Inlägg från: 2små2stora |Visa alla inlägg
  • 2små2stora

I stockholm kan man köpa Risglasspinnar på Goodstore. Ska man ha torrvaror så finns det en hel del att köpa i deras webbshop.

~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07 Lillknorr BF 6/10~~
  • 2små2stora
    EL I skrev 2010-06-22 18:56:52 följande:
    I dag på dagis hade de firat en kille som fyllde 3 år och de hade ätit glass. När jag kom o hämtade så sa de att de var väldigt försiktiga med vad de ger E. De gav honom ingen glass för de är så osäkra på vad han kan och inte kan äta så han fick frukt .
    Jag sa att jag tyckte det var jättebra! När jag hittat en glass som han kan äta så ska jag lämna ett paket där så kan de ta av den när det är födelsedagar, men hittills så funkar det bra med frukt till honom. Snart märker han väl dock att de andra får men inte han ;- ) så till hösten måste jag fixa något.

Känns dock skönt att de tar det på allvar och att de verkligen lyssnar när jag säger att han verkar vara väldigt känslig. De försöker fixa och dona så gott det går  så det känns kanonbra!

Hoppas det ordnar sig för dig också kavat för det ska ju inte vara meningen att det ska bli ett sådant rabalder bara för man har ett allergiskt barn! Helt sjukt!
    funkar raspyglassen som man gör själv?
  • 2små2stora
    mimpen skrev 2010-06-22 19:21:11 följande:
    Hur gör man rapsyglasspinnar?
    Man köper Rapsy glassmix. jag brukar mixa hallon eller blåbär och blanda i sedan häller jag det i glassformar.
  • 2små2stora

Jag har gjort klasspinnar av överbliven tårtfyllning också som är mäkta populär hos alla mina barn. Mjölkfri vaniljkräm (Ekströms kokbara marsán och havredryck) mixade blåbär och hallon som blandas ihop. Gjorde även med mixade färska jordgubbar.

• 2små2stora
    Kavat skrev 2010-06-22 20:09:59 följande:
    Det lät gott! Mums!
    Man får vara ganska generös med sockret bara
  • 2små2stora
    Kavat skrev 2010-06-22 19:16:51 följande:
    Jooo, det är väl så tyvärr, men tycker det är så himla kasst. Vi VET hur dålig han blir. Det borde ju räcka eftersom läkarintyget styrker det.
    Nu kommer förhoppningsvis inte ägg bli problem, men han ska ju inte behöva få andnöd för att de ska reagera?
    Tyvärr, på ett sätt, så får han ju bara långsamma reaktioner på sädesslag, vad vi vet (han har ju inte fått i sig några mängder utan mest spår av, glukossirap mm) så de kommer ju inte märka något och gissar att de ringer och säger han har magsjuka om han skulle reagera med att spy/diarré.. Men å andra sidan får han ju hemska eksem på kinderna "direkt" vid vetekontakt, men det är ju inget livshotande som tur är. Men nog så jobbigt för honom.

Låter ju toppen att de dricker risdryck på hennes förskola, man kanske skulle flytta?! Mmm, vi får väl se hur det blir tillslut...
    Johanna reagerar först 1 dygn efter att hon varit utsatt för något hon inte tål och bara med magen. Ska dagiset krångla så ta kontakt med kommunens ansvarige för barnomsorgen och fråga om sonen ska behöva bli diskriminerad bara för att han är allergisk.
  • 2små2stora
    Tibell skrev 2010-06-23 14:43:49 följande:
    ELI : För oss tog svaren lite mer än 1 vecka!!

På tal om prover. Hur många utav era barns allergier/överkänsligheter visar sig på prover ( Patch, RAST, prick )
    Och hur många har visat sig via elimination och provokation??!?!
    Johanna har bara gjort pricktest x flera men alla har varit negativ.

Men genom provokation har vi hittat mjölk, soja, sojasläktingar, fänkål. Dessutom reagerar hon på gräs vilket får mig att tro att den igentliga allergin är gräs och soja mm är korsreaktioner.
  • 2små2stora
    MamaLaw: det såg inte roligt ut alls

Johanna har världens blåklocka över vänster öga efter ett litet myggbett på kinden igår
Svar på tråden Allergitråden