Inlägg från: FenomenaA |Visa alla inlägg
  • FenomenaA

Allergitråden

Miralicia skrev 2010-08-17 22:24:09 följande:
    Miralicia skrev 2010-08-17 22:24:09 följande:
    Senallergiska är T-cellsförmedlade, IgG är bla inblandade när det handlar om tex insulinresistent diabetes, hyperakut avstötning efter transplantationer, hemolytisk anemi.

Klistrar in en del av lite plugganteckningar jag gjorde tidigare i vintras/våras utifrån böcker & föreläsningar om Immunologiskareaktioner:
    Klistrar in en del av lite plugganteckningar jag gjorde tidigare i vintras/våras utifrån böcker & föreläsningar om Immunologiskareaktioner:

Immunologiska reaktioner

Immunologiska reaktioner delas in i olika typer:

Typ 1-reaktion – snabballergisk reaktion. IgE-antikroppar, mastceller och/eller basofila granulocyter är involverade.

Mastcellen finns runt blodkärl i luftvägar, tunntarmens slemhinna, i bindväv och i underhuden. Den reagerar på receptorer i form av IgE-Fc-delen, C3a & Substans P och även på ”ämnen” i form av värme och kyla. Inne i mastcellen finns granulae som innehåller histamin, heparin (glukoaminoglukaner), proteaser (tryptas oc kymas), trombocytaktiverade faktorer, prostaglandin (PGD2) och olika kemotaktiska faktorer,

På mastcellens yta finns allergenspecifika IgE och om små mängder alelrgener passerar slemhinnor och fastnar på de allergenspecifika IgE. När allergener fäst på två intilliggande IgE så sker en signal in i mastcellen som gör att mastcellen spricker och släpper ut sitt granulae med innehåll av bla histamin. Det gör att histaminet fastnar på histaminreceptorer på endotelceller som gör att endotelcellerna drar ihop sig så att det bildas mellanrum mellan cellerna. Det i sin tur möjliggör för blodplasma att strömma ut i vävnaden. Kapillärer och venoler dilateras och histaminet retar nervändar vilket ger smärtsignaler och ger en axonreflex som leder till frisättning av substans P.

Ger upphov till en kraftig och snabb inflammation som orsakar allergiska symtom, tex anafylaktisk chock (blodet), hösnuva (slemhinnor), diarré/kräkningar (mag-tarmkanalen), urticaria (hud) eller som astma (lungor) beroende på i vilka organ som mastcelelrna påverkas.

Typ II-reaktion – antikroppsmedieras cytotoxisk reaktion. Reagerar på antigen bundna till kroppsegna celler. Reakterar på fixerade antigen (IgM först, senare IgG. ADCC, komplementsystemet, T-mördarceller.

Har funktion att snabbt eliminera mikroorganismer, samlar ihop dessa för snabb nedbrytning som ofta sker i lever eller mjälte. Patologiska reaktioner kan kroppsegna celler elimineras eller skadas, kan ev orsakas av korsreaktion där kroppen tar fel på Kan ge hemolytisk anemi, leukopeni, trombocytopeni, hyperakut avstötning (min-48 timmar) vid transplantationer, reumatisk feber, hypertyreos, insulinresistent diabetes

Typ III-reaktion – immunkomplex fälls ut i vävnaderna

Immunkomplex (antigen + antikropp) fälls ut i vävnaderna och neutrofila granuloccyters granulae-innehåll orsakar att kroppsegna celler skadas och att en lokal inflammation uppstår. Exempel på patologiska reaktioner: vaskuliter (stora komplex fastnar i små kapillärer), njurar (små komplex), lungor (små komplex) ”tröskdammslunga”, leder (små komplex), glomeruloneufrit (ytstrukturen på bakterier binder till protein som finns i glomeruli) Ex på sjukdomar som orsakas av typ II-autoimmunitet SLE

Typ IV-reaktion – fördröjd överkänslighetsreaktion. Ger en reaktion efter timmar eller dagar. Det cellmedierade immunförsvaret är inblandat med T-mördarceller och makrofager (neutrofila granulocyter).

Utlöses av organiska och oorganiska ämnen, fettlösliga, små. Uppkommer lättare vid skada eller infektion. Något ämne tas upp av kroppen och stöter ihop med T-cellsaktiverande cytokiner. Dessa bildar specifika T-celler och minnesceller – sensibilisering. Minnescellerna patrullerar i vävnaderna. Kemokiner bildas av aktiverade makrofager, T-celler och epitelceller och dessa bryter ner vävnadens normala arkitektur. Efter några timmar eller ett par dygn syns reaktion till följd av ökat utsläpp av fibrinogen, bradokinin och histamin. Exempel på reaktioner, senreaktioner på insektsbett, kontakteksem även födoämnen.
    Så kräkningar inom en timme (som sonen fick av nutra aa) är IgE-förmedlad typI-reaktion? Och nässelutslag (som han har fått på kinden nån enstaka gång) också?

Men de prickar och klåda som gäckar oss är troligvis typ IV-reaktion – fördröjd överkänslighetsreaktion?

Intressant eftersom vår upplevelse var att han reagerade på ett sätt av sojaoljan i Nutramigen AA (utan proteiner), med kräkningar magont på natten och lite utslag. Han reagerar på ett annat sätt, med prickar och jobbigt klåda på _något annat_. Vi har trott att det är mjölk, tex tvål med mjölk hos min mamma. Men det händer relativt regelbundet, vi kan inte fatta att han verkligen skulle få i sig mjölk regelbundet. Kanske är det flera saker han reagerar likadant på?

