del men de försvinner inte :S jag börjar jobba kl tre idaa och jobbar i butik , skulle ni stannat hemma lr försökt gå till jobbet ? måste ju nämligen laga mat innan jobbet och så men känner att skulle jag ställa mej framför spisen nu skulle jag nog spy rakt ut ! de känns så iaf , har inte spytt än men har den känslan . hur skulle ni gjort ?

• Svar på tråden undrar om nån av er som haft graviditetsillamående stannat hemma från jobbet pga de ?
  • 071001

Nej, inte varit hemma från jobbet för det. Däremot har jag kräkts på jobbet .

• carola1977

Ja just det, när det verkligen gäller på jobbet, som när jag har besök, då försvann illamåendet helt. Märkligt. Försökte koncentrera mig hårt på annat för att slippa må illa, men det hjälpte aldrig.

• Mumin80

Måste du verkligen laga mat då? Jag tillbringade närmare en månad i början av graviditeten med att leva på yoghurt, flingor och frukt Maken fick sköta matlagningen, och helst då när jag inte var hemma.

• carola1977
    Mumin80 skrev 2010-04-06 17:26:46 följande:
    Måste du verkligen laga mat då? Jag tillbringade närmare en månad i början av graviditeten med att leva på yoghurt, flingor och frukt Maken fick sköta matlagningen, och helst då när jag inte var hemma.
    Förra graviditeten levde jag på baguette med skagenröra och tomat och fil och müsli i början om inte maken var hemma och lagade mat.
  • Strumpan08

Nej, jag tycker att om man inte tillhör de som kräks 20 ggr om dagen så kan man ta sig till jobbet. Först ska man pröva alla husmorstips och typ att dricka kolsyrat och äta lite med ofta, sen receptfria läkemedel och sist receptbelagda läkemedel. Håller med alla som säger att de mår bättre på jobbet, så är jag också, sen om kvällarna känner jag av illamåendet mer. Och jag går knappt in i köket hemma, lever på frukt och yoghurt, på jobbet köper jag sallader och äter till lunch.

Strumpan ~ 9/12-2008 ~ sandlada.blogg.se
  • agda8

så fostret tar ingen skada om jag inte skulle klara av att äta lagad mat på ett tag då  ? De blev jobb idaa förresten :) gick hyfsat bra !

• CeciliaB

Har idag jobbat första dagen sen innan jul, så ja kan lungt säga att jag vart hemma från jobbet! Så skönt att äntligen få jobba lite...=)

• Hanna36

Jag har mått fruktansvärt illa med alla 3, men aldrig stannat hemma.

~ Mamma till 3 goingar ~
  • Platano

Jag hade inte klarat av att jobba när de första månaderna av min graviditet. Spydde hela dagarna från morgon till natt och i princip ingenting hjälpte. Tror man kan ha olika sorters illamående vissa mår ju väldigt illa utan att spy alls medan andra mår illa och även spyr.
    Jag fick lerigan comp och den hjälpte väl lite. Postafen hjälpte bra de första dagarna. Fortsätter du må illa, ts så fråga din bm om lerigan.

• Luslinus

Ja det är verkligen jätte olika. Båda mina graviditeter har jag mått jätte illa från v7 till ca v25. Denna grav var jag 100% sjukskriven i fem veckor och 50% i fyra veckor till. Jag kräktes inte alls mycket men mådde så illa att jag knappt kunde röra mig. Var tvungen att äta helatiden ca 1 ggr per timme för att kunna leva, fick lergigan comp som jag tog 3 ggr per dag, en postafen innan jag somnade (så sover man väldigt mycket bättre och vaknar inte med värsta illamåendet). Jag använde också "Seabands" dygnet runt till v 27 ungefär, de hjälper bra mot yrsel, vilket gör att man mår lite mindre illa.

Så jag tycker inte man ska gå och må dligt när man kan få hjälp, ring din barnmorska så du kan få Lergigan comp att prova och köp Seabands, de jälper verkligen när man inte mår så jätte illa.

Lycka till!

• Mumin80
    agda8 skrev 2010-04-06 21:30:19 följande:
    så fostret tar ingen skada om jag inte skulle klara av att äta lagad mat på ett tag då  ? De blev jobb idaa förresten :) gick hyfsat bra !
    nej, fostret tar inte skada

Som min bm sa, fostret tar vad det behöver, blir det några brister så är det du som drabbas, inte fostret.

Dessutom så är inte yoghurt, mûsli och smörgåsar så himla dålig mat, i synnerhet med tanke på vilken begränsad period det handlar om, förhoppningsvis går ju illamåendet över inom några veckor. Men du får i alla fall i dig kalcium, vitaminer, fibrer, proteiner och fett. Dom enda nackdelarna kan väl vara att det inte mättar så bra, att det blir ganska mycket snabba kolhydrater och att man kan få se upp lite med järnet i och med att kalcium kan hämma järnupptaget. Men försöker du få i dig riktligt med frukt och grönsaker (kan ju ätas råa...) så är det nog ingen fara heller.

Under denna period sä är det viktigare att du äter än vad du äter, och viktigast är väl att du mår så bra som du bara kan (även om det innebär yoghurt morgon, middag och kväll... men naturell yoghurt är ju ett tips, så slipper du få så mycket socker i dig).
  • agda8

okej . låter perfekt :) får ta och prata me bim om de blir värre då !

• Najs

Nä, har suttit som en zombie med åksjuketabletter i kroppen.
    Hjälpte mot illamåendet men blev SJUKT trött!
    hade en påse hunder kassan - ifall att.. haha

• 86TiAn82

Jag va hemma från min aktivitet i början men jag mådde så dåligt så jag kunde inte stå upp ens en gång trots eviga försök och testade allt, att äta ltie innan jag klev upp och grejer men jag fick krypa in på badrummet och kräkas för det mesta.

• agda8

har mått ännu mer illa från och till idaa , har spytt ett par ggr och mår inte alls bra . räcker de om man ringer till bm om ett recept lr måste man åka dit och prata me henne först då ? känns som att jag inte skulle klara av de , spyan sitter liksom i halsen nästan hela tiden S:

• AngieSthlm1

Hej! Jag är nu i vecka 28 och mår i det stora hela väldigt bra. Det enda som är jobbigt är tröttheten. Jag går upp och går på toa minst tre gånger per natt och känner mig som en zombie under dagarna. Det jag funderar på är att jobba hemma en dag i veckan. Jag pendlar två timmar om dagen, sammanlagt och sitter i öppet kontorslandskap med stundvis hög ljudnivå. Hur gör ni andra? Någon annan som har fått möjlighet att jobba mer hemifrån? (ni som kan)

Svar på tråden undrar om nån av er som haft graviditetsillamående stannat hemma från jobbet pga de ?