• Molina

Allergitråden

Tack får åka ner till apoteket och köpa lite smått där och hoppas att det inte är svinkoppor, nu går hon förskoleklass men av smottorisken skickar jag inte henne dit så taskigt mot dom andra barnen.

• Molina

Då lägger vi till eksem på listan, jag som varit så glad att vi sluppit sånt, men lindrig eksem.

Hua nu ska vi in och göra en ny provocering på mjölk men nu med större mängd usch och fy hon har ju fått 2st svåra allergichockar av mjölk och nu vill dom veta hur lite/mycket hon kan få isig och full kontrollering på sjukhus och observation på minst 6 timmar vill dom ha kvar henne.

• Molina

Min Moa har fått aerius sen hon va 5år tablettform som smälter i munnen, det är inte så att det kan finnas olika styrkor på dom.

Prince or princess: Du skrev att din lille reagerade på gurka? hur blir reaktionen? Är det med eller utan skal?
    Jag själv kan reagera på skalet av gurkan, trodde jag blivit allerginojjig, har aldrig hört förut någon som reagerat på gurka förut.

Jag tror jag själv måste ringa till min VC och begära en allergi koll för nu dundrar det på med saker som min stackars mage totalpajar på.
    Kan man vara känslig för rå morot medans kokt morot går bra.

• Molina

Skulle ni ta detta som en ny allergi: Jag är allergisk/överkänslig mot kiwi kliar i munnen på mig.
    Dottern fick kiwi som hon alltid har kunnat äta men nu tog hon en sked och efter ca 1min efteråt skriker hon rakt ut att hon fick ont på tungan och munnen! Hon fick en allergitablett men vet inte om den hjälpte hon sa inget mer, ska man testa 1gång till?

• Molina
    Miralicia skrev 2012-01-02 16:43:09 följande:
    Lägger ett inlägg här med och inte bara i "hemliga tråden" ifall det är några som skulle kunna vara aktuella men som inte kommit med där.

(och vänder mig till er som jag inte redan har varit och "puffat" på på annat sätt ).

Jag skulle behöva några till som kan ställa upp som respondenter till mitt examensarbete på sjuksköterskeprogrammet.

Är det någon som har födoämnesallergiska barn som har varit inlagda på sjukhus under de senaste 5 åren (2006-2011) och där barnet var mellan 1-5 år vid inläggningstillfället?
    Om ni i så fall skulle kunna hjälpa till med att svara på ett par korta frågor samt att skriftligen berätta om hur ni upplevde att det fungerade med kosten till ert allergiska barn i samband med sjukhusvistelsen.

Skicka ett meddelande till mig med en mailadress till er så kan jag ge lite mera info via mail.
    Har skickat ett PM till dig.
    Hjälper dig gärna, har som sagt legat inne med min tjej vid några tillfällen.
  • Molina
    2tomtaro4troll skrev 2012-01-06 19:16:02 följande:
    fast så verkar det inte vara på skandia iaf, kollar jag deras finfo där dom gör beräkningen på 1,2miljoner i grundebelopp vid medicinsk ivaliditet, så är deras belopp:

helt vb= 81´000 i ersättning per år
    halvt vb= 40´500  etc

så då borde det vara 20´250kr/år för min del då =) sen ska man ju inte ropa hej än...

Förresten, ni som har fått ut pengar från barnförsäkringar etc, hur har ni gjort?
    VB går väll för alla in automatiskt i hushållsekonomin, men tex för celliaki etc där man får engångsbelopp? eller för er som har den här extra utebtalningen utöver VB?

jag tänker att engångsbeloppen han får går in på hans konto- och alla övriga ersättningar går till familjen.

Har ju 4 barn så kan ju inte ge 3 av dom en summa när dom blir stora, och den 4:e flera hundra tusen mer!
    Vi har Folksam och vi fick ut försäkringspengar pga av astma/allergi och 2övriga saker och pengarna är låsta tills dess att barnet blivit 18år du kan få lägga 10-20% av summan på ett annat konto som du lättare kan komma åt men även där överförmyndarspärr dvs du måste ansöka att få ta ut pengar och dom är strikta att det är enbart i syfte till ditt barn som har fått försäkringspengarna.
    Tror att dom flesta försäkringsbolag har ett låst system just för att det är till det drabbade barnet som får lida massor.
    Har dina övriga 3barn också problem med allergier?
  • Molina
    Allrona skrev 2012-01-12 22:27:33 följande:
    Vi har bokat resa till Kanarieöarna till hösten. Långt kvar, jag veeeet!!! Men jag tänkte ändå höra här om nån har erfarenhet att resa med allergiska barn? Funkar all inclusive? Har inte bestämt om vi ska ta det än eftersom resebyrån inte visste om de kunde laga specialmat. Tänkte ta med pasta och bröd i alla fall. Nått mer att tänka på?
    Vad är han allergisk emot?
    Vi åkte med Fritidsresor till Cypern men där funkade allt 100% kockarna tog oss på vandring och visade vilken mat hon kunde äta.
    Vad jag förstår så ett all inclusive hotell är ju ett av dom bästa och dom har kunskap om allergier sen om dom kan och har allt för att göra allergimat är ett tips skicka ett mail direkt till hotellet och hör.
    Vi fick tom specialefterätt till vår tjej eftersom allt den kvällen va med mjölk, så omtänksamt tycker jag.
  • Molina
    Allrona skrev 2012-01-13 09:40:38 följande:
    Troll - mjölk, ägg, soja, balkväxter, vete. Håller tummarna för att vi har kunnat lägga till mjölk till dess men det är ju långt ifrån säkert!
    En positiv sak med utlandet är att dom har inte så ofta mjölk,ägg, soja i sina maträtter så den biten är nog ganska lugn men vete har jag ingen aning om.
  • Molina

Nu behöver jag hjälp från er igen!

Vad jag förstår kan man vara allergisk mot havre men är det gluten?
    Jag och dottern tål inte mjölk så vi kör havremjölk men min mage gör verkligen så ont efteråt jag druckit havremjölk och min mage verkligen sväller så jag ser ut att vara höggravid.
    Kan man få sånna allergier i vuxen ålder?

• Molina
    billybiceps skrev 2012-01-22 21:12:24 följande:
    Ren havre är garanterat ren från andra sädeslag menade jag. Gluten finns även i havre tror jag men den skiljer sig ganska mycket från den i vete, korn och råg.

sädeslagsintolerant där va ordet jag sökte, ja nu är det andra gången jag reagerar mot havredrycken så någonting är det med den, jag dricker den extremt sällan, smakar bläää tycker jag.
    Det du skriver låter ju korrekt, kollade runt lite men hittade bara gluten överallt men ska kolla sädeslagsintolerant om jag får fram nåt fy min stackars lilla *jätte mage*.
Svar på tråden Allergitråden