Allergitråden
Studsboll: Visst är det jobbigt med folk som inte verkar förstå??
Men du gör helt rätt, varför ge dom eksem och skit i onödan?
ah blir så trött... ;)
Studsboll: Visst är det jobbigt med folk som inte verkar förstå??
Men du gör helt rätt, varför ge dom eksem och skit i onödan?
ah blir så trött... ;)
Nu har vi kört på sojafritt i tre veckor och igår provocerade vi med sojalectin för att se om hon är en av dom som inte tål det heller. Efter ca tre timmar så satte hon igång och skrek som besatt. Verkar som om hon inte tål det tyvärr :( Som någon annan skrev så finns det ju i allt!
I veckan har jag tagit barnen på en minisemester i pappas sommarstuga. Det har varit jättehärligt men lillan fick i sig mjölk då min syster matade storebror och glömde sopa under hans stol. Lite trist men syrran min skämdes en del... Det är inte lätt för utomstående heller, vi har ju precis fått in alla rutiner o det.
Nu till min fråga. Lillan har legat mycket i gräset och krypit nu i det fina vädret. Jag misstänker att hon inte tål gräs. Hon har blivit så snuvig, det är väldigt vattning genomskinlig snuva som rinner konstant. Hon är även röd i ögonen och kliar sig väldigt mycket. fick även eksem på magen. Kan gräsallergi visa sig så här tidigt??
I veckan har jag tagit barnen på en minisemester i pappas sommarstuga. Det har varit jättehärligt men lillan fick i sig mjölk då min syster matade storebror och glömde sopa under hans stol. Lite trist men syrran min skämdes en del... Det är inte lätt för utomstående heller, vi har ju precis fått in alla rutiner o det.
Nu till min fråga. Lillan har legat mycket i gräset och krypit nu i det fina vädret. Jag misstänker att hon inte tål gräs. Hon har blivit så snuvig, det är väldigt vattning genomskinlig snuva som rinner konstant. Hon är även röd i ögonen och kliar sig väldigt mycket. fick även eksem på magen. Kan gräsallergi visa sig så här tidigt??
Idag har vi äntligen träffat en läkare på barnavdelningen på sjukhuset.
Vi gjorde ett pricktest (fisk,ägg,soja,vete,mjölk) men det visade inte på någonting. Doktorn tyckte ändå vi skulle köra mjölk och sojafritt då dottern har tydliga symptom på att hon inte tål det. Vi ska få komma in en gång till om ett tag och göra nya tester på pollen och pälsdjur och det där...
Vi fick iaf allergimedicin utskrivet - eftersom hon har så rinnig näsa när hon är i gräset eller ute när någon klipper/har klippt. Vi fick även astmamedicin (airomix och pulmicort) som vi ska ge 3 gånger om dagen. Hoppas nu hennes rosslighet försvinner.
Vi fick även en remiss in till öron-näsa-hals eftersom hon är så täppt och rosslig, de ska kolla så hon inte har polyper eller liknande. Sen fick vi en remiss till en dietist som ska hjälpa oss med maten. Hon ska även lära oss hur vi ska testa ägg och sånt försiktigt (det har vi ju inte vågat prova än).
Så lite fick vi ut ur besöket iaf, även om det kändes lite surt att det inte visade på testet.. men men.
Långt det blev :)
En viss osäkerhet finns dock - även om resultatet visar positivt är det inte säkert att man är allergisk mot ämnet, och tvärtom. Pricktestet ska ses som en vägledning. Ju kraftigare reaktion desto större är sannolikheten för att man är allergisk.
Pricktest är mest tillförlitligt vid allergiska symtom från hud och slemhinnor, till exempel nässelutslag, hösnuva och astma. Allergier med symtom från mag-tarmkanalen ger relativt sällan utslag på pricktester. Vid tolkning av pricktestresultatet väger man alltid in patientens symtom.
Svarar på det andra sen, måste natta barn!
älsklingen87: hon blir det när hon ligger i gräset eller som häromdan när vi var ute och slog hö hela dagen... Inte när hon bara sitter i vagnen.