• Kavat

Allergitråden

Pink skrev 2011-02-01 20:20:39 följande:
    Testar här istället. Har en son med luftvägsbesvär. Sammlar på sig mycket slem. Täppt i näsan svårt att andas och att få luft till att prata. Har gett pulmicort i x antal år då han fick diagnosen ansträngningsastma och infektionsuylöst astma. Men kunde inte sluta med pylmicorten då han fick tillbaka besvären. Nu har läkaren börjat fundera på om det kan vara en allergi då besvären inte går över. Han funderar då på lyftburen allergi. Kan det inte vara så att en matallergi oxå ger dem här symtomen. Han har komjölksproteinalletgi och reagerar på latex med utslag. Och även pollen. Besvären har han året runt. Nu testar vi att ge honom amthistamin cetrizin och det blir bättre.
    Om han skulle ha en matallergi skulle det då hjälpa med cetrizin mot besvären. Tex gluten som finns i släkten. Han har även eksem som är röda och gula. Bara små.
    Låter troligt att luftburen allergi kan ge besvär. Framförallt om ägg, vete, havre är inblandat skulle jag gissa. Ägg är ju känt för att man kan reagera luftburet på. Mjölk är ju ofta i fast form. Men vete och havre som yr, finns i luften, absolut att det kan försämra om den allergin finns.
  • Kavat
    Tibell skrev 2011-02-02 08:18:21 följande:
    Dagismaten var ok. De andra barnen hade ätit chicken nuggets med currysås.
    Men nu upptäckte jag att hon var lite snuvig så det är nog bara en enkel förkylning *pustar ut*
    currysås? Bockhornsklöver = soja????
  • Kavat
    Miralicia skrev 2011-02-02 17:59:20 följande:
    Jag vill ju träffas igen, men det är ju som sagt lite långt till Gbg för att åka över dagen eller så bara.
    Solig Äsch då, du vet vart det finns sängplats. Flört
  • Kavat
    Miralicia skrev 2011-02-02 18:29:59 följande:
    *Funderar på att ta familjesemester* - dvs ta semester på egen hand från familjen

Gick det bra hos läkaren idag förresten? Hoppas att du begrep ungefär mina tankar om intyget och att ni fick till något bra nytt
    Låter fint med privat kock! Hjärta

Ställde in läkarbesöket eftersom liten fortfarande mådde dåligt, men nu har han fått medicin mot uringvägsinfektion och ska göra ul på njurarna... Jag fick sova nästan 3 timmar sammanhållet! *kors i taket* Länge sedan sist... Spöke

Men tack för mail. Var nog lika bra att vi ställde in, jag hade nog inte kunnat få ur mig en vettig mening...
  • Kavat
    2små2stora skrev 2011-02-02 18:21:07 följande:
    Jag vill träffas igen, men det får nog bli till sommaren i så fall Grabbarna vill till Liseberg igen. Vi har inga gratis resor ner längre.
    Du får hojta när ni kommer!! Solig
  • Kavat

Särnär- märkt mjöl?

Saltå Kvarns funkar INTE här hemma.

Funkar bovete?

Bakat i en form som annat varit i? (alltså inte 100 ren?)

Bakat med saker som kan ha blivit dammade med vanligt mjöl?

• Kavat
    Blå Flygare skrev 2011-02-02 20:03:53 följande:
    Ögonen går i kors, så jag orkar inte läsa igenom alla inlägg. Tänkte bara ställa en fråga till er med dagisbarn.

Hittils har vårt dagis fått maten från skolköket, och då har det varit en egen kock för all specialkost. Men f.o.m. slutet mars ska vårt dagis få ett eget kök bemannat med egen kock. Och inget mer. 1 person. Till 9 avdelningar med 24 barn/adv (12-13 på småbarnsavd, tror det är 2 sånna). På de avd mina barn går på är det 4 barn med specialkost per avd, kan gissa att det ligger runt samma för de andra. Frågade igår förskolechefen om det köket även ska fixa specialkost, men det visste hon inte. Tänkte jag skulle kontakta "vår" kock vi har nu och se om hon vet.

