• Kavat

Allergitråden

Pernilla3 skrev 2010-12-16 16:30:43 följande:
    Hej!

Hoppar in här, har en dotter med äggallergi och nu har minstingen fått bekräftat att det är gluten som fått henne att må dåligt och inte gått upp i vikt. Nu väntar vi på biopsi som förhoppningsvis kommer ske snart. Frågan är om proverna är helt tillförlitliga? Varför utför de biopsin. Enl läkaren var det ingen tvekan; symtombilden,  och den extremt svullna magen och proverna som var över 100 resp över 200.
    Hej, välkommen!
    Är det glutenintolerans så finns även en celiaki-tråd, kolla min pres! Där har de bättre koll på just gluten. Här hänger mer allergiker som t.ex veteallergi. (fast jag har själv celiaki och hänger i båda trådarna... )
  • Kavat
    Blå Flygare skrev 2010-12-16 22:10:08 följande:
    Hittar i mina papper " råg får innehålla 0,1% andra spannmål, vete får innehålla 2% av andra spannmål, havre får innehålla 3% av andra spannmål. Korn är svårt att hitta i ren form" Vid veteintroduktion ska man testa vetestärkelseinnehållande produkter först. Det är mer vete i råg än i vetestärkelse i glutenfria produkter. Och mer vete i vetestärkelse än i glukossirap.
    Så jag hade börjat med att ta bort råg och korn och sen se om man ska backa ytterligare eller kan testa en av dem i taget.
    Mmm, jag har svårt att se hur det funkar också, alltså med de andra sädesslagen just pga kontamineringen. Men så är ju min kille extremt känslig...
  • Kavat
    t0va skrev 2010-12-17 13:28:10 följande:
    Vet inte om jag ska skratta eller gråta. Idag åkte vi och hämtade maten åt Theo, på baksidan av sjukhuset har de sagt till mig men vi knallade in och frågade i entren. Ja då skulle man åka till en helt annan byggnad bakom sjukhuset, ca 600m från där bussarna stannar. Vi hade bil så det gick ju bra. Knallade in där det höll på att göra ordning maten... fint att ha folk springades där. I alla fall så fick vi träffa en som hämtade förskrivningen då har dietisten skrivit ut TOLV burkar och det ska räcka i 2 månader, det blir 7dl/dygn. Han äter ju 1-1.2L/dygn. 

Så nu ska vi väl inte ge honom mat då... jösses villket stolpskott till dietist. Det går åt ca 1 burk/3 dagar, 20 burkar på 2 månader inte svårare att räkna ut än så...

Ska fråga på måndag när vi ska träffa föräldrastödet vad vi ska göra, nu åker vi bort över julen men vi har ju mat så vi klarar oss i alla fall 1 månad, underbart när saker går smidigt...

För jag tänker i alla fall inte räkna med att han kommer igång och äter riktig mat och inte äter så mycket ersättning, så kan man ju inte räkna, för tänk om det blir tvärt om så står vi utan igen. Läkaren som skrev ut Altheran skrev ut 48 burkar, 6 uttag a 8 gånger men nu blev det mycket mindre. Blir väl att leta fram mailet till läkaren och skriva ett brev istället.  
    Skrikandes Hjälpvilken härva!
  • Kavat
    JPL skrev 2010-12-17 16:37:30 följande:
    Jag har fått svar från redaktören på Allergia angånde den där utredningen av allergier som en vårdcentral gjort och togs medi Allergia. Vet inte om ni minns vad jag pratar om. Det handlade iaf om att de verkade väldigt fokuserade på tester. När  jag bad redaktören att visa var det stod att samtal var en del av undersökningen svarade hon med en mening. Det är enligt henne självklart att en allergiutredning innhåller även patientens berättelse. Att resten av texten sedan nämner ett fleral tester och inget om samtal tycker hon är okej.  Vad göra? Släppa det?

”ordentlig utredning med bla pricktest”

”undersöktes med bla pricktest och rapid snabbtest”

”resultatet blev 63 procent positiva allergisvar. De som inte hade några allergier slussades vidare. ”
    Ja, vad kan du göra? Tycker jag börjar haka upp mig mer och mer på vad de skriver både i tidningen och på fb... Alltså felaktigheter och konstiga saker.. Känns lite som att de kan skriva vad som helst och sen att det inte stämmer spelar ingen roll? Obestämd
  • Kavat
    Angel Gbg skrev 2010-12-17 19:29:50 följande:
    Nå nu är vi här igen.... JULMUST, hur funkar det??? Känns som om det inte funkar så ska det inte köpas alls... Kan inte Miralicia och Kavat dvs dom två vuxna göra ett lite lätt ovetenskapligt men ändå hjälpande test och köpa en av varje och dricka och sätta poäng eller
    Det är malt i, så till en sädesslagsallergiker hade jag inte gett. Ärligt så har jag inte ens vågat testa!
    Vet att Miralicia gjorde det förra året och käkade allergitabletter samtidigt, men hon fick klåda av ett glas om jag inte missminner mig.
  • Kavat

