Zvartaliljan skrev 2011-02-19 14:50:07 följande:
han brukar bli lite röd kring nacke och hals, o så kinderna då.
Han fick eksem nu av ett enkelt plåster...tålde väl inte limmet eller nåt, blev iaf hemskt irriterat så det känns som att han är lite extra känslig.
De ska kolla gluten, det är det som läkaren mest misstänkt.
Vad är RAST?
Plåster.. Hm, det tål varken jag eller mina barn. Jag har kommit fram till att sensitive-plåstren funkar bäst och funkar det inte så kan man köpa Cavilon-spray t.ex att ha inunder fästytan för att skydda huden. Hm, vi fick väl tips här häromdagen om en annan produkt också.. Var det från Mela?
Även sådan där tunn sårtejp funkade lite bättre än annat, men fick klåda och eksem även av den efter ett tag.
Gluten bör alltid uteslutas eftersom man måste ha ett intag av gluten för att det ska visa på blodprov och på en ev. gastroskopi. Tar man bort gluten och sen tar blodprov är det alltså inte säkert att det visar på glutenintolerans även om det är det. Så man bör alltid se till att de har testat gluten först innan man tar bort vete och sädesslagen ur kosten!
RAST är ett blodprov (de tar blod i rör och skickar till lab) och sen får man ett värde på ev allergi. Kolla några sidor tillbaks då vi just "pratat" om det. Det visar om man har en snabb reaktion. Men det låter som att din son har långsam reaktion.
Jo, såg att du bakar en del. Har du märkt om rodnade går upp och ner något? Blir han värre när du bakat? Min son såg typ brännskadad ut sista gången jag bakade med vetemjöl. Det dammar ju så att han fick i sig och på sig och blev då jätte dålig i hyn i ansiktet.
Numera när han är äldre (3,5, allergin mot vete upptäcktes när han var 10 månader) så får han mer eksem på benen om han får i sig små små mängder (och då pratar vi mindre än en smula). Så skulle han vara veteallergisk så finns risken att han är väldigt känslig.
Men ni får väl börja från ruta ett och ta glutenprov och andra allergitester och se var ni hamnar. Men som sagt, visar det inget på testerna så betyder det absolut inte att han inte är allergisk även om vissa läkare tror det.