• Kavat

Allergitråden

Tibell skrev 2010-10-11 20:29:45 följande:
    Hej tjejer

idag har jag pratat med minstingens allergi/astma läkare och hon tyckte absolut det lät som att lillan hade även astma =/ Hon tyckte inte alls att det var bra att hon låg på 55 andetag/minut trots att hon suttit stilla en längre tid. Och detta tillsammans med att hon rosslar, hostar illa, andas med hela magen+att gropen i halsen sugs in när hon flåsar så illa gjorde att läkaren satte en astmadiagnos på henne..som om inte alla allergierna vore nog =(
    Men hon har haft god effekt av airomiren och blir förhoppningsvis ännu bättre när pulmicorten sätts in
    Dock kunde inte läkaren svara på om det var infekttionsastma eller allergiutlöst astma eller kanske bådeoch.
    Hostan har ju alltid kommit i samband med veteprovocering men om det beror på allergin i sig eller för att hon drar på sig en infektion pga av att kroppen försöker reda ut reaktionerna mot veten är ju jätte svårt att säga.
    Men om det varit allergiutlöst astman borde hon väl blivit bättre direkt efter vi slutat med veten ?? Nu är det 2 veckor sedan provoceringen och det är först nu hon börjar bli bättre!!??

Och i helgen fick vi en omedveten havreprovocering. Det slutade med eksem, 2 h vakentid på natten med en bebis som bara grät pga av magont och förstoppning =/ och då var det verkligen ingen stor mängd. Typ 1 kryddmått
    Suck
    Vad skönt ändå att få diagnos så att hon kan få rätt hjälp.

Jobbigt att hon blev dålig, men det är inte alltid så lätt att undvika allt. 
  • Kavat
    ViFrånLandet skrev 2010-10-11 20:50:00 följande:

Mitt stackars lilla hjärta ser för hemsk ut, som ni ser.. (Han är minst lika röd vid analöppningen och runt pungen) Han fick ananas för första gången kvällen innan detta fula dök upp, kan det bero på det? Eller är det troligare att det är blöjeksem? Tips på hur vi ska råda bot på det?? Jag lider verkligen med honom, han har verkligen ont Rynkar på näsan 

Ajjj! Det ser även ut som blåsor va? Jag gissar på att urinet och bajset blir så starkt frätande av ananasen ? så att det gör att han reagerar så.
    Min son hade aldrig så mycket prickar (mer än hormonprickarna ) eller så jätte mycket eksem att man reagerade på kroppen men rumpan såg ut sådär om vi missat en bajsblöja. I efterhand har jag fått lära mig att tydligen så fräter inte en helammande bebis bajs. Varför var det ingen som sa det till oss när de andra var små?

Någon kortisonsalva och ett jätte tjockt lager med inotyol efter varje gång ni bytt på honom. Och byt ofta och lufta gärna.
  • Kavat
    Kavat skrev 2010-10-11 21:02:07 följande:
    Ajjj! Det ser även ut som blåsor va? Jag gissar på att urinet och bajset blir så starkt frätande av ananasen ? så att det gör att han reagerar så.
    Min son hade aldrig så mycket prickar (mer än hormonprickarna ) eller så jätte mycket eksem att man reagerade på kroppen men rumpan såg ut sådär om vi missat en bajsblöja. I efterhand har jag fått lära mig att tydligen så fräter inte en helammande bebis bajs. Varför var det ingen som sa det till oss när de andra var små?

Någon kortisonsalva och ett jätte tjockt lager med inotyol efter varje gång ni bytt på honom. Och byt ofta och lufta gärna.
    Bajset fräter inte om barnen inte har några allergier och helammas skulle det stå.
  • Kavat
    ViFrånLandet skrev 2010-10-11 21:11:40 följande:
    Det har jag inte heller haft en tanke på... Ska lägga fram en alvedon så jag kan ge honom när/om han vaknar.. Känns dock inte helt lyckat att behöva ge supp men flytande tar han inte Rynkar på näsan
    Har du en sån lång smal spruta som rymmer 1 mml tror jag? Alltså den är kanske 4 mm tjock och 8 cm lång. Med en sådan kan man få i det mesta har jag lärt mig. Man lägger tpppen på sprutan utanför tandraden långt bak i gommen och sprutar lite i taget och sen så kan man i alla fall på mindre bebisar blåsa lite på dem så sväljer de. Vet dock inte hur länge den sväljreflexen funkar.

Inotyol är toppen till sådana rumpor, det skyddar bättre än Locobase Repair då det lägger sig som ett lock på huden. Zinkpasta kanke skulle funka också * funderar* men vet inte hur det är med sådant där om det är förbjudet idag?
  • Kavat
    ViFrånLandet skrev 2010-10-11 21:13:10 följande:
    Ingen som sagt det till oss heller, men så är inte vårt BVC det bästa heller tyvärr och som förstagångsmamma har man ju ingen koll...
    Inte som andragångs heller.
  • Kavat

Tack för råden tjejer!

