• Molina

Allergitråden

Någon som har erfarenhet av jordgubbsallergi?
    Min Moa har alltid kunna ätit jordgubbar men nu i sommar har vi märkt att hon har blivit rödprickrig runt munnen av något men inte kunnat lista ut vad hon fått det ifrån fören igår då vi åt hemmagjord jordgubbskräm och på några minuter hade hon små utslag runt hela munnen, testade idag igen men med jordgubbssylt och javisst prickarna kom efter några minuter.
    Hur yttrar sig en jordgubbsallergi?

• Molina

Ni med barn som har mjölkallergi ger ni saker som det står kan finnas spår av mjölk? vad innebär en sån text. Och i en choklad jag hittat en mörk från premium står det just så, vågar man ge? Borde väl göras i samma maskin som övrig choklad. Min tjej har fått av misstag några få gånger när den texten finns och vi har inte märkt att hon reagerat då, men just choklad kan det ju finnas mer än bara lite spår.

• Molina

Hmm suck min Moa har haft lite magont och bubblig nu ett par dagar och igår sa hon att hon fått leverpastej på dagis, tog upp det med en fröken idag och hon tog det hårt och skulle göra allt för att ta reda på vem det va och verkligen tala om för alla där hur viktigt det är att vara noga på alla allergibarn. Vet att den innehåller mjölk då en till pojke har mjölkallergi som inte fått ätit den.
    Tur nog får Moa *bara* häftiga kräkningar vid större mängder men magont+förstoppning vid små mängder, jag tänker på alla barn som är hyperallergika som kan få andnöd usch.

• Molina

Ni som har barn som inte tål soya hur har dom reagerat.
    F-n min tjej har börjat klaga på magont igen och är uppblåst, kan större barn utveckla soya allergi så?

Eligrabbarna: Min 5åriga tjej har alltid lidit av förstoppningar och inte fören hon blev riktigt sjuk i våras fick vi hjälp och för oss va mjölken boven och att köra mjölkfritt i 2veckor tycker jag låter lite, vår allergiläkare sa till oss att inom en 3månadersperiod kommer ni märka skillnad på er tjejs mage och hon hade rätt tog ca 3månader att märka men tyvärr har magonda kommit tillbaka + förstoppningarna livrädd att hon börjar utveckla soya allergi.

• Molina

Nu måste jag få en massa HJÄLP från er. Har pratat med  min dotters allergiläkare och strikt mjölkfritt inte ens spår får förekomma men nu också ska all soya uteslutas plus ägg och majs&ärtor nu till min fråga vad kan min lilla tjej igentligen äta, soya är väl i ganska mycket. Vad ska man undervika, jag verkligen lider för min dotters skull, usch allergierna kommer så snabbt en efter en när tar det slut. Även en del fruktallergier har börjat kommit.
    Tips på sidor där det finns bra recept på middagar känns mottagande.

• Molina

Fröken Lindström: Min dotter är 5år och vi lagar redan maten från grunden eftersom nästan all mat man köper innehåller någon slags mjölk har jag upptäckt. Ska verkligen kolla in allergimats sidan. Ja allt handlar bara om vanor och en massa fantasi.

Trållmor: Får kika på deras sidor vet att jag varit in på en av tjejernas sida som va riktigt bra.

Nu ska vi testa soya fritt och ärt/majsfri i 6månader och se resultat men mjölk/ägg är nog bestående allergi sa hon, hon reagerar kraftigt på mjölk medans ägg är lite bättre men ändå ligger en allergi där via pricktest.

• Molina

Nu behöver jag all hjälp jag kan från er.
    Min dotter har ju mjölkallergi som visas genom kraftiga kräkningar samt andningspåverkan, hon kan få astma anfall..
    Och nu hände det som inte får hända, hon fick isig något med mjölk i när hon va på fsk och resultatet ett elakt astma anfall och nu kräver kommunen att hon ska ha ett sk akutmedicin i utifall det skulle hända igen, troligtvis inte men hon är kvick min lilla dam och hennes läkare säger att hon har ingen livshotande allergi och får inget annat än sin ventoline, vad gör man? Fsk personalen blev ganska skärrade av händelsen och jag&pappan får alltså ingen annan medicin till henne. Tyckte själv allt va otäckt eftersom hon blev så påverkad, har aldrig varit så illa förut.

• Molina

Nån som vet om E202 innehåller mjölk?! Fösökt kollat men hittar ingen bra sida som jag förstår mig på.

• Molina

Snutten: Självklart ska man reagera när ens barn inte växer som hänt din dotter, att stå stilla i längden en sån lång period som din dotter gjort tycker man att det bordes kontrolleras, själv hade jag också reagerat eftersom ni båda är långa och ert andra barn ligger över. Usch för penecillin och 4veckor förstår att hennes mage gör ont.
    Vi har alltid fått gå lite oftare att mäta&väga Moa pga att hon legat under hela tiden men men tiden byggde hon upp en egen kurva och nu följer dom den.
    Men avvikande tillväxt ska ju alltid kollas upp stå på dig.

En till dum fråga om Enummer finns det något Enummer som innehåller mjölk?

• Molina
    Blå Flygare skrev 2010-11-19 18:42:04 följande:
    Ingen mjölk i några E
    Tack. Hmm Moa reagerar på nåt hon äter men vad vet vi inte, men då vet jag att hon inte fått isig mjölk iallafall.
    Finns det korsallergier med mjölk tex nån frukt eller annan mat? Soja får hon ytterst lite. Hon har även äggallergi om det finns nån korsallerggi där igenom.
Svar på tråden Allergitråden