• Kavat

Allergitråden

tes 75 skrev 2011-02-04 07:53:26 följande:
    Nu har jag inte varit & läst i tråden på ett tag, så med risk för att du redan fått denna fundering: det kan inte vara så att din son är känslig för majs? båda mina barn reagerar med röda kinder/hakor, uppsvälld mage, magont & sömnproblem när de äter majs, särskilt majsstärkelse. maltodextrin verkar funka ok. mina barn får också kraftiga & illaluktande diarréer, vilket iofs inte verkar vara din sons problem alls.

man ökar ju oftast majsintaget markant när man tar bort sädesslag ur en kost, & eftersom din sons besvär aldrig försvinner helt har jag när jag läst dina inlägg här börjat fundera kring om inte det kan vara värt för er att testa majsfritt? inte det lättaste, jag vet, det blir mest riskakor, risvälling, risgröt och boveteplättar till frukost & mellis, men värt det om det ger resultat. det gjorde det för oss. (även jag är superkänslig för majs, & får gaser, ont i magen, koncentrationssvårigheter, ledvärk & diarré av majs). 
    *Håller för öronen*
    Får du ledvärk av majs?
    Jag har ju kommit fram till att jag får klåda på benen av majs. *Erkänner tyvärr* Gråter Och magen blir knas.
    Hoppas ju att det är övergående. Mindre mängd verkar funka. Har haft ont i höfterna igen (samma som gluten) men är också förkyld... Så trodde det varit det eller att jag fått i mig minimalt med gluten... Får se hur jag gör, i går glömde jag av mig och redde sås på Maizena... Optimist ja, visst...
  • Kavat

Suck! Vad är det för fel på den äldre generationen? Varför ens komma på idén att ifrågasatta vad jag som förälder har kommit fram till.
    Just nu är jag så ledsen och besviken på min mamma. Hon vill verkligen inte förstå. Jag trodde hon hade förstått efter alla dessa år med allergier och barn som inte mår bra. Idag tyckte hon att jag och barnen skulle äta glutenfripasta kokad i hennes pastakastrull med flytande sådana där vita "skumgegg-pasta" bitar som lägger sig på ytan när något inte är riktigt rengjort. Som tur var hade hon bara kokat upp vatten när vi kom, så jag såg hur det såg ut. (Tror ni alla fattar min urusla beskrivning?)

Jag blir helt matt. Har hon inte fattat någonting? Är det bara ren och skär tur att sonen inte har blivit sämre när han har varit där? Han brukar bli lite kass, det är sällan han kommer därifrån och ser ut som han gjorde när han kom dit. Men eftersom han har sena reaktioner på vete så dröjer det ju ett dygn ungefär innan eksemen kommer, som sitter i, i värsta fall i 2 veckor med idogt smörjande... Hon ser ju inte diarréerna, att han vaknar och inte kan sova på nätterna, att han inte mår bra. Hon ser ju inte det för han hinner ju alltid hem så vi får ta hand om det/honom.

Idag nästan jag ångrade mig. Jag kanske skulle låtit honom äta den där pastan och sagt att nu får du ha honom i två dygn och ta hand om allt... Men det hade ju varit så elakt och vi hade ju fått ta hans nedsatta immunförsvar och smörjningarna veckorna framöver.
    Och hon hade tyvärr ändå nog bara ringt och sagt att nu får ni hämta honom för jag behöver sova. Och ändå inte förstått att det är maten som gör honom sådan för hon vill verkligen inte förstå.

Om man nu inte förstår problemet, varför accepterar man inte bara läget och låter mig hållas med mina "knäppa idéer". Det drabbar ju liksom inte henne ändå. Hon kan ju äta precis vad hon vill.

• Kavat

Ja, det låter ju onekligen inte som att jag är ensam. Hjärta

Tjatar era släktingar också om det varje gång ni träffas? För min mamma ifrågasätter varenda gång, alltså kommer med kommentarer som "men så farligt är det inte, du inbillar dig, du överdriver" osv. Jag vet ju att jag inte gör det. Maken vet att jag inte gör det. Men hon har verkligen ingen aning, hon tycker det är ok med lite prickar, lite eksem och uppenbarligen blödande mage, såriga kroppar som kliar och annnat också. Hon VILL verkligen inte fatta.