Nej, han är inte bra. :(
  • FenomenaA
    Tibell skrev 2010-08-18 21:34:23 följande:
    När det pratas om recept här kan jag passa på att fråga om någon har vanligt frukostbröd utan mjölk, soja, vete (inklusive vetestärkelse) elle havre ?! Eller om det finns något köpebröd att få tag på!?
    Sempers finmix enligt recept på förpackning har jag lyckats bra med, men den har en sojasläkting. Nu har jag bakat en gång med lailas gula och det jäste knapp (men en gång är ingen gång).
  • FenomenaA
    Tibell skrev 2010-08-18 22:23:21 följande:
    Hmm..får nog ta och prova och se om hon reagerar på sojasläktingar snart då. Vore ju himla smidigt om hon kunde tåla det! Annars vet jag inte hur vi ska göra med bröd ?!
    Lailas gula är utan sojasläktingar. Finns det fler?
  • FenomenaA
    Tibell skrev 2010-08-18 22:30:12 följande:
    åhh vad bra =) Och utan vetestärkelse med ?!
    japp. men jag har inte lyckats baka bra med det än, men det har säkert nån annan här inne?
  • FenomenaA

Ang jordnötter så visade det sig på RAST i våras att lillen är sensibiliserad emot jordnötter. Som jag förstår så har det bildats antikroppar, men han är inte allergisk än och skulle inte reagera allergiskt FÖRSTA gången han får i sig det. Men hur vet man att han blir allergisk? Han kan ju få i sig tex choklad av misstag med jordnötter eller spår av jordnötter?

Jag kan tillägga att han inte har ätit jordnötter, men att jag gjorde det när jag var gravid och när han var nyfödd.

• FenomenaA
    susieQ skrev 2010-08-22 14:15:29 följande:

Hoppar in en vända igen för jag känner mig så uppgiven. Det är drygt en månad sedan vi var hos dietisten och efter det på allvar och systematiskt började introducera fast föda till Olof. Det första grönsaken vi provade efter det var morot - och vi har idag kommit så långt som till, ja just det, morot! På en månad så är det det enda som vi känner oss relativt säkra på att det funkar av allt vi testat. Övriga saker vi provat är risgröt, riskex, potatis, plasternacka, bovete, banan. Vi får hela tiden avbryta och backa, låta honom återhämta sig komma igång med mat, sen pröva nåt nytt, så funkar det inte och så får vi börja om.

Det är så tråkigt. Jag har inte ens lust att ge honom mat längre. Det blir bara en massa eländigt analyserande och osäkerhet och så får vi backa, eler så blir han jättedålig. Det jobbiga är ju att även när han bara får neocate så får han regelbundet en massa reaktioner och vi vet inte vad dem beror på. Misstänker att han hittar smulor på golvet nånstans och petar i sig, men hur sjutton ska jag veta vilken smula det är? Och dessa reaktioner gör ju att jag egentligen inte vet när jag testar nåt nytt om det är det nya han reagerar på eller om det är något annat han har petat i sig....

Suck vad detta är jobbigt... Så, nu har jag klagat av mig lite till en massa rara människor i samma situation som förstår detta, för det är ju ingenting som övriga omgivningen gör precis...

(läser ikapp, och svarar därför på gamla inlägg)
    Vi är också där, att försöka utöka lillebrors kost långsamt. Han äter lite neocate nu, som han verkar tåla. Och ammar en hel del, och en hel del mat. Han mår för det mesta bra, men då och då kommer prickar och klåda då och då. Dock inte så illa som förut. Det är frustrerande att inte veta om det beror på vad han äter, vad jag äter eller på kontamination?

Är det vanligt att hela familjen blir mjölkfri? Vi lagar mat utan allt, men maken och dottern äter mjölk i andra former. Sonens läkare avrådde ifrån att låta dottern vara mjölkfri en period, för att man inte ska offra det frisk barnet. Hon skulle i så fall äta och dricka mjölk på förskolan tre dagar/vecka, och vi skulle tillgodose hennes kalciumbehov. Det är bara en tanke, att prova det under en kort period.
  • FenomenaA
    Mamsie skrev 2010-09-08 12:11:34 följande:
    Hittade den! www.moilas.fi/old/swe/index.cfm?ID=1482  Det står Flatbread på förpackningen men på hemsan kallar de den Stenugnsbakat tunnbröd, 3st 210gr
    Ingredienser: vatten, potatisflingor, rismjöl, bovetemjöl, tapiokastärkelse, majsmjöl, socker, jäsningsmedel [E450, E500], salt (1,0 %), jäst.

Har du nåt ca-pris på förpackningen?
    Var köper man dessa? har tittat efter dem. (har inte läst trådens sista sidor)
  • FenomenaA

ViFrånLandet:
    Vår äldsta har inga födoämnesallergier (men har känslig hud och reagerar allergiskt på solcremer) men lillebror kom och överraskade med (multipla?) födoämnesallergier. "life is like a box of chocolate... You never know what You're gonna get"

• FenomenaA
    Mamsie skrev 2010-09-13 23:15:41 följande:
    Ingen aning! Fråga i de större butikerna - ICA/ICA Maxi brukar vara bra. 
    Tack, det ska jag!
  • FenomenaA

Lillebror har fyllt ett år och vi hade kalas i helgen! :D Vi hade fixat fika som var "utan allt" och det visade sig vara ett bra beslut. Lillebror fick smaka fikabröd! Stora och små kunde gosa med lillebror, och han kröp under bordet och åt smulor.Hjärta Och vi föräldrar kunde slappna av! Vi bjöd på chokladbollar, äppel- och blåbärspaj med vaniljsås, rischokladkola och kokoskolakakor. Jag var rätt stolt över att ha bakat detta utan allt.

Svar på tråden Allergitråden