• Kavat

Allergitråden

Leklera plasticine kan min son leka med. Han reagerar på kontakt med vete och ägg. Menhar inte koll på innehåll nu. Dock är den inte som play doe utan hårdare så funkar nog inte med små barn.

• Kavat

Eyeq kapslar har vi här hemma, innehåll fiskolja nattljusolja gelatin glycerol dest vatten naturligt e-vitamin (d alfa tokferol från soja)

• Kavat
    Kavat skrev 2011-01-02 13:25:18 följande:
    Leklera plasticine kan min son leka med. Han reagerar på kontakt med vete och ägg. Menhar inte koll på innehåll nu. Dock är den inte som play doe utan hårdare så funkar nog inte med små barn.
    Kan väl tillägga nu när jag har tagentbord att den är liksom plastigare, hörs väl på namnet , torkar inte, men är inte barnvänlig eftersom jag gissar att den inte bör ätas.
    Men Play Doh innehåller vete och Simba eller något liknande som finns på Clas Ohlson innehåller vete. Sen finns en tredje sort som heter något annat som finns i leksaksaffärer och innehåller vete. Men då kan ju barnen äta utan fara... Obestämd
  • Kavat
    JPL skrev 2011-01-02 16:00:08 följande:
    Ifall någon anna är intresserad då då så äter man fiskleverolja för att få i sig A och D-vitamin och fiskolja för att få sig nyttiga fettsyror.

De senare kallas oftast omega 3. Omega 3 kan man lida brist på om man inte äter fet fisk varje vecka och det kan finnas kopplingar till humör och inlärning. Äldre människor äter det ofta för hjärta och kärl.
    Vår läkare sa typ lax 3 ggr i veckan motsvarar full dos omega3. Eller annan fet fisk.

Men sen har jag hört att odlad lax inte innehåller lika mycket som vild för den odlade äter inte plankton utan typ fiskmat (av sädesslag... ???)

Akvariefiskmat tålde inte vår son kontakt med för övrigt, han fick nässelutslag, men vet inte om det var både vete och ägg i? Osäker nu, men när vi läste innehållsförteckningen vet jag att vi förstod varför han reagerade...
  • Kavat
    JPL skrev 2011-01-02 16:00:08 följande:
    Ifall någon anna är intresserad då då så äter man fiskleverolja för att få i sig A och D-vitamin och fiskolja för att få sig nyttiga fettsyror.

De senare kallas oftast omega 3. Omega 3 kan man lida brist på om man inte äter fet fisk varje vecka och det kan finnas kopplingar till humör och inlärning. Äldre människor äter det ofta för hjärta och kärl.
    Och i norge ger de väl tran istället för D-vitamin om jag inte minns fel. Dvs fiskleverolja.
  • Kavat
    JPL skrev 2011-01-02 16:02:20 följande:
    Tål dina barn dem trots ev sojakontamination?

Såg på ett helt annat ställe att din yngste inte tål vitlök alls. Tyckte det var intressant eftersom min yngste inte heller gör det. Då, för ett år sedan, verkade ingen känna igen sig så det var skönt att höra att jag inte är helt fel på det.
    Tja, du... Lilleman vägrar äta, så han vet jag inte. Dottern har ätit kapslarna utan problem, tror jag. Men hon klagade ju över ont i magen och har varit kass länge, så vet inte egentligen.. Men vi märkte ingen förbättring när vi tog bort och ingen försämring när vi nu ger igen. Dock vet jag inte hur superallergisk hon är...

Hon har inte ätit havre på 3 dagar men däremot laktosfri glass med sojasläktingar i. Mindre mängder sojasläktingar verkar hon klara har vi tyckt. Men så blev hon alldeles svullen och prickig och röd och kliig runt munnen igen dag 2 med havre så nu vet vi ändå inte... Men misstänker havren starkast just nu....
  • Kavat
    Tibell skrev 2011-01-02 18:40:55 följande:
    Kan barnet matvägra i samband med att de fått i sig något de inte tål?