Då har ändå mamma gjort några tydliga tabbar, som att klappa sonen på kinden med smörgås på sig och det vill jag lova syntes. Fast hon har ändå svårt att fatta att det är pga smörgåsen och det är jobbigt för honom när det kliar och har får smörjas extra = mer jobb och trist jobb för både oss och sonen. Hon  tycker det är onödigt liksom. "Det gör väl inget att han är lite röd, lite klåda har ingen dött av".

Eller när hon tog sin servett och torkade honom i ansiktet, med samma resultat. Och vid de tabbarna har jag ändå varit snabb med att påpeka att titta nu hur han ser ut så hon verkligen förstår vad som händer.

Det skojiga är att senaste gångerna när hon varit här hemma har jag bett henne tvätta händerna innan hon tar mat osv och fått till svar "ja, men jag tvättade händerna precis".
    "Jaha, närdå precis" undrar jag.
    "Precis innan jag gick hemifrån" svarar hon då.
    Hon har sedan hon tvättat sig tagit i dörrar hemma, nycklar, bildörr, ratt, nycklar, våran dörr osv, men hon är helt ren.... Spöke

• Kavat

Eli, det tar upp till 2 veckor innan proteinet är ur kroppen. Kan gå snabbare, men det brukar ju vid snabba reaktioner vara värst första dygnet. Sonen fick t.ex ont i magen av ägg som han har snabb reaktion på 3 timmar efter intag och det satt i de tre första amningarna som värst och sen lugnade det ner sig. Typ.

Med vete så tar det ungefär en halv dag tror jag innan han får diarré och eksemen kommer efter ett dygn. Han brukar sova dåligt natten innan eksemen dyker upp och en natt till. Beror på vad och mängd. Han har bara fått i sig pyttespår av eller glukossirap i sylt en gång. Alltså minimala mängder.
    Så det låter inte helt konstigt om det är förstoppningen som gör att han får ont/inte sover.
    Men att det är mjölk och vete han reagerar på skulle jag inte tvekat på.

• Kavat
    Mamsie skrev 2011-02-05 10:14:18 följande:
    Så säger jag till mamma när jag tröttnar på hennes protester när jag torkar, diskar mm: 
    "Jag har inte hittat på det här för att jävlas med dig!" 
    eller 
    "Vet du, det handlar faktiskt inte om dig. Det handlar om Max" 
    eller
    "Men snälla du, kan du inte bara acceptera att jag är knäpp o hittar på. OK?"
    eller 
    "Jag är jääävligt trött på att tjata. Jävligt trött på att jämt ha konflikter med dagis o dig o svärmor. Jävligt trött på allt. Men vad ska jag göra? Byta unge eller?" 

Ja, jag försöker också ibland.
    "Vet du, det handlar faktiskt inte om dig. Det handlar om Max"  Den var bra!

Funderat massor i natt, vet inte om det var delvis därför jag hade extra svårt att sova, men hur som så funderar jag på varför i hela tiden hon alltid, alltid tar upp frågan. Och det är oftast för att klanka ner på mig. Åtminstonde upplever jag det så.
    Och när hon säger "så där känslig kan man inte vara" eller "du överdriver" , "ni var aldrig så" osv så försöker jag förklara ibland, men ibland säger jag bara "har du lust att chansa?"

Tips på vad ska jag säga för att hon ska lägga ner ämnet helt?
     Jag orkar inte hela tiden bli konfontrerad, jag gör det ju inte för nöjes skull.

Sen kan jag köpa att hon tycker att vi undviker mycket. Men vet inte om allt bottnar i henne dåliga samvete egentligen? Vi är tre syskon, två hade kolik (trolig mjölkproteinallergi?) och jag är glutenintolerant, men det var inget mamma kom på...