Vad är er erfarenhet? Hur mycket fixar en ensam kock? Jag bävar... Samtidigt så känns det knepigt om specialkosten ska göra på skolan, för matschemana kommer ju se olika ut. Anledningen att dagis får eget kök (och alla jublar över det) är för att kosten ska bli anpassad för de små barnen, nu är den efter skolbarnens önskelmål, som ju är många fler.
    På vårt dagis är det chill and cook, typ ett kök som lagar en hel del mat och sen värmer kokerskan upp och lagar potatis, ris, pasta, sallad mm samt värmer ev kött, fisk eller vad det nu är.
    Barnen får antingen färdigt från specialköket eller så steker hon korv, köttbullar, lax eller vad det nu är mina barn får.

Hon är själv på 4 avdelningar, ca 15-23 barn per avdelning. (småbarn - färre barn, stora barn - fler barn)
    Jag tror hon jobbar full tid och har mycket att göra.

Det som ställer till det är när det är vikarie.... Och även om inte det händer ofta så blir det fel då. Sist ställde hon som sitter brevid sonen vid lunchen sig och gjorde i ordning hans mat för att vara säker på att det skulle bli rätt. Hjärta (kokade typ pasta. tror resten kom från specialköket den dagen).
  • Kavat

Jag fattar inte varför dagis motarbetar i vissa fall.
    Jag ringer både till kokerskan på dagiset och specialköket och pratar varje gång han (oftast sonen) blivit dålig på dagis. Och de läser upp innehållsförteckningar och kollar både det ena och det andra just för att säkerhetsställa att det inte blivit fel i maten och det upprepas i onödan. Är det att han fått i sig på "eget bevåg" så har vi i alla fall kollat upp resten och uteslutit. De är verkligen jätte hjälpsamma och ja deras jobb är ju att se till att mina barn får mat och att de mår bra av maten.
    Sen är jag noga med att inte "beskylla dem" och klaga eller vara sur och arg, förän jag vet om det är de som orsakat något. Nä, men de fattar ju att det är barnen de är synd om i röran, det är ju de som blir drabbade.

Trållmor, kan du inte be att få komma in i köket och läsa på innehållsförteckningar på bröd, smör mm. Om du nu misstänker att det är något de får "dagligen".

• Kavat

Måste bara kommentera om vb och fk. Fick hem papper som utredaren gett till de som tar beslutet. Där stod lite om vad jag gjorde, merarbete uppradat i en mening "hon städar extra, tvättar, gör mat, läser innehållsförteckningar, smörjer osv och uppger att det tar x antal timmar...

Jaha, ingen som helst specifiering om vad som tar vilken tid och varför vi gör det. Så deras beslut 1/4 vb verkar vara beslutat från ingenting. Eller allergi = 1/4.
     Alltså jag kunde lika gärna skrivit en kort mening vad jag gör och att det tar 50 timmar i veckan eller att det tar 15 timmar i veckan, det hade nog inte spelat någon roll, för de har ju inte ens kollat på vad jag gör och hur lång tid det tar. {#emotions_dlg.djavulsk}

Sen är typ läkatintyget kopierat rakt av.
    De har felaktigheter som att vi hade vb för båda barnen i 2 år. Det hade vi inte för jag sökte om efter 6 månader på ett barn, så vi har haft vb enbart på sonen senaste 2 åren...
    Det var lika mycket text om vad rektorn på dagis sagt som avslutas med att dagis tycker att det går bra. Min känsla var trots att det stod en del av vad de gör extra för honom som extra städ, eget handfat, assistent vid mat osv, att det inte är några problem alls... Texten om dagis var typ lika lång som "min" text.

Mina referenser om varför jag ska ha hela kostnaden för rismjölk osv var inte ens med i underlaget. Alltså det stod bara "hon vill ha x kr från rismjölk". I beslutet stod "Hon får x kr som är schablonen"...

Sen stod det att kommunicering inte vad nödvändig för infon kom från mamman.... Spöke Ja, men även om infon kommer från mig så är den långt ifrån korrekt i papprena eftersom den förvanskas och en massa relevant info försvunnit på vägen... HJÄLP!

Svar på tråden Allergitråden