Hönan fick ju tugga lite på en sockerärta igår middag och på eftermiddagen fick hon diarré. Idag har hon fortsatt ha diarré och hon äter inget :( bara en flaska välling och kanske en korv...

Hur länge kan det hålla i??
    Japp! Det brukar hålla i sig ett par dagar här. Inte full matvägran, men han äter mycket mindre än vanligt.
  • Kavat
    JPL skrev 2011-01-02 16:02:20 följande:
    Tål dina barn dem trots ev sojakontamination?

Såg på ett helt annat ställe att din yngste inte tål vitlök alls. Tyckte det var intressant eftersom min yngste inte heller gör det. Då, för ett år sedan, verkade ingen känna igen sig så det var skönt att höra att jag inte är helt fel på det.
    Glömde ju en fråga... Vitlök ja. Alltså det var en på öppna förskolan som tipsade. Jag tänkte som så att om jag tar bort allt de stora inte tål så funkar det. Men då märkte jag ju hur han blev prickig av blåbär osv, vilket de stora tål, så det stämde ju inte helt. Och sen var det en tjej på öf som sa att ingen utav hennes 3? barn hade sovit när hon åt vitlök i kryddform, så då tog jag bort alla kryddor utan salt och peppar och missade en dag och tog makens pizzasås, enda skillnaden från min var just vitlök. Så när jag gick tillbaks i matdagboken, ja, det stämmer bra med jobbigaste nätterna och vitlök.

Resten i grillkryddan vi hade har jag inte vågat prova. Åt ju röd currypaste några gånger och de nätterna var hemska. Men det är ju vitlök även där som första ingrediens...
    Sen vet jag ju inte, överkänslighet eller om det är refluxen som gör att han vaknar. Han medicineras ju för det med nu.

Reflux-läkarens kommentar var "oj, är han så känslig"...

Men jag har en vän som inte kan äta vitlök. Hon får sår i halsen som gör ont i 2 veckor typ...
  • Kavat
    tes 75 skrev 2011-01-02 20:41:19 följande:
    två frågor:

* varför vill många läkare inte göra lapptest? 

* vilken är det vanligaste symptomet på sädesslagsallergi, förutom magproblem? jag har sedan vi börjat allergiutreda vår 2-åriga son också själv börjat utesluta födoämnen för att se om min IBS kanske skulle bli bättre. och det blev den så snart jag uteslöt mjölk! jag misstänker dock att jag är känslig mot sädesslag också (jag fick diarré av havre som liten), & har märkt att det liksom kryper i kroppen, under huden & längs med ryggraden, när jag t ex dricker must eller öl, eller äter rena havrekex. låter det bekant för er andra?
    Återkommer (påminn) om du inte får svar från någon annan. Måste sova...
  • Kavat
    ELI 79 skrev 2011-01-03 10:23:32 följande:
    Ok för våra barn äter så mycket sämre när vi inte äter samtidigt hmm
    Ja vi kanske får göra så ändå, för han är nog mer känslig än vad vi någonsin trott. Han reagerar ju på glukossirap mm.
    Vi ska till läkaren i dag. Ska se om jag kan få komma till en allergiläkare i stället, även om den jag var till senast inte var väldigt nonchalant, men jag tror jag vet hur jag skulle hantera honom i dagsläget, fått lite mer skinn på näsan

Det känns som om dietisten inte riktigt har kunskapen om detta. Hon säger att han inte kan vara allergisk mot glukossirap eller t ex andra sädesslag pga kontaminationsrisken, isf är han allergisk mot själva sädesslaget (t ex råg, korn, havre) men jag tror mer på veteallergi och kontamination faktiskt!

vet inte riktigt hur jag ska lösa detta!
    Angående glukossirap så har dietisten fel! Många här är ju allergiska mot det!

Spannmål får ju innehålla är det upp till 2% annat sädesslag?

Byt dietist. Eller skriv ut fakta och ta med dig.
Svar på tråden Allergitråden