Allergitråden
Grodan: TAck för svar Återstår bara att vänta och se...
Grodan: TAck för svar Återstår bara att vänta och se...
Hej! Har varit frånvarande ett par månader nu men återkommer till tråden då dottern (som ej tål mjölk, ägg, soja, sojasläktingar o pollen) igår fick en kraftig allergisk reaktion - ilfart till sjukhus där hon fick medicin. Så himla otäckt! Innan har hon bara reagerat med lite eksem eller ont imagen/diarre men det här var något helt annat, hon svullnade upp i ögon/näsa/hals, kliade i munnen och blev ILSKET röd som en mustasch runt munnen.
Så nu blir det att vara superdupernoga igen, innan har vi kunnat ge spår av ... eller att hon fått i sig pyttelite soja eller så där - men nu vågar man ju inte det!
Nu fick vi iaf betapred utskrivet o det kommer vi alltid ha med oss när vi är iväg någonstans!
Någon med erfarenhet av myggallergi? Var hos doktorn med sonen i veckan pga enorma myggbett (typ 10x10 cm), han får alltid såna i början av sommaren. Vi fick allergimedicin men tycker informationen var lite dålig... Smörjer ni med nått på betten eller låter ni dom vara?
Ser att ni pratar om omgivningen och deras reaktioner på det här med allergier. Har länge tänkt o skriva av mig min irritation på min mamma som inte tar dotterns allergier på allvar.
När barnen var där häromveckan så hade dom fikat och det var nån kaka dottern inte tålde. Hon hade ändå sagt att hon ville ha (är i den åldern nu när hon gärna vill smaka det som finns så jag tycker det var onödigt att ställa fram det hon inte kan äta), mamma hade förklarat att hon inte tålde men när dottern tjatade hade hon gett henne en kaka och sagt "ja ät då men då får du ont i magen". dottern är två och ett halvt och förstår verkligen inte det här med konsekvenser. sen var vi där och grillade och mamma undrade om dottern ville ha smör på mackan, då svarar jag att dom ju inte har smör som dottern kan äta och får till svar, "men lite kan hon väl ta" och så berättar mamma om kakincidenten, jag blir ganska uppretad eftersom dottern fick en allergichock för ett tag sen och mamma blev arg för att jag blev arg på henne.
När vi sedan var på kalas ville dottern ha maräng och jag förklarar att hon inte kan äta det, då säger mammas sambo till mamma "men du kan väl ge henne en liten bit". Förstår dom inte hur innerligt vi kämpar med att lära dottern vad hon kan och inte kan äta, just för att det inte ska bli såna här diskussioner! nu köper hon liksom grejen att hon inte får äta vissa saker men hon blir ju förvirrad om hon helt plöstligt får... blir så himla trött men är egentligen inte förvånad eftersom mamma redan från början ifrågasatt om dottern verkligen är allergisk. En gång gav hon henne leverpastej hon inte tålde och sen hade dottern bajsat (sånt där frätande härligt ni vet) oh mamma hde inte märkt det först så hon gick med den blöjan ett tag...
Nu känns det bättre när jag fick spy lite galla
Känner mig dum som inte är alls aktiv i tråden utan bara skriver när jag har en fråga, men jag läser vartenda inlägg!
Dottern på två månader får ibland en massa prickar i ansiktet och bajsar grönt illaluktande "vatten" det är alltså superlöst. Detta har jag kopplat till de gånger jag äter ägg... Är det nån ide att försöka få en tid till läkare eller ska jag bara provocera ett par gånger och om det ger utslag igen så struntar jag i att äta ägg? Vill inte mixtra i onödan!
Ni experter!!
E har ätit fisk idag på dagis, nu ser hon ut så här...
Tillfällighet eller reaktion?
Ett litet tillägg: det var skaldjur i fiskgratängen, kan det vara det hon reagerar på? Hon har fått lite röda prickar runt munnen när hon ätit fisk tidigare, men inte alls så här!
Ja det var nog en reaktion på något, för ikväll har E haft diarre. Passade nog ska vi till barnläkaren på fredag, tänkte ta upp detta då!
Tibell: med all sannolikhet är det skaldjursallergi. Vi ska ta lite tester och se om det visar nåt, om det inte gör det ska vi provocera fast på sjukhuset eftersom hon fått så kraftiga reaktioner innan :)
Kan en allergi ha ett så diffust symptom som "ledsen? Konstig mening, men ni fattar nog. Varje gång E har ätit fisk är hon helt omöjlig. Ledsen, arg, gnällig.. Tål inte minsta motgång utan bryter ihop. Men så är ju alla treåringar ibland. Åh vad svårt det är!
Kavat: skönt att höra att det är så. Vi har alltid tagit hennes magont på allvar men många i vår omgivning anser att man inte kan lita på en tre-åring!
Nej nu blir det fiskfritt ett tag, idag kom det hem en ilsken och ledsen fröken som framåt kvällen fick ilskna utslag runt munnen. Precis som vanligt alltså.
Det skär i hjärtat att berätta att hon inte får äta det mer, hon älskar verkligen fisk.
Vi gjorde ju pricktest på det och skaldjur förra veckan (visade ingenting) och idag när vi gick till dagis pratade vi om vad det var för mat och jag sa "fiskgratäng".
Då tittade hon på mig och frågade "Mamma tål jag fisk idag?".
Det pratas liksom jämt om vad hon inte tål och jag tror ibland hon känner sig utanför - eller annorlunda.
Hon har reagerat likadant på de fiskar hon ätit, typ torsk, sej och rödspätta. Lax har hon aldrig smakat. Det spelar ingen roll om den är kokt, stekt eller grillad...
Eleonora har varit på kalas ett par gånger hos andra än familj o släkt.
Då har jag kollat innan vad som bjuds och sen har jag tagit med mig egna alternativ.
Till fiskdammen har jag sagt exakt vad som ska i påsen och det har inte varit några problem.
Första gången bjöds det på korv och hamburgare och då hade jag med mig egna hemifrån, glassen sa jag vilket märke och vilket märke på chokladsås hon kan äta.
Men jag har ju varit med på kalasen då hon inte är så gammal än så jag har kunnat kontrollera att det blir rätt.
Hon är väldigt medveten om vad hon inte tål och frågar alltid "tål jag det" innan hon stoppar något i munnen. Hon är själv livrädd för att få i sig något hon inte tål eftersom hon får så ont i magen.