• Kavat

Allergitråden

Zvartaliljan skrev 2011-02-19 15:46:22 följande:
    Ja jag jobbar på bageri så det blir till o duscha ordentligt innan jag ens tar i min son på morgonen märker jag...jag har ju mjöl i hår o överallt när jag kommer hem efter nattens jobb, o det första jag vill göra är såklart o krama min lille pojk innan jag hoppar in i duschen o han iväg till dagis, men får väl sluta med kramandet då Vilken ironi...bagerska med veteallergisk son...

Jo jag har märkt att han blir mer röd om kinderna när jag bakar...men trodde det var av värmen från ugnen Tyst Har inte tänkt på de röda kinderna som ett allergitecken förräns idag när en fl-vän påpekade det...

Ska som sagt ta glutenprov nästa vecka, så utesluter inget ur kosten förräns de testat...
    Åh, jobbar du med det till och med...
    Nej, du, jag trodde heller inte det var sant när vi upptäckte sonens allergier och hur känslig han är. Men man lär sig och man kommer på nya sätt att laga mat och baka på.
    Du får starta allergivänligt bageri och delge oss alla smarriga recept!
  • Kavat
    Bokhylla skrev 2011-02-17 14:51:33 följande:
    Hej alla kunniga.
    Jag har panik! Mitt barn är allergisk mot mjölk, ägg, fisk, soja, baljväxter, jordnöt, havre, vete och majs.
    Vad vi vet nu. Är fortfarande under utredning. Jag helammar, för dietisten har inte hittat en ersättning han tål än.
    VAD kan jag äta, tips och ideer mottages tacksamt.
    Bokhylla skrev 2011-02-17 15:39:21 följande:
    tack för att ni svarar så fort :)
    pricktest och blodprov visade mjölk, ägg, soja, jordnöt, fisk.
    Fört matdagbok och lagt "pussel" ang det andra. Vill att dom ska ta mer tester men det vi fick som svar var "återbesöks tid om 3 månader, du är satt på väntelista till en dietist. Du får nog en kallelse om en månad"

Har gett han vid olika tillfällen havre, majs och själv ätit mycket sån för att kolla reaktionen. Han reagerar med röda väldigt kliande utslag i pannan i huvudet. Senast idag.

Har provat neocate, men efter en halvtimme så är han kanonröd och kliar som bara den.
    Samma sak med Nutramigen AA.
    Blir tokig på det här, äter som en kratta,  mjölken håller på sina och jag får amma han ca 10 ggr per natt.
    Han är 7 månader.

Ska genast lusläsa era bloggar!

Jooo, varför inte Ricedream. Den som dietisten rekommenderade vid telefonkontakt?
    Bokhylla skrev 2011-02-18 10:37:25 följande:

Min sons hud är silkeslen, varken torr eller fnöskig. Hans problem uppstår på kinder, huvudsamt att han kräks. Alltid varit krånglig på kvällar och nätter.

Läkaren sa idag att jag skulle utesluta jordnöt, fisk, soja, mjölk, och ägg- sen äta som vanligt. ?! Han reagerade mot vete på blodprovet med jag skulle äta vete i allafall ...Han behöver vänja kroppen det. Fanns inget som hette majs allergi och inte havre heller. Han hade nämligen atopisk eksem?

Vad sa allergologen då frågade jag .... samma sak blev svaret.

Känner mig tom, trött,, maktlös och rådvill ... Hur ska jag kunna hjälpa min son?

Bokhylla skrev 2011-02-18 10:38:58 följande:
    Glömde .... hans fiser avloppslukt och har slemmig avföring med.
    Bokhylla skrev 2011-02-18 11:07:17 följande:
    Ingen aning vad han sa ... Läkaren hade rådgjort med allergologen per telefon, men det var de hade kommit fram till.

Uteslutit vete efter bästa förmåga, men han har fortfarande klåda. utslag och kräkningar.
    Har reagerat när han fått havre efter ca 40 min, samma sak med majs.

Kan man ta blodprov på majs, havre allergi?
    Vet att du har fått svar på en hel del, men lägger dina inlägg så här så jag kan svara på det jag tänkt, men inte riktigt hunnit med att kommentera.
    Har själv en liten kille på 6,5 månad som helammas då han också är allergisk mot mycket och inte tål det vi testat hittills. Har tyvärr en hel del sjukdomar på både honom och mig så peniciliinkurer och annat har också gjort att det dragit ut på tiden. Nu håller vi på att testa Neocate, får se om det funkar.
    Tycker för det första att det är katastrof att ni inte fått bättre hjälp från sjukvården när han är så dålig och vaddå vänta på dietistkontakt! Blir så arg! Demon

Några tankar härifrån. Har du kolla på att glukossirap inte funkar i någon form då den i stort sett alltid är vete eller majsbaserad? Kolla runt i mina bloggar (sädesslag, allergi mm) och på utanallt.blogspot.com/search/label/Baskost där finns massor med bra tips och råd!
    Ricedream bör du heller inte använda och vete bör du absolut ta bort när han är så dålig... Har de kollat glutenintolerans på honom?

