• Mamsie

Allergitråden

Max’ Leklera utan allt

Play doo deg även kallad leklera

Ingredienser:

2 dl Sempers finmix

4 dl Lailas naturligt glutenfria mjölmix

2 dl Salt

2 msk Alun (finns i kryddhyllan)

5 dl Kokande vatten

1 ½ msk Olja

Några droppar karamellfärg.

Blanda ihop:

Rör de torra varorna. Blanda olja, vatten och karamellfärg. Rör i den torra blandningen. Blanda väl och lägg i kylskåp ett dygn. Förvaras i tätslutande burkar. Blir det för alldeles för klibbigt ta lite extra mjöl. Men det vilar till sig och klibbar mindre efter ”vilan”.

Färgning:

Dela upp degen i 4 färger (ljusgul, rosa (röd), turkos (blå) och mintgrön (grön). 
    Får man inte i tillräckligt med karamellfärg i första vevan, så kan man tillsätta mer när lekleran är i stort sett klar och det går bra det med.

Lek!  
    ~ d/f♀nov-85, ♂apr-87, ♀nov-88, Max ♂jun-06, Julklappen Loa ♂ föddes 21 dec -10 ~
  • Mamsie
    Dilemma 1
    Ska man ha Nutramigen (som smakar apa) eller Althera el annat till nyfödingen? 
    Fördel Nutra: Storebror har den så från 6 mån ålder har de samma ersättning. Och om lillen är van vid det som smakar skit så är det enklare att ev byta till annat?
    Fördel Althera mm: smakar bättre.

Dilemma 2:
    Vi flyttar från Göteborg till Trollhättan. Ska vi ha kvar kidsen på allergimott eller flytta dem till Thn?

Dilemma 3: Mackor eller delicatobollar till kvällsmat? Skojar!! Cool 
    Men de 2 första dilemmorna vill jag ha hjälp med! 

~ d/f♀nov-85, ♂apr-87, ♀nov-88, Max ♂jun-06, Julklappen Loa ♂ föddes 21 dec -10 ~
  • Mamsie

Tack flickor! 
    Dilemma 1: Låter vettigt med Althera = lättare acceptera komjölk med tiden. Och att Nutra = samma som brorsan äter. Men hur länge äter nollsexan det med tanke på att RAST visar under 1,0 på alla födoämnen nu (jippii).

Dilemma 2. Kan man gå på båda ställena? Angel, var är du???

Dilemma 3.

Kavat skrev 2011-02-01 19:54:03 följande:
    3. Delicato först så man orkar göra mackor, mackor sen och så en delicato igen.
    No more dilemma  

• Mamsie
    Kavat, är Nutra stoppande??? 
    Max har ju kronisk förstoppning pga spannmålsallergi - kan Nutra alltså göra det värre?  Men han mår bra så länge han får sin Forlax dagligen. Och så Aerius förstås. 
  • Mamsie
    ELI 79 skrev 2011-02-01 18:43:45 följande:
    Marknadsgodis! Supergott och lite annat att välja på för E t ex som jag bara hittat 2 olika sorter till.

60 g kokosfett
    3 dl strösocker
    knappt 1 dl vatten
    4 dl glutenfri/naturligt glutenfri mix (använt lailas gula)
    2 dl florsocker
    0.5 dl kakao

Smält kokosfett tillsammans med strösocker och vatten. Häll det över det hopblandade torra ingrediensernna och rör snabbt om. Häll i en liten långpanna och låt det stelna. Skär i bitar.

FÄRDIGT!

Min mamma testade även att byta ut kakaon mot apelsinsaft OCH lite rivet apelsinskal så blev det med apelsinsmak!
    Sparar Tungan ute.
    Nåt för "recept-utan-allt-tråden kanske? 
  • Mamsie
    Kavat skrev 2011-02-02 09:57:35 följande:
    Ja, det är väl rätt ofta bebisar blir förstoppade av kasein (nutra) och det har blivit bättre när de bytt till Profylac eller numera Althéra. Testa och se om Max äter Althéran också om det blir bättre?

Profylac och Althéra är gjort av vassle och är istället lite lösande. Vi har aldrig haft förstoppningsproblem på lilleman, som fick Profylac, men han blir ju lös av majs också, så vet inte vad som ger vad i hans fall....
    Tack för tipset! Hoppas Max gillar Althéran. 

