• Kavat

Allergitråden

Bokhylla skrev 2011-02-17 14:51:33 följande:
    Hej alla kunniga.
    Jag har panik! Mitt barn är allergisk mot mjölk, ägg, fisk, soja, baljväxter, jordnöt, havre, vete och majs.
    Vad vi vet nu. Är fortfarande under utredning. Jag helammar, för dietisten har inte hittat en ersättning han tål än.
    VAD kan jag äta, tips och ideer mottages tacksamt.
    Hej, välkommen! Du har hittat rätt!
    Lite nyfiken på hur du vet att han inte tål det du räknar upp. Visade det på blodprov? Har själv en liten på 6 månader som är allergisk/överkänslig mot samma saker (plus lite till troligtvis...)

Hur gammal är han?

Var hos dieitsten igår och hon sa trots att jag misstänker att han är känslig mot majs att Neocate är den enda ersättning som funkar typ. Den är gjord av glukossirap av majs men det är efter lite efterforskningar 3 majsallergiska /överkänsliga barn som tål Neocate. Och det ska inte vara några proteiner kvar i... (men är man suuuuperkänslig funkar ju inte det heller) Så om jag var du hade jag testat den först.

Kolla utanallt.blogspot.com/search/label/Baskost (finns med majs, men även saker utan) även i mina bloggar osv.

Men här funkar OLW lättsaltade potatischips, grillchips Icas pommes stripes (hoppas jag inte säger fel sort nu men det finns fler som är utan druvsocker och annat "skit" de tillsätter.
    Min lille verkar klara Plamills choklad (spår av soja) och annars så görs det chokladbollar i oändlighet.

Det enda halvfabrikat som jag äter är lithells korv (scan bör också funkar) och mamma scans köttbullar. Men jag tror som sagt inte att min kille är superkänslig mot majs för druvsocker, glukossirap osv från dem är majsbaserat.

Annars är det rent kött, nötfärs osv och rena kryddor som salt och peppar t.ex.

Till frukost äter jag egen musli (kolla sädesslagsbloggen) eller Sagogröt på CARLSHAMNS risdryck (ricedream funkar ej!!!!)
    Tål han frukter och bär så har Sagolika nyponssoppa och blåbärssoppa och Ekströms har en del färdiga krämer som är utan guarkärnmjöl (ej i pulver har jag för mig?)

Fråga gärna om du har frågor, vet inte vad du vet, inte vet osv. Och kolla gärna i sädesslagsallergitråden också!
  • Kavat
    LillSkruttet skrev 2011-02-17 15:30:03 följande:
    Fick på förmiddagen idag reda på allergierna när jag ringde allergimottagningen och efterlyste provsvaren på proverna som togs för 14 dagar sedan. Fick en telefontid med läkare 14:15 idag, men han har fortfarande inte ringt. Blir lite sur faktiskt.
    HOppades att han skulle ringa och försöka fixa en tid till dietist för hjälp med allt nu, men han har alltså inte ens mage att ringa på den telefontid jag fått......Vet att jag låter grinig nu, men på fm var jag riktigt ledsen över allt det här med allergierna och tänkte att bara jag får prata med läkaren nu så jag vet hur vi går vidare.....och så hör han inte av sig trots att han är inbokad att ringa mig.

Ska kika i sädesslagstråden också. Tänkte också på det där med de andra sädesslagen, att jag ska undvika dem. Jag har ju fram till nu (pga misstanken om mjölkallergin) gett lillkillen EnaGo's banangröt, men såg nu att den innehåller både vete och havre. Så den blir ju att ta bort...... Finns det några färdiga pulvergröter eller vällingar som man kan ge vid dessa allergier eller är det bara hemlagat som gäller framöver??

Hoppas få lite fler svar från läkaren när jag väl har honom på tråden.... funderar starkt på att ringa mottagningen igen nu och tala in ett meddelande och undra varför de inte hör av sig.
    Sinlac innehåller sojasläktingar och mycket av dem så den avråder jag från.
    Vet inte innehållet på Sempers nya risprodukter, men ev. kan de funka?