Jag tror tyvärr att du som så många andra här måste lista ut själv allt vad han inte tål, om det är fler saker? Och det är inte lätt.

Dietisten sa till mig att tål han inte Neocate så tål han inget typ. Vågar du testa risvällingen från Semper. Har själv inte kollat på den så jag vet inte vad det är i, men hoppas att det inte är majs, för din skull.

Listan på "snälla" saker att börja med för oss enligt dietisten var:Neocate, rapsolja, rismjöl, sötpotatis, potatismjöl, potatis, palsternacka, jordärtskocka, majs, nötkött, kalkon, kyckling. Och hon sa minst en vecka per ny mat. ¨Eftersom du redan vet att inte majs funkar så ska du givetvis inte testa det eller Neocate, men det andra kanske kan vara lite till hjälp hoppas jag... ?!

Har han mycket klåda, har ni fått någon allergimedicin som aerius/tavegyl som dämpar klådan?

Har du fler frågor eller funderingar? Har du fått svar på allt du undrade? Hm, önskar att man kunde hjälpa mer, men du får stå på dig inför vården och kräva snabbare hjälp. Sen är det inte säkert att de kan hjälpa dig, för om han inte tål ersättningarna, så har de väl inga alternativ att erbjuda?

Vilka ersättningar har du testat?
    Tänkte om han kanske inte är lika extremt allergisk mot vassle eller kasein, som mot majs att någon av de mjölkfria ändå kan funka. Pepticate har ju vassle och fiskolja, Althera vassle och citronsyra och laktos, men ingen "konstig olja". Nutramigen sojaolja, Profylac "bara vassle" av de allergena sakerna som ni vet att han är allergisk mot. Har ni testat den?

Det är inga "orena" flaskor, skedar osv som kan ställa till det du har testat. Alltså att flaska, napp osv inte är helt ren osv??? Försöker hitta kryphål.

Men då får ni väl komma fram till något som ger honom rätt sammansättning av mat så han får i sig det han tål men även rätt näringsämnen. Du behöver ju en tät dietistkontakt! Stå på dig! Och vi finns här. Fråga på! Kram!
  • Kavat
    Zelmilainen skrev 2011-02-19 16:10:09 följande:
    k kavat: flera var överkänsliga mot laktos så tänkte köpa laktosfri grädde och ha i alla så de kan äta tårtorna. samt köpa laktosfritt smör. nåt mer man bör tänka på i bak med tårtor då?
    tänkte ev bjuda på smörgåstårta. två st tål ej skaldjur, en gillar ej vitlök, en tål ej röd paprika och en gillar ej majonäs, tror du man kan få ihop en tårta med de kriterierna och sen en annan till alla icke allergiker? 
    JPL skrev 2011-02-19 17:30:13 följande:
    I min familj gillar vi denna:
    www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b119950p129045...
    Borde lägga upp en bild men då måste jag först klippa bort alla barn som inte är mina.
    Laktosfritt är ju enkelt att göra. Kolla även utanallt.blogspot.com/search/label/Sm%C3%B6rg%C3%A5st%C3%A5rta om inte annat för lite inspiration.

Jag brukade göra en blandning på majonäs och creme fraiche när vi åt det då jag tyckte det blev fräschare. Men man kan säkert bara använda creme fraiche också.

Jag tog leverpastej och blanda med creme fraiche och smörgåsgurka och  i ett lager och skinka, creme fraiche, gräslök/purjolök ev pepparrot och salt peppar i nästa lager och ev tunt lager creme fraiche uppepå alternativt t.ex mjukost på tub. Ja, det går att göra hur gott som helst utan både laktos och skaldjur, vitlök mm. Men kolla alla ingredienser noga och tänk på att mjölk - laktos går under skummjölk mm.
  • Kavat
    Lillajagmedstorahjärtat skrev 2011-02-18 19:37:18 följande:
    Heej Glad

Fick min diagnos celiaki, idag... 

Tänkte hänga på här Flört 
    Hej!
    Du får gärna hänga på här! Men som du såg så är det en rätt stor skillnad på diagnos på veteallergi eller celiaki, fast man äter nästan samma.
    Är själv glutenintolerant men har DH och tål ej vetestärkelse t.ex och veteallergiska barn. Kolla gärna in i sädesslagstråden också om du vill och jag såg att du hade hittat till celikitråden redan.
  • Kavat
    Tibell skrev 2011-02-19 18:07:00 följande:
    Ekströms chokladpudding. Kan den tänkas tålas här hemma om man blandar med rismjölk?
    Ja, det har funkat här åtminstonde. Ersätter mjölk med 1/3 kokosmjölk (helst den tjocka "grädden") och 2/3 risdryck. Det blir dock lite vattnigt ändå så då har jag tagit en liten mängd risdryck och kokat upp med t.ex maizena eller gelatinpulver och sedan gjort som "vanligt".
    Snabbgelatin funkar alldeles ypperligt, men är ju lite dyrare. Thicken Up och de produkterna som kan kallröras borde också funka bra.
  • Kavat
    Zvartaliljan skrev 2011-02-19 19:44:26 följande:
    Det är svårt att visa med bilder ju med tanke på blixten, men här är iaf lite jämförelser:

På förmiddagen, åt ägg och skinka till frukost så ingen reaktion...

