• Mamsie

Allergitråden

Miralicia skrev 2010-08-29 20:54:56 följande:
    Jo, det irriterade jag mig på också, men skriften i övrigt är rätt så bra med basicfakta om allergi & allergikost.

Men jag tycker att det är pinsamt av dem
    Har någon påpekat det för dem? 
    ~ d/f♀ -85, ♂-87, ♀-88, ♂-06 | + Julklapp ♂ i magen! ~
  • Mamsie
    Mama Law skrev 2010-08-30 09:08:41 följande:
    Är  fly förbannad. Ringde åter igen i onsdags till FK för att höra hur det går med mitt Vb. Antingen så har de något emot mig eller så är min ansökan så mycket mer komplicerad än andra att få ett beslut på. Den är inlämnad för kvalitetssäkring och beslut i juni och den är inte kvalitetssäkrad än och än mindre ett beslut taget. Får min sista utbetalning i september och hoppas jag slipper glapp. Skickade in ansökan i månadsskiftet feb/mars.

Här är det annars som vanligt Wiking reagerar på precis allt som vanligt och äter betapredkur på kur och jag vet att det inte är bra men va ska jag göra för att dämpa hans reaktioner när inte salvor och andra mediciner hjälper. Alvin mår inge  bra det märks skriker och är allmänt arg precis som han blir när han är sämre i grunden. Towa har vi testat mjölk på men funkar inget vidare... Hoppas era små mår bättre!!
    Men guuuuuuv  
    Ja, det ökade inte mitt förtroende för FK precis...
    Kan man inte kontakta någon... finns det ingen höjdare nånstans som ge arga ögat så de snabbar på?  
  • Mamsie
    xanni skrev 2010-08-31 09:36:49 följande:
    Håller som bäst på att lära mig baka glutenfritt bröd, dock är jag vanligtvis urusel på att baka bröd och det här experimentet är inget undantag... Hjälp mig, vilket av Lailas mjölmix ska jag använda? Röd, blå, gul?
    Jag testade att baka baguetter på Lailas blå mix i helgen och det gick inte alls. Det jäste överhuvudtaget inte nånting, trots att jag mätte upp temperaturen på degspadet med digital termometer - exakt 37 grader!Skrikandes Jag följde det här receptet - www.allergimat.com/recept.asp?id=949 -  som finns på Allergimat, borde väl ha funkat? Någon som har en aning om hur de olika mjölmixarna funkar?
    Vi bakar på Semper mjölmixer. 
    Om du vill baka ljust bröd eller bullar av Lailas Gula så tycker jag att du ska ringa henne helt enkelt! Numret står på paketet och hon är supergullig och hjälpsam  
  • Mamsie
    Eligrabbarna skrev 2010-08-30 18:41:07 följande:
    Hade varit vikarie i köket på dagis i dag. sonens kinder är knallröda får se hur natten blir. De hade ätit pannkaka i dag. Kokerskan hade gjort speciella till E det vet jag för fröknarna sa att den inte såg så god ut så han hade inte ätit så mycket, men hon kan ju ändå gjort fel...
    Eller också är det något annat
    Kontaminering? 
    När vår kokerska varit borta så har hon gjort färdig mat till Max, men jag misstänker att personalen i köket inte fattat grejen med hanteringen och att verkligen hålla hans mat och kärl separat från annan mat/annan matlagning. Mjöl som virvlar runt i luften är ett otyg!  
  • Mamsie
    Allrona skrev 2010-08-30 19:27:34 följande:
    Kan pommes innehålla mjölk, soja, ägg eller baljväxtstabiliseringsämnen? Någon som har hittat det i nån innehållsförteckning? Anledningen till att jag frågar är att dottern har väldigt mycket eksem och har sovit dåligt. I lördags var vi på middag och då fick dottern ganska mycket pommes Jag frågade så de inte var tillagade i smör men kollade aldrig innehållsförteckningen.

Jag vet ju inte om det är det hon har reagerat på men det är det enda jag kan komma på som det kan vara.
    Och även här kan det vara kontaminering. Kanske stekpannan inte var ordentligt rengjord? Många torkar ur pannan med papper eller sköljer med vatten, men känsliga allergiker behöver ha egna kärl eller hög hygien! 
    Stekspaden? Smutsiga händer? Fettskvätt från andra stekpannor? 
  • Mamsie
    Kavat skrev 2010-09-06 21:22:23 följande:
    Lilleman har varit hur fin som helst i hyn större delen av sommaren. I fredags var vi på Öppna Förskolan och genast blir han skitkass i eksemen i ansiktet och vi smörjer och smörjer, men han är fortarande kass.
    Vi hade med oss egen fika så jag vet att han inte ätit annat, men kan ju dock tagit något i munnen, men annars lurar jag på om han kan reagera på luften. Känns som han fått i sig för även knäveck, ben mm är kassa. Så tråkigt att se att han blir så dålig av "ingenting" eller luftburet...
    Max reagerar om han rör vid något som "kladdats ner" med allergen och sedan tar i sin mat utan att tvätta händerna innan.
    Samma hygien gäller alla som ska röra hans mat och kärlen (glas, bestick, osv).
    Så det behöver inte vara luftburet.
  • Mamsie

Älsklingen 87,
    så underbart - en sån lättnad!

• Mamsie
    Angel Gbg skrev 2010-09-07 21:04:08 följande:
    Jag vet att jag egentligen vet men jag behöver just nu hjälp.... på fredagens begravning ska det serveras smörgåstårta och jag har redan klurat ut fyllningen men finns det någon form av bröd som C tål?
    sädesslag, mjölk, ägg, soja osv
    Jätteglad om någon skulle kunna pma mig då jag har lite för mycket för mig just nu
    Färdigköpt bröd alltså? Hmmh, vi köper ju inte bröd längre utan bakar själva,men jag ska se vad jag hittar av de vi brukade köpa förr.
    Fria www.fria.se/  Fria rutan tror jag det hette? Kolla innehållsförteckningen
    Hmmh, letar efter bageriet i Partille som har bättre sortiment av naturligt glutenfritt som Max tål...
    Garbo! så hette det!
    Kolla innehållsförteckningen i deras Toast, Quinoa, Sport och Sun.
    Tror Garbo Toast är mest likt vanligt vitt brött.
Svar på tråden Allergitråden