• Kavat

Allergitråden

Mamsie skrev 2010-10-10 10:21:10 följande:
    c73,
    har inte hört talas om att ngn skulle reagera på riboflavin, som ju är vitamin B12. Men inget är förstås omöjligt.
    Ring och fråga? Numret står på paketet.
    Vi använder inte havreprodukter, men vad gäller ex risdryck så är rekommendationen att låta bli Ricedream Risdryck då det finns kornrester med från produktionen, om man är allergisk mot korn. Men Carlshamns Risdryck, Alpro Risdryck mfl är "rena" även för spannmålsallergiker.
    Kanske det är nåt liknande med havredrycken ICA Solhavre; att det är nåt i produktionen som inte är "rent" ??
    c73, tycker också det låter lite konstigt att det skulle vara ribloflavin...

Lite allmänt om tillverkning. Det verkar som att de alltid tillverkar fler saker i samma maskin med rengörning emellan. Min son som är superkänslig mot minsta lilla som innehåller vete och havre (och då menar jag inte en smula, utan sådant som inte ens syns) han klarar att dricka Carlshamns risdryck och enligt Carlshamn tillverkar de havredryck i samma maskiner. Så rengörningen är nog väldigt nogrann, åtminstonde i deras maskiner.

Är ni säkra på att han inte reagerade av något annat? Typ att muggen fått mjölkrester på sig eller liknande? Vågar ni köpa ett till paket och testa igen?
     Eller också så struntar ni helt enkelt i deras havredryck. Men jag tycker också att du ska kontakta dem och höra efter. Det kan ju bli fel i produktion osv, så man vet ju aldrig...
  • Kavat
    JPL skrev 2010-10-10 12:49:12 följande:
    Menar du den här skinkan?
    www.ciao.se/Scan_Rokt_Skinka_Tunna_Skivor__10...
    Innehåller maltodextros och druvsocker??

Menar du färdigskivad prickig korv? Den i ett litet nästan kvadratiskt paket?

Miralicia, vilka tål du?
    Nej inte den, samma som korven i små fyrkantiga paket,
    Scans druvsocker ska vara ok liksom Lihells, Här funkar det iaf och min är ju superkänslig.
  • Kavat

I helgen har dottern varit hos mamma och pappa och de har haft det jätte mysigt! Nu när hon kom hem så hade hon rivsår för hon kliat så mycket av något (vad?) på hela magen och det är inte där hon brukar få klåda.... Och vi vet inte av vad.. Igår åt hon nog sådant hon brukar äta här hemma (tror vi...) men vindruvor som jag vet att mamma ibland missar att skölja och så fick hon en hel del vanlig vetepasta, vetetortillias och hönökaka. Hon äter ju knappt det här hemma...

Och sen hade mamma hittat en ny god sak som hon fått idag, oatleys smoothie. Ja, det var ju bra förutom att den innehåller två saker som hon egentligen inte tål. Den ena saker funkar nog nu (men det vet inte mamma) men äpple funkar absolut inte, det har vi testat fyra gånger i sommar... Så nu är hon jätte prickig runt hela munnen dessutom och har härliga utbrott...
    Sen hade hon knappt ätit idag....
    Mamma tyckte att ni får väl ge sådant ändå som hon tycker är gott, med syftning på Smoothien.. Men när hon får så tydliga och uppenbara reaktioner för hungern blir sällan bättre av allergiska reaktioner.... Och äpple har vi redan testat fyra gånger i år och konstaterat att det inte går...

Men jag lurar återigen på vad det är som ställer till det. Jag har ju varit inne på gluten tidigare men när hon testades för 2 år sedan visade det inget och nu äter hon för lite. Men det bråkas och trilskas varje måltid här, jag är så trött på det, men vet inte vad vi ska göra åt det... (Hon vägrar äta kött och fisk och äter ost istället) men bråkar om allt från fel potatis på fel plats och allt vad det kan vara.. Det är alltid tjafs vid måltiderna. Eller är det bara 5-års trots...?
    Nu i helgen när hon inte var hemma var det så lugnt och skönt och inget tjafs alls. Man vill ju kunna njuta av att äta itne bara bli sur och grinig(ledsen vilket det brukar bli..

• Kavat
    Mamsie skrev 2010-10-10 18:24:09 följande:
    Så trist Kavat.
    Kan inte din mamma slå en signal när det är nåt nytt hon vill ge? Alternativet är att antingen förbjuda dem att ge något som inte är godkänt av er, eller att ge en matlista i förväg? Jobbigt, japp, jag vet...
    Hoppas ni kommer på vad som gett reaktionen på magen. Hoppas det läker fort!
    Ja, jag vet inte vad mamma fick för ryck! Jon har aldrig chansat innan!
    Misstänker att hon inte läste, såg att det var blåbär och lingon på flaskan, som hon vet dottern tål och hetter Oatley och havre tål hon ju och köpte...

