• Kavat

Allergitråden

Zvartaliljan skrev 2011-02-22 22:36:57 följande:
    Tips om vad detta kan vara??

Tycker du fått bra gissningar. Skitsvårt att säga, men jordgubb, citrus, tomat (ketshup), ärtor?? Vad äter hon, när kommer det? Alla dagar, alltid. Matdagbok är ett hett tips.

Ser lite ut som min tjej ibland, men nu vet vi inte varför hon blev sådan igår. Hittar ingen orsak...
  • Kavat
    SmillaMilla skrev 2011-02-22 21:47:32 följande:
    Forsätter med våra galna allergier. Vi har ju inte bara hudceliaki. Utan även köldallergi. Snälla finns det någon som har köldallergi? Jag är livrädd att dottern skall råka hamna i en snöödriva eller liknande.

Kan man få en allergichock trots att man äter allergimedicin?
    Ja, men vem är det som skrev om köldallergi? *funderar* Hoppas personen i fråga dyker upp. Trållmor? Hm, annars påminn igen så ska jag klura lite mer.
  • Kavat
    t0va skrev 2011-02-23 13:32:58 följande:
    Kan de få röda kinder av mjölkprotein? 

Psykologen på föräldrastödet hade också sett att Theo har röda kinder då och då. I morses hade han det men när vi kom dit så hade han det inte men efter en stund så fick han det. Då hade han ätit 200ml profylac och lite smörgåsrån, glutenfritt men det är sojalecitin i den. Han har inga andra symtom förutom varma röda kinder. Sambon hade funderat på om det är den lilla mängden mjölkprotein i maten som gör det. 

Jag har funderat på kaninen men när han får det även när vi är på föräldrastödet så känns det inte riktigt så. visserligen har vi samma kläder på oss men då borde han ju vara röd hela tiden hemma också. 

Tänkte prova resten av dagen att inte ge ersättning och se om något händer. Han får gröt och välling istället.

Fortsätter skriva min matdagbok, så kanske vi kan hitta något samband. 
    glutenfritt smörgåskex = vetestärkelse? ligger väl nära till hands???
    Man kan nog få det av allt, men får han det alltid efter Profylac, eller får han det efter smörgåskexen? (vetestärkelse tänkte jag då på i och med att det var glutenfritt? Eller vad innehåller smörgåskexet?)

Min lille blir ju kass (röd prickig/flammig typ varenda gång vi är hemmifrån, men väldigt sällan hemma. Något är han jätte känslig mot men vet inte vad. Än.
  • Kavat
    Mama Law skrev 2011-02-23 14:23:19 följande:
    Kavat  Hur går det med E och neocaten hoppas han är bättre.
    Tack för omtanken! {#emotions_dlg.flower}
    Han verkar tåla den, idag har han ätit vid två tillfällen, 0,9 och 1,2 dl och det verkar funka. Dock fiser han väldigt av den (eller flaskmatning med Mam Ultvivent så han borde inte få i sig så mycket luft?) Och hans eksem på kinderna blossar upp ibland, men vet inte av vad. Men tror inte det är Neocaten... Han verkar inte ha ont i magen nu i alla fall. (Härom natten hade han ont, men jag tror inte Icas hamburgare funkar för honom... Krydda som inte funkar misstänker jag, vitlök och chili går ju helt bort)

Men sen käkar ju jag en massa penicillin dessutom... Obestämd

Och hrm, natten var väl som senaste månaden typ, sen han blev sjuk. Han vaknar (minst) varannan timme...
    Men nu när jag gav på flaska så var han mätt efter 1,2 dl (åt pytte lite från bröstet efter). Det fanns mer i flaskan kvar, men han ville inte ha, så jag testade om han var mätt, eller ratade flaskan, men han verkade mätt.

Så då är min slutsats att han inte får i sig mer bröstmjölk än någon dl per gång. Enligt måtten på Neocate så borde han äta 5 ggr per dag och typ dubbla mängden mat. Han äter var tredje timme dagtid och typ varannan (men inte alltid hungrig) på nätterna... Han går ju upp i vikt som han ska (dippat liiite) men verkar ju äta rätt mängd per dygn, bara det att han äter hela tiden.