Å andra sidan kanske det inte blir några problem framöver för igår blev det rätt konkret att vi inte accepterade det längre eftersom vi tog alla barnen och åkte hem när vi knappt kommit innanför dörren. Vi skulle ätit lunch där och sonen skulle sovit över...
    Men jag och mamma har aldrig varit ovänner en längre tid så vi kommer väl lösa det här med men jag är så förbannat trött på allt tjat från henne så jag spyr. Kräks
  • Kavat

Eli, enligt vad du skrivit här så har han hela tiden blivit dålig när han fått i sig. På dagis kan ni omöjligen ha koll. Om han är lika känslig som min son så finns det ingen möjlighet för dig att märka när/om han får i sig. Bakar de t.ex på dagis? Gör de trolldeg/play doh där? Bakar ni hemma med vanlig mjöl?

Vi kan inte alltid spåra sonens intag. Alltså varifrån han fått i sig, men att han har fått i sig är vi numera säkra på. Men det är nu när han är 3,5 år, alltså 2,5 år med konstaterad allergi som vi märker att han fått i sig innan vi ser det. Han blir ilsken, arg, ledsen, trött och ja humöret blir påverkat.
    Sen får eksem på kinderna av kontakt alltså genom att han tar i vete och sen på sina kinder. Alternativen där är många. Det räcker att han tar i t.ex en boll som en kille innan tagit i som haft vete på händerna. Alltså det är inte alltid "synbart" att han tagit i vete.
    Några gånger, t.ex när han tagit i havregrynsgröt som vi uppenbart sett, har han fått nässelutslag. När han tog i fiskmaten hos kompisen fick han nässelutslag osv. Så på honom märks det tydligare (gissar jag?) när han tar i det.

Han har alltså fått i sig vete utan att få röda kinder. Men då är det minimala mängder och så lite så att han inte egentligen ska reagera på det enligt livsmedelsverket. Men reagerar gör han helt klart. Och som sagt inte alltid att vi sett de röda kinderna. Nu har han ju tyvärr fått reaktioner på bortaplan de senaste året och aldrig hemma, så jag har inte varit med. Men de sitter inte i tills jag träffat honom åtminstonde.

Sen när han får i sig glukossirap, stärkelse, dextros t.ex har vi inte alltid märkt det på illröda kinder, det har vi märkt på att han inte sover och sen får finnliknande eksem på benen som tar ungefär två veckor att smörja bort och en mage som är långt ifrån ok. Han får ju som sagt diarré och har aldrig varit förstoppad i hela sitt liv. Detta har han alltså ätit hemma som i t.ex kalas-glassarna förr. Vi märkte att han blev dålig, då han inte sov men han blev inte röd om kinderna.

Min tanke är. OM han nu skulle ha ADHD och det blir bättre på rätt kost. Varför tar ni inte även bort soja mm och ger "rätt" kost och låter det vara så i ett år och sen ev gör en utredning på ADHD, om ni då fortfarande tror att det är det som är problemet. Han dör ju inte direkt om han inte får i sig allt. Fast det kanske inte blir något problem på rätt kost? Och en tanke... Tänk om det är många med ADHD som feldiagnostiseras som egentligen är allergiska? Men symptomen på ADHD och vissa allergiska reaktioner går hand i hand....

Tillägg, har just en nära kompis som börjat fundera i banorna om hennes son har ADHD. Han har även eksem och jag har lite "fint" frågat om det inte är så att han kan vara allergisk. Vet ni vad? Hon tog bort mjölkprotein och han blev som helst ombytt. Hon vågar nu ta med honom och gå i en affär. Hon har inte kunnat det tidigare... Killen är 5 år. Hon har nu även tagit bort mer saker ur hans kost för han har klagat mer på magont, spyr osv, så det återstår att se vad det blir för diangos i slutändan. Eksemen är även bättre...

Men huvudsaken är väl att barnen får må bra. Inte vad det står på pappret?
    Mår de bra på en viss kost tycker jag det är en rättighet att det ska få äta den kosten, oavsett diagnos...

