Allergitråden
Jag har panik! Mitt barn är allergisk mot mjölk, ägg, fisk, soja, baljväxter, jordnöt, havre, vete och majs.
Vad vi vet nu. Är fortfarande under utredning. Jag helammar, för dietisten har inte hittat en ersättning han tål än.
VAD kan jag äta, tips och ideer mottages tacksamt.
Lite nyfiken på hur du vet att han inte tål det du räknar upp. Visade det på blodprov? Har själv en liten på 6 månader som är allergisk/överkänslig mot samma saker (plus lite till troligtvis...)
Hur gammal är han?
Var hos dieitsten igår och hon sa trots att jag misstänker att han är känslig mot majs att Neocate är den enda ersättning som funkar typ. Den är gjord av glukossirap av majs men det är efter lite efterforskningar 3 majsallergiska /överkänsliga barn som tål Neocate. Och det ska inte vara några proteiner kvar i... (men är man suuuuperkänslig funkar ju inte det heller) Så om jag var du hade jag testat den först.
Kolla utanallt.blogspot.com/search/label/Baskost (finns med majs, men även saker utan) även i mina bloggar osv.
Men här funkar OLW lättsaltade potatischips, grillchips Icas pommes stripes (hoppas jag inte säger fel sort nu men det finns fler som är utan druvsocker och annat "skit" de tillsätter.
Min lille verkar klara Plamills choklad (spår av soja) och annars så görs det chokladbollar i oändlighet.
Det enda halvfabrikat som jag äter är lithells korv (scan bör också funkar) och mamma scans köttbullar. Men jag tror som sagt inte att min kille är superkänslig mot majs för druvsocker, glukossirap osv från dem är majsbaserat.
Annars är det rent kött, nötfärs osv och rena kryddor som salt och peppar t.ex.
Till frukost äter jag egen musli (kolla sädesslagsbloggen) eller Sagogröt på CARLSHAMNS risdryck (ricedream funkar ej!!!!)
Tål han frukter och bär så har Sagolika nyponssoppa och blåbärssoppa och Ekströms har en del färdiga krämer som är utan guarkärnmjöl (ej i pulver har jag för mig?)
Fråga gärna om du har frågor, vet inte vad du vet, inte vet osv. Och kolla gärna i sädesslagsallergitråden också!