• Kavat

Allergitråden

ViFrånLandet skrev 2011-01-11 19:56:39 följande:
    Vart köper man risnudlar?? Har kikat på både Willys, Ica maxi och Coop forum i grannstaden men utan resultat....

Gabriel har varit hemma från dagis i två veckor och varit fin i huden. Igår och idag var han på dagis och nu är han alldeles "frasig" och röd om kinderna, underarmarna och händerna plus att han har några 50-öringsstora fläckar på magen och benen, också dem röda och "frasiga".  Har pratat med dagis om det förut, att han blir röd om kinderna när han varit där men vi har inte kommit på vad det kan bero på, nu är det dock värre än vanligt... Idéer?
    Ägg!? Luftburet? Just fläckarna brukar vara typiskt ägg...

Vete, så blir min son om kinderna "luftburet" eller via kontakt, kolla i mina känsliga bilder, tror även ELI har i sina.

Santa Marias risnudlar, borde vilken affär som helst kunna ta in. Här finns det på Ica vad jag vet, men SAnta Maria är ju välkänt märke.
  • Kavat
    ViFrånLandet skrev 2011-01-11 19:56:39 följande:
    Vart köper man risnudlar?? Har kikat på både Willys, Ica maxi och Coop forum i grannstaden men utan resultat....

Gabriel har varit hemma från dagis i två veckor och varit fin i huden. Igår och idag var han på dagis och nu är han alldeles "frasig" och röd om kinderna, underarmarna och händerna plus att han har några 50-öringsstora fläckar på magen och benen, också dem röda och "frasiga".  Har pratat med dagis om det förut, att han blir röd om kinderna när han varit där men vi har inte kommit på vad det kan bero på, nu är det dock värre än vanligt... Idéer?
    Underarmar - har han t-shirt? Att händer och kinder blir påverkade av kontakt, ja. Men underarmar har han långärmat så tvättar de kanske av honom vid ett handfat där andra barn tvättar sig och därmed kommer armarna i kontakt med något (vete, havre, ägg?) *Funderar*
  • Kavat
    Tibell skrev 2011-01-12 18:51:04 följande:
    Fast när hon åt smörgås nu ikväll hostade hon inget ? Jätte märkligt.
    De sa att det bara var vid mellanmålet ( när de åt yoggi och smörgås ) och inte varken före eller efter. Och det var inte lite hon hostade heller dessvärre =/ Men hennes astma är inte alls bra just nu så det kanske bara var ett hederligt hostanfall som i två dagar på raken valt att komma just vid mellanmålet ?
    Knas är det i allafall
    Men kan det inte vara så att det är så att hon reagerar luftburet på övrigas smörgåsar? Eller något annat i luften som de äter?
  • Kavat
    ELI 79 skrev 2011-01-12 16:10:21 följande:
    Vet ni?? Sonen sov till kl 10!!! 20-10!!

Älsklingen: ingen aning. En del människor har ju svårt med torra saker, att de har dåligt med saliv och då blir det som en klump i halsen och de hostar och nästan kräks. Annars ingen aning...
    Fantastiskt! Solig
  • Kavat

Hm, har idag konstaterat två saker och undrar om någon varit med om liknande?

Om vi kommer hemifrån och liten "suger" på något, typ leksak på öppna förskolan, leker med mormor i henne famn osv så får han röda utslag, liksom lite blåsliknande ca 5 cm runt hela munnen samt mellan halsen och bröstet!
    Vad är det? Någon som varit med om liknande?

Är det en allergisk reakion?
     Eller är det bara en liten reaktion på nya saker som inte innebär något?
    Har inte märkt att han sover sämre än vanligt Drömmer eller mår sämre på något sätt. Men han är fem månader nu och ja, vissa nätter sover han 3-4 timmars pass, andra nätter vaknar han varje timme, men har mer kopplat det till refluxen och förkylning då han sväljer massa (uppstötningar), hostar och vaknar. Han medicineras mot sin reflux, men jag misstänker att han gått upp en del sen sist och behöver höja dosen också och blir värre av förkylningar... Men som sagt han sov bättre igår efter prickarna/blåsorna än vad han gjorde i förrgår då han inte hade några prickar/blåsor.

Den andra saken var idag. Jag åt torsk ute. Har hela tiden ätit omega3 och lax, makrill, strömming utan problem. Även ätit gös utan problem. Och idag efter att jag ätit torsk så blev han alldeles knallröd om kinderna. Försvann på någon halvtimme.
    Vad är det för reaktion då?