Sen tycker jag väl att det låter som att hans mage aldrig får en chans att läka ordentligt. Alltså ofrivilliga provoceringar och frivilliga provoceringar osv. Det tar tid för en skadad mage att läka och helt klart reagerar man olika på olika mängd beroende på hur man i övrigt mår. Alltså ena gången kanske 1 tsk mjölk funkar men inte andra gången och speciellt inte i kombination med kanske något annat han inte tål osv.

Mitt stora och bästa tips är. Skriv matdagbok. Be dagis skriva matdagbok. Skriv upp precis vad han äter och precis hur han mår och reagerar. För man glömmer alltför fort.

Ni vet ju hur magen såg ut med vete, det är ju bara att kolla på bilderna du visat. Du mätte ju också magen, det var många cm. I mina ögon är det ingen tvekan om att han inte ska ha vete och att han blir så svullen är inte pga ADHD...

Kalla det allergi, överkänslighet eller vad du vill. Men låt hans lilla mage få läka och må bra.

Hm, lite tankar härifrån i alla fall.

• Kavat
    t0va skrev 2011-02-06 11:06:54 följande:
    Någon som har koll på hur fort man kan få reaktion på gluten? Sonen fick slicka på smörgåsrån och fick diarre, minns inte om det kom före eller efter rånet. Men han är lite sjuk också så det är nog troligen det men kom och tänka på det inatt. Både jag och sambon har varrit sjjuka och min mage har bråkat också... men man vet ju aldrig. 

Om han inte får i sig gluten mer när slutar reaktionen komma?

det är inga andra symtom ialla fall, inatt har han sovit bättre än på länge :)  
    Fast han reagerade ju på Enago också trodde du ju. Han kan vara allergisk mot vete...  Låt honom vara utan vete och annat nytt när han är sjuk och testa sedan när han är frisk med pyttelite vetemjöl (alltså 1/2 kryddmått) i en gröt i micron t.ex och se om han får någon reaktion. Då har du testat med enbart vete. Kexen innehåller ju lite mer saker som de kan reagera på.

Ja, viktigaste att vänta tills han är frisk. Det kan ta dagar innan magen blir bra, eller veckor... Men det kan ju vara bara sjukdom som ger diarré.
  • Kavat

Eli, jag förstår att du är frustrerad och jag förstår att du gör allt du kan. Men om det är fler saker i maten som påverkar så är det inte så konstigt...

Vår kille stoppar typ aldrig mat i munnen som legat på golvet. Jag har typ tjatat hål i huvudet på honom angående det. Med andra ord, han tar heller aldrig upp något från golvet och stoppar i munnen. Så vissa saker blir bättre och lättare med åldern.
    Ibland har andra sagt, "då får du ta upp ex korven"  om han tappat den och då säger han" nej, den får pappa äta för jag får inte äta den" och så får han en ny. Så gör vi ALLTID. Alternativt vi tar upp den och sköljer mycket mycket noggrannt av den. Beror ju också på vad det är, en smörgås går ju inte att skölja..

Kram!

• Kavat
    ELI 79 skrev 2011-02-06 16:33:48 följande:
    Ja det är ju det att allt blir ju så mkt enklare ju äldre de är så de kan förklara själva...

Ni som har barn som är vakna på nätterna, hur är de då? Visar det NÅGONGÅNG att de har ont??
    Sonen visar ALDRIG att han har ont. Han gjorde ju det när han fick mjölk i sig första halvåret då han låg som en boll och verkligen hade ONT.
    Det hade varit så mkt enklare att härleda de vakna nätterna till allergi om han visade att han hade ont, eller om han fick eksem så han hade klåda, eller hade diarré eller förstoppad etc. Det konstiga är ju att han inte är förstoppad men däremot hård i magen (likadant som storebror) men konstigt om han bara skulle visa det nattetid?! Han visar ju inga tendenser till liknande dagtid, sover ju alltid bra på dagen osv.

Klart det kan bero på allergi ändå men det känns bara lite "luddigt". Han blir ju alltid lugn när han kommer till oss men däremot är han ju fortfarande pigg så han bara glor upp i taket. Aktiv helt enkelt tolkar  vi det som...
    Sonen har har sagt att han har ont i magen två gånger i hela sitt liv. Vi har sett tydligt att han har ont i magen under hans första levnadsår. Eller åtminstonde tolkat det så.

