• Molina

Allergitråden

t0va skrev 2011-06-23 21:19:40 följande:
    Jag är det och mina blir jättestora, men jag fick tips om att äta allergimedicin och specifikt kestine då blir det inte lika stor reaktion. Hurvida jag fått feber eller inte är svårt att säga eftersom jag fått de flesta när jag varit ute på läger och då sovit dåligt, ätiti dåligt och druckit dåligt... så vad som är vad med feber/feberkänsla vet jag itne. 
    Ok allergimedicin funkar, då får jag testa att öka på hennes aerius.... Tack.
  • Molina

Älsklingen: Tack för bilden, Moas byggbett ser precis likadana ut och så har hon lyckats fått 2st nära varann på benet nu och hela benet är uppsvullet, hur många aerius ger du? Vi ger henne redan 1 om dagen pga av pollen så man tycker ju att den borde hjälpa men vi får ge max 2 så vi får väl testa och höja.
    Brukar Tilde säga om dom gör ont? Moa säger att hela benet gör ont så man blir ju lite nojjig plus att hon fått feber nu också.

• Molina
    Suri skrev 2011-06-30 19:59:22 följande:
    En liten orolig fråga till expertisen. Vår 2,5 åring fick en anafylaktisk chock när han ätit bananchips på lösvikt (naturgodis). Det visade sig efter provtagning att han är jätteallergisk mot cashew och pistage som chipsen antagligen hade spår av. Då han fick så kraftig reaktion av "spår av" kan man förmodligen vänta sig en ännu kraftigare reaktion om han äter chashew eller pistage + att kroppen känner igen ämnet snabbare nästa gång. Ska jag be om en sån där penna? Vi åker till Gotland snart och är där i stuga 40 min från Visby. Skall vara där i 3 v. Skall till läkaren på måndag och ville bara få lite råd och höra vad ni tycker. Vad ska man fråga om? Jag är nog lite chockad fortfarande, fattar inte hur dålig han blev... Stackarn.
    Tycker absolut du ska fråga en efter en adrenalinspruta och betapredtabletter om du inte har sånna.
    Min dotter har en adrenalinspruta för hennes mjölkallergi och även om en ambulans hinner komma om man ger betapredkur så känns en spruta 100% bättre i trygghetsväg, fy för nötallergier, är glad om min tjej slipper den allergin, räcker med en envis mjölkallergi.

Har fått svar från min dotters mjölkallergitestning och hon hamnade på en skala av 4 av 5 så hon klassas som svår mjölkallergi och dom säger att vi ska under alla omständigheter helt mjölkfritt och dom kan inte garantera att det inte sätter sig i luftrören fast provoceringen visade inget på det men skalan på allergin talar för en så pass svår allergi.... F-N rent av sagt sorry tjejer.
  • Molina

Älsklingen: Men jösses vilken skillnad och hoppas det håller i sig nu och att hon börjar äta bra, för vem vill äta om man vet att man får ont i magen, pluttan.

• Molina
    SmillaMilla skrev 2011-07-04 19:20:19 följande:
    Suck suck suck. Alla dessa allergier. Dottern bli bara sämre och sämre. Hon lider tydligen av kronisk nässelfeber, vilket bliR värre när det är varmt och kallt. Så ja det är jobbigt nu. Ringde i morse till hälsocentralen eftersom barnmottagningen var sommarstängd. Men läkaren där ringde till barnavdelningen och då blev vi inkallade till dit. Så ytterligare några mediciner nu då. Suck suck. Så nu äter svea dagligen aerius, zantac, atarax och betapred, vi har även med en epipen överallt vi går. Och tre olika krämer för utslagen smörjs dagligen. När tar det slut?
    Usch va jobbigt för er tjej, när jag va liten hade jag enorma problem med nässelfeber/nässelutslag och blev riktigt bra när jag va runt 15 år om jag mindes rätt men än idag kan jag få nässelutslag lätt men under bättre förhållanden och just väderomslag reagerar min kropp på och stress, jag hoppas verkligen din tjej blir bättre snart för just klådan av nässelutslagen är påfrestande.
  • Molina
    Sousafon skrev 2011-07-22 19:56:04 följande:
    Sonen fick åka in till akuten igår för astman. Fick betapred och fick inhalera ventolin hela natten. Stackars kille. Och jag är så ledsen, för detta visar att han faktiskt har astma, inte bara "astmasymptom vid förkylning", som vi hoppades på. Och att vi måste vara noga med hans mediciner, inte bara missa att pulmicorten var slut, som vi gjorde. Har så dåligt samvete, men nu vet vi det i alla fall. Nu har de ju dessutom slutat tillverka pulmicort, så han har fått byta till flutide.

