Inlägg från: 2små2stora |Visa alla inlägg
  • 2små2stora

Allergitråden

Tibell skrev 2010-06-14 20:47:00 följande:
    Om ni haft fint väder och varit ute mycket i kortbyxor kanske det är gräs?!
    Jag är allergisk mot gräs och skulle jag rulla runt ett par varv i gräset antingen bar om armarna eller benen täcks jag av kliande och svidande prickar!!
    Fast det kanske alla får?! Även de som inte är allergiska ?! Det påstår svärmor i allafall ;)
    Hon har haft strumpbyxor på sig i dag, var visserligen ute stund 15 min och hjälpte sin pappa med veden en stund efter maten och då hade hon inga stumpbyxor. Och hon var nog i väg på gräset också.
    Vi misstänker gräs på henne så det kan det ju vara.
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07 Lillknorr BF 6/10~~
  • 2små2stora

jag blir inte heller prickig av gräset, men kan inte ligga i det ändå för då kliar halsen sönder och näsan rinner.

• 2små2stora
    Tibell skrev 2010-06-21 10:13:47 följande:
    Mama Law : Usch fy vad jobbigt ni måste ha det =( Skickar alla styrkekramar jag kan !

ELI : Skönt att gubben din är med på noterna nu ;) Och jag kan förstå att du varit lite förvirrad. Hade jag med varit om mitt barn reagerat mer på glukossirap än 2-3 vete makaroner =) Men det var säkert så att bägaren rann över så att säga ! Nu hoppas vi på att lillkillen får må bra på vetefritt !! Ska hålla alla tummar!

Här hemma är läget bättre. Gnället beror säkert på att hon är i en utvecklingsfas. Har hänt hur mycket som helst med hennes utveckling den senaste veckan. Senast är att resa sig mot möbler= livrädd mamma ;)
    Torrfläckarna är inte röda längre utan typ gula/oranga och flagnar lite. Så det är nog på tillbakagång!! Vet dock fortfarande inte varför de kom.
    Nu får hon endast välling och gröt. Har backat med matsmaskisarna. Vi måste få ordning på hennes hårda mage först.
    Prata med barn om att få Movicol junior till henne. Det får min tjej och det funkar jätte bra på henne, det binder vätska i tarmen så att avföringen blir mjuk och stimulerar inte tarmen på samma sätt som laktulos gör. Laktulos kan bli "beroende" framkallande för tarmen.  Man blandar det det i maten/vällingen etc.
  • 2små2stora
    EL I skrev 2010-06-21 11:17:26 följande:
    hoppas att alla läkare är lika "glada" i att skriva ut det som er läkare. här skrivs det inte ut innan de är 2 år fast jag vet att många som är mindre än 2 år fått det utskrivet på andra ställen. jag fick tjata i ett halvår för att få det utskrivet till min son o han var 2.5 år när jag började tjata

laktulos kan man ha i MÅNGA år. det är inte beroendeframkallande. vi har patienter som stått på det i tiotalet år och sen är det bar att ta bort det utan problem.
    Sedan tycker jag att det är fascinerande att de vill skriva ut laktulos till mjölkallergiker då de flesta mjölkallergiker inte kan bryta ned laktos sedan mjölkallergin försvunnit.

Det är inte alla som blir hjälpta av laktulos ger man så stora mängder som 15 ml till ett litet barn är det dags att se över alternativen.

Jag har haft patienter som har haft jättebesvär när laktulosen har tagits bort.
  • 2små2stora
    EL I skrev 2010-06-21 11:46:25 följande:
    jo alla är ju individer. jag säger inte att du har fel. jag tycker själv movicol är 1000000 ggr bättre än laktulos. jag tänkte bara inte att folk skulle bli skrämda och tro att laktulos är farligt.
    Nej farligt är det inte men det ska nog inte användas så lättvindligt som det faktiskt gör. tycker att det rekommenderas till höger och vänster. Men jag har en känsla av att katrinplommonpuré kan fungera nästan lika bra.
  • 2små2stora
    mimpen skrev 2010-06-21 18:25:01 följande:
    Jag måste bara få berätta. Nu har jag ätit sojafritt i snart två veckor och Hjalmars eksem är. Öh. Borta!!! Och vi har glömt smörja med kortison två kvällar, och det är ÄNDÅ hur fint som helst på kinderna! Tjohooo! Hoppas jag inte tar ut glädjen för fort nu, men det känns så skönt att äntligen ha kommit på det. Fast jag är lite sur på mig själv som inte uteslöt sojan tidigare. Jaja, lätt att vara efterklok!

