Bokhylla skrev 2011-02-17 14:51:33 följande:
Hej alla kunniga.
Jag har panik! Mitt barn är allergisk mot mjölk, ägg, fisk, soja, baljväxter, jordnöt, havre, vete och majs.
Vad vi vet nu. Är fortfarande under utredning. Jag helammar, för dietisten har inte hittat en ersättning han tål än.
VAD kan jag äta, tips och ideer mottages tacksamt.
Bokhylla skrev 2011-02-17 15:39:21 följande:
tack för att ni svarar så fort :)
pricktest och blodprov visade mjölk, ägg, soja, jordnöt, fisk.
Fört matdagbok och lagt "pussel" ang det andra. Vill att dom ska ta mer tester men det vi fick som svar var "återbesöks tid om 3 månader, du är satt på väntelista till en dietist. Du får nog en kallelse om en månad"
Har gett han vid olika tillfällen havre, majs och själv ätit mycket sån för att kolla reaktionen. Han reagerar med röda väldigt kliande utslag i pannan i huvudet. Senast idag.
Har provat neocate, men efter en halvtimme så är han kanonröd och kliar som bara den.
Samma sak med Nutramigen AA.
Blir tokig på det här, äter som en kratta, mjölken håller på sina och jag får amma han ca 10 ggr per natt.
Han är 7 månader.
Ska genast lusläsa era bloggar!
Jooo, varför inte Ricedream. Den som dietisten rekommenderade vid telefonkontakt?
Bokhylla skrev 2011-02-18 10:37:25 följande:
Min sons hud är silkeslen, varken torr eller fnöskig. Hans problem uppstår på kinder, huvudsamt att han kräks. Alltid varit krånglig på kvällar och nätter.
Läkaren sa idag att jag skulle utesluta jordnöt, fisk, soja, mjölk, och ägg- sen äta som vanligt. ?! Han reagerade mot vete på blodprovet med jag skulle äta vete i allafall ...Han behöver vänja kroppen det. Fanns inget som hette majs allergi och inte havre heller. Han hade nämligen atopisk eksem?
Vad sa allergologen då frågade jag .... samma sak blev svaret.
Känner mig tom, trött,, maktlös och rådvill ... Hur ska jag kunna hjälpa min son?
Bokhylla skrev 2011-02-18 10:38:58 följande:
Glömde .... hans fiser avloppslukt och har slemmig avföring med.
Bokhylla skrev 2011-02-18 11:07:17 följande:
Ingen aning vad han sa ... Läkaren hade rådgjort med allergologen per telefon, men det var de hade kommit fram till.
Uteslutit vete efter bästa förmåga, men han har fortfarande klåda. utslag och kräkningar.
Har reagerat när han fått havre efter ca 40 min, samma sak med majs.
Kan man ta blodprov på majs, havre allergi?
Vet att du har fått svar på en hel del, men lägger dina inlägg så här så jag kan svara på det jag tänkt, men inte riktigt hunnit med att kommentera.
Har själv en liten kille på 6,5 månad som helammas då han också är allergisk mot mycket och inte tål det vi testat hittills. Har tyvärr en hel del sjukdomar på både honom och mig så peniciliinkurer och annat har också gjort att det dragit ut på tiden. Nu håller vi på att testa Neocate, får se om det funkar.
Tycker för det första att det är katastrof att ni inte fått bättre hjälp från sjukvården när han är så dålig och vaddå vänta på dietistkontakt! Blir så arg!
Några tankar härifrån. Har du kolla på att glukossirap inte funkar i någon form då den i stort sett alltid är vete eller majsbaserad? Kolla runt i mina bloggar (sädesslag, allergi mm) och på
utanallt.blogspot.com/search/label/Baskost där finns massor med bra tips och råd!
Ricedream bör du heller inte använda och vete bör du absolut ta bort när han är så dålig... Har de kollat glutenintolerans på honom?
Jag tror tyvärr att du som så många andra här måste lista ut själv allt vad han inte tål, om det är fler saker? Och det är inte lätt.
Dietisten sa till mig att tål han inte Neocate så tål han inget typ. Vågar du testa risvällingen från Semper. Har själv inte kollat på den så jag vet inte vad det är i, men hoppas att det inte är majs, för din skull.
Listan på "snälla" saker att börja med för oss enligt dietisten var:Neocate, rapsolja, rismjöl, sötpotatis, potatismjöl, potatis, palsternacka, jordärtskocka, majs, nötkött, kalkon, kyckling. Och hon sa minst en vecka per ny mat. ¨Eftersom du redan vet att inte majs funkar så ska du givetvis inte testa det eller Neocate, men det andra kanske kan vara lite till hjälp hoppas jag... ?!
Har han mycket klåda, har ni fått någon allergimedicin som aerius/tavegyl som dämpar klådan?
Har du fler frågor eller funderingar? Har du fått svar på allt du undrade? Hm, önskar att man kunde hjälpa mer, men du får stå på dig inför vården och kräva snabbare hjälp. Sen är det inte säkert att de kan hjälpa dig, för om han inte tål ersättningarna, så har de väl inga alternativ att erbjuda?
Vilka ersättningar har du testat?
Tänkte om han kanske inte är lika extremt allergisk mot vassle eller kasein, som mot majs att någon av de mjölkfria ändå kan funka. Pepticate har ju vassle och fiskolja, Althera vassle och citronsyra och laktos, men ingen "konstig olja". Nutramigen sojaolja, Profylac "bara vassle" av de allergena sakerna som ni vet att han är allergisk mot. Har ni testat den?
Det är inga "orena" flaskor, skedar osv som kan ställa till det du har testat. Alltså att flaska, napp osv inte är helt ren osv??? Försöker hitta kryphål.
Men då får ni väl komma fram till något som ger honom rätt sammansättning av mat så han får i sig det han tål men även rätt näringsämnen. Du behöver ju en tät dietistkontakt! Stå på dig! Och vi finns här.
Fråga på! Kram!