Ang mitt dilemma nr 1:
    Det lutar nog mot att ge Loa "välsmakande" Althéra men att han får en skvätt av Max' Nutra titt som tätt för att inte glömma av smaken. Hur låter den planen?
  • Mamsie
    Tibell skrev 2011-02-01 21:56:16 följande:
    Usch det verkar som om lilla hönan fått i sig något tokigt på dagis idag :( hon hade sina typiska veteprickar och har redan vaknat och varit ledsen 3 ggr ikväll. Dessutom har hon vid ett flertal tillfällen i eftermiddag fått jobbiga hostattacker ... Så allt tyder på vete :( men det kan inte vara större mängd än smulnivå.. För hon har inte kräkts!
    Brukar ni ta kontakt med köket vid dessa tillfällen det sker misstag eller låter ni det passera ?
    Hoppas natten går bra ! Vi har inte fått sova på mååånga nätter eftersom storasyster har vattkoppor :(
    Ingen idé att kontakta köket/kokerskan eftersom hon aldrig gör nåt fel Foten i munnen.
    Men hon är till bra stöd när vi ska banka in i huvet på pedagogerna att Max inte får vistas i samma lokal som löst vetemjöl det närmaste dygnet, eller röra vid annan lekdeg än sin egen. Alltid något! 
  • Mamsie
    Tibell skrev 2011-02-02 11:30:53 följande:
    Eli : ja visst kan det räcka . I somras tog T ETT bett på ett chips som innehöll skummjölkspulver. Hon krävde resulax 2-3 ggr efter det.. Så visst kan man reagera på små mängder.
    Och för E var det ju inte jätte små mängder med tanke på att leran bara är av vete nästan .. Och eftersom det inte är tillagat på något sätt heller blir det ju värre!
    Ungefär så är det med Max också. Han har ofta fingrar i munnen, för att tugga på naglar eller käka snor Kräks med hård mage som kvitto. Tyvärr! 
  • Mamsie

Läser o läser.. ögonen går i kors... 

Trållmor - fy attan så jobbigt med dagis! Kram!
    Kalk/Kalcium: vi krossade (pillerkross från apoteket) vanliga vuxenkalktabletter utan smak och blandade i välling eller risgröt.  

Kostdagbok på dagis: det har varit väldigt motstånd och stånk å stön-vad-jobbigt-attityd för att få till det. Och då har det fortfarande inte varit i detalj med kryddor mm utan bara vad det varit för rätter med tillbehör Foten i munnen

• Mamsie
    Kavat

"Om man nu inte förstår problemet, varför accepterar man inte bara läget och låter mig hållas med mina "knäppa idéer". Det drabbar ju liksom inte henne ändå. Hon kan ju äta precis vad hon vill" 

Min mamma tar det personligt - som kritik av henne när jag säger något om hygien, disk, mm.
    Det har gått så långt att vi inte vill äta hos henne och när hon är snäll o kommer med matlådor så trixar vi bort maten från Max. Senast så serverade vi korv och mos till honom med förklaringen att han hade planerat det till middag...  
    Hon har långa naglar som hon skrapar rent på undersidan - men man ser ju hur smutsiga de är! Kräks Och synen är dålig så disken är som den är... med hennes skitiga diskborste i hennes otvättade diskhho. Och torkar av borden med samma gamla disktrasa som virvlat runt med alla "normala" livsmedel. 
    Dubbel- Kräks
  • Mamsie
    saffe skrev 2011-02-05 08:55:17 följande:
    Min mamma är likadan, så jag försöker smussla lite när vi är hos henne och smygtorka bord och ta med mig egen diskborste o.s.v... Ibland har jag inte hjärta att säga till när hon t.ex har stekt "special" till barnen i sin egna stekpanna.. "jag har diskat den extra noga" säger hon. Jovisst, med samma diskborste som till allt annat. Som "tur" är så är barnen kräsna så det brukar sluta med att dom vill ha maten som jag har med mig istället. Men det svider i mormors hjärta vill jag lova, mat och bak är hennes liv... Nu har min lillasyster fått en son som inte har några allergier. Häromdan när vi sågs så sa min syster: "det är tur att du har fått ett barnbarn som du kan "göda" upp i alla fall!" Det var säkert inte illa menat, men det känns i hjärtat ändå.. Bara att inse att dom som inte lever med det nära, har svårt att förstå. Speciellt när reaktionerna är sena, det är ju skillnad för dom som får anafylaktiska reaktioner, då det märks med en gång...
    Åh, men då vet du hur vi har det! Hon fattar inte, vägrar ta in att det kan vara allergen på ex diskborsten o disktrasan för hon har ju diskat dom!!! Både min mamma o svärmor anser att "tvätta händerna" är synonymt med att skölja av dem under kökskranen och torka händerna på kökshandduken Foten i munnen
    Svärmor har accepterat att vi har egen diskborste o disksvamp till Max. Och de har en bricka till honom som bara han använder - och som diskas med hans diskborste under rinnande vatten. 
    Rinnande vatten kan min mamma däremot inte använda för det är slöseri (nä, vattnet är inte dyrt för henne - hon hyr sin bostad men hon är dumsnål). 