Fast det blir kortison idag, man ska väl trappa ner långsamt hur som helst vill jag minnas?!

Lite klurigt är det, och jag tokläser innehållsdeklarationer på ett helt nytt sätt. Det mjölkfria satt ju liksom i ryggmärgen, men det här är nytt. De där E-numrena finns ju överallt. Men jag hittade en bea-sås hos mamma och pappa som var båda mjölk-och-soja-fri, så jag fick lite sås där på middagen i varje fall!
    Jag hittade en jättebra lapp på ICA Maxi i Södertälje där det stod vad som innehöll soja och alla konstiga namn och nummer, fanns även för andra allergier. Den var inte större än att den rymdes i plånboken.

Felix Fisksås med dill och citron är ok även deras kalla vitlöksås.
  • 2små2stora
    Kavat: du måste ju få lämna båda barnen samtidigt annars så funkar det inte. Fråga rektorn om det är meningen att du ska behöva åka tor dagis 1 gång/tim?

det känns som om det måste vara lättare att hålla honom ifrån mjöl om det är i sås än om det virvlar runt som damm i rummet.  Eller ska de då sluta med flingor och sånt till frukosten. Smörgåsar som barnen tar i med händerna måste väl sprida mer än sås som äts med bestick.
  • 2små2stora

Johanna satte de på kanten bredvid fröken och inget barn bredvid henne. Hon fick sedan vara den som först dukade av sin tallrik, bestick och glas.
    Än så länge så har den ordinarie personalen aldrig gjort fel utan har hon fått i sig mjölk/soja så har köket gjort fel.

Nu ska hon byta avdelning så det blir spännande att se hur det kommer att fungera med hennes mat.

• 2små2stora
    Kavat skrev 2010-06-22 09:38:15 följande:
    Det luriga med sonen är att sätter de honom brevid en mjölkallergiker som dricker havredryck och har havrebaserade grejer och det spills är det betydligt värre än om det spills mjölk.

Miralicia, mm, ibland är det inte så genomtänkt. Vissst är det smidigare för det dagiset som slipper. Och det känns sjukt att "vägra" allergidagis eller behöva avliva katterna och vara hysteriskt noggranna även med pälshår för att dagiset ska få det lättare...
    Men jag har ju dessutom pratat med allergidagiset och fått svaret att de inte tar bort havre och vete till övriga, så jag ser inte hur det skulle bli bättre för sonen ens förutom att personalen har större kunskap/erfarenhet och bättre städ skulle jag gissa..
    Varför ska han gå på en 1-3 avdelning för att sedan byta avdelning igen om 1 år?? det verkar ju hel knäppt. Blir ju ingen trygghet alls för honom då. En som nästan är 3.5 år har inte så stor glädje av en 1-3 avdelning har de tänkt på det?
  • 2små2stora
    EL I skrev 2010-06-22 17:39:42 följande:
    Blir galen! hittar inte en enda glass utan glukos-frukossirap! Bör man kolla runt med varje företag vad de använder när de gör detta eller är det olika innehåll olika gånger?
    Vet att i bloggen utanallt så finns det glassar men har inte hittat en enda av dem i affären!! Ska det vara så jävla svårt!

Sonens läkare tror inte på att han är känslig mot glukossirap utan av själva t ex röda bären...men han kan käka en hel liter jordgubbar utan tillstymmelse till röda kinder men sen får han 2 godisbitar eller en glass med glukossirap i och då blir han röd efter någon timme. Det måste ju vara så att det är glukossirapen som han är känslig mot??!?!
    Vad ska glassen vara utan?

oatlyglassen görs på havre men glukossirapen är gjord på majs och inte vete.
Svar på tråden Allergitråden