Jag mailade äntligen till Carlshamns mejeri och frågade vad de har för knep för att kunna öppna risdrycken, skaka den så den inte är skiktad, utan att den läcker. Nu är vi väl inne på närmare 1000:e paketet gissar jag och fortfarande, varken jag eller maken lyckas utan att det rinner ut lite....
    Kan ni?

• Kavat
    Tibell skrev 2010-12-17 20:46:37 följande:
    K Kavat : Nope..läcker här med :/

I morgon ska jag göra potatisgratäng och tomtegröt ( om det går ) till barnen. Någon som har något bra recept?
    Hoppas kunna laga något lilltösen äter. Hon har varit/är sjuk och äter knappt. Har inte fått i sig mycket annat än vätska sen i söndags och har tappat lite i vikt =(
    Tomtegröt = mjölken ersätts med  => 1/3 santa marias kokosmjök och 2/3 risdryck. Ev. lite vanilj i om man gillar det.

Hade nog kört samma i potatisgratängen... Men kolla Miralicias blogg, hon kanske har något?
  • Kavat
    JPL skrev 2010-12-18 09:43:48 följande:
    Det känns om att du blev upprörd på mig och jag förstår inte varför. Jag har svarat på din fråga om alla har barn som sover som änglar, så det står hur mina barn sover. Jag tycker att dina barn verkar vakna på det som jag beskriver som fel sätt och vore det mina barn skulle jag därför fundera på fler allergier. Vi visste inte att G var allergisk under hans 3,5 första år så jag har stor erfarenhet av struliga nätter.
    Håller med om att det är skillnad på varför de vaknar. Dottern var 2,5år när vi fick bort det hon inte tålde, sonen var 10 månader, sen har det tillkommit saker men det är stor skillnad på barnen när de vaknar av att de har drömt mardröm, är kissnödiga eller om pga att de fått i sig något de inte tål...
    Liten vete katten. Han har inte sovit så bra på ett par nätter. Trodde mig ha hittat orsaken, och i natt var han förkyld. Men när han vaknar är det inte alls på samma sätt som mellansonen. Han var superledsen och låg och vred sig och var hysterisk för jag upplevde att han ville sova när han var liten, men inte kunde.

Dottern är ju inte alls lika känslig med sömnen och har aldrig varit. Men hon får hysteriska utbrott, gärna vid måltid, precis som din son ELI.

Alla barn är olika men din (ELIs) beskrivning av din sons uppvak tycker jag låter som när min son fått i sig något han inte tål.
  • Kavat
    Blå Flygare skrev 2010-12-20 22:11:53 följande:
    Provocerar. Var dag lite sämre humör. Men inte tillräckligt dåligt för vi säkert ska vete att det är vete. Snart jul... Frågan blir då; vräka på eller ta bort? Jag tror vi vräker på imorgon så vi om det blir värre har någon vetefri dag innan julafton. Håll tummarna för oss!
    Läskigt... Håller tummarna!

Humör är intressant...
  • Kavat

Ja, hemma har vi en 5-åring som vi inte blir kloka på... När vi nästan helt tog bort laktosfritt/mjölk och havre så slutade hon nästan helt klaga på magont. Nu äter hon havre igen och lite mjölk och klagar mer. Enbart havre mindre klagan, enbart mjölk mindre klagan... Hon klagar direkt efter att hon druckit mjölk/youghurt, alltså direkt efter på att hon har ont i övre delen av magen (ovan naveln). Ost verkar dock funka.
    Havre eller mjölk eller både ock. Fasen att det ska vara så svårt. Hon äter ju så lite varierat ändå så man vill inte exprementera för mycket.
    Och så är munblåsorna tillbaks i större utsträckning. Äter hon vete fiser hon så det luktar apa. Jaaaa.... Tänkte vi skulle få rätsida på allt nu i jul, så att vi vet vad vi ska göra framöver. Men blä, vad det är svårt.
    Gluten ville ju inte läkaren testa igen för hon äter för lite... Ska vi bombadera med gluten? I så fall så vill jag redan ha en tid för glutentest igen, annars är det ingen idé. Nej, usch, varför kan hon inte visa på tester så man vet.

Svar på tråden Allergitråden