Senaste året, när han vaknat flera gånger per natt och är vaken, pigg och "nöjd" men vill ha sällskap har han alltid fått eksemen efteråt. Vi tror ju att det är sädesslag, då vi vet ett par gånger som det varit sädesslag och han har reagerat på samma sätt.
    Men han reagerar t.ex om han slickar på en leksak på dagis. Han reagerar om vi äter medhavd mat på Ikea, han reagerar när vi ätit på McDonalds. Ikea och McDonalds är typ de enda ställena där de har allergiinfo som vi vågat låta honom äta. Men då har han lik förbannat blivit dålig. Sist hade vi med mat till honom och han blev dålig ändå på Ikea. Men då sitter han ju gärna i lekrummet och kollar på film där alla barn sitter och äter glass osv. Jag känner att jag kan och vill inte sätta honom i en glasbur att han inte får göra något och ibland är det bara att acceptera att han reagerar och man får ta riskerna för att kunna ha ett liv. Men det är inte alltid värt det, men det vet man som tur är inte innan...

Jag säger absolut inte att din son inte har ADHD eller liknande och jag tycker absolut att ni ska utreda det för att få hjälp. Men som du också skriver, han är lite liten kanske för att få diagnos.

Sen skriver du att han ätit helt fritt i 4-5 månader. Har det inte skett några som helst misstag under dessa månader? Bakats på dagis, slickats på någon leksak osv. Det är inte många spår min son behöver för att han ska vara vaken på nätterna...

Sen förstår jag att du tvekar och tvivlar, men ni har ju tydligt sett hur bra han mått nu när ni tagit bort mjölk och sädesslag. Eller? Sen blev han dålig av lekleran och så av mjölken. För mig är det klockrent, men jag läser ju bara det du skrivit här, någon annan info har ju inte jag..

Jag skulle också föreslå en väldigt komplett matdagbok om ni nu tror det är något mer? Jag tror att alla missar ställer till det mer och längre tid än vad ni tror och jag tror också att det missas att han fått i sig saker (alltså han slickar obemärkt på en leksak på dagis osv) Sådant som inte en vanlig människa kan få total koll på under några omständigheter om ni inte övervakar honom ständigt och sätter honom i en glasbur. Men det är inte mänsligt så då får man lära sig att acceptera att han är känslig och göra det bästa man kan för att det ska undvikas.

Vi har ju t.ex märkt att han oftast är superbra här hemma och så fort vi åker iväg någonstans så blir han dålig. Sedan han började dagis har han överlag varit mycket sämre och då går han bara 15 h/v och varit ung halva den tiden på dagis. Men på något sätt måste man överväga vad som är värt vad. Alltså hade han börjat vakna varje natt och inte sova, ja, då måste man ju göra något åt saken... Vad man kan och vad som funkar är en helt annan sak att ta reda på...
  • Kavat
    ELI 79 skrev 2011-02-06 17:50:47 följande:
    Nu har jag suttit och läst igenom HELA min blogg (har en låst blogg som dagbok eftersom man så lätt glömmer) från det att vi tog bort vete i mars (då hade vi sädesslagsfritt, mjölkfritt och sojafritt) fram till juli, alltså 4-5 hela månader. Vi gav honom inte heller då råg, korn eller havre och inte heller glukossirap.

Det finns INGET som helst mönster i när han var vaken på natten och inte. Han sov bra någon vecka här och där, men sedan var han vaken 1-4 timmar i flera veckor igen. Det finns inte heller något mönster i hans röda kinder som kunde komma närsomhelst, för att inte tala om hans hemska humör.

Det är detta som gör mig så förvirrad. Trots den strikta dieten så blev han inte bra...och nu när han ändå får soja så är det ingen skillnad...
    Men han fick guarkärnmjöl, fruktkärnmjöl mm?
    Dextros, druvsocker?
    Ägg?

Försöker hjälpa, inte stjälpa, men det hoppas jag du förstår...
Svar på tråden Allergitråden