Ska bara försöka få sova någongång så jag orkar tänka.. Börjar känna mig rätt stressad, det ska in om två veckor och tiden som "finns över" är inte så mycket. För jag fixar inte att koncentrera mig och skriva när jag är helt slut i hjärnan efter en lång dag, inte heller när jag ammar. Jag måste få sitta själv i lugn och ro. Så då är det helgen som är kvar och då har man ju annat som måste göras också mellan amning och mat.

Inskolning idag, första dagen. Gick helt ok, men så var ju maken med hela dagen också. Jag är med imorgon och på torsdag också. Har fullt förtroende för kokerskan och köket så jag tror de ska fixa sig. De väljer till en början att göra samma mat till lunch de tre dagarna han är där. Alltså tre olika saker samma vecka, men samma saker varje veckodag. Sen får vi se hur mycket han bryr sig om att han inte får samma som de andra osv. Men många saker har han ju aldrig ätit i och med att det inte finns utan allt, som dagens fiskbullar och morgondagen blodpudding går ju bort.

• Kavat
    JPL skrev 2010-10-13 10:45:10 följande:
    Det där är ju lite av min käpphäst. Min absoluta uppfattning är att mina barn tål sitt bajs om de inte fått i sig något de inte tål. Behöver inte ens skynda mig att byta blöja i så fall (fast det gör man ju ändå om möjlighet finns såklart). Därför gör det mig lite ledsen att se alla trådar och artiklar i tidningar där man tipsar om bästa salvan hit och dit utan att ta upp att man bör ta reda på orsaken också. Det kan väl finnas fler orsaker än allergier, även om jag inte kommer på någon bra just nu.

Sen kan jag  faktiskt inte förstå varför man inte skulle tåla sitt bajs om man får tex ersättning eller har börjat med mat, om det är mat som man tål ?
    Nej, så sant. Visst borde man tåla bajset om man äter man också. Inte tänkt så långt, men visst borde det vara så.
    Och ja, man kan väl bli lite röd av fukt, blöja och allt, men blåsor, nej...

Det värsta är att ingen sa till mig detta med andra heller. Alla bara oj, då, vad jobbigt att han får blåsor av bajset. Han hade ju mer och värre än dottern, men hon hade ju med... Nu hände det ju inte många gånger eftersom vi var supersnabba med att byta då han blev så illa däran, men usch. Blir ledsen i efterhand när man inser hur många symptom han hade men att ingen lyssnade och tog oss på allvar.
  • Kavat
    JPL skrev 2010-10-13 12:29:55 följande:
    Kram. Jag förstår vad du menar. Det är ju inte på BVC man lärt sig något värt att veta.
    Nepp!
    Fast nu har jag nog världens bästa BVC-"tant"! Vi diskuterar barn och allergier. Skönt med någon som förstår för de har liknamde erfarenheter. Solig
  • Kavat
    Allrona skrev 2010-10-13 20:17:06 följande:
    Vi var på barnmottagningen idag. Det positiva var att kostregistreringen visar att hon får i sig tillräckligt med energi och mer därtill så hennes dåliga tillväxt beror inte på det i alla fall. Det negativa var att hon inte får i sig tillräckligt med kalcium och järn så nu blir det mer järnrik mat och kalciumtillskott.

Vi har ju misstänkt att dotter är allergisk mot något mer, just nu utesluter vi mjölk, ägg, soja och baljväxter inkl. släktingar och dessutom röda saker och en del frukt. Jag misstänker att det kan vara havren hon reagerar på eller kanske vete. Men det trodde inte läkaren, han ansåg att eksem inte är ett tydligt tecken på allergi då många har eksem utan att ha allergi och dålig i magen långa perioder är många barn. Suck! Hon har ju eksem precis på de ställen hon har haft varje gång hon får i sig något hon inte tål och har varit dålig i magen i snart två månader och dessutom magknip då och då. Vi hade hoppats på lite hjälp att lista ut vad det är hon reagerar på men icke, de trodde alltså inte ens att det är något mer hon reagerar på. Så vad ska man lite på, läkaren eller sin egen magkänsla?

Äsch, har egentligen ingen fråga, ville bara skriva av mig min frustration över att aldrig bli trodd!
    Din egen magkänsla så klart!

Tyvärr eller vad man nu ska säga... Vi fick höra av två barnallergiläkare att sonen inte kan vara allergisk mot något mer. "Smörgåskex finns det ju ingenting i så det är klart han tål!" "Havre är han inte allergisk mot."

Jahapp och ett tag senare konstaterades havre, vete allergi genom patcht. Men den läkaren sa att det egentligen var onödigt att testa ens, då han på en gång mådde så mycket bättre utan det.
Svar på tråden Allergitråden