• Mamsie

Allergitråden

Tibell skrev 2010-09-07 21:17:57 följande:
    Puffar lite !!

Hon fick några skedar av denna purén och fick bara mer och mer eksem. Så är det inget som redan står på hennes "allergi" lista är hon nog allergisk/överkänslig mot antingen äpple eller aprikos!!
    Inget i den innehållsförteckningen som inte Max skulle tåla!
    Han har mjölk,ägg, soja o baljväxter, vete, havre, korn,råg.
    ~ d/f♀ -85, ♂-87, ♀-88, ♂-06 | + Julklapp ♂ i magen! ~
  • Mamsie
    Tibell skrev 2010-09-07 21:19:26 följande:
    Mamsie : Ja en otrolig lättnad =) Tillochmed mannen dansade segerdansen !!! Han som inte ens trodde på allergierna från början!
    ja, se de där snoppdjuren
  • Mamsie
    Miralicia skrev 2010-09-07 22:09:08 följande:
    Är väl sojasläktingar i alla Garbos numera har jag för mig, tidigare var Quinoabrödet utan guar, men nu är det med & alla Frias är med vetestärkelse.

Enda köpebrödet som jag i nuläget vet om som är utan allt (mjölk, ägg, soja, sojasläktingar, sädesslag, vetestärkelse) är väl Moilas flatbread, men hur det funkar till smörgåstårta vet jag inte, till pizzabotten funkar det ju utmärkt. Men det innehåller bovete och det tål väl inte C heller har jag för mig?
    Hittade den! http://www.moilas.fi/old/swe/index.cfm?ID=1482  Det står Flatbread på förpackningen men på hemsan kallar de den Stenugnsbakat tunnbröd, 3st 210gr
    Ingredienser: vatten, potatisflingor, rismjöl, bovetemjöl, tapiokastärkelse, majsmjöl, socker, jäsningsmedel [E450, E500], salt (1,0 %), jäst.

Har du nåt ca-pris på förpackningen?

• Mamsie

Shit vad fult förra inlägget blev  

Bovete - en örtväxt. Är Angel GBGs lille allergisk mot det med?

Fler (allergi-)barn...? 
     - Första sonens mjölkallergi diagnostiserades när han var 18 månader; 1 månad innan lillasyster föddes. 
     - Dottern var också mjölkallergiker men jag "parerade" det snabbt så ungarna mådde ok när vi körde rätt mat. Dottern var dock kroniskt förstoppad men på den tiden så var det bara diarée, utslag eller astma som erkändes som allergisymtom. Jag tror det kan ha varit spannmål som spökade för hennes del. Vid 9 månaders ålder fick hon svåra infektioner som oftast satt i lungorna. Det kommande året åt hon 25 starka antibiotikakurer. Vi kom aldrig på vad som var orsaken till det.  
    - När lillebror kom 18 år senare (2006) och började skrika vid 2 veckors ålder så tog jag bort mjölken direkt! Under de kommande 2 åren hittade vi även soja, ägg, vete, havre, korn och råg-allergi hos honom. Livet är ganska ok - vi har vant oss. De var svårare för omgivningen att vänja sig och acceptera situationen.

- Nu ligger ytterligare en lillebror och jäser i magen, beräknas anlända om 3½ månad. Jag är nästan säker på att det blir minst mjölkallergi. Vad det blir mera får vi se!
       Vi har inte kommit fram till om vi önskar att han slipper allergier eller om det för nollsexans skull vore "bra" med ett syskon med samma allergier? 
       Om det är olika allergier så kanske det är bra att den ena av barnen förstår vad man säger och förklarar, istället för att "bråka" med två ungar?
       Med de stora barnen var det behändigt med samma allergi och liten åldersskillnad.

Det om detta från min familj!  

