Inlägg från: FenomenaA |Visa alla inlägg
  • FenomenaA

Allergitråden

Då så... nu har lilleman fått sin första (oplanerade) mjölkprovokation. Han är 14 mån och har aldrig ätit mjölk innan, och jag som ammar slutade med mjölk för ett år sedan. Han fick tag på syrrans tomma mjölkglas i förmiddags, och drack någon halv tsk iaf. En klassiker va? Inga reaktioner än. Vi går som på nålar... och hoppas att det inte blir nåt.

• FenomenaA

Bröd utan sädesslag i bakmaskin, funkar det? Tänkte på att bakmaskinsbröd brukar bli lite trist även MED vanligt mjöl.

• FenomenaA
    Varning! När jag skulle köpa Plamil för Kung markatta (på mitt vanliga ställe) var den plötsligt märkt med spår av soja. Och ja, det var Kung markattas. Tur att jag läste. Jag tyckte att lilleman verkade reagera när jag ätit choklad i höstas, men eftersom han klarar kakao och plamil är utan allt så la jag tanken åt sidan. Jag som skulle göra julgodis åt mig...  :/
  • FenomenaA
    Kavat skrev 2010-11-29 16:32:46 följande:
    Spännande... Håller tummarna!
    Tack! Reaktionen kom tyvärr, men inte så dramatisk. Ljusröda fläckar i går kväll, lite klåda (gav Tavegyl) och en del små prickar idag. Men det positiva är väl att vi nu vet(?) att mjölkkontamination inte har orsakat rödflammighet i ansiktet (med lite urtikaria) aom han har haft några ggr. Jag gissar då att det är vetesmulor, för soja och ägg har vi inte hemma.
  • FenomenaA
    Kavat skrev 2010-11-29 16:38:11 följande:
    Vi älskar brödet i formlimpeform med massa saker i, men det blir bränt på ytan tyvärr så måste skära bort. Annars så köper vi Garbos Quinoabröd, det enda sonen tål och rostar.
    De hade guar i ett tag men nu har jag bara hittat utan igen.
    Är Garbos Quinoabröd naturligt glut.fritt och fritt från mjölk, soja, sojasläktingar och sojalecitin? Finns det fler såna produkter? Har bara läst om Moilas flatbread, men inte hittat dem. Har letat i frysdiskar många gånger men aldrig hittat nåt bröd som funkar för oss.
  • FenomenaA
    lövet2 skrev 2010-11-30 13:15:14 följande:
    Jag vill göra köttbullar till jul. Speciella köttbullar till dottern, som inte tål vete (och ev något mer sädesslag), mjölk, ägg eller soja. Har letat runt på vartenda allergiforum jag hittat, men det är alltid något i receptet som är förbjudet. Någon som kan tipsa?
    Jag brukar bara ha köttfärs, riven lök och kryddor. Om man vill ha utfylldnad för koncistensen så kanske mosad potatis eller Oldas rismjöl blandat med risdryck?
  • FenomenaA
    lövet2 skrev 2010-11-30 15:21:50 följande:
    Går de att steka då, eller faller de i sär? Jag började lite desperat fundera på att helt enkelt göra frikadeller av barnmatstyp. Koka köttfärsbollarna och så kanske bryna på dem efteråt för färgens och smakens skull.
    De håller ihop. Förra julen gjorde jag köttbullarna till släktens julbord, jag stekte dem i långpanna och värmde på i stekpanna. De hade fin färg och smak. Tillräckligt goda iaf. :)
  • FenomenaA
    Kavat skrev 2010-11-30 16:12:17 följande:
    Jag har bra recept. Har po-fiber och oja (eller soltorkad tomat+oljan+kryddor) i samt fiber husk som också binder lite.
    Återkommer med mängder om det är intressant?
    Ja!
  • FenomenaA
    tes 75 skrev 2010-12-01 11:40:47 följande:
    suck, apropå förskola & allergier. vi lämnade in ett nytt allergiintyg till dagis förra veckan, med fisk, ägg & majs som nytillkomna födoämnen (utesluter mjölk, sädesslag & baljväxter sedan tidigare). så kom sonen hem alldeles röd av utslag runt munnen i måndags, och sambon säger att de sagt att Einar ätit makaroner till lunch. jaha, det var som 17 tänkte jag, har verkligen den otroligt osamarbetsvilliga köksansvariga fått tag på rispasta? nej, förstås inte, hon hade gett majsbaserade glutenfria makaroner. varför? för att hon "inte haft sina glasögon på sig när hon läste läkarintyget".

?!?!?!?!!!!!!

idag har jag författat ett mail till förskolechefen. 
    Skrikandes Helt galet! Där kan man snacka om tjänstefel! Det var väl nån i tråden längre bak (har inte hunnit med och läsa) som fick lov och polisanmäla någon ansvarig för maten för att det skulle hända saker? VEM läser ett läkarintyg om allergier slarvigt (som det ju blir om man eg behöver glasögon). Jag blir orolig för min sons framtida förskolevistelse när jag läser om sån här idioti.
  • FenomenaA

Hej igen! Jag har inte hunnit följa er så noga, men har fått många ovärdeliga tips här. Dessutom har sonen mått lite bättre senaste halvåret. :D Han är allergisk emot mjölk, ägg, vete, soja, sojasläktingar och jordnötter. Vi utesluter även andra sädesslag (utom ren havre), mandel, nötter, skaldjur, sesam, en del frukter mm.

På det stora hela mår sonen bra, så länge han inte snor syrrans macka eller liknande.

Svar på tråden Allergitråden