Inlägg från: 2små2stora |Visa alla inlägg
  • 2små2stora
    Tibell skrev 2010-07-09 20:30:59 följande:
    Jag börjat starkt fundera på om stora dottern är gräspollenallergiker. Hon har haft en genomskinlig rinnsnuva i drygt 2 månader nu. Dessutom har hon på dessa 2 månader haft 3 tillfällen då hon under en veckas tid behövt inhalera flera gånger varje dag pga av sin förkylningsastma. Den som hon annars varit helt fri från hela våren!
    Idag på morgonen var den borta och jag trodde såklart att hon äääntligen blivit av med sin långdragna snuva. Men sen gick vi ut och var ute en stund..det dröjde inte länge innan det genomskinliga snoret började rinna igen!
    Läkaren jag var hos igår med lillasyster uppmärksammade denna snuva och sa att det mycket väl kunde vara gräspollenallergi men att de inte gör några tester förens i höst!
    men det är ju lite tråkigt om hon ska behöva gå runt och torka nästan hela sommaren..finns det något receptfritt att ge henne så länge ?! Hon är 3 år
    Tror att Clarityn mixtur finns receptfri. 

Konstigt att doktorn inte skrev recept på medicin ändå, det fick min tjej utan tester. 
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07 Lillknorr BF 6/10~~
  • 2små2stora
    Tibell skrev 2010-07-09 21:21:48 följande:
    Den läkaren vi har är verkligen helknäpp! Vi har planer på att byta eftersom vi inte blir tagna på allvar med någon utan våra barns allergier! Det var samma läkare som sa att man inte ger barn under 1 år astma medicin ;)
    Tack för tipset ! Och om det vore gräsallergi kommer hennes rinnsnuva försvinna rätt snabbt va !? och återkomma om vi gör uppehåll med medicinen ?!
    Det borde vara så men det kan ta några dagar för snuvan att försvinna. Allergin beror också på hur mycket pollen det är. 

Min allergi är bättre nu när höet är slaget. Men är fortfarande allergisk dock inte samma klåda i halsen längre.
  • 2små2stora
    Mela78 skrev 2010-07-09 21:58:27 följande:
    Vill gärna dela med mig om hur det blev med dotterns förskola. Hon ska börja i augusti och nervös som jag är har jag bett om möte med avdelningspersonal och rektorn. Mötet gick bra, de var lättade över att det dottern åtminstone tål gluten och sädeslag, de hade fått för sig att hon var även allergisk mot dessa. Vi koncentrerade oss på de olika riskmomenten som finns och hur vi skulle göra för att det skulle bli så bra som möjligt för dottern, oss föräldrar och för förskolan (personal + de andra barnen).
    De lyssnade och gick med på alla mina önskelmål förutom en. De kommer inte sluta servera kokt ägg till mellanmål, men vi kom överens om att vi bestämmer en dag i veckan då dottern inte äter mellanmål på förskolan och dem dagen kommer de andra barnen få ägg. Samma kväll ska dotterns avdelning storstädas. Personalen ska få extra städutrustning, inför lite nya städrutiner osv. De kommer att vara mycket noga efter att äggmat serverats att alla kläder med spill ska bytas för att minska risk för kontamination. Dottern kommer aldrig att vistas på de andra avdelningarna (vilket annars sker ibland tex vid öppning/stängning och personalbrist). Och dottern kommer få egen plats vid bordet med en personal brevid sig och inget annat av barnen inom räckhåll (vi vet ju alla hur snabba barn kan vara att dela med sig eller smaka av varann). Vi har tillsammans gått igenom allt (mat, tvålar osv.) för att se vad dottern inte tål och jag har skrivit ihop en lång "godkänt-lista" till förskolan så att de snabbt kan kolla vad dottern får äta.
    Det känns så mycket bättre för mig nu. Vi har verkligen gjort allt vi kan för att minska riskerna. Och förskolepersonalen vill gärna förstå och kommer själva med bra synpunkter och förslag. Nu är min enda oro lunchmaten. Den lagas på annat håll av personer som inte känner min dotter, för de är dottern bara en lista med allergier. Jag är lite orolig för hur noga de kommer att vara. Inte så mycket för ägg längre, det verkar som att det mesta är äggfritt redan, utan mer för mjölk, soja och sojasläktingarna/baljväxter.
    Jag har lämnat en lång lista till köket på vad J får och inte får äta. Nu är det mycket enklare att göra det genom att använda sig av ICA's lathundar.

http://www.ica.se/ImageVault/Images/id_18/ImageVaultHandler.aspx
     finns före både mjölk, gluten och soja.
  • 2små2stora
    Kavat skrev 2010-07-09 23:38:56 följande:
    3busfrön, sojalistam har missat guarkärmmjöl även om guargum ( som jag aldrig ens sett i någon innehållsförteckning) och E412 finns med.
    det är sällan guarkärnmjöl finns utskrivet står oftast E412 då. 

Jag har varit i kontakt med ICA om att de inte har med sorbet och isglass på sojalistan. de skulle uppdatera den till nästa tryckning. 
  • 2små2stora
    Kavat skrev 2010-07-10 21:51:22 följande:
    3busfrön, tycker jag mest hittar saker där det bara står guarkärmmjölen vi äter ju vetefritt också så det kanske beror på vad man köper?
    Antagligen. 
  • 2små2stora
    cofiepropp skrev 2010-07-12 12:43:26 följande:
    Provar i denna tråden.
    Har fått Nutramigen utskrivet till dottern. Leverades första sändningen för ett par veckor  sedan, här levereras det med posten. Nu börjar det ta slut och jag beehöver mer. Läkaren skrev ut 6 uttag men hur gör jag nu föör att få en ny leeverans.
    BVC vet inte... VET NI hur man går tillväga??
    ska jag vända mig till förskrivaren varje gång jag behöver mer när det finns uitskrivet mpånga uttagf eller har posten koll på att de ska leverera en gång oi månaden?
    Du ringer apoteket, jag beställer J's mat via distansapoteket.
  • 2små2stora
    Smileycat skrev 2010-07-12 18:57:18 följande:
    Hej!
    Undrar lite hur era barns allergier "ser ut"? alltså eksem/ magont/ dålig tillväxt/ kräkningar/ avföringen..mm..?
    Och i så fall vad de är allergiska emot?
    Ska nu utreda sonen för bla celiaki (gluten), börjar väl där, ska ta blodprover på onsdag.. mest pga dålig tillväxt, han är nu 19mån o väger 9kg och 79cm.. Men han har lite "tendenser" till eksem (men storasyster är värre) och astmabesvär.. Allergier o astma i släkten, framförallt hans pappa..
    Magont, kräks ibland, lös grusig avföring och hon är allergisk mot mjölk soja och baljväxter. Och troligen gräs också.
Svar på tråden Allergitråden