På kvällen...efter pasta o köttbullar

Ja, det känns igen... Du kan ju hålla kollen på om det fortsätter att alltid sammanfalla med veteintag, men det låter ju onekligen så.

Jo, vad händer om ni inte ger vete en dag? Sover han bättre då? Du får som sagt absolut inte sluta med vete innan glutenprover är tagna, men en dag kan man "ta bort" utan problem.Det är ju inte alla dagar man äter pasta eller bröd menar jag...
     Du kan ju ringa dem och skynda på dem lite så att ni kan komma in och lämna blod redan imorgon. Tar inte många minuter att lämna lite blod... Sen brukar det ta en vecka åtminstonde innan provsvar. Vissa är slöare så ligg på och fråga när du bör få svar.

Är det positivt för gluten ska ni få remiss till gastro och då kan man även ligga på där och tjata om han mår dåligt. Men visar han inget på gluten på blodprovet så kan ni ta bort vete.
    Men kolla med läkare/dietist så att ni får hjälp och kräv snabb hjälp för de har en förmåga att dra ut på tidern för att de är fullbokade osv. Dessvärre blir ju barnen ofta sämre och sämre och har man otur så hinner det ställla till det mer än man tror...

Men ett blodprov på glutenintolerans tar som sagt inte många minuter för dem att ta.
  • Kavat
    Zelmilainen skrev 2011-02-19 18:25:21 följande:
    så om det innehåller skummjölk ska ja se upp? tack för hjälpen. sparade länken.
    Ja, det finns fler saker som innehåller mjölk/laktos, är osäker på hur mycket laktos tubost/mjukost innehåller... Det går ju att ha istället för majonäs också. Men kolla med dem som är laktosintoleranta!!!! Det varierar från person till person.

Sen om du har skaldjursallergiker så är de förmodligen jätte känsliga? Jag hade nog valt att inte göra någon tårta med skaldjur, men kolla med dem...
  • Kavat
    Bokhylla skrev 2011-02-19 16:27:18 följande:

Tittade på ELI79 bilder ... min snart 2årige son har sådan mage med. Röda kinder till och från, trodde det var kyla, värme annat.
    Tips på vetefritt bröd att ge honom?

Har ni kollat gluten på honom?
    Gör det INNAN ni tar bort vete ur hans kost.
  • Kavat
    mithrandil skrev 2011-02-19 20:31:53 följande:
    Idag vet jag inte vad som hände.
    Lillan har fått som små små prickar i ansiktet och lite på övriga kroppen med men mest i ansiktet och i nacken.
    Hon har kräkts och haft väldigt lös avföring, fast ändå inte riktigt diarre. Hon har varit lite rosslig och haft lite problem med andningen (det sjönk in i gropen under halsen och även utåt nyckelbenen när hon andades inåt)men det gick över av sig själv efter att hon sovit lite. Hon har skrikit i princip hela dagen oavsett om jag burit henne eller inte och hon har varit intill omöjlig att söva och har inte sovit längre än 30min 2 gånger idag.

Vad är det som har hänt? Tål hon inte nutramigenen? Eller är det här något helt annat?

I övrigt, måste man ge barn gröt? Kan jag inte byta ut gröten mot välling? Tycker enago gröt smakar aphuvud och är alldeles för blaskig.

K Kavat: Haha.. ja du har ju rätt, finns ingen läkare som vill svara på mina frågor en lördagförmiddag.
    Dessutom så litar jag inte mycket på vården heller nu längre sen vi fått kämpa så med alla dotterns små krämpor som ingen velat lyssna till förrens hon gått ur kurvan helt och börjat gå ner i vikt på köpet.

det kanske hade varit en bra affärside, öppna ett allergiinriktat bageri eller restaurang.
    Vet ett bageri i gbg som bara gör glutenfria bakverk och bröd. det är väldigt välbesökt eftersom det är gbgs enda glutenfria bageri.
    mithrandil skrev 2011-02-20 09:21:58 följande:
    Gav nutramigen till lillan nu precis. Hon började sparka med benen och smågråta under hela matningen, sen vägrade hon äta mer när halva flaskan var uppdrucken. Bör jag avbryta med nutran?
    Är prickarna kvar/värre. Hon verkar ju onekligen reagera på något, men vad är svårt att säga så här.... Vad har hon fått mer än Nutramigen? Enago?
    Och ja, man kan reagera på nutramigen, men egentligen är det väl troligare att det är något annat. Vad har ni gett mer för nytt?
    Dock låter det inte så kul att hon vill ha Nutramigen. Kommer det för fort/långsamt, är det därför hon sparkar?

Man måste inte någonting, välling, gröt eller ingenting, det gör man som man vill. Brukar väl i och för sig bli som barnen vill.

Indragningarna låter inte bra, kanske bör ni uppsöka läkare akut? Astma?
Svar på tråden Allergitråden