Han mår bättre nu och har fått komma hem, men låter fortfarande pipig och tung i andningen och ska ha airomir var tredje timme under natten.

Är det någon som har barn som har underhållsdos av flutide? Sonen har fått pulmicort under några månaders tid innan, och jag antar att man kan göra detsamma med flutide? Ska givetvis kolla med allergiläkaren när han kommer tillbaka i augusti, men ändå.
    Vi har underhållsdos av Flutide till min dotter och när hon blir dåligare än vanligt får vi ett speciellt schema vi ska följa med riktigt höga doser, jag tycker själv att Flutiden bet bättre på min dotter.
    Vad jobbigt för er lilla kille men skönt nu är han nog på bättringsvägen får vi hoppas.
    Får han bara Flutide? Eller har ni Seretide åt honom också?
    Hade jag varit i eran sits skulle jag ge underhållsdos av Flutiden men annars ring till barnmottagning kanske någon där kan hjälpa er med dosering tills ni får träffa er allergiläkare, bläää för astma.
  • Molina
    Maddisen80 skrev 2011-07-23 21:39:39 följande:
    Är de någon här som  vet om de är mjölkprotein i beccel ???
    Jag har varit i kontakt med just beccel och deras bordssmör görs i samma rum som mjölkfria produkter men dock inte i samma maskin och hon föklarade att övriga mjölkprodukter görs i ett annat rum och att beccel bordsmargarin klarar alla värden på vad som är mjölkfritt, men ändå ska man nog komma ihåg att allt kan fela.
    Min dotter är super känslig på sin mjölkallergi men klarar beccel galant samma gäller stekmargarin en speciell becell klarar hon med.
  • Molina

Älsklingen: Men usch så bella ser ut, stackars lilla tjej, kan tyvärr inte hjälpa dig men hoppas det lägger sig snart för tjejen.

• Molina
    solstraalen skrev 2011-07-29 19:33:07 följande:
    Är det någon här som har barn som får movicol och som går på dagis?
    Ger fröknarna på dagis ert barn medicinen eller är de tvärnej?
    Vi gav vår dotter det och det va tvärnej under fsktiden!
  • Molina
    Tillalamm skrev 2011-07-30 12:33:14 följande:
    Gör ett nytt försök att få svar på en frågaFlört

Skrutten (20 mån) tålde potatis i vintras och har således fått det varje dag på dagis. Nu har han börjar reagera på potatis. Alltså verkar det som att om han får ett livsmedel för ofta under lång tid så börjar han reagera på det. Krångel är det för nu tål av enbart quinoa och sötpotatis av det som ger mycket kolhydrater.

Någon som känner igen detta?
    Min kropp grejar inte färskpotatis jag mår jätte dåligt av den med bla magont/illamående och vet att det är inte helt ovanligt att just mindre barn kan reagera på just färskpotatis, någon skrev om ev bakpotatis det kör jag på till mig på sommaren bara att skala och dela funkar lika bra. Jag reagerar även på egenodlade morötter om dom inte kokas så i mitt fall ligger det nog en pollen/korsallergi i botten.
    Hoppas din lilla pojk blir bra snart.

En dum fråga men kan nässelutslag bara komma helt plötsligt på oss vuxna?
Svar på tråden Allergitråden