• Mamsie
    Tibell skrev 2010-09-08 15:50:26 följande:
    Någon här vars barn är överkänsligt mot myggbett?? Stora dottern fick två bett innan och ser ut så här nu. Kan jag smörja med något för att hindra klådan??
    Sådär blir jag av myggbett ibland - och det är den enda allergin vad jag vet, ja tillsammans med bi/geting och ev huggorm. 
    Bedöva först med Xylocain, ge antihistamin i någon form (lite extra då och då är inte farligt). Efter 10 minuter när Xylocainet gett effekt: torka av och sätt på medelstark kortisonsalva, eller mild kortison om inget annat finns.  
    Smörj med kortison nån dag tills det stillat sig. Ge ev också antihistamin.  
  • Mamsie
    Älsklingen87
    Max var kroniskt förstoppad, och det var anledningen till att vi "tvingade till oss" en remiss till en allergikonsulent som gör patchtester/lapptester. Vi hade ju tidigare testat positivt på mjölk och soja, så mjölk o soja kunde inte orsaka hans förstoppning. Blodprover och pricktest på vete visade negativt på honom. 

Allergikonsulenten tyckte han reagerade ganska typiskt spannmålsallergi så hon satte de lapparna, plus ägg.
    Jag frågade om vi kunde göra patchtest hemma?
     Hon avrådde bestämt då efterföljande patchtest kunde visa falskt då man "provocerat" hudcellerna att reagera.
    Man riskerar då att bli utan det diagnosverktyget. Då återstår bara pricktest eller blodprov som bevisligen har visat fel flera gånger, och elimination/provokation!  

• Mamsie
    Angel Gbg skrev 2010-09-13 21:54:48 följande:
    Alla är inte kontaktallergiska och visst dom får i sig lite i och med dammet men det beror hur känsliga barn är
    Mjöl & mjöldamm

Enligt Max' allergolog så andas man in de små små partiklarna i luften, och i lungorna kommer det ju i kontakt med systemet - alltså in i kroppen som om man hade ätit eller injicerat det. 
       Hans rekommendation är att låta mjöldammet lägga sig, städa och torka ALLA ytor och inte släppa in Max i rummet/lokalen förrän nästa dag. 

Förresten så har vi bannlyst vanligt mjöl och alla former av mjölkpulver i hushållet - med ett undantag: Min Gomorronvällling Men jag får vara ytterst noga med att inte röra det när Max är hemma eller väntas hem inom några timmar. Och sen städa diskbänk, kran, handtag, golv mm, dvs där dammet kan tänkas lägga sig. 
    Vi andra äter färdigköpt bröd som inte smular och är noga med att inte "kladda omkring" med det. 

Nu har Max bra skydd av daglig dos Aerius och kan gå på ett vanligt dagis med resursavdelning, och vi kan hälsa på folk utan att be dem storstäda innan - annars hade det varit jobbigt!  
    ~ d/f♀nov-85, ♂apr-87, ♀nov-88, ♂jun-06 | + Julklapp ♂ i magen! ~
  • Mamsie
    FenomenaA skrev 2010-09-13 23:11:31 följande:
    Var köper man dessa? har tittat efter dem. (har inte läst trådens sista sidor)
    Ingen aning! Fråga i de större butikerna - ICA/ICA Maxi brukar vara bra. 
  • Mamsie

Hög tid för mig att ta itu med VB också... Så jag vill gärna ha kopia av någon/några, tack!
    Guuuuv... orka... jaja...

Älsklingen87,
    det är helt upp till er bedömning av om hon mår dåligt av eksemen eller inte. Max kan ju ha eksem som han inte märker av nämnvärt och som kan hållas i chack med milda salvor och då gör vi inget åt det. Men om det påverkar hans allmäntillstånd (mage, tarm, andningsvägar, humör, sömn) eller om han upplever klåda och torrhet så sanerar vi maten. 

Btw så är han förstoppad nu och vi ger en hel Forlax igen. Heja dagis? Men de säger att de håller hög hygien osv så jag vet inte vad det är som gör det...

Svar på tråden Allergitråden