• Kavat

Allergitråden

Blå Flygare skrev 2011-02-07 21:04:12 följande:
    INTE provocera ägg!!!!!
    Håller med, absolut inte provocera ägg!!!
  • Kavat
    Tibell skrev 2011-02-07 18:21:40 följande:
    Idag fick vi lillhönans provsvar. Som väntat visade det inget på soja, sädesslagen eller ägg. Men läkaren var inte alls förvånad eftersom hon har sena reaktioner där. Dock INGA som helst tvivel om att hon inte tål det, reagerar super tydligt på väldigt små mängder. Men ägg vet vi ju inte riktigt eftersom vi aldrig kunnat provocera. Den enda gången hon fick testa fick hon massa massa prickar/eksem dagen efter och bajsade grön diarré i 2 veckor. Sedan dess har vi inte vågat prova. Däremot upptäcker vi att hon får röda torra runda fläckar som flagnar när vi andra äter ägg. Hur hade ni gjort..provocerat ?

Hon visade heller inget på katt eller hund så våra katter klarade sig ;)
    Däremot visade hon positivt på komjölk och cashewnötter. Inte jätte högt tydligen men ändå positivt!
    Just mjölken känns faktiskt rätt skönt...då har jag med andra ord haft rätt ända sedan hon var liten bebis.
    Cashewnötterna var väl lite onödigt dock =(
    Men jag hade ju mina misstankar efter att hon sett ut såhär av att det stod en skål med cashewnötter på ett bord ( hon åt inga men reagerade antagligen luftburet )

Så nu till min fråga. Kan man reagera luftburet även om proverna inte visar på farligt höga värden ??
    För de var ju trots allt positiva och jag vet till 100% att hon inte åt något konstigt den dagen...
    Aoutch! Ja. Uppenbarligen.
    Men jo, det kan man absolut.
  • Kavat
    Mamsie skrev 2011-02-06 22:40:15 följande:
    What? Ni packade ihop o drog? 
    Det gjorde vi med. Idag! 

Svärisarna bor i Borås och vi ringde igår eftermiddag o sa att vi kommer idag. 
    Allt var frid o fröjd i några timmar, men så vispar de ihop pannkakor till svågern (utvecklingsstörd och "måste" ha pannkakor varje middag ) .
    Jag blev så jävla matt o sa till maken att nu drar vi. Jag orkar inte mer. Vi sticker så får de fundera på det...
    Vi har ju om och om igen förklarat att vetemjöl inte får hanteras på minst 12 timmar innan Max vistas i rummet/köket! Vi har om och om igen berättat om incidenter på dagis, hos mormor mm och hoppats att femöringen trillar ner. Och vi har tusen gånger sagt att råa ägg inte får knäckas i samma rum!
    Men icke då Foten i munnen.  
    Vi packade snabbt ihop och sa att vi inte har så mycket mediciner med till Max så vi måste åka hem. Utan fika. Utan kaffe. Utan att ge Max mat. Utan att amma L. 
    - Men hur ska ni göra om L behöver ammas innan ni kommer hem? frågade hon. 
    - Vi får stanna på vägen o amma i bilen, vi har inget att välja på, sa jag. 

Svärmor såg ut som en fågelholk och fattade ingenting. Jag såg att hon blev ledsen och jag sa att hon kanske kan göra pannkakssmeten dagen före vi kommer nästa gång? 
    Usch, hon är gudasnäll och vill så väl - men hissen går tyvärr inte ända upp alltid, så det är jättesvårt att såra henne. Det känns som att såra ett barn! Men vad ska man göra?

Nu hoppas jag att de bättre kommer ihåg det med vetemjöl o råa ägg... För tydligen är det så att de inte kommer ihåg vad man sagt - att man måste VISA så att det fastnar i minnet? 

Nu känns det skönt att äntligen ha satt ner foten och inte bara svälja och acceptera för husfriden skull.  

Hejja!

