Findusfideli skrev 2011-01-04 21:13:29 följande:
Hej alla!
Jag har en fyramånaders gosse, som får röda utslag. Till en början är det som röda prickar, sedan känns de ungefär som sårskorpor. Liksom lite upphöjda. Sedan ser det torrt ut, med flak av torr hud, som ibland skiftar i gult. Detta främst i öronen, pannan och hårbotten. Han har även fått det på övriga kroppen, men utan flak. Huden känns som sandpapper då. I samband med detta brukar hans bajs luktaa väldigt illa, typ hönsgödsel eller något liknande. Jag ammar honom.
Tidigare verkade han ha väldigt ont i magen, det är väl så ibland numera. Han verkar undan för undan bli gladare. Dock river han sig väldigt i huvudet när det blossar upp. Jag äter mjölk och äggfritt. Försöker undvika soja också. Jag uteslöt mjölk för att han verkade få ont i magen och ägg för att utslagen blossade upp när jag ätit det. Vi var hos doktorn i november och då skulle jag smörja med mjukgörande samt mildison på utslagen. De försvann då och han blev len och fin. Problemet är väl att så fort jag försöker trapp ner så börjr de blossa upp och då vågar jag inte sluta. Egentligen vill jag inte smörja´med kortison alls. Ja, just det han sover tidvis uselt också. Gråter och knölar natten igenom.
Jag känner mig så rådvill. Ibland tänker jag att han kanske skulle få så här oavsett och att han hade ont i magen för att han var yngre med lite omogna tarmar medan jag andra gånger är säker på mjölk och ägg. Något annat också kanske då det blossar upp utan att jag ätit varken det ena eller andra. Har ni någon aning om kakao?
Är det någon som har någon idé? Bvc har inte så mycket att säga och till barnmottagningen kan jag komma om det blir värre. Min äldsta son hade något liknande, men han åt ersättning och jag funderde aldrig i några allergibanor då. Han mår bra idag och äter det mesta utan problem. Har lite torr hud och får nässelutslag ibland. Mellansonen verkar bli förstoppad av mjölk och har eksem då och då. Det blev långt det här, men jag hoppas att ni orkat läsa i alla fall.
Hej!
Rätt övertygad om att han är allergisk mot fler saker. Men det låter lite som skorv på huvudet också? Eller? Inte prickarna, utan "kakorna" med gult?
Oavsett så är de vanligaste allergierna mjölkprotein, ägg, soja /baljväxter, vete (havre), fisk (torsk) och nötter.
Eksemen ska inte komma tillbaks om han inte utsätts för det han inte tål. Då ska man kunna trappa ner sakta.
Kombinationen ägg, mjölk och sojaallergi är vanlig. Vid sojaallergi kan man även reagera på baljväxter mm. Så utesluta allt vad soja heter i 4 veckor och sedan provocera. Här finns mer info:
www.familjeliv.se/Bloggar-4-7/b102053.html
Där hade jag börjat. Blir han inte bättre, så kan man samtidigt skriva matdagbok.
Alternativen när man ska lista ut allergier är utesluta 4 veckor och provocera, skriva matdagbok eller göra allergitester. Men det är inte säkert allergitester visar något. Matdagbok är toppen! Skriv upp vad som äts i kryddform till och med, vilken tid det äts och hur han mår, när han verkar ha ont, får eksem osv. Ta gärna kort också, man glömmer fort.
Är hur han mår varierande? Alltså en bättre dag och sen sämre osv, så brukar man tillslut kunna lista ut vad det är. Ha gärna 4 dagar helt utan t.ex fisk, 4 dagar utan sädesslag osv och se om det gör skillnad. Ta alltså inte bort helt utan uteslut bara i ca 4 dagar för att hitta variationerna. Hittar man när han är bra och när han är sämre, så skriver man en lista på saker som verkar funka och saker som inte funkar. Sen äter man saker som funkar och tar en sak i taget från "inte-listan" och delar upp och äter (en sak i taget helst, minst 3 dagar utan något nytt) och ser om man kommer fram till vad det är.
Misstänker du kakao så ta bort det ett tag och se om det gör skillnad för att sedan provocera igen.