Tror inte läkaren har så mycket svar till dig om jag ska vara ärlig... Men vi har.
    Skit att man ska behöva ta reda på allt själv, men här har du rätt mycket kunskap i trådarna. Så det är bara att fråga på!
  • Kavat
    Miralicia skrev 2011-02-17 15:13:30 följande:
    Glukossirapen i Neocate ska ju dessutom vara hydrolyserad om jag inte minns fel av vad jag fick för besked när jag frågade nutricia om det för ett tag sedan, så förutom att det är väldigt lite proteiner i glukossirap så är de dessutom hydrolyserade.
    Han spyr upp den i alla fall.. Vi får se hur det här går... 
    Nu svalde han plåstret han hade på fingret. Var på allergimottagningen och lämnade lite blod och tog bort plåstrena. Men satte dit ett nytt sensitive (utan plast) då det fortfarande blödde massor...
    Mindre bra, helammad bebis sväljer plåster... Det kommer ut va?
  • Kavat
    LillSkruttet skrev 2011-02-17 16:33:31 följande:
    Där ser man! Tja, jag grundar väl det på att maken och hans mamma båda lidit myket av eksem som barn. Men å andra sidan testades inte de med blodprover som spädisar. Maken konstaterade nu när vi hörde om sonens allergier, att han antagligen också hade de allergierna, eftersom han blev mycket bättre lagom till skolåldern (typ då när äggallergi vanligen växt bort enl läkaren)....
    Så egentligen kanske eksemen bara är allergigrundade....Maken vill ha ett blodprov på dottern också. Hon har gjort pricktest bara och det visade på allergi mot hund, björk och hasselnöt. Hon har också eksem, men betydligt mindre än sonen haft, därför har man aldrig tagit födoämnestest via blodprov. Men misstankarna växer sig ju starkare efter att fått tydligt att sonen är så allergisk. Kanske därför vi aldrig får dottern helt eksemfri heller.....
    Ja, det är så typiskt.

Vet inte hur många gånger man hört att nej, men jag hade ju också eksem som barn och diarré, det är normalt med så torr hud... Men precis som du skriver, vad är det som säger att inte de också var allergiska förr i tiden...?
  • Kavat
    Allrona skrev 2011-02-17 16:23:07 följande:
    Är du säker på att eksemen kommer av andra anledningar än allergi? Min dotter har "alltid" haft eksem som särskilt blossat upp när hon har varit förkyld. MEN sedan vi fick bort allt hon är allergisk mot har hon inte några eksem alls, inte ens när hon är förkyld!. Jag vet att man kan ha eksem utan att det är allergi men jag tycker inte man ska nöja sig med det svaret utan att försöka ta reda på att det verkligen är så. Men det är min åsikt Glad
    Precis så är det här också... Alltså det berömda vattenglaset igen. Lite funkar men vid förkylning blir de ju ofta känsligare och ja, då får det ofta mer symptom på allergin...
  • Kavat
    LillSkruttet skrev 2011-02-17 15:53:00 följande:
    Bara för att jag skrev att läkaren inte hört av sig så ringde ju telefonen....

Han sade att det var i huvudsak mjölk och ägg vi skulle undvika, ja och jordöt förstås men det ger vi ju inte. Dock menade han att vete skulle vi inte utesluta om vi inte märkte en reaktion på det. Svårt att säga ibland dock, eftersom eksemen kan komma och gå av andra anledningar än att han fått i sig något olämpligt. Nu är hans t ex förkyld och då blossar ju eksemen upp värre.
    Han skulle skicka en broschyr om äggallergi så vi hade lite att gå på. Sen skulle vi boka återbesök om 1-2 månader för att stämma av lite. Han sade inget om dietist eller något, jag nämnde det inte heller. Visste inte riktigt vad jag skulle motivera det med när han skickar information om äggallergi, och att sonen fortfarande är så liten att han inte äter så mycket fast föda ännu.
    Läkaren sade också att det fanns förhoppningar om att allergierna växer bort tidigare än vad man brukar säga, eftersom han var så liten när det upptäcktes....

jaja, rådet var i alla fall att fortsätta som tidigare (mjölkfritt) samt utesluta ägg också fortsättningsvis. Vilket antagligen reducerar antalet barnmatsbrukar man kan köpa i affären ytterligare eftersom pasta kan innehålla ägg(utesluter idag också tomat och morot, då han fick nässelutslag av morot) Skulle fortsätta ge EnaGo's gröt trots havre och vete.

Fortfarande en del frågetecken efter samtalet med läkaren. Han lät som om det inte var någon big deal att sonen är allergisk. Visst, han jobbar med det, men för mig blir det en massa tankar och funderingar.
    Jag hade nog inte gett Enago... Jag hade nog tagit bort ett par veckor tills allt lugnar sig och sett hur han mår och sedan gett lite lite för att se hur han reagera när han mår bra, om han reagerar. Men det är jag...

