Inlägg från: FenomenaA |Visa alla inlägg
  • FenomenaA

Allergitråden

Allrona skrev 2011-12-19 10:36:55 följande:
    Fru fenomena - det är inte jästen han reagerar på? Testa köpa (eller baka) surdegsbröd och se om han reagerar likadant på det.
    Jag har också tänkt den tanken om både honom och mig själv, att det kan vara jästen. Hans bajs luktar lite jäst, noterade jag idag.

Fast vi har ju båda ätit Garbo sport nat-glut.fri limpa innan, och den innehåller ju jäst. Fast den är först fryst och sedan rostad, så magen kanske reagerar annorlunda på nybakt bröd? Visst sägs det att man kan få ont i magen av för mycket nybakad bröd? Eller var det bara något min mamma sa för att vi inte skulle äta upp alla nybakade bullar? :D
  • FenomenaA

Vill inte tro att jag som mamma (som har uteslutit mycket pga amingen) har blivit allergisk nu. Men så kan det förstås vara. Jag är def laktosintolerant nu. Det kanske jag var förut med, vet att jag fick ont i magen av vissa rätter. Men jag tror jag flyttar den diskusssionen, om mig, in på "hemliga" när jag har tid att skriva.

• FenomenaA
    Ang BETAPRED är det en vanlig ordination med 6 x 0,5 mg betapred till en tvååring, vid behov?
  • FenomenaA

Förlåt att jag spammar. Vi har fått Betapred utskrivet som akutmedicin till sonen, men här verkar det som att Betapred inte påverkar i det akuta skedet. http://www.lakartidningen.se/engine.php?articleId=4598

Sonen har aldrig reagerat med anafylaxi, så det finns tydligen inte på kartan att ge oss adrenalinpenna. Normalt sett så känner jag mig trygg. Men vid ex julfirande, där vi inte väljer vilken mat som ska finnas framme, och sjukvård finns LÅNGT borta så känns det värre. Sonens läkare säger att det är extremt ovanligt med dödsfall. Men hur överbryggar jag gapet mellan min oro (när sjukvårdsmöjligheterna är begränsade) och logiken i att dödsfallen är få?

Sonens ägg- och jordnötsallergi beskrivs som måttlig.

• FenomenaA
    2små2stora skrev 2011-12-20 10:20:31 följande:
    Har inte reagerat med andnöd/anafylaxi tidigare så är det inte så troligt att han gör det nu.
    Vi har aldrig haft jordnötter hemma och heller inte ägg sedan sonen var bebis. Hemmet har varit helt äggfritt förutom att dottern har fått färdigköpta pannkakor som värmt i mikron några gånger. Det är väl delvis det som skapar osäkerhet, av han inte har varit utsatt för det. När han var mindre var han kontaktallergisk  emot mycket och fick nässelutslag ibland.
  • FenomenaA

Vågar ni låta era barn äta ute, bara maten är fri? Jag är rädd för kontamination. Vi har inte kommit in i att våga äta ute, för sonen har varit så liten och haft så lång lista på allergier. Nu kanske det kan bli mer sånt (när kan klarar mjölk o antagligen vete).

Kan man äta på McD eller Max, och få helt fritt från ägg, jordnötter, nötter, mandel, soja och ev sesam? Förut har vi inte vågat pga överhängande risk för kontamination av vete och mjölk via stekbord och fritering, men det är inget problem nu.

• FenomenaA

God Jul på er, alla kämpande föräldrar!

Jag känner igen den där känslan av att det är meckigt att åka bort. I jul ska vi, istället för vår vanliga turné, bara åka bara till ett ställe för en natt. Sen hem och sen nästa ställe nån av mellandagarna osv. Det är så mycket packande och passande när man är borta. 

• FenomenaA

Prince or princess: det stämmer inte att de måste ha astma. Vår son, som har multiallergi med kontaktallergi och har fått 1/2 vårdbidrag beviljat. Men visst behövs det att man har påtagligt merarbete, med läkarintyg på detta. Man måste ha ett visst antal timmar merarbete i veckan beskrivet detaljerat i ansökan. Minns inte just nu hur många.

