• AAEV

Allergitråden

FrökenLindström skrev 2010-10-26 12:40:24 följande:
    Vifrånlandet: Lactacyd innehåller mjölk, tål han det?`
    Eller nu blev jag osäker. Vet att doktorn sa att vi inte skulle använda den på E.
    Minns också att jag läste en artikel för ett tag sen om en tjej som var jordnötsallergiker och använde lactacyd som tydligen innehöll jordnötsolja. Hon blev såklart jättedålig.
    Kanske kan vara värt att kolla upp? Be dom byta tvål ett tag o se om det blir bättre...
  • AAEV
    Kavat skrev 2010-10-26 14:16:50 följande:
    ? Osäker men har för mig att den innehåller mjölksyra och det har inget med mjölkprotein att göra utan är det som bildas i kroppen t.ex. Eller innehåller den verkligen mjölk?
    Däremot är jordnötsolja värt att kolla upp!
    Som sagt, jag blev väldigt osäker nu. DEt blir lite virrigt i huvudet ibland.
  • AAEV

Ursäkta mitt långa uppehåll från tråden, det har varit lite mkt här hemma.
    Lillan har varit ganska dålig, astman förrvärras när hon är sjuk och sjuk är hon jämt nu känns det som.
    Vi har även kunnat konstatera att hon inte tål ketchup. Borde vara tomaten då va? vad ska man då ha i köttfärssåsen? Hennes kinder som ständigt är röda var riktigt riktigt fina i lördags, inte en gnutta eksem. Så åt hon lite ketchup och vips så är dom röda och flammiga igen.

Men läkaren vi har är inte riktigt 100 känner jag, hon undrade bara vad vi smorde hennes kinder med och då sa jag "någon vanlig salva från apoteket" o frågade henne vad hon tyckte vi skulle använda. Då tyckte hon att "den blir nog bra". Så nu frågar jag er, mina experter, vad ska jag egentligen smörja med?

• AAEV
    Lussekatten87 skrev 2010-11-18 15:16:58 följande:
    Hej på er!
    Jag har en dotter som är mjölk,ägg,soja,fisk och citrusallergiker.
    Hon går på förskola sedan 2-3 veckor tillbaka. De senaste 2 veckorna har hon varit röd om kinderna och runt munnen,huden har blivit lite läderartad till och från. precis som när hon får i sig mjölk,soja eller citrusfrukt.

Förskolan försäkrar att hon inte fått i sig något av detta, så jag funderar vidare..tills idag då jag hämtade henne och de hade brett en smörgås med Milda eko på. Kan det var den som gett henne utslagen?
    Någon annan som provat den? Har era barn reagerat på den?
    Innehåller inte den sojalecitin? Det är ovanligt att man är allergisk mot det men min dotter är det så därför jag tänkte...
  • AAEV

Nu är det igång igen. Lillan har i flera veckor haft diarre, jag trodde det berodde på att hon åt Oatlys härliga yoggi (är fortfarande lite upprörd över det där) men det vill inte ge med sig. Det är så där "slemmigt" också (alltså oljigt). Vi har inte tillfört någonting i hennes kost vad jag vet, *suckar* DEt enda hon äter nu som hon inte åt innan är digestivekex nån gång i veckan, men jag har verkligen kollat innehållsförteckningen o allt där ska hon tåla... Hennes kinder är också röda och "eksemiga".

Blir väl till att börja utesluta grejer igen...

• AAEV

lillasysteryster: Jag hade provat utan soja, det är ganska vanligt att mjölkallergiska barn utvecklar sojaallergi också...

• AAEV

Älsklingen: Jo det går bra faktiskt, vi har tagit tusen prover men allt är bra, det är ingen sjukdom på tarmen iaf! Antagligen har hon haft någon väldigt envis bakterie bara... kinderna är fortfarande röda men eftersom hon även är väldigt torr i hyn och har massa eksem tror vi att hon helt enkelt har känslig hy. Konstigt nog har hennes astma (som varit väldigt "dålig" under perioder) helt försvunnit.

• AAEV

Vi vågar inte chansa så när hon blir förkyld får hon direkt 2*2 av båda medicinerna, men annars får hon ingenting!
    Hon var väldigt rosslig och tungandad...

Hon tål inte ägg,soja o mjölk. Och baljväxter! (glömmer alltid det)

• AAEV
    Kavat skrev 2011-02-14 20:25:18 följande:
    Vad får hon eksemen av då? Eller hänger jag inte med? Låter ju som en till veteallergiker ,ed röda kinder här i tråden. Skämt åsido, men kan det inte vara mer allergier eller mår hon helt ok nu i övrigt? Eksem brukar man ju ha av en orsak *nitisk, men vill väl*

Skönt med astman!
    Vi vet inte varför hon får eksemen, men det ser inte ut som "allergiska" eksem. Vi har mkt eksem i släkten, så vi avvaktar.
    Grejen är den att hon mår jättebra, hon går upp fint i vikt, hon växer på längden, hon äter jättefint och sover jättebra. Det enda är att hon är lös i magen och så just kinderna. Nu händer det så mkt med inskolning och det så vi ska avvakta ett tag för att se om det blir bättre/sämre. Vi för matdagbok och ska träffa en dietist om ett tag för att se om hon tycker det är något vi ska ta bort
Svar på tråden Allergitråden