Mela78 skrev 2010-07-09 21:58:27 följande:
Vill gärna dela med mig om hur det blev med dotterns förskola. Hon ska börja i augusti och nervös som jag är har jag bett om möte med avdelningspersonal och rektorn. Mötet gick bra, de var lättade över att det dottern åtminstone tål gluten och sädeslag, de hade fått för sig att hon var även allergisk mot dessa. Vi koncentrerade oss på de olika riskmomenten som finns och hur vi skulle göra för att det skulle bli så bra som möjligt för dottern, oss föräldrar och för förskolan (personal + de andra barnen).
De lyssnade och gick med på alla mina önskelmål förutom en. De kommer inte sluta servera kokt ägg till mellanmål, men vi kom överens om att vi bestämmer en dag i veckan då dottern inte äter mellanmål på förskolan och dem dagen kommer de andra barnen få ägg. Samma kväll ska dotterns avdelning storstädas. Personalen ska få extra städutrustning, inför lite nya städrutiner osv. De kommer att vara mycket noga efter att äggmat serverats att alla kläder med spill ska bytas för att minska risk för kontamination. Dottern kommer aldrig att vistas på de andra avdelningarna (vilket annars sker ibland tex vid öppning/stängning och personalbrist). Och dottern kommer få egen plats vid bordet med en personal brevid sig och inget annat av barnen inom räckhåll (vi vet ju alla hur snabba barn kan vara att dela med sig eller smaka av varann). Vi har tillsammans gått igenom allt (mat, tvålar osv.) för att se vad dottern inte tål och jag har skrivit ihop en lång "godkänt-lista" till förskolan så att de snabbt kan kolla vad dottern får äta.
Det känns så mycket bättre för mig nu. Vi har verkligen gjort allt vi kan för att minska riskerna. Och förskolepersonalen vill gärna förstå och kommer själva med bra synpunkter och förslag. Nu är min enda oro lunchmaten. Den lagas på annat håll av personer som inte känner min dotter, för de är dottern bara en lista med allergier. Jag är lite orolig för hur noga de kommer att vara. Inte så mycket för ägg längre, det verkar som att det mesta är äggfritt redan, utan mer för mjölk, soja och sojasläktingarna/baljväxter.
Jag har lämnat en lång lista till köket på vad J får och inte får äta. Nu är det mycket enklare att göra det genom att använda sig av ICA's lathundar.
http://www.ica.se/ImageVault/Images/id_18/ImageVaultHandler.aspx
finns före både mjölk, gluten och soja.