• Mumin80

undrar om nån av er som haft graviditetsillamående stannat hemma från jobbet pga de ?

Måste du verkligen laga mat då? Jag tillbringade närmare en månad i början av graviditeten med att leva på yoghurt, flingor och frukt Maken fick sköta matlagningen, och helst då när jag inte var hemma.

• Mumin80
    agda8 skrev 2010-04-06 21:30:19 följande:
    så fostret tar ingen skada om jag inte skulle klara av att äta lagad mat på ett tag då  ? De blev jobb idaa förresten :) gick hyfsat bra !
    nej, fostret tar inte skada

Som min bm sa, fostret tar vad det behöver, blir det några brister så är det du som drabbas, inte fostret.

Dessutom så är inte yoghurt, mûsli och smörgåsar så himla dålig mat, i synnerhet med tanke på vilken begränsad period det handlar om, förhoppningsvis går ju illamåendet över inom några veckor. Men du får i alla fall i dig kalcium, vitaminer, fibrer, proteiner och fett. Dom enda nackdelarna kan väl vara att det inte mättar så bra, att det blir ganska mycket snabba kolhydrater och att man kan få se upp lite med järnet i och med att kalcium kan hämma järnupptaget. Men försöker du få i dig riktligt med frukt och grönsaker (kan ju ätas råa...) så är det nog ingen fara heller.

Under denna period sä är det viktigare att du äter än vad du äter, och viktigast är väl att du mår så bra som du bara kan (även om det innebär yoghurt morgon, middag och kväll... men naturell yoghurt är ju ett tips, så slipper du få så mycket socker i dig).
Svar på tråden undrar om nån av er som haft graviditetsillamående stannat hemma från jobbet pga de ?