• Kavat

Allergitråden

Nu kanske jag tog i med många. Drömmer Men visst är det väl fler än Mama Laws (?), Elis och min sons kinder som blir så där av vete?

• Kavat
    annakohler skrev 2011-02-19 11:51:40 följande:
    äntligen en tråd som passar våran familj

Min sambo är laktosintolerant.
    jag är laktosintolerant,pälsdjursallergiker, parfymallergiker, päronallergiker
    min 2åring: mjölkallergiker,päron,jordgubbar,äpplen, röda bär, pälsdjur, parfymallergiker,
    min 4åring: mjölk,päron, pälsdjur,

låter det som att vi passar in i trådenSkrattande
    Välkommen hit du med! 
  • Kavat
    Zvartaliljan skrev 2011-02-19 13:27:10 följande:
    Ja han är 14 månader nu o väger bara ½kg mer än vid 8 månader...och inte är det för att han rör sig mer. Han kan inte ens stå själv, än mindre gå...annars brukar ju många barn smalna av vid 1-årsåldern när de lärt sig gå...som tur är hade han lite att ta av från början så han är ju ingen spinkis direkt

Men av gluten får man väl inte astmabesvär och dessa röda kinder eller?
    Nej, du har helt rätt att det är troligare med allergi.
    Lillajagmedstorahjärtat skrev 2011-02-19 13:13:00 följande:
    Hej, dalar han i vikt så är gluten ganska trovärdigt! 
    Nje, det kan lika gärna vara allergier och mer troligt till och med. Glutenintolerans (celiaki) och veteallergi är tvåhelt skilda saker. Vet att det tyvärr ofta står glutenallergi, men någon sådan finns inte. Antingen är man allergisk mot vete och är därmed veteallergisk eller så är man intolerant mot gluten och är glutenintolerant.
  • Kavat
    mithrandil skrev 2011-02-19 12:16:10 följande:
    Hur länge är det jag ska utesluta all mjölk?www.matnyttig.se/tidigare-artiklar/17-allergi/23-veteallergi-och-glutenintolerans
    När vi gjorde det på sonen så sa läkare 2v, men när jag googlar så står det ungefär en mån?
    det är väl egentligen det här som är dumt med att utesluta själv utan läkaren bakom sig. det dyker upp så många frågor.
    Var glad istället att du inte frågat en läkare som säger fel som händer titt som tätt... Flört Och de där läkarna är inte så lätta att få tag på en lördag heller.

Som Miralicia skrev. Det tar ungefär 2 veckor innan alla mjölkproteiner är ur kroppen och sen bör man vänta ytterligare tid så att man hinner se om det faktiskt hjälpte och hur de mår på mjölkfri kost.
    Miralicia skrev 2011-02-19 12:57:40 följande:
    minst 3-4 veckor, så en månad är rätt bra riktmärke
  • Kavat
    Zvartaliljan skrev 2011-02-19 12:16:25 följande:
    De har tagit allergiprov blodprov) mot pälsdjur och kvalster, men det visade inget. Meningen var att de även skulle ta för födoämnespanelen men blodet räckte inte till så vi ska komma tillbaka för nya prover. Vet du om de kollar vete i den vanliga födoämnesallergiprovet eller om man ska be specifikt om det??

Mjölkproteinallergi har jag och hans storasyster, men vi har helt andra symtom och vi har testat att utesluta alla mjälkprodukter i flera veckor för honom men han blev inte bättre...

Nu dalar han i vikt också, så läkaren vi har på bvc är ganska orolig så jag tror inte vi behöver tjata oss till en utredning.
    Har han eksem också?

De brukar kolla mjölk, ägg, vete, torsk, soja och jordnöt, men säg gärna till så de verkligen kollar vete. Men tyvärr så visar det sällan på RAST eller pricktest.  Och se till att de kollar gluten också, så ni kan utesluta glutenintolerans innan ni ev. tar bort vete ur kosten!
  • Kavat
    Zvartaliljan skrev 2011-02-19 12:16:25 följande:
    De har tagit allergiprov blodprov) mot pälsdjur och kvalster, men det visade inget. Meningen var att de även skulle ta för födoämnespanelen men blodet räckte inte till så vi ska komma tillbaka för nya prover. Vet du om de kollar vete i den vanliga födoämnesallergiprovet eller om man ska be specifikt om det??

Mjölkproteinallergi har jag och hans storasyster, men vi har helt andra symtom och vi har testat att utesluta alla mjälkprodukter i flera veckor för honom men han blev inte bättre...

Nu dalar han i vikt också, så läkaren vi har på bvc är ganska orolig så jag tror inte vi behöver tjata oss till en utredning.
    Kolla gärna mer i den här tråden www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html

Där  finns länkar med info om lapptest/patchtest osv i trådstarten som lite oftare visar på sena reaktioner som veteallergi ofta är.
  • Kavat
    Zelmilainen skrev 2011-02-19 14:05:21 följande:
    puffar för mina frågor...
    vet inte om det hör hit, men testar (annars kanske ni kan hänvisa mig rätt). när jag fyller 30 i slutet av april har jag tänkt baka egna tårtor. såvitt ja vet är inget tex laktos, gluten, ägg allergiker osv. men om det skulle visa sig att så är fallet, har ni bra tips på vad jag kan ha i istället i tårtbotten samt vad som kan va bra at ha till fyllning med. vill ju att även allergikerna ska kunna få samma sak... likaså har en kusin till mig diabetes. funderar på om jag kan baka nån sorts tårta till honom med (så tråkigt för honom att alltid å samma gamla kakor från konditoriet), så tacksam för tips till det med mottages.