Nu ikväll har hon slängt sig på golvet 10 gånger på ett par timmar och klagat på ont i magen... Hon får inte så ont i magen av äpple, så jag är rätt hundra på att det är vete... Och så en massa skrik och gnäll... F-n.

Men då är min fundering, om man vanligtvis inte äter vete men tål vete, får man då ont av det när man äter det. Alltså ni vet som att om man egentligen tål mjölk men inte druckit så kan magen balla ur pga laktos. Långsökt?

Ska ringa mamma sen och dubbelkolla vad hon faktiskt ätit, men vet att hon fått tortillias, hönökaka och vetepasta, och inget av det äter hon vanligtvis här hemma. Hon klagade ju massor på ont i magen i våras på dagis, och där åt hon ju en del vete.
  • Kavat

Ni som har vårdbidrag och sökt på nytt. Måste man skriva om hela ansökan på nytt eller går det att skriva typ att allt från tidigare kvarstår men att det här och det här är nytt?

• Kavat
    Mama Law skrev 2010-10-11 20:38:07 följande:

Du kan använda den gamla sen kan du gå in och skriva med annan färg på det som tillkommit, så ser dom va som tillkommit sen sist.

Bråkar fortfarande om vb jag skickade in synpunkter i förra veckan och i nästa vecka ska det väl tas beslut. har ju bara väntat i 9 månader. Och eftersom jag antagligen bara får 1/2 om de inte tar hänsyn till mina synpunkter så kommer jag förlora det extra bidraget från trygghansa. Så för min del är det bara att skriva en ny och utesluta Towa så jag har chans att få från trygghansa med så vi överlever.

Kom ihåg att du måste göra det hum, var det inom 2 månader från beslut om datuet ska kvarstå, annars räknas det som en ny ansökan. Kolla upp det ordentligt om du inte redan gjort det!!!

Själv så söker jag nog bara på sonen även om det är en hel del med dottern också så är inte det i närheten så mycket som med sonen och förmodligen är de lika hänsynslöst snåla även denna gång...
  • Kavat
    Lalalong skrev 2010-10-11 18:18:10 följande:
    Idag var vi på barnmottagningen med Klara. Läkaren var helt övertygad om att det var allergi mot mjölk. Förklaringen att hon, efter vi slutat med mjölk, reagerade på Wasa Husman och mjölkfritt Milda sa hon kunde vara att det varit en försenad reaktion och att det bara var en slump att det kom samtidigt. Hon drog med sitt finger på Klaras mage och efter någon minut var där ett rött streck. Hon sa att det var vanligt att alergiska barn är känsliga i huden, så det kunde också vara en förklaring till att hon är röd i ansiktet, att hon gunggat sig eller nåt sånt.
    Vi får se..
    Det togs i alla fall blodprov på Mjölk, Ägg, Soja, Fisk, Vete, Nötter, Apelsin, Tomat och äpple (kanske något mer, men det har jag glömt i så fall). Får svar om 2 veckor. Hade varit skönt om det visade Mjölk om det nu är det... Eftersom jag är lite tveksam fortfarande (börjar undra om det ens är allergi...) så hade det varit skönt att få det svart på vitt i så fall.
    Skönt att ni har läkaren med er!  Aldrig kul med allergier men skönt om hon blir bra!
  • Kavat
    t0va skrev 2010-10-11 18:51:26 följande:
    Vi pratade med bvc idag igen, och vi ska få läkartid om ca 1 månad... *suck*
    Så jag ska maila föräldrastödet och se om de också tycker att vänta 1 månad på att ev. kanske om läkaren har en bra dag få remiss till barnkliniken. Receptet de skrev ut räcker bara i 24 dagar och nu har det gått 6 av dem... men de sa inget om att vi skulle få ett recept till så maten räcker. Idioter... tur att det finns vänliga själar som sett till att vi har mat så det räcker ändå.

Vägde Liten nu också och på 2 veckor med profylac har han gått upp ca 300gr mot 600 de förra 2 veckorna när han åt konstant, troligen för att han inte känt skillnad på hunger och magont. Men 300gr har jag fattat är lite mer normalt för förra gången så hade han hoppat upp en nivå på viktskalan, eller om det var 2. Men framförallt så mår han så mycket bättre :D
    Demon 
    Skönt att han mår bättre! Mellan 100-300 sägs vara normalt.
Svar på tråden Allergitråden