Så skönt det känns att få ösa ur sig lite Kräks bland folk som förstår! 
  • Mamsie

Sen  reaktion: 
    Fördelen är ju att man inte behöver vara rädd för allergichock som man inte hinner parera.

Nackdelen är om omgivningen som vägrar förstå att man kan bli sjuk upp till en vecka efter! "Det syntes inget när han åt lunchen idag så... " och " vi har gjort trolldeg förr utan att han fått röda prickar"  

• Mamsie
    saffe skrev 2011-02-05 09:43:51 följande:
    Haha, ja visst är det skönt att få gnälla av sig lite! Jag kan ju förstå att hon tycker det är tråkigt att inte kunna laga mat och baka åt sina barnbarn, men det är ju inte så att jag hittar på för o jävlas...
    Så säger jag till mamma när jag tröttnar på hennes protester när jag torkar, diskar mm: 
    "Jag har inte hittat på det här för att jävlas med dig!" 
    eller 
    "Vet du, det handlar faktiskt inte om dig. Det handlar om Max" 
    eller
    "Men snälla du, kan du inte bara acceptera att jag är knäpp o hittar på. OK?"
    eller 
    "Jag är jääävligt trött på att tjata. Jävligt trött på att jämt ha konflikter med dagis o dig o svärmor. Jävligt trött på allt. Men vad ska jag göra? Byta unge eller?" 

• Mamsie
    Supernoggrann ja... 
    Egen smörbytta o diskborste är nämnt.  Vi fick reda på att plast inte blir riktigt rent, så Max har bara porslin, glas o metall. Allt sköljs av innan det stoppas i diskmaskinen.  Inget allergen som dammar eller smular (knäckebröd, vetemjöl etc) ovanför diskbänk, porslin/bestick eller allergimat.  Byta disktrasa ofta ofta, dvs inte torka runt med allergen i trasan. Vi har mirakeltrasor som tvättas dagligen.  Byta handdukar o diskhandduk i köket dagligen.  Egen handduk till allergikern som andra inte får röra! Byts dagligen. Vår handduk byts också dagligen...  Ha diskmedel o tvål i pump på diskbänken. ALLA utan undantag tvättar händerna när de/vi kommer in genom dörren. Inklusive min mamma, fast hon tvättade händerna "nyss"   Fler tips?  
  • Mamsie
    Kavat skrev 2011-02-05 15:08:49 följande:

Ja, jag försöker också ibland.
    "Vet du, det handlar faktiskt inte om dig. Det handlar om Max"  Den var bra!

Funderat massor i natt, vet inte om det var delvis därför jag hade extra svårt att sova, men hur som så funderar jag på varför i hela tiden hon alltid, alltid tar upp frågan. Och det är oftast för att klanka ner på mig. Åtminstonde upplever jag det så.
    Och när hon säger "så där känslig kan man inte vara" eller "du överdriver" , "ni var aldrig så" osv så försöker jag förklara ibland, men ibland säger jag bara "har du lust att chansa?"

Tips på vad ska jag säga för att hon ska lägga ner ämnet helt?
     Jag orkar inte hela tiden bli konfontrerad, jag gör det ju inte för nöjes skull.

Sen kan jag köpa att hon tycker att vi undviker mycket. Men vet inte om allt bottnar i henne dåliga samvete egentligen? Vi är tre syskon, två hade kolik (trolig mjölkproteinallergi?) och jag är glutenintolerant, men det var inget mamma kom på...