Samma sak har hänt efter de 4 gånger jag ammat idag. Sen bajsade han supergrönt, men annars har jag inte märkt att han varit "berörd" av det utan skrattat och varit nöjd...
    Inte alls likt mellansonen vid vetekontakt tex för det sitter i längre. Kan väl tillägga att jag inte ätit torsk under graviditeten då vi sällan köper det å vi skippat det då mellansonen inte fixar annan fisk än lax.
    Kan väl tillägga att det var ute, så jag är ju inte hundra på att det inte var något annat, men fick specialbeställa kokt torsk, potatis, dill, salt och peppar och ja, det smakade som att det bara var det.

• Kavat
    ELI 79 skrev 2011-01-12 19:25:25 följande:
    En konstig fråga kanske. Vet inte om jag frågat förut men minns i alla fall inte svaret

I dag när jag hämtade på dagis så berättade de att de hade sätt E greja med pepparkakshuset (det står inte framme i vanliga fall men de ska ha  julgransplundring i morgon så de hade satt fram det). De hade dock sett honom och tagit honom direkt och tvättat hans händer innan han hann stoppa dem i munnen. Nu till frågan.
    Se bild från dagens datum i galleriet...

KAN man reagera med kontakt på annat ställe på kroppen än där man tar med den aktuella substansen...om ni förstår min fråga
    Om han t ex nu tog på pepparkakshuset och fick vete på händerna. Kan han då få utslag på kinderna även om han inte fått nåt i sig eller tagit sig på kinderna?

Det är den enda orsaken till de röda kinderna som jag ser...
    Ja, kinderna ser ju riktigt ilsket röda ut. Min son blir så om han tar sig själv i ansiktet efter att ha hållt i vete. Eller om någon annan tar/torkar honom i ansiktet med vete på fingrarna.
    Vete eller havre eller något av de andra sädesslagen, typ macka osv alltså. Mamma tog t.ex sin servett och torkade i hans ansikte, det såg helt sjukt ut, för han var så röd på ena kinden men inte på andra.

Men när han är jämt röd (som var mycket länge sedan nu) så var det när han varit i samma rum som vi bakade med vetemjöl i.

Så min fundering är, de har inte bakat på dagis? Gör playdoh eller liknande att han fått det på sig i luften?

Hur sov han?
  • Kavat
    Miralicia skrev 2011-01-13 20:52:54 följande:
    Omega 3 ger vi inte, har inte hittat nån som jag tror att det finns en chans att jag kan få i henne Obestämd  Så jag har inte orkat fördjupa mig så jättemyckeet i det så jag har så mycket att säga ur minnet Flört
    Jag fick min 3-åring att äta EyeQ tuggisar med jordgubbssmak, men eftersom han fick en allergisk reaktion av vad vi tror är Sempers fibre and flakes andra gången så vet jag inte säkert om det funkar. Men han åt dem åtminstonde.

Den flytande med vaniljsmak testade vi också. Haha, det var ett skämt, både sonen och maken spottade och fräste...

5åringen käkar de vanliga kapslarna hela, EyeQs alltså.
  • Kavat
    Allrona skrev 2011-01-13 21:17:17 följande:
    Tack för svar om eyeQ, testar köpa sånna imorgon när jag köper multivitamin här ska inte lidas vitaminbrist pga allergier inte
    Be om att få PROVSMAKISAR!!! Det går, om det inte är flytande då.
  • Kavat
    trållmor skrev 2011-01-13 22:00:53 följande:
    Det låter som Neelah faktiskt. Hon reagerade på allting första gången, och bland även andra och tredje gången. Vi fick verkligen vänja in henne med allt nytt. Potatis tog mer än en månad innan hon inte reagerade. Korta, små, inte elaka reaktioner men uttröttande för henne. Dietisten vi fick här då (hon är föräldraledig nu) tyckte att vi skulle fortsätta att utsätta henne för detta eftersom det inte var "riktiga" reaktioner som hon verkade må dåligt av. Tack o lov för det, för trägen vann Men det dietisten även sa var att vi skulle vara försiktiga och inte ge tex potatisen i flera dagar på raken, utan ge potatis en dag och sen vänta i 3-4 dagar innan vi gav igen osv.
    Tack för svar!
  • Kavat
    Miralicia skrev 2011-01-13 21:08:10 följande:
    Kommer ihåg när du berättade om när H smakade den med vaniljsmak, det var rätt roande läsning Cool
    Hehe, ja och för er andra så var han tvungen att ta en whisky att skölja ner med, men det hjälpte liksom inte...

Inte sonen då utan maken!
Svar på tråden Allergitråden