Risken är att det bara blir värre och värre... Eller också blir det bättre. Fasen, det är aldrig lätt att veta om man gör rätt... Men ja, i och med att det till och med visar på testerna så är jag ytterst tveksam till varför ni ska ge...
  • Kavat
    mithrandil skrev 2011-02-17 19:42:05 följande:
    vad är sojalecitin?
    Är det som det låter en soja produkt?

3busfrön: tack för tipset!

ELI 79: skönt att de tagit det på allvar.

Alla jag pratat med idag om detta säger att det bara är onödigt att mixtra och att jag ska lyssna på läkarens råd. alla förutom min mamma, hon är helt inne på samma spår som mig själv.. Hon säger att man alltid märkt att något inte stämmer med amanda. eftersom hon är så lättstörd när hon sover, att hon aldrig kan vara still och att hon har en olustkänsla vad hon än gör. Är så tråkigt och man blir så förvirrad och splittrad när alla försöker tala emot ens beslut.
    Min sambo låter mig bestämma i slutändan men han tycker det känns onödigt eftersom hon inte spyr likamycket sen vi slutade med ersättningen. Han säger att jag trodde det var allergier på sonen också men att de inget hittade så det är säkert likadant igen. Men jag får stå på mig. vad gör det om det inte är något fel på henne.. då vet man ju iaf att man gjort allt man kan för att ta reda på det istället för att ge henne mjölk i flera mån till och sen upptäcka att hon inte tål det.
    {#emotions_dlg.flower}   till dig!

Sojalectin tål även de flesta sojaallergiker, så det bör funka.
  • Kavat
    mithrandil skrev 2011-02-17 19:22:12 följande:

Jag måste bara fråga, hur kände alla ni andra precis i början med misstanke om allergi?
    Hur blev ni bemötta av era nära?

K Kavat: Ja, jag har nog bestämt mig för att jag absolut måste ha ersättning. Hon äter ju på natten fortfarande och så mellanmålen tycks inte mätta med bara lite smörgås och fruktpure. Om det nu är det som gör det men dagen har varit hemsk. Hon har varit klängig och skrikig hela dagen, om man bortser från när vi var på sjukhuset. då var hon överförtjust i allt hon såg. Vet bara inte vilken man ska välja. Nutramigen hade vi till sonen och för honom var det inga problem. Måste till apoteket imorn och köpa något för hon ska ha sitt första ersättningsmål redan vid 10. Vilken rekomenderar ni?

vet inte om det kan ge resultat direkt, men jag kan ju meddela att hon slukade sin Enago välling ikväll och inte en enda gång sparkade hon eller vred sig. Hon började lite direkt när jag gav henne flaskan men efter bara några sekunder slappnade hon av och åt resten lugnt. Kan ju vara ren tillfällighet men jag ser det som ett gott tecken. från och med imorgon börjar vår första helt mjölkfria dag.

tack för all hjälp och svar på alla hopplösa frågor.

Hade jag fått välja hade jag valt Pepticate då den smakar mest likt vanlig mjölk. Lättare att byta sedan när mjölk funkar och lättare att vänja dem vid den.
    Andra alternativet är Althéra. Av samma anledning. Den innehåller laktos, och det är ingen nackdel alls om man inte misstänker laktosintolerans.
    Sen vete katten...

Jag slår återigen ett slag för ersättning. Av många anledningar. Man har något som funkar i all gröt och all välling och ersätter bröstmjölk bra som måltidsdryck. Sen när man får det på livsmedelshänvisning så blir det billigare än att köpa snordyra mjölkfria gröter lite beroende på hur man gör gröterna själv.
  • Kavat
    ELI 79 skrev 2011-02-17 19:30:35 följande:
    La in bilder i galleriet på dagens datum. Om han blir såhär röd och fått så dåligt humör då borde han fått i sig rätt mkt tycker man?!?!?! Eller vad tror ni?
    Ska höra med mannen när han kommer hem om han gett E något han inte borde...
    Svårt. Så där såg min lille ut nyss också... Vi tror inte han har fått något i sig utan på sig.. Men det lär vi märka i natt. Han var superledsen här nu i kväll.
  • Kavat
    ELI 79 skrev 2011-02-17 19:58:54 följande:
    vi har ju inte märkt någon kontaktallergi. testade i somras att ta lite mjöl på kinden men inget hände, men har inte testat sedan dess...
    Mamman brukar ha rätt. Men du, vad sa dagis när du kom dit då? De måste väl märkt hur han såg ut?
Svar på tråden Allergitråden