Å andra sidan kanske det inte blir några problem framöver för igår blev det rätt konkret att vi inte accepterade det längre eftersom vi tog alla barnen och åkte hem när vi knappt kommit innanför dörren. Vi skulle ätit lunch där och sonen skulle sovit över...
    Men jag och mamma har aldrig varit ovänner en längre tid så vi kommer väl lösa det här med men jag är så förbannat trött på allt tjat från henne så jag spyr. Kräks
    What? Ni packade ihop o drog? 
    Det gjorde vi med. Idag! 

Svärisarna bor i Borås och vi ringde igår eftermiddag o sa att vi kommer idag. 
    Allt var frid o fröjd i några timmar, men så vispar de ihop pannkakor till svågern (utvecklingsstörd och "måste" ha pannkakor varje middag ) .
    Jag blev så jävla matt o sa till maken att nu drar vi. Jag orkar inte mer. Vi sticker så får de fundera på det...
    Vi har ju om och om igen förklarat att vetemjöl inte får hanteras på minst 12 timmar innan Max vistas i rummet/köket! Vi har om och om igen berättat om incidenter på dagis, hos mormor mm och hoppats att femöringen trillar ner. Och vi har tusen gånger sagt att råa ägg inte får knäckas i samma rum!
    Men icke då Foten i munnen.  
    Vi packade snabbt ihop och sa att vi inte har så mycket mediciner med till Max så vi måste åka hem. Utan fika. Utan kaffe. Utan att ge Max mat. Utan att amma L. 
    - Men hur ska ni göra om L behöver ammas innan ni kommer hem? frågade hon. 
    - Vi får stanna på vägen o amma i bilen, vi har inget att välja på, sa jag. 

Svärmor såg ut som en fågelholk och fattade ingenting. Jag såg att hon blev ledsen och jag sa att hon kanske kan göra pannkakssmeten dagen före vi kommer nästa gång? 
    Usch, hon är gudasnäll och vill så väl - men hissen går tyvärr inte ända upp alltid, så det är jättesvårt att såra henne. Det känns som att såra ett barn! Men vad ska man göra?

Nu hoppas jag att de bättre kommer ihåg det med vetemjöl o råa ägg... För tydligen är det så att de inte kommer ihåg vad man sagt - att man måste VISA så att det fastnar i minnet? 

Nu känns det skönt att äntligen ha satt ner foten och inte bara svälja och acceptera för husfriden skull.  
  • Mamsie
    ELI 79 skrev 2011-02-07 21:12:39 följande:
    Ikväll har jag sanerat hela köket! Städat jättenoga, slängt ut Alpro soja yoghurtarna och köpt carlshamns utan glukossirap i stället.
    Ska prata med mannen och se till att vi är på samma linje nu så han inte ger sonen något galet.
    När jag tittar tillbaka på de 5 veckor som varit så verkar han ju faktiskt bara sovit de gånger han fått i sig nåt han inte ska; lera, kaka, risifrutti, godis, havreflingor...så det kanske stämmer trots allt...
    Hoppas det funkar! Och att mannen fattar grejen - man måste strikt ha samma linje tills man vet. Och om han inte håller med dig så kan han väl åtminstone ge det en månad utan att han "hittar på nåt" bakom din rygg?  
  • Mamsie
    Blå Flygare skrev 2011-02-07 21:15:30 följande:
    Stort Hjärta till Kavat och Mamsie som orkar stå upp och ta fighten för sina grabbar!
    Tack Myran o ni andra. Känns skönt. Hoppas pengen trillat ner. Åtminstone lite??? 
  • Mamsie

Hej på er! 
    Gekås Ullared har öppnat egen restaurang:
    http://gt.expressen.se/nyheter/1.2341461/mums-for-morgan
    http://www.gekas.se/Default.aspx?tabid=422

Citerar "Det finns även alternativ för vegetarianer, laktos- och glutenintoleranta"  
    Just nu hinner jag inte kontakta dem pga flytt, men undrar om nån av er har kollat upp deras alternativ till allergiker? Dvs de som är allergiska mot mjölkprotein (och ägg och/eller soja o baljväxter) eller allergi mot veteprotein.
    Asch, ni vet vad jag menar.
    Inboxa mig i så fall om jag inte hinner kika in här de kommande dagarna.

Ha det!   

Svar på tråden Allergitråden