JPL skrev 2011-01-02 16:02:20 följande:
Tål dina barn dem trots ev sojakontamination?
Såg på ett helt annat ställe att din yngste inte tål vitlök alls. Tyckte det var intressant eftersom min yngste inte heller gör det. Då, för ett år sedan, verkade ingen känna igen sig så det var skönt att höra att jag inte är helt fel på det.
Glömde ju en fråga...
Vitlök ja. Alltså det var en på öppna förskolan som tipsade. Jag tänkte som så att om jag tar bort allt de stora inte tål så funkar det. Men då märkte jag ju hur han blev prickig av blåbär osv, vilket de stora tål, så det stämde ju inte helt. Och sen var det en tjej på öf som sa att ingen utav hennes 3? barn hade sovit när hon åt vitlök i kryddform, så då tog jag bort alla kryddor utan salt och peppar och missade en dag och tog makens pizzasås, enda skillnaden från min var just vitlök. Så när jag gick tillbaks i matdagboken, ja, det stämmer bra med jobbigaste nätterna och vitlök.
Resten i grillkryddan vi hade har jag inte vågat prova. Åt ju röd currypaste några gånger och de nätterna var hemska. Men det är ju vitlök även där som första ingrediens...
Sen vet jag ju inte, överkänslighet eller om det är refluxen som gör att han vaknar. Han medicineras ju för det med nu.
Reflux-läkarens kommentar var "oj, är han så känslig"...
Men jag har en vän som inte kan äta vitlök. Hon får sår i halsen som gör ont i 2 veckor typ...