Så nu ser jag fram emot när vi kan testa med "välling" på Neocaten, om han håller sig mättare längre då.. Fick "stränga" förhållningsorder från dietisten så nu testar vi med lite rapsolja först och ser om det funkar.
  • Kavat
    Mama Law skrev 2011-02-23 14:23:19 följande:
    Hur gick det på mötet?  (om du vill berätta), Hjärta
  • Kavat
    Tibell skrev 2011-02-23 16:28:45 följande:

Så här ser alltså lillans eksem ut. De två stora prickarna är torkade vattkoppor dock. Hon har dessa vid svanken, nästan lika mycket i nacken och lite på armarna och benen. Så egentligen är det kanske inget att bry sig om, men de kliar hemskt på henne. Hon har haft dessa en vecka i morgon

Och så har vi hennes röda torrfläck. Denna har hon haft i flera veckor. det är ju svårt att få fram det röda med en mobilkamera men ni ser den nog..

Vad tror ni ? Kan dessa eksem bero på något virus/infektion, eller mer troligt att hon reagerat på något ??

Virus/infektionsprickar brukar väl inte klia?

Den röda fläcken? Är den röd hela tiden? Går inte att smörja bort?
  • Kavat
    t0va skrev 2011-02-23 14:41:29 följande:
    Bara för att kolla så fick han exakt samma sak nu som tidigare idag. Ersättning ur samma mugg och kex ur samma burk. Ingen reaktion alls, kinderna blev bättre när vi kom hem och nu 1 timme senare så syns ingen reaktion. 

Skillnaden är platsen, att han satt på soffan hemma nu och inte i pappas knä och han lekte med en lånedocka förut på föräldrastödet. Är Glutano vi har provat nu den står det inget om spår av hasselnötter. Jag valde den för att jag har hasselnötsallergi och det kan ju vara känsligt även för små. 

Så länge han inte har ont så är det ju inte akut att hitta svaret som tur är.  
    Låter som min lille.. Alltså att han reagerar på "andras leksaker" utanför hemmet.
  • Kavat
    saffe skrev 2011-02-23 15:13:53 följande:
    Ok, det var intressant! Hon är alltid kall om fötterna i vanliga fall, det är t.om så att andra brukar kommentera det om dom känner på hennes fötter. Det spelar ingen roll hur tjocka strumpor vi än har. Fröken på dagis nämnde igår att dom har väldigt kallt på golvet på dagis och undrade om vi kunde ta med mockasiner till E. Så det kanske kan vara nåt sånt... Ska hålla koll på det!
    Testat ullsockar eller i annat funktionsmaterial som inte blir så kalla? Sen har jag hört att om barnen har funktionsståll (långkalsonger) så blir inte fötter och händer lika kalla. Vet inte om det funkar, men värt att prova kanske.

Mockasiner har mina på sig men nackdelen med dem är att de ofta blir svettiga och sen när man går ut så blir ju fötterna iskalla direkt..
    Ett annat råd är att byta sockar ett par gånger per dag.

Mina fötter blir iskalla om jag har bomullsstrumpor på mig. Även om jag inte har svettats. Bättre barfota i tofflor än kall bomull...

Du får väl testa och se, om det kan hjälpa..
  • Kavat
    Mama Law skrev 2011-02-23 20:58:40 följande:
    Jo mötet gick som de andar föräldrarna ville. Villan ratas och nytt kommer byggas och hur kommunen kommer lösa så w ska kunna börja i höst det vet jag inte. Inför mötet hade en enkät skickats ut. Det flesta påstod att det är säkerheten som gör att de inte godkänner villan men efter att ha läst enkät svaren så tror jag inte att det är så i grund och botten. Det va så låga och dumma svar så ni vill inte veta! Vad tycker ni tex om att man kan ju ge W hemundervisning och "säkra"  ett rum på skolan så w kan komma ner någon gång i veckan och leka..... säger ju väldigt mycket om jag får säga mitt. Så nu är det bara att jobba och kämpa vidare för att få till en skolstart för w i höst. 
    Nej, fy f-n! Demon
    Blir helt kall och ryser i hela kroppen! Gråter
    Vad jag inte förstår i hela den här saken är varför ska föräldrarna ens få vara med och bestämma i vilken lokal barnen ska gå? Alltså jag fattar ju att lokalen i sig måste anpassas och saker runt om för att W ska kunna vara där.
    Men de skolorna och så runt omkring som fått mögelskadade dagis/klassrum, vattenskador och allt var det är och barnen har tillfälligt fått gå i baracker eller byta klassrum och till och med dagis. Inte fasen får föräldrarna vara med och bestämma hur det ska gå till och i vilket rum deras barn ska få vara osv.
    I det här fallet upplever jag att kommunen har gett föräldrarna alldeles för mycket makt om något de inte har att göra med. (Och då förutsätter jag att kommunen löser alla ev problem runt trafik osv) Det är väl inte föräldrarnas val att bestämma klassrum!

All min sympati till dig och din familj! {#emotions_dlg.flower} Hjärta
Svar på tråden Allergitråden