• FenomenaA
    Nu behöver jag er hjälp med min tidigare ickeallergiska dotter. Hon är fem år och och har alltid haft känslig hud. När hon var 1-3 år hade hon klåda vid blöjkanten, men inga synbara eksem. Testade neg på pricktestpanel. Hon har reagerat allergiskt på flera solcremer, men tål denna www.lovelula.com/pd-badger-unscented-sun.cfm

Vi smörjer hennes relativt torra ben och höfter med MIniderm varje dag. Dottern har tidigare haft problem med förstoppning av och till, men under senaste året har det varit under kontroll. I somras hade hon ljusröda fläckar på bröstkorgen, som försvann med Mildison, Nu under jullovet så har fläckarna blossat upp mer, och hon har haft ont i magen vid något tillfälle varje dag senaste veckan (men bajsat varannan dag som vanligt). Fläckarna är inte torra eller sträva, och är ljust ljust aprikosfärgade. De sitter på bröstet och runt armhålorna, och är en eller några cm i diameter. Hon har inte klåda.

Hon äter allt, fast mkt sällan nötter, mandel och jordnötter (har inte det hemma pga sonen och förskola serverar inte detta). Hemma äter vi inte ägg, förutom köpepannkaka nån enstaka gång till dottern och maken. På förskolan äter hon allt. Nu på jullovet har hon ätit äggfritt, utom pannkakor en gång (och det var iofs efter det som utslagen blev värre, men å andra sidan äter hon ägg i mat på förskolan). Det enda som jag kan komma på att vi har gjort annorlunda är att hon oftare har ätit yoghurt med müsli, och därmed fördubblat sitt mjölkintag, och börjat med psylliumfrön för magen.

Det var svårt att fånga dessa ljusa fläckar på bild, de syns mycket tydligare i verkligheten. Men det känns inte normalt att hon har dem.

Tacksam för tankar!
  • FenomenaA
    barefoot skrev 2012-01-08 10:44:47 följande:
    Fru Fenomena: Vår dotter hade ljusa fläckar runt armhålorna när hon var drygt 1 som ej besvärade och en läkare som tittade på dem misstänkte att det var svamp. Vi gjorde dock inget annat än att sluta bada varje kväll och de försvann så småningom... 
    Tack! Det hade jag inte ens tänkt på! Är  man allergimamma så är man. :P Ska prova med Cortimyk som vi har hemma.
  • FenomenaA

Ang vårdbidrag. Vår son ska börja på förskolan i vår, hur mycket tid lägger man på att prata om allergierna med förskolechef, förskolepersonal och förskolekök? 

• FenomenaA

Vad skönt t0va! Jag minns känslan av lättnad både när vi äntligen fick rätt hjälp av sjukvården och den enorma lättnaden när sonen äntligen började må bättre. Nu, när han snart är 2 ½, mår han väldigt bra trots flera allergier.

• FenomenaA

Så är det dags för lillen (2 ½ år) att börja förskolan. Det känns spännande! Förutom allergiaspekten då. Jag hade skrivit lite information och listor till förskolan, som ligger i min trasiga dator. Nån som kan dela med sig? Sonen är allergisk emot ägg, sädesslag, soja, sojasläktingar och jordnötter. Utesluter även nötter, mandel, sesam, kiwi och ananas. Kontaktallergi. Hoppas på lite starthjälp! 

• FenomenaA

Har ½ VB för sonen och har trygg hansa. Vi får ersättning av trygg hansa varje månad pga VB, men de tar inte ställning till allergierna i sig förrän vid 18 års ålder.

• FenomenaA

Vilken isglass kör ni med, som är utan allt och som funkar för veteallergiker?

Sonen har röda prickar över hela hakan, som blossar upp och bleknar men försvinner inte. Han har haft dem hela våren, ungefär sedan att han började få piggelin eller Malaco Tuttifrutti-godisar ibland. Fast han började också förskolan i samma veva, så det kan vara vad som helst där (tror han får piggelin där ibland också). Nu är det snart semester och då blir det intressant att se vad som händer med prickarna. fast ska nog inte ta bort piggelin/tuttifrutti samtidigt som förskolan är slut.

först trodde vi det röda eksemet var pga dreggel, men det har inte hjälpt med kortison, inotyol eller svampsalva. dessutom har de röda prickarna kommit över överläppen ibland. sonen torkar iofs bort dreglet med ärmen, och sprider på så vis ut fukten.

Några tankar? 

• FenomenaA

Kavat, det där med D-droppar, gäller det även 3 år +? För vi ger inte det till vår nästan 3-åring längre. 

• FenomenaA
    Kavat skrev 2012-07-14 14:15:01 följande:
    Japp, enligt barnens dietist gäller det även vuxna med allergier..
    Tack Kavat!
Svar på tråden Allergitråden