Ja, det är sjukt att det är det som ska behövas. Men jag tror faktiskt inte min mamma fattade ändå. Alltså jag tror tjötet kommer fortsätta.
    Jag tror att hon medvetet sa som hon gjorde för att se hur långt hon kunde driva det.. Fattar liksom inte annars varför man säger så efter alla diskusioner vi haft tidigare...
    Men nu slapp hon ju ha lilleman, kanske att hon inte orkade men vågade inte säga eller blev rädd när jag redan innan påpekade att de var tvungna att vara jätte noga för han varit så dålig länge... Och sen tabbar hon sig det första hon gör och inser kanske att hon inte kommer klara det. Och vill skyla över det med att vi överdriver...?
    Jag vet inte, men jag har fortfarande inte hört ett pip...
  • Kavat

Eli, hoppas han sover då framöver!

Jag hade ärligt talat inte vågat/velat chansa på youghurten, jag hade slängt den. Men det är jag. Nu är den ju slut i alla fall.
    Och var duktigt att städa! {#emotions_dlg.flower}

Det är skit att inte få sova. Jag gör precis allt i min makt att få sova, förutom att skaffa bebis kanske inte var det bästa för nattsömnen...Cool

• Kavat

Min son som vi vet är äggallergisk och har snabba reaktioner har tagit alla sprutor på bvc utan problem. Vi har fått vänta kvar en halvtimme.
    Men sen snackas det massor om att det är odlat i ägg, men jag vet ärligt talat inte om det är det längre?

Vi har inte tagit influensasprutorna däremot.

• Kavat
    Tibell skrev 2011-02-08 12:30:15 följande:
    Vad finns det för akut medicin att ha hemma ? Och är det bara vid höga rastvärden sådant skrivs ut?

Eftersom lilla hönan antagligen reagerade luftburet ( vi är inte helt säkra men allt tyder på det, och vi kommer inte våga testa att ha nötter framme igen) på cashewnötter skulle det vara rätt skönt att veta att hjälp finns om det skulle bli fel någon gång.
    Men hon hade ju inte höga värden på rast!
    Min oro grundar sig lite i att vi bor väldigt avlägset och det tar 45 min in till närmsta sjukhus.

Sen måste jag får lov att erkänna att det är sååå skönt att mjölkallergin visade sig på blodprovet!
    Hela första året med lilla hönan försökte läkaren dumförklara mig och trodde absolut inte hon var allergisk! Detta var hennes gamla läkare skall tilläggas!
    Detta kändes lite som en bekräftelse på något sätt. Är jag knäpp som tänker så?
    Nu ska jag bara se om läkaren vill skriva remiss till lapptest så vi kanske kan få något utav de andra allergierna bekräftade!
    Det här skrev Miralicia för ett tag sedan. Ibland sparar jag gobitarna.
    www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b99066p1292489.html

Vi har aerius och betapred hemma. Läkaren tyckte inte det var befogat att ha anapen för han är för liten och har inte dokumenterad andnöd (han har aldrig fått i sig ägg förutom vid amning) och annars skulle man ha spruta och dosera vid varje tillfälle... Och vårt behov är inte hemma (vi har inte ägg här) utan på dagis och då är det bättre att de ringer ambulans ansåg hon än att vela med en massa sprutor, flaskor och så..
  • Kavat
    Från Semper, tog bara 4 veckor att få svar...

"Fruktosen i våra flingor Flakes and Fibre kommer från majs. Flingorna är naturligt fria från gluten."

Undrans då vad jag och sonen fick i oss...? Fibrer? Hopp, men det var ju ett bra svar *glad*
  • Kavat
    ELI 79 skrev 2011-02-09 08:31:07 följande:
    12 timmars sömn för E i natt...
    Solig
  • Kavat
    Mamsie skrev 2011-02-08 15:16:04 följande:
    Tack Myran o ni andra. Känns skönt. Hoppas pengen trillat ner. Åtminstone lite??? 
    Jag pratade med min mor igår. Hon var mest bekymrad över att dottern stirrat på henne med tefatsögon och att dottern nu inte skulle tro på att mamma kunde laga mat som vi kunde äta... Nähä! Skyll dig själv liksom....

Jaja, nu är vi vänner igen i alla fall. Men lånade din fras Mamsie "Det är inte dig det handlar om"...

Hoppas nu verkligen att hon förstod. Gjorde klart för henne i går också att det är inte att hon ev. kommer att missa som är poängen utan det är att de försöker så gott de kan och inte slarvar medvetet för att hon tror att sonen inte är så känslig och att jag överdriver. Det är ju inte hon som ser och får ta problemen efter att han kommer från dem...
Svar på tråden Allergitråden