Hej! Tycker du är snäll mot dina gäster!
    Ledsen att jag glömde dig, men bra att du påminde!

Det är svårt att råda om tårta om man inte vet vad som ska undvikas. Alltså, tårta utan gluten t.ex brukar inte vara några problem om man kan använda ägg, vanligt grädde osv. Men det är klurigt att göra en tårta utan allt som smakar ok för alla ersättningsprodukter smakar ju lite annorlunda och byter man ut ägg, mjölk och sädesslag i en tårta smakar den inte som den brukar. Så återkom gärna mer om/när du vet exakt vad som ska undvikas. 

Angående diabetes, så får min kompis barn ofta bara grädde och hallon. Ev kan man ju ha "sockerersättning" /typ sukketter strö?) som är sockerfri och göra vanlig sockerkaksbotten med ersättningssockret. Fråga honom gärna vad han använder istället för socker hemma om det funkar? Vet inte hur det blir att baka "sockerfritt".

Ett tips när man bara gör till en person är att göra en stor muffins, så blir det en egen liten tårta.
  • Kavat
    Kavat skrev 2011-02-19 14:33:29 följande:
    Hej! Tycker du är snäll mot dina gäster!
    Ledsen att jag glömde dig, men bra att du påminde!

Det är svårt att råda om tårta om man inte vet vad som ska undvikas. Alltså, tårta utan gluten t.ex brukar inte vara några problem om man kan använda ägg, vanligt grädde osv. Men det är klurigt att göra en tårta utan allt som smakar ok för alla ersättningsprodukter smakar ju lite annorlunda och byter man ut ägg, mjölk och sädesslag i en tårta smakar den inte som den brukar. Så återkom gärna mer om/när du vet exakt vad som ska undvikas. 

Angående diabetes, så får min kompis barn ofta bara grädde och hallon. Ev kan man ju ha "sockerersättning" /typ sukketter strö?) som är sockerfri och göra vanlig sockerkaksbotten med ersättningssockret. Fråga honom gärna vad han använder istället för socker hemma om det funkar? Vet inte hur det blir att baka "sockerfritt".

Ett tips när man bara gör till en person är att göra en stor muffins, så blir det en egen liten tårta.
    Men kolla gärna utanallt.blogspot.com/search/label/T%C3%A5rta
  • Kavat
    Zvartaliljan skrev 2011-02-19 14:45:27 följande:
    ungefär som laktosintolerans och mjölkproteinallergi...två vitt skilda saker som många förväxlar. Mina egna föräldrar köper fortfarande laktosfri mjölk till mig Skrikandes Var 11 år sen de sa att jag var mjölkproteinallergiker...men det går liksom inte ens in hos närmsta släkten att det är skillnad...sambon fattar inte heller!
    Ja, precis. Mina föräldrar kommer nog hellre aldrig lära sig helt. Sist kom mamma med Ballerina och chokladbollar och trodde (?) båda barnen kunde äta... Sonen har haft sin vete och havreallergi diagnos i 2,5 år och dottern tog vi bort det för nyligen, så det borde hon ju kommit ihåg... ?
  • Kavat
    Zvartaliljan skrev 2011-02-19 14:50:07 följande:
    han brukar bli lite röd kring nacke och hals, o så kinderna då.
    Han fick eksem nu av ett enkelt plåster...tålde väl inte limmet eller nåt, blev iaf hemskt irriterat så det känns som att han är lite extra känslig.

De ska kolla gluten, det är det som läkaren mest misstänkt.
    Vad är RAST?
    Plåster.. Hm, det tål varken jag eller mina barn. Jag har kommit fram till att sensitive-plåstren funkar bäst och funkar det inte så kan man köpa Cavilon-spray t.ex att ha inunder fästytan för att skydda huden. Hm, vi fick väl tips här häromdagen om en annan produkt också.. Var det från Mela?
    Även sådan där tunn sårtejp funkade lite bättre än annat, men fick klåda och eksem även av den efter ett tag.

Gluten bör alltid uteslutas eftersom man måste ha ett intag av gluten för att det ska visa på blodprov och på en ev. gastroskopi. Tar man bort gluten och sen tar blodprov är det alltså inte säkert att det visar på glutenintolerans även om det är det. Så man bör alltid se till att de har testat gluten först innan man tar bort vete och sädesslagen ur kosten!

RAST är ett blodprov (de tar blod i rör och skickar till lab) och sen får man ett värde på ev allergi. Kolla några sidor tillbaks då vi just "pratat" om det. Det visar om man har en snabb reaktion. Men det låter som att din son har långsam reaktion.

Jo, såg att du bakar en del. Har du märkt om rodnade går upp och ner något? Blir han värre när du bakat? Min son såg typ brännskadad ut sista gången jag bakade med vetemjöl. Det dammar ju så att han fick i sig och på sig och blev då jätte dålig i hyn i ansiktet.

Numera när han är äldre (3,5, allergin mot vete upptäcktes när han var 10 månader) så får han mer eksem på benen om han får i sig små små mängder (och då pratar vi mindre än en smula). Så skulle han vara veteallergisk så finns risken att han är väldigt känslig.

Men ni får väl börja från ruta ett och ta glutenprov och andra allergitester och se var ni hamnar. Men som sagt, visar det inget på testerna så betyder det absolut inte att han inte är allergisk även om vissa läkare tror det.
Svar på tråden Allergitråden